Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2011)

autoreview

Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2011)

Signalement

UitvoeringPunto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf38 km
KM-stand laatst51.935 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fiat Punto Evo

  • 51.935 km

Juni 2011
================
Na lang wikken en wegen tussen een oudere, goedkopere, diesel en een, nieuwe, belastingvrije variant is mijn keuze gevallen op de laatste. De opties waren voor mij de Volkswagen Bluemotion, Seat Ibiza Ecomotive, Opel Corsa EcoFlex en de Fiat Punto Evo.

Proefrit na proefrit ging voorbij en de Evo kwam voor mijn qua prijs/kwaliteitsverhouding het beste uit de bus. Mijn keuze is gevallen op een zwarte, 3-deurs, Fiat Punto Evo 1.3 Mutijet Diesel in Dynamic-plus uitvoering. Dit betekent onder andere zwarte 15’ inch velgen, extra stootstrips voorzien van “Punto” badge langs de zijkant, cruise control, mistlampen met cornering functie en een (bordeaux) rood interieur met ambient light. Ook heb ik een volledig reservewiel erbij besteld, ik heb namelijk geen zin om met een pompje te gaan moeten klooien wanneer ik een lekke band heb.

Eind juli was het dan zover. De aflevering was top geregeld en m’n Evo stond met een volle tank brandstof klaar.


Update: Eerste indruk
================
Een heerlijke comfortabele auto met een strakke wegligging en vlotte acceleratie. De stoelen zijn ook voor langere ritten erg geschikt, deze zijn namelijk in lengte en hoogte verstelbaar en geven goede steun aan rug en benen. Ook kan het stuur op de gewenste stand ingesteld worden. Wat betreft het standaard geluidssysteem (6 speakers); deze is van een goed niveau met een rijk geluid waaronder een diepe bass. Wanneer de radio uit staat is het opvallend stil in de cockpit. Het geratel van het strakke dieseltje valt pas op als het gaspedaal flink in de richting van de bodemplaat beweegt. Over het gaspedaal gesproken; van 120 km/h naar 140 km/h doet hij zonder enige moeite waardoor hij goed mee kan komen op de snelweg.

Dan even over de remmen. Deze grijpen bij de minste of geringste aanraking van het rempedaal al in. Dit leverde in het begin bijna "noodstop momenten" op maar geven je uiteindelijk (wanneer je hier aan gewend raakt) een prima en veilig gevoel. De cruise control had wat mij betreft wat nauwkeurig gemogen, deze schommelt met zo’n 5 á 7 kilometer heen en weer. Het Start-Stop systeem werkt prima. Wanneer versnellingsbak in z'n vrij staat en je voet van de koppeling is slaat hij af. De motor moet hierbij wel goed warm zijn en ook moet het filterprogramma dan niet actief zijn. Wanneer het de Evo te lang duurt start hij na 3 á 4 minuten. De boordcomputer is wat betreft verbruik wat optimistisch; deze geeft zo'n 1,2 km per liter meer aan dan daadwerkelijk gemeten bij de pomp.

Het gemiddeld (gemeten) verbruik:
50 km/h: 40 km/L
80km/h: 32 km/L
100km/h: 27 km/L
120 km/h: 21 km/L (Boven de 120 km/h stijgt het verbruik behoorlijk).

Het stuurgedrag van Fiat's is omstreden en levert enige kritiek op. Wat mij betreft is deze in de Evo licht doch prima. Zelf gebruik ik de "City" modus amper omdat het sturen bij inparkeren van zichzelf licht genoeg is. Het gevoel/zwaarte in het stuur neemt gelijk aan de snelheid toe, dit maakt dat de Evo lekker stuurt bij bochten op hoge snelheid. Met een open raam heb je bij deze verhoogde snelheden overigens weinig last van "windherrie".


Update: 3.000 KM
================
Het rijden bevalt prima! De Evo kan goed mee met het vlotte verkeer. Het verbruik van de Evo is keurig met 1 op 23 gemiddeld maar niet het niveau van de fabrieksopgave. Dit verwacht ik overigens ook niet te behalen gezien mijn vlotte rijstijl. Helaas moet ik het eerste mankement vermelden; de motorkap ging niet meer open. Na een bezoekje bij de dealer bleek de kabel losgeschoten te zijn.


Update: 7.500 KM
================
De Evo bevalt uitstekend. Het gemiddelde verbruik is gezakt naar 1 op 22. Dit is mede dankzij de reeds gemonteerde winterbanden denk ik. Helaas is het Engine Management lampje gaan branden. Dit bleek, na een bezoekje aan de garage, een defecte turbodruk sensor te zijn. Deze is dan ook meteen vervangen.


Update: 8.500 KM
================
Helaas na zo’n 1000 kilometer wederom een update. Alweer is het Engine Management gaan branden. Mijn eerste gedachte was dat het mogelijk dezelfde sensor zou zijn. Dit bleek, na (weer) een bezoek aan de garage, een defecte lambdasonde te zijn. Deze is, na besteld te zijn, vervangen. Ook heeft m'n Evo last van de zware vorst deze winter; de beide achterlichtbehuizingen vulden zich met condens. Dit is volgens Fiat een "kinderziekte" waar een oplossing voor gezocht moet worden. We wachten af!


Update: 19.000 KM
=================
Het verbruik is nog steeds 1 op 22 gemiddeld met een piek van 1 op 24.
Helaas moet ik melden dat de eerste grote reparatie aan de Evo een feit is geweest. Op een gegeven moment viel een krakend geluid tijdens sturen op. Ik heb meteen de Evo aan de kant gezet en heb de Fiat-Service gebeld. (Deze waren na ongeveer 40 min ter plaatse). Het oordeel; rustig naar huis rijden en de dealer bellen voor een reparatie. En ja hoor, weer ging mijn Evo’tje bij de dealer de brug op en wat bleek; kapotte veerkogels aan de linker voorophanging. Het vervangen kostte twee dagen en ik heb ondertussen een leenauto meegekregen. Laat ik het erop houden dat ik blij was na twee dagen weer in mijn Evo te stappen. De service bij de dealer was overigens keurig!


Update: 30.000 KM
=================
De Evo bevalt uitstekend. Na bovengenoemde tegenvallers zijn er geen problemen meer geweest en ben ik nog steeds erg tevreden met mijn keuze. Het lichtje van de motorolie met de tekst: “Laat motorolie verversen’’ is gaan branden bij 30.100 km dus ik heb meteen een afspraak gemaakt om dit te laten doen. De dealer doet meteen z’n jaarlijkse beurt zodat ik in één keer klaar ben.

De Evo is bijna jarig en ik heb in het afgelopen jaar een wenslijstje met extra’s opgebouwd. Of dit allemaal te realiseren valt is afwachten, we gaan het zien!
- USB aansluiting op de radio (Geen Blue & Me)
- Originele Fiat Subwoofer voor in de kofferruimte
- 17’ inch lichtmetalen velgen (Antracietkleurig)


Update: Grote beurt
=================
De Evo heeft bij 31.000 km z'n grote beurt gehad, eigenlijk 4.000 km te vroeg maar het kwam nu mooi uit. Bij de beurt zijn onder andere de motorolie, het oliefilter, het pollenfilter en het interieur/aircofilter vervangen. Tevens is de koelvloeistof (voor zover nodig) aangevuld. Dit alles kostte zo'n €280,= Dat komt neer op nog géén €0,01 onderhoudskosten per km. Ik denk een ontzettend mooi resultaat na een jaar cruisen! Op naar de volgende 30.000 km!

Tot de volgende update,
Hulde aan de Evo!


Update: Afscheid (51.935km)
===========================
Niet geheel gepland heeft de Punto plaatsgemaakt voor een BMW. Ik zag een BMW 320i High Executive bij de lokale dealer en ik kon de kriebels niet weerstaan.

Na 51.935, over het algemeen, fijne en goede kilometers heb ik afscheid genomen van de Punto.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.