Daihatsu Sirion 2 1.3 16V DVVT Prestige (2008)

autoreview

Daihatsu Sirion 2
Daihatsu Sirion 2Daihatsu Sirion 2Daihatsu Sirion 2Daihatsu Sirion 2Daihatsu Sirion 2Daihatsu Sirion 2 - interieur

Signalement

UitvoeringSirion 2 1.3 16V DVVT Prestige
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf500 km
KM-stand laatst9.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Duurtest

  • 9.000 km

Na meer dan 8000 KM binnen vier maanden te hebben gereden, is het wel tijd voor een verslag:

RIJEIGENSCHAPPEN
Wegligging blijft wennen, want met hoge snelheid genomen bochten op de autosnelwegen vraagt om stuurcorrecties evenals bij heftige zijdelingse windstoten. De vering is iets te hard, maar dat zal wel de magere speklaag van mijn billen liggen.

Motor is best pittig, maar bij stoplicht sprintjes is het geen echte uitblinker, maar daarvoor had ik deze wagen niet gekocht.

Het schakelen gaat iets hakerig, maar is niet lastig, maar het intrappen van het koppelingspedaal is wel iets zwaarder dan bij andere auto's in deze klasse.

COMFORT
Airco en audio functioneert naar behoren vooral met de extra aangeschafte inbouw zij-speakers achterin; wel vind ik het een gemis dat de cd-speler geen cd-rom met MP3 lust. Wel kan een MP3-speler op de audio-aux-ingang worden aangesloten, maar heb geen zin om daarvoor een extra los apparaat voor aan te schaffen.

Tot een snelheid 80 KM/uur is het geluidsniveau in de auto zeer acceptabel, daarna vliegen de decibellen van windruis en motorgeluid om de oren en dan is het genieten van de audio niet meer mogelijk. Ik ben dus zeker van plan om ondermeer met VibraFlex spullen dit acoutisch probleem enigzins aan te pakken.

De verstelbaarheid van de rugleuning van de bestuurdersstoel is beperkt dat geldt ook voor de hoofdsteun.

Bij het neerklappen van de rugleuning van de achterbank om een vlakke laadvloer te krijgen, kunnen de voorste stoelen niet meer in de uiterste achter-positie blijven, tenzij men de drie hoofdsteunen van de achterbank geheel verwijderd.

Bagageruimte is beperkt voor twee gevulde grote supermarkt-tassen of twee medium (niet te hoge) reistassen, anders protesteert de flexibele hoedenplank bij het sluiten van de achterklep.

OVERIGE
Stootstrips op de deuren en mistlampen waren niet standaard dus daarvoor extra in de buidel moeten tasten; de lichtopbrengst van de door de dealer aangebrachte mislampen valt tegen. Moet dan eens uitzoeken of daaraan iets valt te verbeteren.

CONCLUSIE
Betrouwbare auto met een zuinig verbruik in de praktijk; overall 1:18 Km. Binnenruimte is voor alle passagiers ruim voldoende. Vooral lange mensen hoeven hun hoofd niet te stoten.
Ik ervaar deze auto als best veel waar voor haar geld, maar als Daihatsu aan mijn kritische punten tegemoet kan komen, dan ben je pas gek als je voor een ander merk kiest.
Wie weet komt er ooit een Sirion3.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.