Dacia Duster TCe 125 4x2 Prestige (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Duster TCe 125 4x2 Prestige |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 48 km |
KM-stand laatst | 60.000 km |
SUV, niet zo suf
- 500 km
Fiatje 500 van mijn vrouw was een heerlijk wagentje om voor de lol mee te rijden, voor het sleur en bulk werk hadden we ook nog n 320i touring uit 19vroeger..
Plots kwam er uitbreiding in ons gezin(we zagen het al n maand of 9 aankomen maar goed), fiatje was niet meer voldoende en de ouwe beamer n beetje op.
Kosten eens op n rijtje gezet voor de 2 auto's en omdat de bmw voornamelijk voor de deur staat, geld te kosten, besloten we om naar één privéauto te gaan voor ons samen.
Eisen; beetje hoge zit
Niet te duur(verbruik, mrb, etc)
Niet suf(opa&oma uitstraling)
Nadat ik internet zo'n beetje uit had kwam ik tot de conclusie dat het géén mpv(want opa&oma) moest zijn maar een SUVachtige.
4x4 hebben we niet nodig, scheelt ook weer in gewicht en aanschaf..
Reclame van de Duster kwam op tv voorbij en die slaat de spijker wel op z'n kop eigenlijk,
"Voor sommigen is n SUV n manier om te laten zien hoe welgesteld ze zijn, om indruk te maken op collega's en om hoofden te doen draaien op straat, voor anderen is het gewoon een slimme keuze"
We hebben geen interesse om te laten hoe welgesteld we zijn, valt ook wel mee, we're doing ok ;0)
Indruk maken op m'n collega's hoef ik ook niet met m'n auto te doen en hoofden draaien op straat is ook geen doel van ons. Voor ons was de Duster inderdaad een slimme keuze.
Na een testrit in een Tce125 laureate was het snel duidelijk, dit wordt onze nieuwe auto maar dan wél in prestige uitvoering(parkeersensoren achter, touchscreen nav, Bluetooth telefoon etc)
Duster rijdt licht en in geen geval scherp of direct maar dat zoek je ook niet in een SUV he, comfortabel, glooiend maar vlot genoeg met 125pk omdat ie schijnbaar van aluminiumfolie gemaakt is en slechts 1177kg weegt.
Ik rij voor m'n werk zo'n 110.000 km per jaar in een bmw 5serie van 2012 dus ik voel het verschil wel. Scheelt ook wel €35.000,-
Afwerking vond ik ook wel meevallen, duidelijk dat het geen bmw niveau is maar dat harde plastic zit ook in een astra ofzo.. En je ziet hier en daar n schroefje zitten, ik zit daar niet zo mee, misschien ook omdát t een suvje is en dat er wel n beetje bij past.
We hebben de Duster dus met álles erop en eraan, alleen geen leer, omdat we liever stoffen bekleding wilden.
Dacia logo op t stuur is even wennen maar mijn vrouw is er blij mee, ik ben er blij mee en de kleine in haar kinderstoeltje die midden op de bank gezet kan worden :0) is er ook blij mee.
Met de nieuwe neus vind ik m ook écht mooi, smaak valt niet over te twisten natuurlijk, maar x3,tiguan ix35 zijn minder mooi dan mijn Roemeense Franse Duster :0)
Zal het verbruik in de gaten houden en bij de updates even vermelden
Gr. Koen
2500km verder
- 3.000 km
Zo, hij is ingereden!
Eigenlijk presteert ie volgens verwachting, alleen het verbruik valt me iets tegen, gecombineerd 8L/100km. Anders dan de door Dacia beloofde 6L..
Kritische noot;
Zittingen zijn wat kort (ik ben 1.86)
Zijdelingse steun van de stoelen kan beter
Knop achterklep voor dames met lange nagels moeilijk in te drukken
Bij lage zon is medianav lastig af te lezen
USB slot zit precies boven klokje, dus als er een stick inzit tijd moeilijk af te lezen
Zoals je ziet geen issues waar je niet overheen komt.
Hij bevalt eigenlijk prima, lekker ruim, comfortabel en redelijk vlot brengt ie je waar je zijn moet met alle opties die je graag tot je beschikking hebt.
Snelweg doet ie ook relaxed, in NL meestal 120-130 in D 150-160 ook allemaal geen probleem, windgeruis wordt iets harder bij zulke snelheden maar alles zoals je mag verwachten denk ik... Topsnelheid niet geprobeerd omdat ie nog niet ingereden was en omdat t me eigenlijk ook niet heel veel uitmaakt, bij 160 had ie nog over, dat was duidelijk.
We zijn heel tevreden met de duster (buster, Duitser, nicknames genoeg..)
Bijna 3 jaar plezier van
- 60.000 km
Eind december moest de Duster voor de "grote beurt", ze hebben bij Dacia een speciaal onderhoudsprogramma dus de oude grote en kleine beurten zijn vervangen door de Europa beurt en nog wat andere namen.
Wij sturen hem netjes volgens het boekje om de 20000 naar de garage.
Beurt was gedaan en het telefoontje om hem weer op te halen kwam met de melding dat er een rateltje in de motor zat, de distributieketting had wat speling... voor deze operatie moest ie 2 dagen terugkomen.
We moesten de afspraak een paar keer verzetten omdat ze de verkeerde kettingspanner besteld/gekregen hadden. Dag2 van deze operatie, telefoon: er is iets kapot gegaan tijdens het monteren, dagje langer in de leenLodgy blijven rijden en daarna was het dan eindelijk weer allemaal als nieuw. Hè hè :-)
Het blijft een fijne praktische auto. Lekker ruim en onze dochter van 4 kan er weinig in en aan kapot maken. Dus zou m nog steeds aanraden!!
De kilometers tussen de laatste review en deze beurt zijn allemaal prima verlopen.. categorie "geen nieuws is goed nieuws"
Nou, op naar de ton:-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.