Fiat 500L TwinAir Turbo 105 Lounge (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 500L TwinAir Turbo 105 Lounge |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 10.300 km |
- 10.300 km
Deze auto is aangeschaft als tweede auto voor mijn vrouw. Was zelf erg kritisch wat kwaliteit betreft. Het is toch italiaans en met het Fyra debakel nog fris in het geheugen....Ook had ik liever kleiner gehad maar mijn vrouw vond deze auto fantastisch.
Na enkele weken werd ikzelf ook steeds enthousiaster. Het is een lekker karretje met een leuke brom.
Wat mij voornamelijk opviel is dat de auto bij constante snelheden heel erg stil is. Hiervoor had ik een hybride van Toyota en bij de Fiat vroeg ik mij vaak af of de motor wel liep. Door de zesde versnelling is de auto ook bij snelwegsnelheden erg stil. Zelfs stiller dan mijn Mits SUV.
Wegligging vind ik gewoon goed net als de vering.
Nog enthousiaster werd ik toen we deze auto meenamen op onze vakantie naar Italie.
Ik vind het leuk om het verbruik goed bij te houden dus een mooie mogelijkheid deed zich voor. En dan gereden kilometers delen door het aantal liters en niet volgens de verbruiksmonitor. Deze geven vaak veel zuiniger aan. Vooral mijn vorige auto was hier erg slecht in. Fiat komt redelijk dicht bij het echte verbruik.
Op de korte stukjes woon werk verkeer 8km. en als boodschappenwagen verbuikt die 1:11.5 Viel erg tegen. maar ja... korte stukjes is geen enkele auto zuinig
Dan in Duitsland de hele weg tussen de 140 en 160km per uur. Verbruik 1:13.3 Zeker niet slecht voor deze snelheden. Direct in Zwitserland getankt. In Zwitserland ivm de hoge boetes hele weg 100 en 120 km per uur. Ik werd blij verrast toen ik hem voor de Italiaanse grens even vol gooide. 1:17.8
Erg zuinig vond ik. Met mijn Toyota Auris Hybrid reed ik 1:19
Wat mij ook verraste was de pittigheid in de bergen. Meteen 0.9 motortje. Fantastisch. Op de terugweg de Stelviopas gereden. Ruim 2700 meter. Werkelijk fantastisch hoe rap deze auto naar boven gaat en wat een leuke brom tijdens het doortrekken. Veel sneller dan mijn 2 liter SUV. Dit had ik nooit verwacht.
Wat ook heel leuk is als je in de bergen rijdt is het glazen dak. Dan heb je pas echt uitzicht. Zelfs in het land van herkomst kregen wij erg leuke reacties van Italianen.
Nog even over het verbruik. Op de terugweg heel veel secundaire wegen gereden en toen kwam het verbruik uit op 1:18.5
Ik vind het een erg fijne auto maar alles gaat wel veel zwaarder dan bij een japanner. Schakelen en koppelen bedoel ik dan.
Met mijn lengte van 1,96 zit ik prima achter het stuur maar achterin kom ik net met mijn hoofd tegen het hemeltje. Dit komt door het schuifgordijntje wat zich oprolt in het achterste gedeelte van het dak. Gelukkig zitten wij nagenoeg nooit met z'n vieren in deze auto.
Stoelen zijn te kort voor mijn lengte en erg hard. Opvallend genoeg kan je het er wel heel lang in uit houden. Gewenning denk ik. Achterin is de beenruime dik in orde.
Kortom, ik ben erg verrast.
Nu nog even afwachten of alles het goed blijft doen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.