Ford C-MAX 1.6 TDCI 115pk Lease Titanium (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C-MAX 1.6 TDCI 115pk Lease Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand laatst | 162.000 km |
Eerste ervaringen nieuwe C-Max
- 4.460 km
2 weken geleden mijn nieuwe C-Max ingeruild vanwege problemen met de vorige. In goed twee weken 4.460 kilometer gereden. Het blijft een fijne auto om mee te rijden met een leuk weggedrag.
Mijn nieuwe C-Max heeft een aantal opties: driver assistance pack en verschuifbare achterbank. Daarnaast zijn de achterramen met folie donker gemaakt.
Het driver assistance pack is een meerwaarde met uitzondering van de verkeersbordenherkenning. Hij heeft het vaak niet goed, althans niet de actuele snelheidslimiet en daarnaast is de optie om de snelheid in het navigatiesysteem weer te geven komen te vervallen. Nu weet je soms niet hoe hard je mag rijden. Dus zelf oplossen, geen meerwaarde.
Ander punt blijft de vlijmscherpe hoedenplank. Je haalt je hier zeer snel aan open en dat is bij het laden van vakantiespul niet prettig.
De verschuifbare achterbank is wel zeer fijn. Wel valt hier de iets minder degelijke bouwkwaliteit op. De onderkant van de middelste stoel zit gewoon los.
De hoofdreden om een nieuwe C-Max te krijgen was het aanhouden schokken van de auto zonder aanwijsbare oorzaak. Dit zou exemplarisch zijn, maar helaas deze C-Max doet het ook. Ook lees ik op internet dat meer mensen hier last van hebben. Vandaag weer aangekaart bij leasemaatschappij en dealer. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat. Het lijkt erop dat dit een probleem is van de Ford 1.6 TDCI 115pk econetic motor. Mijn vorige C-Max had het, deze en ook een leen-Mondeo die ik een tijd heb gehad. Is hier nu geen oplossing voor te vinden. Zodra er meer nieuws is meld ik dit weer.
Eerste dealerbezoek
- 5.240 km
Vandaag met het probleem van het schokken bij de dealer geweest. Alle computers/software uitgelezen. Niets gevonden, ook niet na handmatig computers doorzoeken. Helaas, geen enkel aanknopingspunt. Nu afwachten hoe leasemaatschappij en Ford in overleg gaan en vervolgstappen bespreken.
Hebben meer Ford dieselrijders last van dit probleem? Ik heb nu twee auto's achterelkaar gehad met dit verschijnsel.
Expert erbij
- 5.460 km
Vandaag bericht gekregen vanuit de leasemaatschappij. Er wordt een onafhankelijk expert bijgehaald die in mijn auto gaat rijden om het schokken te vernemen. Benieuwd naar de uitkomst hiervan, afwachten.
C-Max weer terug
- 9.400 km
Vandaag de C-Max weer teruggekregen. Na 2.500 kilometer heeft een expert van Dekra niet kunnen vaststellen. Kortom, het schokken bestaat niet omdat het niet is vastgesteld en de dealer bij uitlezen van de auto niets gevonden heeft. De boodschap vanuit de leasemaatschappij en de dealer is in de auto te gaan rijden totdat hij stilvalt of wel een melding geeft.
Het is natuurlijk ook mogelijk dat het schokken verdwenen is, daar heb ik meer over gelezen. Dat ga ik de komende tijd ervaren. Als het schokken er nog is en er geen foutmeldingen zijn, dan word het als producteigenschap aangemeld. Dat is toch onbegrijpelijk dat een schok van goed 1 tot 2 seconden als producteigenschap wordt gekwalificeerd.
Op dit moment rest niets anders dan in de auto te gaan rijden en hopen dat de schokken spontaan zijn verdwenen.
Los van het schokken zal ik deze review blijven bijhouden.
Schokken weer terug
- 22.000 km
De auto is een goede week geleden voor de 20.000 kilometer beurt geweest. Geen bijzonderheden.
Wat wel weer terug is, is het schokken van de auto. Het fenomeen was enige tijd verdwenen en nu weer terug. Helaas geeft de auto geen foutmeldingen of storingen. De dealer en leasemaatschappij kunnen of doen niets want de computer zegt dat er geen probleem is. Bijzonder frusterend omdat passagiers het schokken ook vernemen en er dus wel degelijk iets niet goed gaat. Erg jammer dat hedendaagse monteurs afhankelijk zijn of worden van de computer. Nu rest niets anders meer dan doorrijden. Erg slechte zaak. Ik ben benieuwd of meer Ford rijders het probleem herkennen.
Update ervaring
- 30.000 km
30.000 kilometer is een mooie mijlpaal voor een update. De auto schokt nog steeds al is de frequentie minder geworden. Het blijft een raar fenomeen.
Pluspunten:
- Prettig rijdersauto waar eenvoudig lange afstanden mee gereden kunnen worden
- De goede stoelen.
- Het comfort aan boord.
Minpunten:
- De scherpe hoedenplank. Bijzonder vervelend.
- Het trage multimediasysteem en het slechte geluid van de carkits (vooral slechte verstaanbaarheid).
- Het verbruik. Gemiddeld met 50, 82, 104, 128 en 134 op de cruise control is het verbruik 5,8 liter per 100 km. De 4,4 af fabriek is onhaalbaar. Bij rijden op eieren en bij 110 op de snelweg als maximum is 5,0 haalbaar.
Al met al een prima auto, alleen dat schokken. De reden om geen Ford meer te willen. De auto staat gewoon te strak afgesteld voor de milieu-eisen.
Nieuwe ervaring
- 31.440 km
Weer een nieuwe ervaring en omdat meer mensen erover klagen ook hier een bericht. Ik ervaar al enige tijd bij het schakelen een bijgeluid, een soort tik. De tik doet zich voor als via de koppeling de versnelling is ingeschakeld en dan verder gegaan wordt met accelereren. Het is net alsof er spelling zich tussen versnellingsbak en motor.
Daarnaast vaak een doods gevoel in de koppeling. Ook het fenomeen van het blijven plakken van de koppeling begint weer op te treden. Een paar keer flink pompen met de koppeling achterelkaar helpt zeker. Dit is de hydraulische cilinder die slecht wordt. In mijn vorige C-Max is deze ook vervangen. De koppeling zat uiteindelijk alleen nog op de bodem.
De vraag is of bovenstaande zaken mogelijk te maken hebben met het schokken dat ik, helaas, nog steeds ervaar met name bij de snelweg bij constante snelheid op de cruise control. Zou er spelling in de aandrijflijn zitten?
Bovenstaande is bijzonder storend en doet de indruk van de auto geen goed. Verder is de C-Max namelijk een heerlijke auto. Erg jammer, ook dat de garage en leasemaatschappij niets kunnen of willen doen.
Beurt met kleerscheuren
- 40.600 km
Vrijdag mijn C-Max met goed 40.000 kilometer naar de garage gebracht voor een onderhoudsbeurt. Wel een aantal aandachtspunten benoemd: (1) bijgeluid bij het schakelen en de aandrijving grijpt laat aan, (2) de auto maakt geluid wanneer over drempels wordt gereden en (3) de rechterachterbumper maakt lawaai.
In de loop van de dag door de dealer gebeld. Het tweedemassavliegwiel is kapot. De auto gaat niet meer gereedkomen. De onderhoudsbeurt is uitgevoerd en de andere aandachtspunten zijn nog niet aangepakt. Eerst het schakelprobleem oplossen en de auto weer rijbaar krijgen.
Het schokken van de auto was er nog steeds, al werd de frequentie fors minder. Mijn theorie is dat dit te maken heeft met het geconstateerde probleem en dat de ontstane spelling dit maskeerde. Ik ben benieuwd of dat in de praktijk ook gaat blijken.
Als er meer bekend is volgt een update. Feit blijft dat de kwaliteit van de C-Max zeer zeker te wensen overlaat. Echt heel jammer want Ford maakt verder zeer prettig rijdende auto's.
Ervaring na beurt en extra dealerbezoek
- 43.000 km
Met een nieuw tweede massavliegwiel rijd de auto een stuk beter. Ook zijn de rubbers voor los geweest vanwege kraken en ingevet. De auto rijdt nu echt veel rustige en zonder bijgeluiden.
Het enige minpunt blijft het schokken van de auto van tijd tot tijd. Helaas willen de leasemaatschappij, dealer en Ford Nederland hier niets meer aan doen. Het wordt niet geconstateerd en zal dan wel een soort producteigenschap zijn. Dat gaat er bij mij niet in. De ingenieurs van Ford ontwikkelen toch geen auto die schokt! Bijzonder jammer van een verder hele fijne auto.
De kwaliteit van het product is wel aanleiding om geen Ford meer te nemen in de toekomst.
Update
- 48.000 km
Het is weer bijna 10.000 km na de laatste beurt, dus hoog tijd voor een update. Mijn punten de afgelopen tijd:
- De auto is een vrijdagmiddag (letterlijk) de trekkracht in de 2e versnelling kwijt geweest. Na een weekend stilgestaan te hebben deed hij het weer prima. Bijzonder vreemd en niet vertrouwenwekkend.
- Het schokken treedt nog steeds op. De frequentie is wel minder geworden maar het blijft.
- De sleutel wordt van tijd tot tijd niet herkend waardoor de auto niet is te starten. De oplossing is even op de sleutel drukken om de deuren te openen en de connectie is weer gemaakt.
- Het schakelen blijft niet helemaal optimaal. Het gevoel blijft alsof de koppeling iets versleten is en dan in 1 keer aangrijpt of ontkoppeld. Het is lastig om helemaal schokvrij te rijden.
- Verder van tijd tot tijd piepjes en kraakjes in het interieur. Heel irritant.
Daarnaast blijft het een leuke rijdersauto voor een MPV met goede stoelen, veel comfort en leuk weggedrag (zeker met de zomerbanden er weer onder).
Ook het uiterlijk van de auto blijft mij bekoren. Het is jammer dat de kwaliteit van deze C-Max en mijn vorige en ook andere ervaring op Internet zo slecht zijn. Bijzonder jammer. Voor mij in ieder geval geen Ford meer. Mijn Renault uit het verleden en een Opel Zafira waren veel beter.
Auto weer teruggekregen
- 55.000 km
Na 1 week mijn auto weer teruggekregen. Op verzoek van Ford Nederland heeft een analyse plaatsgevonden van de versnellingsbak en koppeling. Alles is bekeken, opgemeten en op de foto gezet. De eindconclusie: speling op de koppelingsplaat, meer dan is toegestaan. Op verzoek van Ford is alles tussen versnellingsbak en motor vervangen. Dit is voor de tweede keer in 15.000 km. Nu is het afwachten of het beter gaat. De tijd zal het uitwijzen.
Onderhoudsbeurt 60.000km
- 61.000 km
Onderhoudsbeurt uitgevoerd. Geen bijzonderheden.
Het vervangen van het schakelgebeuren heeft nog niet alle klachten verholpen. Mogelijk dat er nog lucht in het systeem zat, dus bij de onderhoudsbeurt is de koppeling (hydrauliek) doorgespoeld en ontlucht. Benieuwd of dit tot meer tevredenheid gaat leiden.
Los van de technische problemen bevalt de auto goed. Hij rijdt prima, zeker voor een wat hogere auto, de stoelen zijn goed en de auto is voldoende vlot. Jammer van de techniek, anders was hij zo goed als perfect geweest, zeker voor de aanschafwaarde.
Belangrijke erkenning en informatie voor toekomsti
- 62.000 km
Het schokken van mijn auto blijft aanhouden. Vaak op de snelweg op de cruise control en dan houd de auto plotseling even in. Lange tijd is hier geen erkenning voor geweest maar nu is dat veranderd.
Vanuit de dealer en Ford is nu toegegeven dat het schokken veroorzaakt wordt door een vermogenstekort. Hier is ook een oplossing voor, namelijk tuning van de motor waardoor de auto meer vermogen krijgt maar wel binnen de geldende CO2-waarden blijft. Echter, dit kan niet omdat dan de garantie op de motor vervalt. Zeer spijtig omdat tuning bedrijven dit wel kunnen organiseren, maar Ford past deze kennis niet af fabriek toe.
Vanuit Ford Nederland en ook de leasemaatschappij kwam het volgende bericht: 'Het feit blijft dat dit gezien wordt vanuit Ford als producteigenschap. De motor is dusdanig 'geknepen' om een bepaalde uitstoot te realiseren dat dit enkele bijwerkingen meebrengt. Deze bijwerkingen zijn niet bedreigend en urgent bevonden en daarom is er vanuit Ford ook niks meer aan te doen. Zij erkennen dat dit zo is, maar kunnen hier verder niets mee. Het is inmiddels een erkende producteigenschap waarbij de nieuwe consument zich goed moet beraden of hij hier genoegen mee neemt of toch naar een ander motortype gaat kijken.'
Bovenstaande is zeer belangrijke informatie. In de praktijk is het namelijk best storend en merkbaar, het komt het rijcomfort niet ten goede.
Kortom, voor mij geen Ford meer. Het kunnen nog ontwikkelaars zijn van prijswinnende motoren, dit is toch niet acceptabel. Potentiële kopers doet er u voordeel mee (ik vind het mij plicht om dit te melden).
Oorzaak gevonden
- 65.000 km
Nadat het schakelgebeuren tweemaal is vervangen, is het tikken bij het schakelen helaas nog niet verholpen. Op verzoek van de garage een second opinion bij een andere dealer gevraagd. De oorzaak is gevonden. Het tikken wordt veroorzaak door enerzijds de veer in het koppelingspedaal waardoor deze even blijft hangen en tikt en anderzijds door het mechaniek bovenop de versnellingsbak waar de schakelkabels op bevestigd zijn. Beide zaken worden na de vakantie opgepakt.
Daarnaast gisteren weer een vreemd verschijnsel. Bij het optrekken in de tweede versnelling trekt de auto even niet op. Plankgas en geen versnelling. Na 5 tot 10 seconden spuit hij er dan ineens vandoor. Raar verschijnsel en bijzonder lastig voor de dealer om aan te pakken omdat dit niet te voorspellen of op te wekken is. Mogelijk een elektronisch probleem?
Verder een heerlijke auto om in te rijden en veel kilometers mee te maken. Hopelijk gaat de technische betrouwbaarheid de komende tijd ook beter. Het is spijtig dat een auto zoveel mankementen kent.
80.000km beurt
- 80.000 km
De 80.000 kilometerbeurt is geweest. Vooraf een aantal zaken aangegeven:
- Veer in koppelingspedaal (blijft soms hangen)
- Schakelmechaniek bovenop versnellingsbak maakt geluid
- De achterbanden resoneren
- Versleten ruitenwissers
De eerste twee punten hadden nog te maken met de problemen rondom het schakelen. Beide zaken zijn geconstateerd in een second opinion bij een andere Ford-dealer. De veer blijkt de meest recente. Deze is niet vervangen, maar wel is de koppeling nogmaals ontlucht. Het resultaat is beter.
Voor het schakelmechaniek heeft Ford Nederland akkoord gegeven voor vervanging. Het is geen courant onderdeel, dus levering laat op zich wachten.
Het geluid van de achterbanden blijkt te komen door cuppen. Binnenkort gaan de winterbanden weer onder de auto en dan volgt ook een uitlijning ter voorkoming dat ook de winterbanden gaan cuppen.
Verder is het schokken nog niet over. Het wordt minder en de felheid ook, maar het blijft. Het is en blijft een rare producteigenschap voor Ford die zulke goede motoren bouwt.
Verder rijd de auto prima en is een prettige reisgenoot. Het enige wat bij veel kilometers wel iets minder prettig wordt is het veercomfort. Dit is soms wat stoterig. De auto rijdt hierdoor wel goed en strak voor een MPV, maar met veel kilometers is dit wel een aandachtspunt.
Daarnaast is het geluid van de carkit matig. Mensen hebben het idee dat ik in een TGV zit. Binnenkort word dit ook nagekeken. Hebben meer mensen zulke ervaringen met de carkit van Ford?
Tussentijdse update
- 93.000 km
De kilometers gaan snel. Inmiddels de 90.000 km gepasseerd en op naar de ton. Nu het buiten wat kouder en natter aan het worden is valt een aantal zaken op:
- Het stuur kraakt bij het draaien, vooral op lage snelheid.
- In de rechterkant boven de deur hoor je water stromen als het regent. Het is een beetje een vreemd verschijnsel.
- Het interieur begint steeds vaker te kraken. Bij koud weer is dit erger waarneembaar.
- Het schokken (de door Ford getypeerde 'producteigenschap') komt weer steeds vaker voor. Het is een goede 10.000 km min of meer afwezig geweest.
Verder bevalt de ruimte in de auto goed en ook de uitrusting is nog steeds zeer volledig en prettig. De grootlichtassistent is alleen in de praktijk minder prettig in gebruik, het voelt toch als hinder voor andere automobilisten.
Begin volgende jaar weer naar de garage (eind januari/begin februari) dan weer een nieuwe update.
Ik ben wel benieuwd of andere C-Max of Ford-rijders de genoemde verschijnselen herkennen.
Beurt
- 100.600 km
Vandaag de 100.000 km beurt uitgevoerd. Vooraf drie zaken aangegeven:
- Kraken vanuit de voorwielophanging
- Kraken vanuit het stuur
- Water horen lopen in de rechter voorstijl
Op het derde punt geen zaken geconstateerd. Voor het kraken in de voorwielophanging zijn de aandrijfstangen los geweest en in het vet gezet.
Het kraken in het stuur blijkt een ring te zijn die defect is. Het kan geen kwaad maar is vooral storend. Binnenkort wordt de ring onder garantie vervangen.
Verder geen bijzonderheden tijdens de beurt. Wel blijft het regenereren nog steeds voelbaar tijdens het rijden. Een bijzonder irritante eigenschap van deze 1.6 TDCI motor. Kan Ford daar nou niet iets aan doen. Het doet echt afbreuk aan een verder zeer goede auto.
Update ervaring
- 144.000 km
De kilometers lopen inmiddels aardig op en de zoektocht naar een vervangende leaseauto is gestart. Tijd voor een update rond de C-Max.
De auto heeft regulier onderhoud gehad en daarbij zijn geen vreemde zaken aan het licht gekomen. Wat wel opviel zijn uitvallende 12V-aansluitingen in de auto. Gewoon pech.
Verder kwam de lak van de achterklep los. Na onderzoek bleek dat de achterklep door onverklaarbare reden scheef was gaan hangen en op de bumper lag. Dit schuurde waardoor de lakschade ontstond.
De auto bevalt verder goed, al blijft hij van tijd tot tijd schokken. Hier nog woorden over vuil maken richting leasemaatschappij, dealer, et cetera heeft geen zin.
Het verbruik overall met een normale vlotte rijstijl is 16,2 km per liter. De afgelopen week extreem rustig gereden en dan kom ik uit op 18,2 km per liter (je gaat dan wel een beetje als een opa over de weg).
Wat verder opvalt is de kwaliteit van de gebruikte materialen in het interieur. Op het stuur zijn divers slijtplekken te zien die helemaal dof geworden zijn. Ziet er wat armoedig uit. Daarnaast zijn de gebruikte plastics op de deuren niet van al te beste kwaliteit. Ze zijn bijzonder gevoelig voor krassen en dat is niet handig voor een gezinsauto.
Positieve punten:
- Veel luxe aan boord (lastig om dat weer terug te krijgen bij een nieuwe auto voor een redelijk bedrag)
- Voldoende vlotte auto om zeer geregeld mee onderweg te zijn
- Goed ruimteaanbod voor dagelijks en weekend gebruik
- Goede stoelen, ook voor lange ritten
Op naar de volgende beurt, bij wetenswaardigheden in de tussentijd meld ik deze weer.
Einde leasecontract
- 162.000 km
Het einde van de lease van de C-Max is gekomen. Vanwege alle problemen een prettig idee. Al moet gezegd, als de auto technisch beter is, dan is het een prima auto die goed ontworpen is en zeer prettig in het gebruik is. Ook de prijsstelling is zeer net.
De C-Max maakt plaats voor een BMW 2-serie Active Tourer 216d automaat. Benieuwd of deze beter gaat bevallen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.