Ferrari 612 Scaglietti (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 612 Scaglietti |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 17.760 km |
KM-stand laatst | 31.880 km |
Samenvatting van 3,5 jaar bezit
- 31.880 km
Al sinds ik mijn rijbewijs heb, heb ik naast een auto voor dagelijks gebruik altijd 1 of meerdere hobbyauto´s gehad. Doorgaans oldtimers. In 2018 kwam eindelijk een Ferrari binnen mijn budget. Mijn eerste Ferrari (360) heb ik slechts 7 maanden gehad, een vangrail maakte vroegtijdig einde aan het avontuur.
Kortstondig vond ik dat ik geen snelle hobbyauto meer moest hebben, deze mening heb ik ongeveer 2 maanden gehouden en daarna begon het weer te kriebelen. Binnen mijn budget was de shortlist: 550/575 of een F430.
Bij een bekende Italiaanse autospecialist in het midden van het land ben ik een aantal auto's gaan bekijken. Een F430 vond ik te weinig verschil met de 360 (optisch en interieur) De 550 en 575 bleken met mijn lengte eigenlijk te krap. Dat had ik al eerder ervaren bij een 456 (die daarom afviel)
In de showroom stond ook een 612. Dit model heeft me nooit kunnen bekoren, totdat ik de auto beter ben gaan bekijken. Op foto's is de auto eigenlijk nooit echt mooi, in het echt is het een heel ander verhaal. Ook de zitpositie is veel beter dan de andere Ferrari's uit het lijstje. Het interieur is ook prachtig. Zo werd is onverwacht steeds enthousiaster.
Het exemplaar dat de specialist had staan kon me echter qua kleur en kilometerstand niet bekoren. Daarnaast had de auto keramische remmen en die hoef ik niet. Dus deze werd het sowieso niet.
De toon was echter gezet en ik ben Autoscout gaan afspeuren naar 612's. Ik heb een tweetal exemplaren bekeken in Nederland, maar die waren het net niet qua staat.
Tot ik eind januari een exemplaar zag bij een dealer in Beieren die volledig voldeed aan mijn wensen (qua kleur, historie, interieur en kilometerstand) Qua budget zat hij wel aan de bovenkant, maar een mooier exemplaar zou ik ook niet snel vinden leek mij.
Contact opgenomen met de dealer en een afspraak gemaakt om over 2 weken de auto te komen bekijken.
Begin februari was het koud en er lag pekel en sneeuw op de weg, ik heb de auto bekeken in de showroom. Wellicht vreemd, maar gezien de weersomstandigheden heb ik niet met de auto proefgereden.
Na een nagenoeg kansloze onderhandeling heb ik dezelfde week mijn handtekening gezet.
De auto had aantoonbaar 17.000km, 1 eigenaar, jaarlijks onderhoud gehad en diverse reparaties. Voor aflevering kreeg de auto een nieuwe koppeling (de eerste eigenaar reed de auto als een automaat en had een "Tiefgarage" daar kunnen de koppelingen niet tegen) een beurtje en nieuwe distributieriemen. Daarnaast werd de auto geleverd met 24 maanden internationale garantie. Ik durfde het dus aan.
Tot eind april gewacht op goed weer en met een collega naar Beieren gereden om de auto op te halen. Na wat gedoe met een exportkenteken van het terrein weggereden.
De eerste kilometers door de stad waren spannend. Ik had nog niet eerder met een F1 transmissie gereden maar het schakelen was véél en véél beter dan dat er wordt beweerd. Het is weliswaar geen DSG maar het schakelt echt prima. Wel viel het motor/uitlaatgeluid me behoorlijk tegen. De auto was wel heel erg stil.
De rit naar Nederland was buitengewoon comfortabel, harder dan 180/190km/h heb ik echter niet gereden, ondanks dat ik in Duitsland was.
In Nederland de auto vrij snel voorzien van Nederlands kenteken, rest-BPM betaald en het plezier kon worden voortgezet.
Tot zover de inleiding en aanschaf.
Na enkele weekendjes weg met de auto heb ik besloten om een sportuitlaat met schakelbare kleppen te monteren. De rijbeleving is vele malen inspirerender sindsdien, de auto was veel te stil. De kleppen in de uitlaat kunnen met een afstandsbediening worden gesloten, zodat je 's avonds of juist 's morgens met goed fatsoen door een woonwijk of binnenstad kunt rijden.
Uit esthetisch oogpunt heb ik de fabrieks 19" wielen vervangen door 20" exemplaren, met nieuwe banden.
De rijeigenschappen zijn geweldig, de auto stuurt direct en kan ondanks zijn formaat heel hard door bochten. De accelaratie is heerlijk. Zeker van 60-180. Het schakelen gaat zoals gemeld veel soepeler dan wordt gezegd in de autobladen en het motorgeluid zorgt voor kippenvel.
Na 1 jaar en 6100 km kreeg de auto een kleine onderhoudsbeurt bij Kroymans, dit om de garantie te behouden. Olie, oliefilters, luchtfilters, interieurfilter en wat kleine dingen gaven een rekening van €1100,- Dit bedrag staat niet in verhouding tot het geleverde, maar zo werkt het nu eenmaal. De beurt was echter wel noodzakelijk voor behoud van de garantie.
Ongeveer 1000 hierna de achterbanden vervangen. De voorbanden hadden nog ruim 6mm profiel, de achterbanden zaten rond 2,5mm. Hoewel ik nooit uit stilstand vol accelereer, doe ik wel volgas tussensprints en neem ik bochten bovengemiddeld vlot, dat vreet achterbanden.
Een enkele keer kwam het voor dat ik direct na een koude start voelde dat de koppeling niet lekker aangreep. Na circa 20km rijden kwam steevast de melding "getriebe defekt, nicht weiterfahren!" Ook had ik soms wat vreemde elektronische storingen. Beide werden verholpen door 2 minuutjes de hoofdstroomschakelaar uit te zetten en daarna weer aan te doen. Na een diagnose bleek dat er een verkeerde accu in mijn auto zat, de druppellader waar de auto standaard aangekoppeld was als ik de auto niet gebruikte was bedoeld voor een standaard accu en niet voor de AGM die in mijn auto zat. Dit zorgde voor een continue spanning van 13,3 volt en dit bleek de oorzaak van de storingen te zijn. Nadat de juiste accu was gemonteerd heb ik ook geen storingen meer gehad.
In mei 2020 bij circa 28.500km de auto bij de beste Ferrari specialist van Europa APK laten uitvoeren en een aantal zaken voor mijn gemoedstoestand (ik wist niet wanneer de versnellingsbakolie en F1 hydraulische olie was vervangen) laten uitvoeren. In totaal voor circa €300 klaar. De auto is geheel nagelopen (los van de APK) Enig ander onderhoud of reparaties waren niet nodig. Volgend jaar zou de auto weer een beurt krijgen.
In corona-tijd minder met de auto gereden dan de bedoeling was (geen vakantie met de auto bijvoorbeeld)
Zodoende had de auto op het moment dat ik hem drie jaar had, 31.000km op de teller. In overleg met de bekende specialist in Oss de auto alleen APK gegeven en geen aanvullend onderhoud. De auto verbruikt nagenoeg geen olie en de olie zelf is nog kraakhelder.
Financieel:
Hoewel de onderhoudskosten in drie jaar tijd erg zijn meegevallen, reserveer ik jaarlijks €5000,- hiervoor. Het spaarpotje voor de auto is zodoende na drie jaar aardig gevuld en een eventuele tegenvaller kan hiervan betaald worden. Met een dergelijke auto komen hoe dan ook op een moment hoge(re) rekeningen.
In mijn beleving moet zo'n auto in absolute topstaat zijn om er plezier van te hebben, dat betekent dat je er één moet kopen die al in die staat is, zodat je hem in die staat kan houden. De exemplaren die te koop staan voor €60-80k verkeren simpelweg niet in de staat die je zou willen. Een goedkope Ferrari bestaat eenvoudigweg niet.
Wegenbelasting en all-risk verzekering zijn totaal €215 per maand. Het verbruik is logischerwijs hoog. Ik rijd voornamelijk op binnendoor wegen en provinciale wegen, op een liter E0 (100 octaan, geen ethanol) kom ik ongeveer 4 tot 4,5 km ver. Als je rond de maximum snelheid rijdt op de snelweg en je kunt dit voor langere tijd doen, dan is 1 op 7 haalbaar.
En toch is de auto weg.
De auto heb ik niet bij huis, sterker, mijn buren weten niet dat ik een Ferrari heb. De auto heb ik warm in een bedrijfsloods gestald staan.
Na een gerichte diefstalpoging (die niet is geslaagd) heb ik vrijwel direct besloten om de auto te verkopen. Gelet op de staat ging de verkoop zeer vlot. Ik heb in drie jaar weinig op de auto afgeschreven.
Ik heb ruim 3 jaar plezier gehad van de auto. Op termijn komt mogelijk weer een keer een Ferrari. Nu heb ik echter een Maserati Quattroporte (mede omdat geen enkele crimineel interesse heeft in Quattroporte)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.