Fiat 500L TwinAir Turbo 105 Easy (2013) #2

autoreview

Fiat 500L TwinAir Turbo 105 Easy (2013)

Signalement

Uitvoering500L TwinAir Turbo 105 Easy
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 90%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Na 10 jaar PT Cruiser te hebben gereden werd het toch eens tijd voor wat nieuws. De PT Cruiser was technisch in orde alleen het gebrek aan souplesse van de motor die onder bemeten is begint toch een beetje te vervelen. Met de berichten van zwaar tegenvallende verkoopcijfers in de autohandel zou het wellicht midden 2013 een gunstig moment kunnen zijn voor wat nieuws. Vooropgesteld dat de volgende auto uit financieel oogpunt gunstiger zal moeten zijn. Het mag een maatje kleiner zijn, de kinderen gaan steeds minder mee. De keuze zal dan vallen in een auto uit het B-segment. Helaas zijn er in deze categorie nogal wat saaie modellen of merken die ons niet aanstaan. Auto’s die nog in de smaak vielen waren de Citroen DS3 of AUDI A1 Sportback, bij een bezoek aan de showroom vielen ze toch tegen omdat de beschikbare ruimte toch wel krap is en bagageruimtes die niet toereikend zou zijn voor de wekelijkse boodschappen. Tijdens onze vakantie in Italië hebben we de Fiat 500L veelvuldig zien rondrijden wellicht zou dit iets zijn. Bij een bezoek aan de lokale Fiat dealer stond 1 demo exemplaar op zicht gesteld. Bij de eerst confrontatie viel op dat deze auto erg groot is, je kunt er nog niet overheen kijken. De afwerking aan de binnenkant voelt net zo degelijk aan als een duitser dus daarin heeft Fiat veel vooruitgang geboekt. Het instappen ging erg gemakkelijk, hoewel de ruime instap associaties oproept met een familie auto bedoeld voor kinderzitjes achterin of een auto voor oude lui. Maar het vormgeving is zo apart uitgevoerd dat het toch iets veel mooiers uitstraalt. Het karakteristieke van de auto er het best uitkomt in de bi-colore uitvoering van wit met een zwart dak. De verkoper herinnerde ons er wel aan dat het getoonde demo exemplaar van alle extras was voorzien een wat afwijkend prijskaartje vertoonde. Een weekje later terug gegaan voor proefrit die ons positief is bevallen, de 2 cilinder werkt rustig en de bediening is licht. Bij het opstellen van de offerte werd al duidelijk er niet veel moeite werd gedaan om een auto te kunnen verkopen. Een Fiat 500(L) is meestal “gepersonaliseerd” staan niet op voorraad en zal dus besteld moeten worden met 3-4 maanden levertijd. Op de auto zoek sites had ik al diverse Fiat 500L in identieke uitvoering gezien bij importhandelaren. Uiteindelijk hebben we bij Fiat dealer Otten een 500L demo gevonden die nog niet was gebruikt, alleen een maand eerder op kenteken gezet. Deze was van alle opties voorzien en werd aangeboden voor een kale uitvoering prijs. Er werd een fatsoenlijk bod gedaan op mijn oude auto zodoende was de deal snel gemaakt.
Uitvoering:
Een zit positie is goed in te stellen, de stoelen hebben weinig kuipmodel maar geven voldoende steun.n. Alleen het zicht op het instrumentarium is niet 100%,een groot deel van de snelheidsmeter schuilt achter het stuurwiel rand. Het zou handig zijn geweest indien het midden display een stand zou hebben met digitale weergaven van de snelheid, jammer. Het overzicht rondom is werkelijk enorm goed en het voelt ruimtelijk aan door het panorama dak. De bagageruimte is niet alleen ruim maar ook gunstig gevormd. (4 Winterbanden passen er met gemak in zonder de hele auto om te bouwen). De achterbank constructie werkt variabel en is gekopieerd van de PT Cruiser. Afwerking van het interieur is mooi, helemaal bij de tijd en stevig, ook het plaatwerk is degelijk, vandaar het wagengewicht van 1235 kg!
Het rijden:
De 2 cilinder motor geeft de auto een lichtvoetig karakter en meer dan vlot genoeg om in het dagelijks verkeer mee te komen. Zodra je de koppeling laat op komen wordt het toerental automatisch iets verhoogd. Het rijden vlgs de schakel indicator of het nieuwe rijden is wel even wennen. Gevoelsmatig denk je soms in 45 km auto te rijden, De motor pruttelt zachtjes voorin, maar de toerenteller staat op 2000 rpm het koppel is volledig beschikbaar en dan rij je toch ruim 50km in zijn 4. In normaal verkeer heb je voor de 3000 toeren al weer opgeschakeld maar wil je keer lekker opschieten dan draait de motor zonder inhouden of op toeren komen in een keer door tot 5000rpm. Alleen bij het doorhalen in de versnelling hoor je het typische geluid van de 2 cilinder maar niet hinderlijk. Bij constante snelheid, ook bij 160 km/u, blijft het motorgeluid ver op de achtergrond. Het schakelen gaat wat onnauwkeurig en met weinig gevoel, maar de bediening is licht. Kwestie van even wennen geen minpunt. Bediening van de remmen is erg licht. De auto is gemakkelijk wendbaar met een korte draaicirkel, de citystand heeft hierbij geen nut. De vering wordt vaak geprezen als zeer comfortabel en soepel, we kunnen het niet anders omschrijven als stevig soms zelf wat stug. Mogelijk dat de 17 inch velgen hieraan debet zijn, binnenkort worden 16 inch velgen met de winterbanden gemonteerd eens kijken of er dan verschillen zijn waar te nemen.
Verbruik:
We hebben met de auto net 2000 km rustig gereden, het gemiddeld verbruik van de boordcomputer is een ruime 1 op 14, wanneer je de getankte liters benzine terug rekent op de verreden kilometers is het maar 1 op 13,5. Bij rustig rijden in stadsverkeer loopt het gemiddeld verbruik terug naar 1 op 12,5 maar op een traject van 100km met een mix van stad en auto weg 100/120/130 rij je zomaar 1 op 17. Op een 80 km provinciale weg is deze hightech motor werkelijk in zijn element. De motor zal nog los moeten komen en wanneer je het nieuwe rijden het nieuwe volledig benut verwacht ik dat het met een gemiddelde van 1 op 15 wel mooi is geweest. Het blijft per slot een hoge- en geen lichte auto.
Samenvatting:
Je vindt een FIAT 500L heel mooi of lelijk, de looks van de originele 500 zijn een beetje over genomen of erop gebaseerd. Technisch is deze er niet van afgeleid en wordt wel eens genoemd als opvolger van de Multipla. Het is maar net uit welk oogpunt je dit ziet, wanneer je het 2 cilinder geluid hoort is de link met de 500 wel weer terug. We hebben nu sinds 3 maanden de FIAT 500 L op ons netvlies , maar in het Nederlandse dagelijks verkeer nog een zeldzaamheid. vlg. de statistieken zijn er tot september een 500 stuks verkocht. Alles staat tegenwoordig in het teken van een zo laag mogelijk verbruik en in de praktijk onhaalbare cijfers. Een belangrijk punt hierin zijn de gebruiksomstandigheden en hoe je er zelf mee omgaat.

km.stand 13.000

Nu ruim een jaartje en 10.000 km verder is het weer eens tijd voor een review.
De auto bevalt uitstekend motorisch is de auto OK. Je kunt uitstekend meekomen met het verkeer , De 2 cilinder motor rijdt prettig (doet niet onder voor een 4 cilinder ) heeft genoeg souplesse en reageert vlot wanneer het wat sneller moet. Ook op hogere snelheden hoor je de licht brommende motor op de achtergrond . Het klinkt alleen wat anders dan een reguliere 4 cilinder motor. Bij langzaam rijden als in een file of traag verkeer in de stad werkt het prettig dat bij het opkomen van de koppeling het toerental automatisch iets verhoogd wordt, kwestie van de koppeling laten opkomen en naar behoefte meer gas geven. Omdat de motor het toe laat om op lage toeren te rijden betekend het wel dat je met name in het stadsverkeer veelvuldig moet schakelen. Op zich geen straf omdat licht en soepel verloopt . Ruimte is er in auto genoeg voorhanden, mede door het goede uitzicht rondom heb je niet het idee in een grote auto te rijden. De auto is voorzien van een panorama dak wat het ruimtelijk effect nog eens een keer vergroot. Het zonnescherm wordt alleen gebruikt bij echt heet weer of wanneer je lang in de volle zon staat geparkeerd. De zit ruimte voor- en achterin is meer dan voldoende , de stoelen geven voldoende steun. De arm steun aan de bestuurders stoel stelt niet veel voor , voelt slap aan en de positie is te laag, door deze dan maar niet te gebruiken rijdt je tenminste wel met 2 handen aan het stuur. Het zicht op het instrumentarium laat wat te wensen over wanneer je de stoel ver naar voren moet zetten. De snelheidsmeter wordt door het stuurwiel afgedekt in het bereik van 50-90 km per uur juist in de bereik is het zicht hierop het belangrijkst.de bediening van de cruise control is niet het meest gebruiksvriendelijk, even resetten is niet mogelijk alleen wanneer de rem of koppeling bediend wordt. Andere automerken doen dit beter.

Het afgelopen jaar hebben we de navigatie alsnog aangeschaft , de live 1000-4,3” als refurbished uitvoering bij TomTom, de houder bij de dealer. De afneembare trekhaak met 13 pins stekkerdoos is online aangeschaft. Montage is niet moeilijk , door de diverse fabrikanten zijn gebruikshandleidingen te downloaden. Het is in een halve dag goed en gemakkelijk te monteren. De trekhaak wordt alleen gebruikt voor montage van een fietsendrager. In de wintermaanden staat de auto op winterbanden met bijpassende matzwarte 16” lichtmetalen velgen, in de winter van 2013/2014 zijn deze niet echt noodzakelijk geweest.

Het brandstof verbruik van de auto is sterk afhankelijk hoe dat je ermee omgaat. Zolang de motor nog niet goed op temperatuur is , is het verbruik heel ver weg van de fabrieksopgave. De auto wordt naar verhouding vaak gebruikt voor korte trajecten en op de autosnelweg houden we ons aan de snelheid , dwz waar 120 of 130 gereden mag worden rijden we ook 120-130. Bij constant 130 bedraagt het verbruik 1 op 13,5 vlgs de tripcomputer. Waardes van de tripcomputer zijn niet helemaal correct, gemiddeld verbruik van de auto vlgs de tripcomputer 1 op 14,5 , de verreden kilometers gedeeld door het aantal getankte liters benzine komen toch neer 1 op 13.8, meestal wordt over de grens getankt ( E10) en moet er wel bij opmerken dat de airco altijd automatisch op aan staat ( of de aircopomp ook altijd loopt is mij niet bekend , je voelt geen vermogens verlies ). De rijsnelheid is wel bepalend sterk van invloed op het verbruik , constant 80 geeft bv 1 op 22. De eco stand wordt nooit ingeschakeld , het lijkt wel of je dan rijdt met de handrem erop. Op een traject over 100 km met veel 80 km wegen en verkeerslichten kwamen we in de eco stand op 18,2 en in de normale stand 1 op 18,1 . Die 0,1 ltr meerverbruik geeft veel meer rijplezier. De auto start-stop functie is altijd ingeschakeld , maar de motor schakeld zelden uit. Het verbruik is discutabel: maar zoals gemeld afhankelijk van de gebruiksomstandigheden. De 2 cilinder motor zou een extreem laag verbruik kunnen suggereren, concurrenten met 4 cilinder motoren doen net zo goed , zo niet beter. Het blijft tenslotte geen kleine auto. Een voorgesteld verbruik van 1 op 18 t.o.v. 1 op 14 zou bij een jaarkilometrage van 10.000 km een verschil op leveren van € 250,- , daar moeten we dan maar niet van wakker liggen.
Na een jaar nog steeds dik tevreden met de Fiat 500L, alleen in het Nederlandse straatbeeld nog niet zoveel voorkomend ( tenminste in Limburg ). Het uiterlijk en de 2 cilinder motor zullen hieraan wel debet zijn . Fiat richt met de marketing meer op Panda en 500.

Pluspunten : Prettig rijdende motor, comfortabel, ruim, compleet uitgerust en vormgeving.
Minpunten: zicht op snelheidsmeter, bediening cruise-control, radio werkt alleen met contact aan of draaiende motor.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.