Ford Capri Extended Range RWD (2025)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Capri Extended Range RWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand laatst | 16.000 km |
Afgeleverd
26 Februari werd m’n Ford Capri Extended Range RWD afgeleverd.
Kleur Magnetic Grey (+€1.000,- t.o.v. standaard) en verder het Driver Assistance Pack (+€1.800,-) met daarin:
- 360 graden camera
- Active Park Assist (met 12 ultrasonic sensoren)
- Head-Up Display
- Lane Centering inclusief Lane Change Assist
Vooral de dames in het gezin wouden dit pakket erbij waarbij voor mij zeker die laatste me eigenlijk niet boeit (de nodige ‘bemoeienis systemen’ vind ik eerder irritant) en die andere, ach prima.
Het betreft overigens een auto van de zaak, dat moet per se een volledig elektrisch model zijn en voor mij is het m’n eerste elektrische auto.
De selectieprocedure nog even doornemen:
1: Geen Tesla
2: Niks uit China
3: Voorkeur voor Europees of Europees gebouwd en zeker niet het maximale leasebedrag benutten. Gezien werk ook voldoende ruim en flink bereik als eisen.
Selectielijst bestond uit: Scenic E-tech, Capri, Tavascan, Elroq.
Tavascan viel af zonder rijden. Vond het te veel gericht op design ten koste van praktisch en kreeg niet echt een fijne zitpositie voor mekaar.
Elroq in Leusden gezien bij de introductie. Prima auto, zit slim in elkaar. Wel kaal standaard en naar verwachting een auto die we veel gaan zien. Vrouw was niet zo gecharmeerd van het uiterlijk.
De Renault proefgereden met vrouw en dochter. Fijne rijeigenschappen, leuke cockpit. Mijn twijfel betrof de kofferbak. Niet zo zeer de liters, wel het praktische. Behoorlijke tildrempel en beperkt in oppervlak, de liters komen uit de diepte (naar beneden).
De Capri (de naam in relatie tot de oude boeit ons niet dus daar vallen we absoluut niet over) werd hier unaniem het mooiste gevonden.
Auto zit standaard heel vol in z’n spullen, is ruim, grote fijn toegankelijke bagageruimte, groot bereik, prima vermogen - ook in relatie tot het gewicht - en stil. Ook de opbergruimte in het interieur voor is meer dan riant en dochter (meet slechts 1.56) vond deze het fijnste qua zitpositie.
Nu dus op de stoep, meer ervaringen volgen.
Eerste 7 weken
- 7.700 km
Inmiddels al langzaam richting de 8.000 km na 7 weken dus wat eerste praktijkbevindingen.
Statistiek:
- Geen enkel probleem van welke aard dan ook
- gemiddeld verbruik 15,7 kWh (fabrieksopgave 13,3)
Ik rij standaard wel iets te hard hoewel deze auto echt de de neiging geeft om relaxed te rijden. Doet wat dat betreft wel enigszins Amerikaans aan. Nog niet vaak op 130km/u tijdstippen gereden (dan is ‘t verbruik wel flink hoger).
Bij koude nacht zie je een flink effect op de range maar met de range kom ik altijd uit.
Stoel is ideaal: Elektrisch met 2 voorkeurstanden dus wie er ook in de auto gereden heeft, stand 1 is van mij.
Nadeel van de stoel is wel: er zit ook een massagefunctie op (op zicht prima) maar gezien de hoogte om op de stoel te klimmen tik je die knop wel eens onbewust aan.
Bagageruimte wordt flink benut, is groot pluspunt. Ook de kleine draaicirkel is erg praktisch.
Nog 2 andere kleine minpuntjes benoemen:
- Vering had beter afgesteld kunnen zijn, drempels komen forser over dan verwacht
- verkeersbordherkenning zit er vaak naast qua snelheid
Maar dat laatste gebruik ik niet en die toeters en bellen qua waarschuwing bij snelheid, lane assist zet ik steevast uit.
In Juli met de auto naar Londen en ook de wintersport (Italië) staat al gepland, benieuwd hoe dat allemaal gaat qua laden, range etc.
16K binnen 4 maanden
- 16.000 km
Inmiddels 16.000 km gepasseerd. Nog steeds in de basis probleemloos.
Wat punten:
Verbruik:
- Gemiddeld verbruik inmiddels gezakt naar 14,9 kWh
- Rij regelmatig ritten, ook lang, met verbruik royaal onder de fabrieksopgave van 13,3 kWh (zie foto 5)
Negatief:
- telefoon wil niet in hoesje laden in de draadloze lader.
- deze lader zit op een plek waar de zon dit seizoen redelijk makkelijk komt, telefoon wordt dan dusdanig warm dat laden stopt.
- auto greep 1 keer totaal onnodig in op een parkeerterrein. Irritant.
- totale gereden km-stand is niet goed zichtbaar tijdens rijden (te weinig karakters - zie foto 4). Alleen na de rit toont het scherm de volledige stand.
- bij niet voltooien van de laadsessie wil de laadkabel wel eens niet loslaten na afbreken sessie. Hiervoor is een ‘workaround’ (verborgen haakje in de kofferbak).
Positief:
- kleine draaicirkel is zo heel fijn & praktisch in kleine ruimtes, parkeerterreinen etc.
- beenruimte, vlakke vloer, hoofdruimte achterin dikke plus.
- grote laadruimte voor werk, grote boodschappen, weekend weg heel praktisch. Ook qua toegang.
- grote banden, ground clearence prettig qua stoepje op, geen schade aan velgen etc.
- ik zie ze weinig rijden, heel weinig. Misschien jammer voor Ford maar ik heb daarmee een gevoelsmatig exclusiever model. Nice.
Over een paar weken naar Canterbury, London, Oxford en weer terug. Dan dus ervaring met een langere reis en laden in een land met beduidend minder infrastructuur.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Capri
Had je deze auto's al gezien?

Ford Capri Premium Extended Range RWD 77 kWh * B&O * AGR STOELEN * CAMERA *
- 2025
- 11 km

Ford Capri Premium Extended Range RWD 77 kWh | Nieuw te bestellen Zeeuw & Zeeuw Alphen a/d Rijn | Prijs inclusief Ford Voordeel | Financiering via Ford Options: €476,- per maand (0,99% rente!) | Private Lease: €681,- per maand - 5.000km / looptijd 72 maanden
- 2025
- 0 km

Ford Capri Premium Extended Range RWD 77 kWh | Nieuw te bestellen bij Zeeuw & Zeeuw Alphen a/d Rijn | Prijs inclusief Ford Voordeel | Financiering via Ford Options: €425,- per maand (0,99% rente!) | Private Lease: €619,- per maand - 5.000km / looptijd 72 maanden
- 2025
- 10 km