Citroën Xantia Break 1.8i SX (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Xantia Break 1.8i SX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 235.000 km |
KM-stand laatst | 275.000 km |
ERVARINGEN
- 275.000 km
De pluspunten zijn het comfort en de ruimte. Met twee kleine kinderen sleep je nogal eens wat mee. Kinderwagen, wiegje, etc. etc. Is allemaal geen probleem, klep open, inladen, rijden. Het past er allemaal in. De auto voelt stevig aan en is vrij van kraken en rammels; dat was in mijn Alfa wel anders. Toen ik hem net had gekocht viel het comfort me wat tegen, maar na het opnieuw laten vullen van de bollen (bij Renard) zoeft hij over de weg en maakt hij zijn reputatie waar. Comfortable! Automatische airco is erg prettig.
Ik was benieuwd naar de onderhoudgeschiedenis van de auto en belde de garage waar hij in onderhoud is geweest. Daar ontdekte ik dat de kilometerstand niet klopte (!), dus ik heb de auto meteen voor een grote beurt weggebracht. Bollen bijvullen, distributieriem en spanrol vervangen, etc. Niet goedkoop, maar nu kan hij er weer een tijd tegen en hij reed meteen een stuk lekkerder. Inmiddels is de auto een klein jaar in ons bezit en we hebben nog geen enkel probleem gehad tot nu toe! Blijkt maar weer hoe solide die Xantia’s in elkaar zitten. In januari APK en een kleine beurt. Ik verwacht geen problemen.
Minpunt is de motor, de 1.8i is met zijn 103 pk wel voldoende sterk, maar vlot is anders... Verbuik daarintegen is bescheiden. 1:13 gemiddeld is geen uitzondering, afhankelijk van hoeveel stadsverkeer er in zit. De grote tank van 65 liter brengt me makkelijk 800+ kilometer ver.
Conclusie: een heel fijne auto, betrouwbaar, comfortabel en ruim. Niet spannend, maar hij is inmiddels ook al op leeftijd. Aanrader!
Update 6 mei 2006
Nog steeds geen enkel probleem met deze auto. Teller staat inmiddels op bijna 260.000 km! Hij is nog steeds zo goed als vrij van rammels. Bovengenoemde APK is inderdaad zonder problemen doorlopen.
Update 10 augustus 2006
Inmiddels met de Xantia op vakantie geweest naar Italie en Corsica, naast een lekke band heeft de auto geen krimp gegeven, ondanks in de snikhete zon in file (100 hellingproeven!) de alpen over gereden te hebben. Wel even de airco uitgezet toen de temp opliep :-). Daarna zakte de temperatuur weer terug. Opvallend hoe comfortabel je nog met een volgeladen auto 150 km/h kunt kruisen. Met dank aan de hydrolische vering. De stoelen worden wel wat minder, maargoed.
Update 13 september 2006
Kleine beurt laten doen. Hierbij bleken de remschijven en -blokken voor aan vervanging toe te zijn. Inclusief beurt komen de kosten op 620 euro.
PROBLEMEN
- 275.000 km
De ventilator viel soms uit. Bleek dat de ventilatormotor kapot was. Kosten: 75 euro. Het enige wat niet werkt is de achterruitwisser. De bedrading is vernieuwd in de klep. Daarna deed hij het weer even maar inmiddels is hij er weer mee gestopt.
Eerste echte probleem deed zich voor: de dynamo is defect. Moet vervangen en is niet goedkoop: 448 euro all-in. Maargoed, bij bijna 275.000 kilometer...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.