Daihatsu Sirion 1.0 12V XTi (1998)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Sirion 1.0 12V XTi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 107.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
We zijn al sinds maart 2001 in het bezit van diverse Daihatsu´s. Op dit moment hebben we naast de Sirion ook nog een Cuore L701 Marathon uit december 2000 voor de deur staan. Daarnaast hebben we ook een Cuore L501 Trendy en een Applause 1.6 Tokyo gereden. Omdat Daihatsu een uiterst betrouwbaar merk is met goede prestaties en lage kosten, hebben we voor de 4e keer voor dit merk gekozen.
De Sirion is zeer zuinig in gebruik, op afstanden van 45 km enkel noteer ik een verbruik van 17,3.
Wel is deze voorzien van een sportfilter waardoor hij dus lekker brult.
Ook rijden we er regelmatig stukken mee van 100 km enkel (onze familie woont nogal ver weg) en dan komen we zonder rugklachten of dergelijke aan. De stoelen bieden genoeg steun.
Ondanks dat er maar een 1.0 (zelfde als onze Cuore) zijn ze beide zeer pittig. De topsnelheid die het boekje aangeeft halen we dan ook met gemak, sterker nog we gaan er meer dan 20 km/u boven (op de teller dan)
De kofferruimte van de Sirion is ruim genoeg voor de wekelijkse boodschappen van een doorsnee gezin, de kofferruimte is met de achterbanken afgeklapt zelfs groter dan die van de Applause met afgeklapte banken.
Update 28 mei 2005:
Inmiddels ben ik van baan veranderd en wordt de Sirion stukken minder gebruikt, maar desondanks start hij altijd zonder problemen ook al heeft hij een tijdje stil gestaan. Eigenlijk hoort hij een grote beurt te krijgen (2500 km geleden, maar door de grote afstanden die tot deze maand er mee zijn gereden stellen we dat ff uit totdat hij ook gekeurd kan worden over 1,5 maand) Uiteraard hou ik het oliepeil en bandenspanning e.d. zelf bij.
PROBLEMEN
De poelie is losgeschoten waardoor er enkele onderdelen vervangen zijn. Gelukkig was de krukas niet beschadigd.
Dit is tot nu toe het enige probkleem geweest.
Binnenkort een grote beurt en APK, maar ik verwacht hier geen problemen.
Mijn verwachting is uitgekomen, de wagen is zonder problemen door de APK gekomen. Alleen de gebruikelijke vloeistoffen vervangen en verder niks.
Bij 151800km is een bobine vervangen.
De wagen is verkocht aan mijn schoonzusje en zelf heb ik voor de hobby een Charade TS uit 1986 erbij gekocht.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.