DS 7 (2020)

autoreview

DS 7 (2020)
DS 7 (2020)DS 7 (2020)DS 7 (2020)DS 7 (2020)DS 7 (2020)DS 7 (2020)DS 7 (2020)

Signalement

Versnellingen8, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf6.000 km
KM-stand laatst46.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Prima na opgeloste kinderziektes

  • 46.000 km

Onze Ds 7 Crossback E-Tense 4x4 in Rivoli uitvoering is nu 3 jaar in dienst, dus tijd om de ervaringen even te delen. Ik zie hier veel mensen hun ervaringen posten met amper gereden kilometers, begrip daarvoor want iedereen is wat fier over zijn nieuwste aanwinst en wil dat graag delen.
Maar je kan toch weinig vertellen over je voertuig vooraleer je er pakweg de wereld (+40000km) mee rond bent geweest. Ik hoop dat niemand zich aangesproken voelt het is immers maar mijn mening dat het pas na een hele tijd is dat je inzicht in de wagen hebt en zijn goede en kleine kantjes echt hebt leren kennen. In mijn opinie is geen enkele wagen een volle 5 sterren waard en valt er steeds iets wat minder mee, een ergernis hier en daar is onvermijdelijk. Is dat niet het geval dan ben je onvoldoende kritisch in mijn ogen.
Dus doen we het eventjes anders en schrijven een review nu de wagen 4 jaar leeftijd bereikt heeft en binnenkort de deur uitgaat, er komt een héél fraaie Ds 4 E-tense in Opera-versie (met bijna alle toeters en bellen) voor in de plaats.
Eerst wat over de wagen zelf, het is een demowagen geweest van de Ds-Store en dus één van de allereerste die van de band rolde. Bij aanschaf stond er +/- 6000 km op de teller en was hij aan zijn eerste verjaardag toe, intussen zijn dat er +46000 km en mag die nu 4 kaarsjes uitblazen.
Verder is het een zowat full-option met panoramisch schuifdak, verwarmde en geventileerde massagestoelen, Focal Hifi, Ds connected pilot, Ds driver attention monitoring, Night Vision, enz…
De Ds 7 is een goed gebouwde en heel netjes afgewerkte wagen die fijn en vooral erg comfortabel is om in te rijden, ophanging, zetels, geluidsdemping, enz. staan op hoog niveau.
Toch is het plaatje niet perfect en zijn er (fair is fair) een paar problemen geweest die bijna 100% zeker te maken hebben met het feit dat het hier om een zeer vroeg exemplaar gaat gezien latere eigenaars waarvan ik er persoonlijk ken geen enkele van onderstaande defecten hebben moeten ervaren.
Eerste en best vervelend defect was dat er een foutmelding verscheen “Elektrische aandrijving defect” en een wagen die niet meer wou vertrekken. Dus maar contact opgenomen via DS assistentie-knop, daar gaf men de raad het binnen de paar minuten opnieuw te proberen en de dealer te verwittigen en indien dit niet lukte zou de wagen afgesleept worden.
En ja hoor, na twee maal proberen was de fout verdwenen en had ik intussen bij de garage ook een afspraak gemaakt om dit uit te pluizen. Wagen dezelfde dag nog bij de garage afgezet en met een Ds 3 vervangwagen richting home sweet home.
Mijn garage heeft toen veelvuldig overleg moeten plegen met (toen nog) PSA in Frankrijk want ervaring met al die nieuwe technologie was nog erg schaars, de dealer mag trouwens niet zomaar zelf beslissen hoe en wat te doen! Men heeft toen beslist om de tractiebatterij te vervangen en de wagen heeft een paar weken bij de dealer gestaan want die batterij moest van weet ik waar komen en men wou hier de nodige zorg aan besteden, geen probleem voor mij om enkele weken in dat Ds 3-tje rond te bollen want best een fijn ding.
Alles goed en wel na dus enkele weken onze wagen terug opgehaald en we konden terug de weg op voor de dagelijkse ritten.
Jammer en helaas een paar weken later opnieuw dezelfde foutmelding, ik kende de truk al dus een wachttijd inlassen waarna opnieuw proberen en het zaakje het opnieuw doet. Nogmaals contact genomen met de dealer waar een afspraak gemaakt werd voor verder nazicht, opnieuw werd er een vervangwagen voorzien (nu een fonkelnieuwe Ds 7) en heeft de wagen weer een paar weken in garage gestaan met opnieuw overleg tussen de dealer en Parijs.
Intussen had men al enkele Peugeots 3008 Hybrid 4 gehad met dezelfde problemen en was men erachter gekomen dat er wat mis was met het laadsysteem. Men heeft toen de interne lader vervangen en me kunnen overtuigen dat het nu wel in orde zou zijn, wat ook het geval blijkt te zijn gezien we intussen zowat 3 jaar en 40000km. verder zijn en de fout nooit meer terug gekomen is.
Het is uiteraard niet prettig als je wagen het niet doet, maar toch hulde aan mijn heel goede dealer (Ds-Store Latem) die echt moeite gedaan heeft om dit probleem op te lossen. Ook een pluim voor Ds (Stellantis) voor het snel aanpassen / rechtzetten van die kinderziektes. Mijn dealer wist me hier trouwens over te vertellen dat er intussen voor de OBC (on board charger) een andere leverancier gekozen is.
Tweede probleem was gelukkig van minder grote orde, ergens boven de 20000km begon de achterophanging vervelende geluiden te maken (gekraak), om dit te verhelpen heeft men onderdelen van de ophanging vervangen waaronder draagarmen met rubber bussen en uit voorzorg moest men in opdracht van PSA eveneens de schokdempers wisselen. Resultaat probleem opgelost en niet meer terug gekomen.
Als derde is er nog een terugroepactie geweest voor de velgen en banden, oorzaak was het te snel verslijten van de achterste banden. Hiervoor kregen alle eigenaars nieuwe velgen en banden van een ander type 235/50/19 ipv 205/55/19, mijn garage wist me te zeggen dat ze in hun ijver voor de laagste uitstoot een lage rolweerstand nastreven en hier tot schade en schande toch wat te ver in gegaan waren. Nu waren mijn banden er toch ver door en als je dan gratis nieuwe velgen en banden krijgt moet je niet ongelukkig zijn. Het blijft echter wel een bandenvreter wat met +/- 1800 kg, 300 pk & 520 Nm niet echt verwonderlijk mag zijn.
Toch ga ik de wagen een 4 sterren beoordeling geven voor de betrouwbaarheid omdat ik de mening toegedaan ben dat:
1) Ds en mijn dealer dit allemaal vrij goed hebben aangepakt.
2) Er bij versies van amper 6 maanden later geen van deze zaken meer voor komen (een vriendin heeft er één met +/- 70000 km en zero problemen).
3) Al het overige aan de wagen gewoonweg feilloos werkt zoals bv het autonoom rijden level 2 en er zich geen gekke dingen voordoen zoals uitvallende schermen of niet werkende spullen, dus na de aanloopproblemen gewoonweg betrouwbaar zoals het hoort te zijn.
Dan nog even de sterke en de mindere kanten van de Ds 7 Crossback E-Tense 4x4 beschrijven want iedere wagen van welk merk ook heeft voor & nadelen, nog eens herhalen dan ik dan ook steeds mijn wenkbrauwen frons als ik mensen hun voertuig zie bejubelen met op alle punten de volle 5 sterren???
Zie hier de sterke punten van de Ds 7 Crossback E-Tense 4x4:
Het comfort want er zijn uitstekende zetels met uitgebreide verstelbaarheid en geheugen (ook buitenspiegels worden opgeslagen), verwarming, ventilatie en massage. Het ophangingscomfort is zacht en weet meestal goed om te gaan met onze Belgische wegen, de adaptieve dempers werken razend snel waardoor de weggedrag best ok is maar niet sportief. Het is en blijft geen bochtenridder al blijft het veilig en betrouwbaar.
De geluiddemping staat op een erg hoog peil en bij een normale rijstijl zijn er nauwelijks mechanische geluiden te waarnemen, enkel bij het gebruiken van het volle vermogen komt wat motorgeluid de rust enigszins verstoren maar het gaat dan ook erg snel vooruit. Al bij al een fijn & erg rustig interieur.
Bovendien kan je genieten van het optionele Focal Hifi systeem, echt een meerwaarde in de Ds 7,
als ex-werknemer in de audiofiele wereld kan ik zeggen dat het geluid evenwichtig is met ruim voldoende vermogen en een goede stevige laagweergave. Op hogere volumes heeft het bovendien een ietwat licht agressief kantje (op een fijne manier dan!) waardoor je je eerder bij een fantastisch live evenement waant, mooi zo!

De prestaties staan op een heel behoorlijk peil waarbij vooral de hernemingen opvallen, al is een acceleratie van 0-100km/h in 5,9 sec. ook niet traag te noemen. Ook als je al dat vermogen benut blijft de wagen stabiel, geen getrek in het stuur (of nauwelijks) en gaat er als een peil van een boog rechtuit vandoor zelfs op licht vochtige ondergrond (met dank aan de 4-wielaandrijving).

De veiligheidssystemen werken behoorlijk zonder al te irritant te worden, Lane Departure werkt vanaf 70 km/h wat ik een prima drempelwaarde vind, bovendien zijn de stuurcorrecties goed gedoseerd en hier geen vreemde remacties (zoals je wel eens bij andere merken hebt). Bovendien kan je deze ook permanent uitschakelen, bij de huidige versie niet meer dacht ik met dank aan Europa die het verplicht dat deze functie bij iedere nieuwe start terug actief staat.
Hij heeft ook uitstekende matrix ledlichten met automatisch grootlicht, bochtverlichting en aanpassing aan rijomstandigheden (regen, mist…). Bovendien is er het optionele Nightvision dat perfect werkt en ik intussen niet meer wil missen, dit moet sowieso terug op mijn volgende wagen staan. Onbegrijpelijk dat zo weinig constructeurs buiten Stellantis dit aanbieden als optie (dacht dat er maar enkele het voorzien zoals Audi, BMW, Cadillac, Honda, Mercedes, Toyota). Je ziet mensen en dieren ver voor dat je ze ook maar met je eigen ogen kan zien en de software die overigens een prima afstelling kent zal je verwittigen als het kritiek wordt, echt een veiligheid verhogende optie!

De adaptieve cruisecontrol met stop & go doet het ook prima en is een verademing in de files die we hier in België met overvloed hebben. Ook zit er een autonoom rijden level 2 op (tot 180 km/h!) die het best goed doet eens je enige snelheid hebt want bij stapvoets rijden is die beetje zoekende en gaat dan wat veel links/rechts rijden. Eens op snelheid stuurt die op snelwegen in zijn eentje, maar je mag het stuur niet te lang lossen of je krijgt op je donder en toch rijdt het ontspannender en geeft een zekere rust.

Dan zijn er de kleine ergernissen:
Je komt sowieso uit bij het multimediasysteem dat echt veel te traag opstart, ook de bediening zou ietsje sneller en simpeler kunnen want nu zitten er sommige zaken verstopt in de menu’s en dat kan echt beter. Goed je moet daar niet dagelijks in zijn en er valt mee te leven maar hier loopt men echt wel achter tov de concurrentie , het nieuwe IRIS systeem in de Ds 4 en de Ds 7 fase 2 is alvast een flinke stap in de goede richting.
Updaten van dit systeem en/of van de kaarten is gratis en kan je zelf, simpel is het niet echt en je hebt er behoorlijk wat tijd voor nodig. Eerst op je pc het boeltje downloaden dan overzetten op een USB-stick (min. 32 Gb) en dan nog een dik half uurtje in je auto doorbrengen… kan simpeler.
TomTom Traffic is de eerste 3 jaar gratis en kost nadien 99 euro/jaar, dit zou gratis mogen maar goed het werkt dan ook wel vrij behoorlijk.

Dan is er nog een app waarmee je bepaalde zaken kan op afstand bedienen, verwarmen of koelen op voorhand of op gekozen tijdstip (voorwaarden zijn deuren vast en tractiebatterij +50%), ook het laden stoppen en starten op een gewenst tijdstip. Ook je batterijniveau, benzineniveau, trajecten en verbruik worden in deze app geladen zodat je een overzicht hebt. Het werkt wel maar niet altijd even goed en er is ruimte voor verbetering, vaak moet je twee of drie maal proberen voor het wil doen wat jij wil. Die verbetering is er deels al en ik heb de indruk dat bepaalde functies beter voorhanden zijn als in de beginperiode, dat de wagen onder een deels stalen carport staat zal de verbinding ook niet echt helpen vermoed ik. Ook komt het er vooral op aan je software steeds op de laatste versies te houden, zowel op je smartphone als deze van het multimedia gedeelte in de auto (dit kan je zoals ik reeds zei zelf updaten).

Je kan verschillende rijmodi kiezen maar deze zijn niet vrij te programmeren kies je voor sport dan heb je de stuggere ophanging, andere gasrespons, stuurbekrachtiging en sowieso een steeds actieve benzinemotor. Kies je voor Comfort dan heb je de Active Scan Suspension met hybride aandrijving maar kies je puur elektrisch heb je niet deze camera gestuurde ophanging. Begrijpen wie kan? Het kan toch niet moeilijk zijn een gepersonaliseerde stand te voorzien waar je bv kan kiezen welke instellingen je wil voor ophanging, stuur, gasrespons, e.d., andere constructeurs (BMW bv) voorzien dit wel.

De regeneratiefunctie schakel je in door één maal extra aan de bedieningshendel van de versnellingen te trekken, ga je echter bij een maneuver van D naar R dan is die regeneratiefunctie niet meer actief en moet je de hendel terug eens extra richting D trekken. Ik had liever gezien dat dit onthouden zou worden gedurende de ganse rit, het is in de Ds 4 gelukkig wel zo.

Dan valt er nog heel wat te vertellen over het verbruik, plug-in hybrides moet je laden zodra het maar mogelijk is dan kan je op mooie verbruikscijfers komen. Het is een gewoonte, thuiskomen is kabel inpluggen en dat gebeurt hier sowieso en al zeker om dat er 24 zonnepanelen op het dak liggen zodat je flink deel eigen opgewekte groene energie kan gebruiken. Bovendien zijn onze ritten meestal vrij kort zodat de benzinemotor weinig arbeid hoeft te verrichten en doen we al eens een langere rit dan gaat hij indien ook maar mogelijk aan de openbare laadpaal ook al is dat financieel hier in België vaak duurder (het milieu heeft prioriteit, punt uit.). Een wat vriendelijke rijstijl en maximaal gebruik van de regeneratiemodus (brakefunctie) helpt alles uiteraard nog wat naar beneden.
Ons gemiddelde benzineverbruik in 2023 en over de laatste 8846 km is met 1 op 38,46 (2,6 liter/100km) toch best fraai vind ik, natuurlijk komt daar het nodige elektriciteitsverbruik bij en dat was voor 2023 ong. 1800 kwh (1700 thuis & +/- 100kwh publieke laadpalen). Gezien onze eigen opgewekte energie vrijwel gratis is door terugdraaiende meter en GSC (groene stroom certificaten) is het kosten plaatje wel héél héél gunstig, we hoeven ook geen inschrijvingstaks of rijbelasting op te hoesten. Gelukkig kunnen wij van deze voordelen nog genieten want ze zijn intussen afgeschaft ook al zijn de tarieven nog vrij zacht te noemen.
Het elektrisch rijbereik is in de zomer ergens tussen de 40-46 km al naar gelang het traject en ik ben er ooit in geslaagd om met identiek dezelfde wagen van een vriendin en in de zomer 50 km ver te komen maar dat was met een héél zachte behandeling van het rechtse pedaal en op een traject waar je nergens sneller als 70 km/h mocht. In de winter mag je daar een flink pak afdoen en kom je op 30-34 km bij temperaturen die onder de 5° liggen, hier had ik graag ietsje meer gezien.
Voor grotere afstanden zoals op reis gaan waarbij je met een bijna lege batterij (er blijft steeds naar ik schat een 2 tot 3 kwh aanwezig om de prestaties te garanderen) moet rijden komen je bij snelwegtrajecten op een verbruik tussen de 1 op 15 (of 6,7 l/100km) & 1 op 12 (of 8l/100km).
De laagste cijfers zijn dan trajecten die ik in de zomer richting het Zuiden via de snelweg mocht noteren aan snelheden van om en bij de 130km/h. De hogere cijfers zijn dan weer trajecten waarbij je meer stop/start toestanden hebt zoals in fileverkeer waar je de 1800 kg. steeds weer op snelheid moet krijgen. Al bij al lijken me dat geen abnormale verbruikscijfers en het zijn bovendien situaties die zich niet zoveel voordoen.
Dus al bij al een wagen die ik kan aanbevelen voor mensen die comfort hoog op het lijstje staan hebben, zij die liever sportwagencapaciteiten ambiëren gaan deze wagen minder waarderen.
Maar waarom zou je de laatste categorie in onze hectische samenleving nog verlangen, op wegen vol putten en drempels waar de snelheid steeds meer wordt beperkt?

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE DS 7

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.