Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2010) #2

autoreview

Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic (2010)

Signalement

UitvoeringPunto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf109.950 km
KM-stand laatst154.137 km
Lezerswaardering: 81%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tijd voor iets nieuws

  • 111.982 km

- Vooraf
Omdat ik mijn 14 jaar oude Opel Astra H op benzine wat duur vond in gebruik met het aantal kilometers wat ik op jaarbasis maak, was ik er al snel uit: Er moet iets zuinigers komen. Met minimaal 5 keer per week ritjes naar Den Haag, Apeldoorn en Zwolle ga je dit aardig in de portemonnee voelen.

Ik maak daardoor zo'n 30.000 tot 40.000 KM per jaar
mee op de weg, dus een diesel auto was direct een serieuze overweging, eigenlijk de enige.

Eerste oog viel op een Corsa 1.3 EcoFlex. Leuk en zuinig model, maar toekomst gezien niet erg ruim en had het idee dat ik hier alleen maar op achteruit ging qua comfort. Een van de punten op mijn lijstje was ruimte, de auto wordt aangeschaft voor een gewenste duur van 5 jaar of meer. Ik merk dat ik steeds vaker buiten werk om met meer dan 2 personen in de auto zit, dan zijn die extra deuren en gordel op de achterbank geen overbodige luxe.

Bij toeval tegen deze Punto Evo aangelopen, toen ik een andere (Opel) auto kwam bezichtigen. Was direct onder de indruk van het interieur en exterieur en qua ruimte een redelijke vooruitgang. Merkgebondenheid aan de kant gezet en toch voor de proefrit gegaan. Dit ging hem worden!

Aanwezige opties op de auto zijn onder andere: Blue & Me, TomTom Navigatie, Aux en USB aansluiting, Cruise control, Climate Control, Bediening op het stuur en een Start-Stop systeem.

- Eerste 2000 KM
Indruk na 2000KM is prima. Auto zit een stuk hoger dan de voorganger, vering een stuk minder stug en stuurt echt zeer licht door de bochten, maar dit is natuurlijk persoonlijk. Ben niet erg onder de indruk van de geluidskwaliteit van het voorgeïnstalleerde setje, maar dit pas ik in de toekomst vast en zeker aan. Blue & Me is leuk, maar met de techniek van nu wat verouderd. Spraakgestuurd mensen bellen werkt overigens prima, mits ze juist in het telefoonboek staan. Verbruik is een een hele vooruitgang, 3e tank zit er nog niet eens voor de helft doorheen en kom uit op een gemiddelde van 1 op 22, wanneer je van 1 op 14 komt is dit een hele vooruitgang.

Dingen die ik mis tegenover mijn vorige auto:
- 6e versnelling, waar nu de achteruit zit. De Fiat is een 5 bak, qua toeren niks te klagen, dit is alleen erg wennen.
- Lendesteun in de bestuurders stoel. Dit zat in de Opel ingebouwd en kon worden aangepast naar wens met een knop.


Wel 2 kleine probleempjes gehad binnen 2 weken:
- Start-Stop systeem werkte nauwelijks. Niet dat ik dit veel gebruik, maar omdat ik vaak in de binnenstad van Den Haag lang voor een rood licht sta te wachten is dit wel fijn. Accu doorlaten meten, hier kwam 200A uit, met originele waarde van 640. Vervangen onder garantie.
- Turbo 'zweet' olie aan de koude kant. Achter gekomen tijden accu vervangen. Volgens garage een 'opgelost' probleem voor de aanschaf. Schoongemaakt en bleef druppeltjes olie vertonen, niet dus! Pakking schijnt (alweer) lek te zijn, vervangen onder garantie. 1.3 MJet euvel als ik internet mag geloven?

Zou het niet mogen verwachten, maar in dit soort gevallen is de Bovag garantie wel erg handig.

Vele kilometers voor de boeg, binnenkort een uitgebreidere review. Model is al een stuk ouder, reviews van dit model zijn wellicht niet zo populair, maar ik vond het wel leuk om een logboek bij te houden. De auto is gepland een langere periode bij mij te blijven, al moet je altijd geluk hebben.

Aanpassingen op de planning:
- Wellicht een bezoekje aan Savali.
- Android audiosysteem incl. speakers upgrade, omdat het geluid van de huidige situatie niet bevallen.

Oliecrisis zet zich voort

  • 113.690 km

Hoewel de auto mij prima bevalt, zit er toch iets niet helemaal lekker.

Afgelopen week is de auto na nog geen 2 maanden in gereden te hebben terug gegaan voor een zogenoemde 'zwetende' turbo pakking. Koude kant van de turbo zat onder de olie en regelmatig laggen er ook oliedruppels op straat onder de auto na stilstand. Dit probleem is echter opgelost en de turbo ziet er weer als nieuw uit, geen olie meer in de buurt te bekennen.

Deze week was het echter weer raak. Ditmaal geen druppels olie, maar een klein plasje. Onder de motorkap was er niks te vinden, geen lek, geen vette leidingen, oliepijl ook ok. Verder op onderzoek uitgegaan, krik eronder en toen wad het snel gevonden. De carterpan t.h.v. krukaskering en de pakking van de carterpan zelf waren nat van de olie. Auto gaat voorlopig uit voorzorg niet meer voor lange stuken de weg op en brengt binnenkort dus weer een bezoek aan de garage. Heb zelf het idee dat het euvel misschien elders ligt en de olie de weg van de minste weerstand naar buiten zoekt, al is dit niet mijn expertise en laat ik dit liever aan iemand over met meer verstand ervan.

Hierdoor begin ik mij ook af te vragen of de auto überhaupt wel op 40 Bovag punten gechekt is. Aan de onderzijde (hier kom ik werkelijk nooit, dus dit is ook nieuw voor mij) was te zien dat dit niet vorige week lekgeraakt is. De oliedruppels hebben zich al een aardig eind naar achter gewerkt over de onderzijde.

Hoewel de titel wat extreem klinkt, vindt ik dit toch wel jammer. Een auto mag olie zweten van mij, maar dit is iets te veel van het goede. En hoewel de auto mag blijven rijden van de monteur, probeer ik hem nu zo even wat te laten rusten.

Ook een paar positieve puntjes:
- Audio systeem is aangepakt door CarAudioShop te Ede. (Portierisolatie, dempingen en nieuwe speakers). Kudo's voor de geluidskwaliteit nu. De fabrieks af radio blijft voorlopig zitten.
- De ketting is op eigen kosten nagekeken door Fiat specialist. Neem ik in de eerste servicebeurt ook weer mee.
- Spiegelkappen zijn vervangen door zwarte varianten en privacy folie wordt aangebracht op de ramen (voor 70%, achter 25%).

Foto's en update volgen zo spoedig mogelijk.

Update

  • 119.345 km

Zoals in het vorige bericht te lezen was, waren er een aantal mistanden met de auto. De auto lekte olie op een aantal plekken en liet hem hierdoor ook wat vaker staan, echter zijn deze mistanden ondertussen keurig opgelost!

In het vorige verslag gaf ik aan dat de auto aan de onderzijde t.h.v. de krukaskering olie lekt, ditmaal geen druppels, maar een echt lek. Nadat de auto in december 2019 bij de garage gebracht was bleek dit ook het geval te zijn; de krukaskering was lek en hier liep na het opwarmen van de motor na een stuk rijden olie uit bij stilstand. Carterpan is hierbij ook van een nieuwe pakking voorzien. Na de auto een aantal dagen kwijt te zijn, was dit volgens de garage opgelost.

Na deze reparatie was het vertrouwen in de auto aardig geschaad en heb zelf even aan vervanging gedacht, echter is het dan alleen maar gissen hoe dat dan uit gaat pakken. Dit heb ik voorlopig maar naast mij neergelegd.

Ondertussen zijn we bijna 2 maanden verder; geen olie meer onder de auto, geen verhoogd olieverbruik en ook geen druppels meer! Opgelost?! De tijd zal dit leren natuurlijk, maar voorlopig rijden we weer met flink wat plezier rond en is het vertrouwen ook weer redelijk terug. Bij de wintercheck incl. kleine beurt waren dan ook geen bijzonderheden afgelopen februari. Ondertussen zitten er ook weer aardig wat kilometers bij en rijden we stevig door. Om even optimistisch te zijn, op naar de 150.000 zou ik zeggen!

Huidige reparatie/kritiekpunten:

- De dagrijverlichting incl. cornering werkt niet meer. De auto staat nu permanent in de normale verlichtingsstand (dimlicht gelukkig). Wat hiervan de rede is, is voor mij en de garage onduidelijk. De verlichtingsschakelaar kan naar uit, stads of dim gedraaid worden, maar blijf in dimlicht 'hangen'. Dit viel mij op wanneer ik er zeker van was dat ik de verlichting uit stond en even uitstapte voor iets elders bij daglicht. Opzich geen probleem, want bij het uitschakelen van het contract gaat alles uit en bij starten weer aan, alleen hoort dit natuurlijk niet. Bij een Fiat garage geweest en gaat uit van een defecte stuurkolom of aansturing, alleen de onderzoekskosten en vervanging hiervan gaan flink in de papieren lopen. Voorlopig rijden we hier mee verder, maar gaat in de toekomst verholpen worden. Elektronica en Fiat... tja, voorlopig komen we er nog goed mee weg.


Geplande verbeterpunten:

- De ketting blijft natuurlijk een puntje van aandacht. Op internet waarschuwt men dat de ketting 'rond de 130.000 het kritieke punt passeert'. Ookal was met de onderhoudsbeurt in februari geen directe slijtage aan te vinden, gaat hij er de volgende beurt preventief uit.

- De auto staat op vier winterbanden op het moment. Hier liggen all-seasons incl. nieuwe zwarte velgen voor klaar.

Klaar voor de zomer

  • 122.991 km

Om even terug te komen op de vorige ervaringen; van de oliecrisis is nauwelijks nog iets van te merken. Dit wil niet zeggen dat de auto ineens kurkdroog is, maar hier zijn geen bijzonderheden bijgekomen m.b.t. de vorige ervaringen. En tja, een iets hoger olieverbruik? Het blijft toch een diesel...

Die stuurkolom, dat was ook nog een dingetje. Knoop doorgehakt, keurig gemaakt door de Fiat dealer, alleen de portemonnee vond dit alleen niet zo. Gehele stuurhuis en dashboard moest hier voor open, 350 excl. montage aub. Kwam vaker voor volgens hun. Fijn...

De auto heeft ondertussen zijn wintersloffen uitgedaan en staat op nieuw zomerrubber (garage foto voor de geïnteresseerde toegevoegd). Van 15 inch naar 17 inch, het ging net met 215, al mag het resultaat er zeker wezen! Hier hebben we natuurlijk wel wat rijcomfort voor ingeleverd.

Verder staat het bezoek aan Savalli of Squadra nog zeker op de wensenlijst, al is hit geen prio meer en zwarte spiegelkappen moeten nog steeds gemonteerd worden. Eerst de zomer in!

// Note: Ik probeer nu ook zo nu en dan de verbruiksmonitor bij te houden.

De zomer voorbij

  • 134.657 km

De zomer zit er nu echt op en maak weer even een kort verslag van de afgelopen tijd. De vorige was inmiddels al weer een aantal maanden geleden, maar dit is mede door de reden dat er ook vrij weinig gebeurt is. Nu de winter aangebroken is merk je gelijk weer de efficiëntie van het kleine blokje. Tijdens een koude start na een nacht flink koude nacht duurt het erg lang voordat hij op temperatuur is. Dit ligt volgens de garage niet aan de thermostaat.

Net voor de winter heeft hij, ietsjes eerder dan echt nodig was, de 130.000 beurt gehad. Ook wel de 'natte' oliebeurt genoemd. Hier kwam gelukkig niks naar boven, behalve een kleine greep naar de portemonnee natuurlijk.

Het verbruik is door de 100 km/h overdag wel heel schommeld geworden. Af en toe is hier weinig meer van te begrijpen. Ik rijd voor mijn werk op veel verschillende momenten van de dag, wat wel logisch gezien in een ongelijk gebruikt resulteert. Het gemiddelde, over ruim 7500 kilometer, staat op 1:17.7. Dit is mij betreft ruim voldoende.

In oktober door de APK gekomen zonder enige gebreken of aantekeningen. Hierbij wel de airconditioning alweer (ja, inderdaad even in de gaten houden) opnieuw laten vullen. Ik moet ook zeggen dat de laatste ruim 13.000 kilometer ik er zelf ook geen grote opmerkingen over heb.

// Note: De ketting gaat volgens de garage vooralsnog prima. Het blijft aan mij knagen om hem preventief te laten vervangen, maar bij de garage (Fiat dealer) raden ze dit voorlopig af. Er zijn plekken waar ze dit kunnen meten. Hier vertrouwen we dan maar op.

Slijtage, doe je niks aan.

  • 149.683 km

Het is ondertussen al weer een tijdje geleden dat ik iets over de Punto heb laten weten. Dit is mede gekomen doordat ik geen ernstige dingen heb meegemaakt, met één afwijking: afgelopen augustus werd echter in een week tijd koppelen wel erg moeilijk. Waarbij dit aan het begin van de week meeviel, was dit later in de week een slippend spektakel geworden.

Na een bezoek aan de garage werd mijn vrees werkelijkheid: een versleten koppeling. Een week ervoor niks aan de hand, weekje later 800 euro lichter. Slijtage noemen ze het. Niets aan te doen helaas (behalve m'n rechter voet onder controle te houden). Vliegwiel was gelukkig nog in orde.

Onder andere de volgende punten ook meegenomen in de APK/beurt, totale olieverversing, additiefje voor het brandstofsysteem en zelf nog even de filters rondom gedaan.

Grote punten heb ik niet op het moment. Het roetfilter start de regeneratie af en toe wat onregelmatig. Soms 230KM, dan weer 500KM om vervolgens weer naar de 300KM te zakken. Ik rij puur naar mijn werk en eigenlijk zijn alle kilometers bijna iedere dag hetzelfde. Hierbij snap ik dat dit 100KM kan afwijken van elkaar, maar soms 300KM verschil is iets te opvallend.

De laatste regeneraties zij gestart met tussenpozen als volgt: 230KM-210KM-520KM-400KM-200KM-450KM.
Sinds dit mij opviel ben ik dit bij gaan houden (standen zijn afgerond). Ik hoop niet dat dit een voorbode is voor iets ernstigs.

Verder is in een tijdsbestek van 2 maanden de steenslag veranderd in flinke afbladdering van de blanke lak. Nog geen roest, maar misschien een aandachtspuntje voor binnenkort.

Ik probeer tegen de 160k-170k weer wat te schrijven.

Tijd voor vernieuwing

  • 154.137 km

Iets wat ik niet zeer zeker verwacht had met het schrijven van het vorige verhaal; ik ga afscheid nemen van de Punto.

Halverwege augustus is hij nog uit elkaar geschroefd voor een nieuwe koppeling en een grote (olie)beurt, maar ik heb de knoop toch doorgehakt afgelopen week. Waarom ik dit gedaan heb? Vernieuwing; niets meer en niets minder.

Wat komt er voor terug? Een Ford Fiesta uit eind 2015 met slechts 88K gelopen. Even aan moeten wennen, maar naar twee keer proefrijden was ik toch over. Ik lever wellicht iets in op wat punten, maar dit verschil is miniem en komt op veel punten weer terug.

Qua specificaties is het zeker niet slecht, de Fiesta is uitgevoerd met een 1.5 TDCi motor, het Titanium pakket (met o.a. achteruitrijcamera, parkeersensoren, Sony radio met audio upgrade en ingebouwde navigatie) 17 inch velgen en vele andere opties. Hier schrijf ik vanaf heden door in een nieuwe review.

Ik heb ruim twee jaar, op wat kleine technische tegenslagen, heel veel plezier en fijne kilometers gereden met de Punto, maar het is nu tijd voor iets anders. Hij is met veel liefde behandeld en er is ook zeker niet op onderhoud gespaard. Ik ga het totale financiele plaatje hier net delen, maar dat was af en toe meer dan nodig. En geloof me, het was het voor mij iedere kilometer waard! Ik hoop dat je het goed hebt bij de volgende eigenaar.

Goodbye old friend.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.