Daihatsu Sirion 2 1.3 16V DVVT Sport (2008)

autoreview

Daihatsu Sirion 2
Daihatsu Sirion 2Daihatsu Sirion 2Daihatsu Sirion 2Daihatsu Sirion 2Daihatsu Sirion 2Daihatsu Sirion 2 - interieur

Signalement

UitvoeringSirion 2 1.3 16V DVVT Sport
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf1.300 km
KM-stand laatst12.620 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 12.620 km

Sinds mei dit jaar rij ik een Daihatsu Sirion Sport 1.3 automaat. Kleur is zilvergrijs, de auto was net ingezet als demo en ik zag deze op de site van de dealer en dacht, laat ik daar eens een testrit mee maken.
De Mercedes die ik reed beviel op dat moment niet, en ik had even geen zin in een nieuw Mercedesavontuur maar zocht vervoer wat betrouwbaar en vooral: betaalbaar was.

Een Daihatsu is natuurlijk geen Mercedes maar de prijs is zeer vriendelijk, en daarbij is de auto praktisch nieuw. Nog bijna 3 jaar garantie, wat kan je gebeuren?

Ik had in het verleden al eens een Sirion 2 1.3 Sport, maar dit was een handgeschakelde auto en nog van voor de facelift. De huidige automaat is de verjongde versie zeg maar, waarbij de toerenteller dus niet meer a la Smart als een honkbal op het dashboard staat. Ik vind het een verbetering. Ook de geluidsisolatie is beter dan bij het vorige model zodat er ook op de snelweg eigenlijk weinig motorlawaai naar binnen komt. Alleen bij het doortrekken in de toeren wordt-ie rauw, maar goed dat mag.

De automaat doet het prima, het terugschakelen mag misschien soms wat vlotter en op bergwegen zal je je zelfs af en toe afvragen wat die bak aan het doen is. Zou ik in een land met veel bergen wonen, dan is dit niet een goede keuze. Maar gelukkig is Nederland zo plat als maar zijn kan dus dit kleine nadeeltje speelt hier geen rol.

De zit is verrassend goed, ik ben niet lang en niet kort, maar kan er prima een plek in vinden. Stuur is ook verstelbaar, de ramen gaan electrisch, spiegels ook, airco erin en wat ook fijn is, is de middenarmsteun die ik door de dealer achteraf er in heb laten zetten. Erg relaxt rijden zo, de automaat doet haar werk, de auto stuurt licht en omdat de auto een korte draaicirkel heeft en perfect te overzien is, prik je hem met het grootste gemak in het kleinste parkeervak.

De auto is natuurlijk geen sprinter, zeker op de snelweg duurt het even voordat je een voorligger voorbijsteekt, op tweebaanswegen blijf je vaker dan gemiddeld achter je voorganger aanhobbelen omdat je nu eenmaal meer ruimte nodig hebt om te passeren.
Maar in stadsverkeer kan je prima meekomen. Meestal sta ik toch in de file en dan heb je natuurlijk niets aan een snelle bolide, maar wel aan een auto waarin je goed zit en een automaat die het schakelwerk doet.
De radio die er af-fabriek in zit, die werkt en daarmee is alles gezegd. Verwacht geen hifi, bassen bestaan niet meer maar het geluid is helder dus de file-informatie spoelt luid en duidelijk het interieur in. Er zit zelfs een aux-ingang op het dashboard, zal ongetwijfeld werken maar ik heb hem niet getest.

Ben er van de zomer mee naar Oostenrijk en Zwitserland geweest, en de lange rit vermoeide mij eigenlijk veel minder dan ik verwachtte. Komt toch door de fijne zit, de automaat en natuurlijk de airco. Zelfs de bagage vond een plek in de auto hoewel de kofferruimte niet erg groot is, maar ja, de hele auto is natuurlijk niet zo groot.....
Boodschappen passen er makkelijk in, hoewel ik die al maanden niet meer haal :-).

Het verbruik hou ik niet zo secuur bij, maar zo af en toe reken ik het uit en kom dan altijd boven de 1 op 16 uit. Ik vind het netjes.
Laatst nog olie gepeild en na inspectie van de stok kon de kap weer dicht, er hoefde niets bij.

Resumerend kan ik stellen tevreden te zijn met de auto. Grootste pluspunt is tot nog toe de lage kosten, de verzekering is bijna gratis en de houderschapsbelasting is ook vrij laag. Ik spaar ineens veel minder zegeltjes bij de Shell en dat is alleen maar gunstig. En als ik de auto wil inruilen, verwacht ik ook niet al te veel afschrijving.
Enige minpunten zijn dat de ramen enthousiast beslaan, en dat ook al is de kachel helemaal uit, er toch warme lucht het interieur binnenstroomt wat bij minder maar niet koud weer vervelend kan zijn. Dan wordt het een benauwd hokkie in de file en daarom is de airco in deze auto een absolute must!

PROBLEMEN

  • 12.620 km

Problemen? Nee, de auto is nog jong en dan mag je natuurlijk ook geen problemen verwachten.
Dat de kachel nooit helemaal uit is mag je een probleem noemen, maar de dat is alleen in specifieke gevallen een nadeel en dan heb ik de airco nog om dit euvel snel te verhelpen.
Wel begint de auto bij de achterklep wat te kraken bij verkeersdrempels, de carrosserie is niet zo stijf maar wat verwacht je voor die paar centen?

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.