Fisker Karma EcoSport (2012)

autoreview

Fisker Karma EcoSport (2012)

Signalement

UitvoeringKarma EcoSport
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst78.000 km
Lezerswaardering: 93%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Heel wat anders

  • 2.200 km

de keuze
Een van de redenen dat ik een andere wagen wilde was het verbruik van de vorige, een Jaguar XF 4.2. Ik rijd teveel om het gebruik van 1:8 te rechtvaardigen en zeker met deze benzineprijzen is dat niet vol te houden. Graag wilde ik een auto die sportiviteit combineert met de mogelijkheid hem praktisch te gebruiken. Dat wil zeggen: sportieve uitstraling, 4-deurs, betaalbaar in gebruik, behoorlijke prestaties.
In dit segment is niet zo heel veel keuze; Panamera vind ik niet mooi. Maserati Quattroporte vind ik erg mooi maar enigzins bedaagd inmiddels. BMW's 4-deurs coupe die er aan komt vind ik een beauty, maar reken er maar op dat je die straks overal ziet. Geldt eveneens voor de CLS. Een goed excuus dus om een auto te kopen die (in theorie althans) het tegenovergestelde is qua verbruik. Ik ga de wereld dus redden. (geen dank) De Fisker Karma is (naar mijn smaak tenminste) een heel mooie auto. Bijkomend voordeel is nog de financiele tegemoetkoming van de overheid (geen BPM, geen wegenbelasting). Nog een voordeel is dat je een statement maakt, een voordeel bij mijn werk.

de eerste ervaring
De eerste weken waren een aparte ervaring. Iedere keer aan de stekker is even wennen, maar als je gewend bent geen straf (behalve als het regent), het is maar 30 seconden werk. Het rijden is erg snel gewend. Je hoort minder dan bij de meeste andere auto's, ook is de beleving anders door de constante koppelafgifte. In het begin krijg je daardoor een "vliegtuiggevoel"; in 1 streep trekt de auto op vanuit stilstand tot waar je je voet van het gas haalt. De auto is comfortabel, de stoelen zitten goed. Ik zit altijd erg ver naar achteren en bij veel auto's kan de stoel niet ver geoeg terug. Bij de Fisker heb ik dat probleem niet.
Alle systemen (climate control, telefoon, nav. etc.) worden bediend via een touch screen. Dat is even wennen. Ten eerste vraagt het systeem iedere keer dat je de auto gebruikt om akkoord te gaan met een verhaal dat zo oninteressant is dat ik het nog nooit gelezen heb. Dat is wel eens irritant. Daarnaast is het systeem niet heel stabiel. Regelmatig werkt een van de functies niet. Ik verwacht wel een update bij de eerstvolgende servicebeurt, dan zal
dat wel verbeteren.
Als we dan toch kritisch zijn, de kofferklep moet je met een vaart dichtgooien anders zwaait hij weer open. De Jaguar moest je strelen, de Fisker moet je met hardere hand aanpakken.

opvallend
Wat nog niet gewend is, is de reactie van andere weggebruikers. Letterlijk van hun fiets vallende mensen (best humor trouwens). Mensen vragen ook vaak baar de auto; ze kennen het merk niet. Over het algemeen wordt hij sympathiek onthaald.

gebruikerskosten
Inzake de betrouwbaarheid en gebruikerskosten kan ik nog niet veel zeggen. Het onderhoud is de eerste 100.000 km. inbegrepen. Dus als Kroymans niet nog een keer omvalt kost dat voorlopig niets.
Het verbruik is (als de accu leeg is) zo'n 1:14. Accu gaat zo'n 50-60 km. mee, waarna een uur of 6 moet worden geladen.

Dus al met al voorlopig een positief gevoel over de Fisker. Maar ik heb hem nog maar net. Ik zal de review aanvullen als ik wat meer ervaring met de auto heb opgedaan.

update

  • 5.600 km

Na enige tijd wen je aan de rijeigenschappen die toch iets anders zijn dan van de meeste andere auto's. Het schakelloze rijden (de auto heeft geen versnellingen, ook geen automaat dus) geeft een veel vlakkere acceleratie. Na enige gewenning is dat best prettig. Wat helemaal prettig is, is het tanken; in de praktijk rijd ik misschien 20% van de kilometers met de benzinemotor aan. De auto rijdt dan 1:16. Dat betekent een verbuik van ongeveer € 0,05 aan brandstof (electra en benzine) per gereden kilometer.

Naast het voordeel van de kosten is het nog steeds een enorme hoofdendraaier, je wordt op de gekste plaatsen aangesproken door mensen die naar de auto vragen.

Een zwak punt is het multimediasysteem. De navigatie vraagt zo vaak om een bevestiging dat je een kwartier bezig ben met het invoeren van een adres. Het touchscreen luister niet altijd naar mijn vingers. De temeperatuur was afglopen week volgens het scherm -0,5 (terwijl het in werkelijkheid +25 was). Soms slaat het hele systeem vast terwijl je niets ingewikkelds vraagt. Er is onlangs nieuwe software geinstalleerd wat enige verbetering geeft maar het systeem is nog lang niet volmaakt.

Al met al kan ik zeggen dat het prima bevalt. Wel heeft de auto enkele zwakke plekken, maar van nieuwe ontwikkelingen kan je niet verwachten dat het vanaf dag 1 vlekkeloos gaat.

Het blijft apart

  • 27.500 km

Inmiddels rij ik alweer even met de Fisker. De auto roept nog steeds veel reacties op. Ik moet de eerste negatieve confrontatie nog meemaken. Voordeel: je heb altijd een gespreksonderwerp.

Momenteel is het enorm onzeker hoe de toekomst van Fisker eruit ziet. Dat kan goed uitpakken; een van de partijen die in de race is neemt de boel over en gaat weer produceren. Het kan minder positief uitvallen; een van de chinese partijen die in de race is neemt de boel over en gaat weer produceren. Het kan nog minder positief uitvallen; faillissement waardoor garantie een probleem wordt. Ik denk niet dat Fisker 1-2-3 helemaal zal verdijnen, daarvoor draaien er teveel om het merk heen. Maar ik hoop stilletjes dat binnenkort de productie weer opstart.

Maar dit is een review en geen politiek betoog. Daarom wat praktische punten. Qua onderhoud heb ik niet te klagen, geen gekke dingen meegemaakt en de kosten worden voorlopig nog gedragen door de fabriek. Ik heb wel een collega-Fisker-bezitter gesproken, die heeft enorme pech met zijn auto. Accu's kapot, auto diverse malen langs de weg etc. Dan gaat de lol er wel een beetje af, ook al kosten de reparaties je niets (dan tijd en frustraties). Wat ik wel heb gehad, al twee keer heeft de oplaadkabel het opgegeven. Ik heb beide keren een nieuwe ontvangen zonder dat men daar moeilijk over deed.

Het stroomverbruik is in de winter wel even anders. De actieradius op stroom, op zonnige dagen red je de 80 door de fabriek opgegeven kilometers wel (althans, mijn vrouw, die zeeer vrouwelijk rijdt), maar 's winters loopt de meter zo snel terug dat ik mijn ogen weleens een voor een liet kniperen omdat ik bang was dat ik het zou missen. Op koude dagen een kilometertje of 30...
In de winter heb je nog een uitdaging. De Fisker heeft nogal een hoog koppel. Als het enigzins glad is kom ik daardoor de dam niet af ( die licht oploopt). Winterbanden heb ik niet kunnen vinden.

Ik blijf het een aparte ervaring vinden om mijn mobiele leven te delen met de Fisker. Ik hou jullie op de hoogte van mijn wederrwaardigheden.

alweer ruim twee jaar...

  • 55.000 km

Inmiddels rij ik de Fisker alweer ruim twee jaar. Hierbij heb ik nogal wat verschillende ervaringen opgedaan.

kosten;
De onderhoudskosten van de Fisker zijn in theorie erg laag. Kroymans garandeert de eerste 100.000 km. het onderhoud, dat zit bij de aankoop in. In theorie zei ik al. Hiervoor zijn twee redenen;
Ten eerste vreet de Fisker banden. Ik weet niet hoe het kan, maar het lijkt wel of Fiskers een flacon oplosmiddel in de wielkasten hebben hangen. Iedere ochtend als ik uit bed kom kijk ik eerst of er zich nog rubber om de velgen bevindt, om pas nadat ik me daarvan heb vergewist opgelucht aan mijn ontbijt te beginnen. Inmiddels zit de derde set banden om de auto. Onze andere auto heeft inmiddels 50.000km. op zijn eerste set gereden, die nog prima zijn. Aan de rijstijl ligt het (dus) niet. Waarschijnlijk heeft het te maken met het koppel van de Fisker in combinatie met het wringen in de bochten. In een parkeergarage bij mij in de buurt is men van plan oordopjes te verplichten als ik met de Fisker kom, zo'n herrie maakt het. De banden zijn ook nog eens erg prijzig, en winterbanden bestaan niet in de maat die om de velgen past. Andere (kleinere) velgen vind ik geen pan en dus geen optie.
Dan het onderhoud; hoewel Kroymans bij het verkopen van de auto's het mooi kan vertellen is men eenzijdig teruggekomen op de onderhoudsgarantie. Die wordt niet meer verleend... Tip voor alle lezers: doe noooooit zaken met Kroymans. Het maakt je ongelukkig. De arrogantie van de medewerkers gecombineerd met een afkeer van het nakomen van afspraken (ook de inruilauto bleek bij het inleveren onder enige aanleiding 10.000 minder waard te zijn) staan garant voor een enorm vieze smaak in je mond. Wat een k***bedrijf.

Afgezien van de tegenvallende onderhoudskosten vallen de cijfers mee; op benzine constant 1:11, in mijn geval een gecombineerd verbruik van ca. 1:25.

Wat wel gaat storen is dat met name de interieurmaterialen van bedenkelijke kwaliteit zijn. Een van de stoelen vertoont al behoorlijke slijtage en ook het stuur begint opvallende slijtplekken te vertonen. Uiteraard kan de dealer hier niets aan doen.
De kwaliteit van de auto valt verder niet mee en niet tegen. Hij heeft weleens kleine rammeltjes of nukken maar tot op heden niets ernstigs. Een schildje van de uitlaat, bijvoorbeeld.
Aan veel eigenaardigheden raak je gewend, maar het blijven eigenaardigheden. Navigatie is op z'n zachtst gezegd wat labiel, het touchscreen houdt regelmatig siësta en sommige waarschuwingslampjes moet je met een korrel zout nemen. Het enige echte probleem tot op heden was dat de verbrandingsmotor op enig moment warm werd Uiteindelijk bleek een van de koelvinnen niet te werken. Helaas was hij ook niet meer leverbaar, waardoor een bevriend autobedrijf er een voor me heeft laten maken.

De chinezen hebben het merk inmiddels overgenomen. Voor mij in de toekomst dan ook geen Fisker meer. Hoewel hij mooi blijft. En nog steeds een eyecatcher van betekenis is.

Afscheid

  • 78.000 km

Afgelopen mei, na een kleine drie jaar, heb ik afscheid genomen van de Fisker.

Wat een verschijning. Er zijn maar weinig mensen die de auto niet mooi vinden. En na drie jaar geldt dat nog steeds.
Maar aan al het goede komt een einde. Doordat mijn werkzaamheden wijzigden ging ik veel meer kilometers maken. En dan is de Fisker toch minder handig. In- en uitstappen maakt dat je je ouder voelt; de instap is erg diep. Het verbruik leek iets toe te nemen (rijstijl?). En de opmerkingen van klanten en medewerkers wordt je ook een beetje zat eerlijk gezegd.
Een ander groot nadeel is dat Kroymans de importeur en onderdelenleverancier is. Wat een k%*@tbedrijf is dat zeg.

En dan nog; Dure benzine. Geen motorgeluid. Lastig in de parkeergarage.

U ziet, heel wat nadelen zo'n Fisker. Ja, dat ga je tegen jezelf zeggen, een poosje nadat je hem niet meer heb. Want je wil niet toegeven dat het jammer is dat hij weg is.

Soms....een traantje.

Maar dan noem ik tegen mezelf gewoon weer al die nadelen op.


Van die ontzettend mooie auto.

Die het ondanks alles gewoon altijd deed.


Snik...

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (31)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.