Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2010) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 128.000 km |
KM-stand laatst | 199.000 km |
2 jaar met de Punto
- 199.000 km
2 Jaar Punto komt ten einde. Destijds overgenomen van familie omdat de woon-werk afstand 120km per dag ging tellen, een dieseltje was (toen) dus de verstandige keus. En wat een heerlijk dieseltje is de Punto. Koud een trekkertje, warm een vlotte enorm zuinige en comfortabele auto. Dit natuurlijk wel vanuit het perspectief van een B-segmenter. Ik vind het persoonlijk ook een prachtige auto, nog steeds. De Grande Punto was nog een stukje chiquer maar de EVO mag er ook zijn. De LED achterlichten met het sierlijke lijntje, de lijn over de flank, het mooie dashboard. Beste ontwerp voor een b segmenter vanaf '00. Net als de peugeot 206 (die er al voor '00 was) ziet de Punto er nog steeds niet oud uit.
Onderhoud:
De Punto is een betrouwbare metgezel geweest. In verband met sommige horrorverhalen betreft de distributieketting heb ik de olie-ververs-interval van 30k km teruggebracht naar eens in de 15k km. Dat betekende dus 2x per jaar, maar met een inhoud van 3.2 liter is dit kostentechnisch verwaarloosbaar. De distributie-malaise komt overigens voornamelijk voor door korte stukjes rijden, hierdoor vervuiling in de motor en dus mindere smering. Dit in combinatie met het 'nieuwe rijden' dat vraagt om (te) lage toeren en dus hoge belasting op de ketting vind de distributie niet leuk. Dat onze Punto alleen maar snelweg heeft gezien en ik preventief de olie beurten vaker uitvoerde heeft onze Punto ongetwijfeld goed gedaan.
Bij 175k km begon de auto slechter te starten. 's Ochtends heel even op 3 cilinders lopen voordat het blokje helemaal meedeed. Er was een gloeibougie defect. 4 gloeibougies later starte hij weer als nooit te voren. De brandplaatjes zijn ook vervangen. Dit schijnt een oorzaak-gevolg verhaal te zijn.
Bij 180k km op een 40 graden dag hield de kachelweerstand er mee op (Punto kwaal). Gelukkig werkt dan stand 4 nog wel dus daar maar even mee rondgereden. Nieuw weerstandje erin van 2 tientjes en we konden weer verder.
Bij 185k km zijn er 4 nieuwe Dunlop BluResponse banden gemonteerd. Wat een verschil met de Nokian 4 seasons. Stil, stabiel en het verbruik donderde ook nog eens een stuk naar beneden.
Bij 190k km is de accu vervangen. Flinke kostenpost (voor een accu) omdat het een start stop geschikte accu moest zijn.
Al met al geen gekke onderhoudszaken meegemaakt dus.
Comfort:
Na 75k km kan ik concluderen dat de Punto een fijne, comfortabele auto is. De stoelen bieden voldoende steun en het stuur is zeer ruim te verstellen wat zorgt dat er voor velen een goede zitpositie gevonden kan worden. Het interieur van de EVO is, vind ik, prachtig. Ook na 10 jaar ziet het er nog zeer gelikt en niet ouderwets uit. De Punto is ook echt voor z'n segment. Afgelopen zomer zijn we 2 weken door Italië wezen rijden wat een genot was. Auto heeft geen klap verkeerd gegeven. Wat betreft cabine geluid, je merkt dat moderne auto's dit (veel) beter doen. Als je niet ook in een nieuwe auto rijdt dan merk je het niet maar zodra je overstapt is het evident. Eén groot minpunt is de bediening van de cruise control: deze heeft geen cancel knop! Enorm storend.
Conclusie:
Ik heb met veel plezier mijn kilometers in de Punto afgelegd. Mocht de tijd komen dat ik geen lease-auto meer rijd, dan is een Abart Punto Evo een hele goede short-list kandidaat.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.