Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 MyLife (2012)

autoreview

Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 MyLife (2012)

Signalement

UitvoeringPunto Evo 1.3 Multijet 16v 85 MyLife
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf201.500 km
KM-stand laatst227.865 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Over naar een diesel

  • 201.500 km

Na ruim 2 jaar in een Volvo S40 2.4 te hebben gereden, met heel veel plezier, overgegaan naar een kleine diesel. Niet omdat ik dat de Volvo zat was maar omdat ruim 100km aan woon-werk verkeer per dag met een 5 cilinder benzine aardig kostbaar is. De keuze kwam per toeval bij deze Punto die te koop stond bij een bekende garage van ons. In het verleden kochten mijn ouders hier meerdere auto's en altijd heel tevreden hierover geweest. Mede hierdoor het aangedurfd voor de 1.3 Multijet te gaan. Online is men hier nou niet erg positief over. Dit blad zegt zelfs in een occasion aankoopvideo deze motor variant met een grote boog te vermijden. Er wordt bij Autoweek zelfs beweert dat 200k km het kritieke nummer is. We'll see. De auto is altijd goed onderhouden, al het onderhoud is bijgehouden en hij klinkt en rijdt gewoon prima. De tijd zal uitwijzen of dit een verstandige koop is geweest.

1ste maand: Zuinig!

  • 205.230 km

De eerste maand zit er op en daarmee ook ruim 4000 km. Ik besef inmiddels wel dat dit verre van het rijplezier biedt van de S40, maar hij rijdt wel gewoon prima. En dat is ook eigenlijk het meest positieve dat ik kan zeggen: een Punto diesel is gewoon prima, meer dan dat niet. Met het verbruik ben ik echt super content. Over 5 tankbeurten gemiddeld 1 op 22.9 en dat zonder daar echt mijn best voor te doen. En ja, daar was het bij de aankoop van deze auto wel om te doen. Wat dat betreft gewoon erg blij mee. Een volle tank zit rond de €50 terwijl de Volvo bijna het dubbele lustte en dat ook nog eens veel gulziger wist te verdampen.

Om het even naast elkaar te zetten: met de Volvo tankte ik gemiddeld 5 x per maar €90-€100 per keer. Nu tank ik 4 x per maand zo'n €50 per keer. Dat scheelt bijna €300 per maand. Geen slechte besparing. En dat maakt de meerprijs in wegenbelasting van €20 ruimschoots goed ;).

Over de betrouwbaarheid kan ik weinig zeggen, meer volgt.

210k voorbij

  • 210.965 km

Inmiddels al weer een paar maanden verder. De 210k km is gepasseerd en dat geheel zonder problemen. Ik heb me de afgelopen weken wat meer verdiept in het punt dat door velen wordt omschreven als de reden om niet voor de 1.3 diesel te kiezen: de distributieketting. Het vervangen hiervan kost bij de garage waar de auto vandaan komt ruim €800. Dit is iets wat je dus niet zomaar doet. En om nou te zeggen dat ik ook maar enige noodzaak zie gezien de geheel probleemloze tijd met deze auto, denk ik niet dat het op dit moment noodzakelijk is deze preventief te laten vervangen.

Na veel navraag gedaan te hebben (online en bij garages), heeft de levensduur met verschillende factoren te maken. Allereerst het rijden met de auto. Veel korte stukjes en heel economisch rijden verkort de levensduur. Lange snelwegritten en (ietsje) minder economisch rijden is beter. Daarnaast is tijdig olie verversen erg belangrijk. Aan het tellerrapport van de auto is te zien dat er consequent relatief veel mee is en wordt gereden. Daarbij zijn alle beurtjes binnen elke 20k uitgevoerd. Ik rij ook veel langere stukken en ben zeker van plan het goede onderhoud door te zetten. Eind januari staat de grote beurt op de planning. Dat is volgens de boekjes alweer een jaar geleden. Daarna lekker doorrijden tot het voorjaar. Verbruik blijft tussen de 1 op 22/23. Netjes, rij meestal gewoon door. Zal met max. 100 km per uur nog wel wat beter worden ;).

Wat me op valt is dag de auto wel redelijk snel vies wordt. De banden lijken wat breed, of in ieder geval staan breed. Veel vuil dus langs de zijkant van de auto.

Al met al na ruim 4 maanden en 10k een erg fijne auto!

Ketting toch maar vervangen

  • 214.896 km

Inmiddels weer bijna 3000 km verder, is de km-stand voor de nodige grote beurt bijna bereikt. Een goede vriend is monteur en die heeft aangeboden dit voor mij te willen doen. Ook het vervangen van de ketting wil hij wel doen, ondanks dat hij uit eigen ervaring kan zeggen dat het wellicht niet perse noodzakelijk is. Maar voor het gevoel toch maar preventief vervangen. Gelukkig rekent hij nauwelijks arbeidskosten waardoor de totale kosten van de grote beurt en de kettingwissel ruim goedkoper is dan de kettingwissel alleen bij een andere garage. Ik ga ervan uit dat de auo nu weer een jaartje probleemloos moet sturen. Ook aangezien het oordeel verder was dat de auto er prima bij staat.

Verdere ervaringen:
Inmiddels al aardig wat km's afgelegd in de Punto. Aanvankelijk was ik bang dat ik tov de Volvo veel comfort en rijplezier zou missen, wat op langere termijn misschien zou resulteren in onvrede over de Punto. Gelukkig kan ik zeggen dat de Punto mij in geen elk opzicht is gaan tegenstaan. Daarom ook de scores iets verhoogt.

Grootste pluspunten:
- Fijne motor. 1.3 4-cilinder loopt toch echt fijner dan de 3-cilinder alternatieven in de vw producten.
- Verbruik: constant tussen de 1 op 22/ 1 op 23, ongeacht temperatuur (ook rijstijl heeft minimal invloed).
- Stoelen zitten prima, ook op langere stukken goed te doen.
- Ziet er gewoon leuk uit voor een b-segmenter, zeker voor de leeftijd (kleur draagt ook zeker bij!). Is natuurlijk kwestie van smaak ;)
- Betrouwbaarheid. Los van preventieve kettingwissel, geen problemen gehad de afgelopen 15k km. En dat voor een auto met 215k km op de teller.

Minpuntjes:
- Her en der wel wat rammeltjes en kraakjes in het interieur.
- Stuur gedrag kan beter, beetje vaag.
- Versnellingsbak ook niet heel precies.

Al met al een hele fijne auto, met wat imperfecties. Maar zeker een aanrader voor iedereen die voor een redelijk bedrag een leuke auto zoekt. Ook de maandlasten zijn voor een diesel heel schappelijk.

Lekker doortuffen

  • 217.569 km

Inmiddels een maandje onderweg met nieuwe ketting en de grote beurt. Toch jammer dat de vervanging van een distributieketting aardig wat kost maar merkbaar niks veranderd. Ook de grote beurt is niet perse merkbaar, maar voor een beter gevoel toch blij dit te hebben laten uitvoeren. Toen kwam de APK... Tijdens de beurt al wel snel gekeken naar eventuele dingetjes maar niet veel bijzonders. Helaas bleken de remschijven voor helemaal versleten en was het sensortje die dat had moeten aangeven onklaar gemaakt. Weer wat extra kosten, welke gelukkig mee vielen.

Kortom, nieuwe ketting, grote beurt en een verse APK moet het komende jaar goed verlopen met de auto. Een setje zomerbanden binnenkort en gaan.

Ik kan in ieder geval alle negatieve berichten over dit type auto, met name de 1.3 diesel, tegenspreken zolang het onderhoud goed wordt bijgehouden. Inmiddels 217k verder en het loopt nog steeds goed!

Kostenoverzicht na 3/4 jaar

  • 218.230 km

Bij de apk was het advies de winterbanden niet al te lang meer te houden. Ze zitten op het randje van afkeur en nieuwe zomerbanden zouden dan nog beter hun werk doen, zelfs bij sneeuw of ijs. Niet dat winterbanden echt nodig zijn geweest ook. Met nieuwe banden komt er dan toch weer een kostenpost, daarom een kort overzicht:

- Grote beurt en dist. ketting: €890
- Apk (handremkabel) : €55
- Bandenwissel: €220
Totaal van €1175

Ik moet zeggen dat dit toch een beetje tegenvalt voor 3/4 jaar. Met mijn vorige auto (Volvo s40), heb ik in de 2 jaar misschien de helft aan kosten gehad. Maar goed, de auto is nu weer helemaal fris en uitgebreid van binnen en buiten bekeken door de garage, dus de verwachting is dat het qua kosten de komende maanden (hopelijk langer) mee moet gaan vallen. Fingers crossed!

Jaar verder, toch wat teleurstellend.

  • 227.865 km

Na ruim een jaar besloten om terug te kijken naar hoe de auto het heeft gedaan. Allereerst de reden van aanschaf: ruim 2600km/maand, dus een zuinige auto. Dat geeft direct de voornaamste reden om voor een Fiat Punto met 1.3 diesel te kiezen, want zuinig is die zeker. Gemiddeld het hele jaar door 1 op 23 gehaald zonder hier echt op te letten qua rijstijl. Daarnaast heb ik het altijd een leuke auto gevonden om te zien, Zowel van binnen als van buiten. Ook rijdt de auto prima en is de uitrusting erg goed te noemen.

Tot zo ver het positieve. Zoals eerder beschreven is er ook aardig wat gebeurt aan de auto. De grootste kostenpost was het vervangen van de distributieketting. Een uitgave van ruim €800,00. Op zich vond ik dit de moeite waard, tot er ineens toch wel heel veel kleine dingetjes stuk gingen. Het begon met witte rook die zo nu en dan ineens een rookgordijn achter de auto achterliet. De auto eens goed laten bekijken van onder en in het motorruim en los van wat zweetplekjes, niks geks. Ook was het zo dat het soms een maand niet gebeurde en dan ineens twee, drie dagen achtereen. Ook begonnen twee motorsteuntjes merkbaar minder te worden. Daarnaast kwam er bij het sturen een schurend geluid vrij. Het remlicht bleef zo nu en dan hangen en het koppelingspedaal schoot ineens los en hangt nu ruim 3cm hoger dan zou moeten. Tot slot loopt de motor onrustig, of de motor nog koud is of warm. Al met al is de algemene rijbeleving er aardig op achteruit gegaan. Dit valt me toch erg tegen gezien de auto een grote beurt, inmiddels een kleine beurt en andere kosten voor de banden, remmen en riem. Beide beurten en de apk leek alles prima en volgens de monteur zijn dit nieuwe kwaaltjes. Hier kan ik me wel in vinden gezien ik er eerder geen problemen mee had. Er is eigenlijk altijd wel iets niet goed....
Daarnaast is het aantal kilometers wat de gedaald waardoor ik besloten heb de auto in te ruilen en niet verder in te investeren. Een goede inruilprijs was de doorslag.

Over de inruilprijs gesproken. Apart hoe dit door autobedrijven wordt bepaalt. Meerdere auto's bekeken en bij geen één dezelfde prijs, en niet eens bij elkaar in de buurt. We keken naar een 107, Aygo of C1 van rond de €4000,00 en bij één kregen we €950 als inruilprijs, één wilde de auto niet eens hebben (lieten liever de Aygo staan, staat overigens bijna 2 maanden later nog steeds te koop...) en bij de laatste kreeg ik nog €2100 terug. Dat laatste dus maar gedaan. Zal ongetwijfeld met de marge per auto te maken hebben, maar zulke verschillen is toch wel erg groot bij auto's van rond de €4000,00.

Conclusie: Een zuinige en goed rijdende auto die er leuk uit ziet, maar qua betrouwbaarheid zeker niet de beste. De auto ingeruild voor een Peugeot 107 (2010, 85.000km) als 2e auto en zelf een Volvo V50 2.0 benzine (2008, 200,000km) gekocht. De ervaringen van deze auto's komen later.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.