Citroën DS3 e-HDi 90 So Chic (2011) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | DS3 e-HDi 90 So Chic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 74.000 km |
KM-stand laatst | 150.000 km |
25.000 in m'n DS3.
- 100.000 km
Het bereiken van de 100.000 km leek me een mooi moment om eens een review te schrijven over mijn ervaringen met m'n DS3.
Waarom een DS3.
Na jaren met de trein overal heen te pendelen, en afhankelijk te zijn van familieleden die ons op konden pikken van het station, vonden we het toch wel eens tijd worden voor een eigen auto. Met een budget van ca €10.000 op zoek naar een b-klasser met minstens 1 jaar garantie. Omdat we de DS3 beide erg mooi vonden, hebben we een proefrit gemaakt in de goedkoopste benzine versie. Helaas was dit een flinke teleurstelling, het 3-pittertje beviel totaal niet (kantelende motor, heel nerveus). Uiteindelijk kwam de keuze op een Kia Rio (leuk model, fijne motor, goede garantie) als het een benzine moest worden. Aangezien onze familie en vrienden allemaal ver weg wonen was een diesel financieel ook best interessant. Opnieuw een proefrit gemaakt in de DS3, maar nu in de 1.6HDI. Dat was een compleet andere ervaring, de diesel bleek totaal niet nerveus.
Dus: opzoek naar een DS3, met Citroen-Select garantie, en natuurlijk in een leuke uitvoering :) Na een paar weekjes zoeken eentje gevonden met sportstoelen en navi voor €10.750 bij een Citroen dealer in het westen van het land.
Ervaringen na 25.000 km.
In het algemeen ben ik zeer tevreden met de DS3, vooral vanwege het leuke uiterlijk, zowel van binnen als buiten. De bloedrode metallic lak ziet er indrukwekkend uit, en blijft lang mooi, ook als de auto vies is. Het grote navi scherm, de pianolak en de stoere sportstoelen geven het interieur een uitstraling die je weinig vind in deze klasse.
De wegligging is prima, comfort is goed genoeg, en het sturen gaat altijd strak (flink verschil met de Kia Rio!). Helaas wordt het comfort flink verlaagd door herrie van de banden op slecht wegdek. Bandengeluid had echt beter geïsoleerd moeten worden. Verder mis ik de 6de versnelling, wat de auto ook flink stiller had gemaakt op de snelweg. Nu zit je tussen de 2.5 en 3 duizend toeren op de snelweg, wat veels te veel is voor een diesel. Dit is ook de voornaamste reden voor het tegenvallende verbruik. Zolang je niet op de snelweg komt, is een verbruik van 1:22 a 1:24 prima te doen (ook met veel stadsverkeer), maar met veel snelwegkilometers moet je flink je best doen om boven de 1:20 te komen. Met 130 echte km/h zit het actuele verbruik op 1:16, vrij hopeloos voor een "spaar diesel".
In de meeste gevallen is de 90 pk HDI heerlijk soepel en snel zat. Helaas heeft mijn HDI kuren bij vorst. Als de temperatuur beneden 0 is, en de motor aan het opwarmen is (niet ijskoud), schokt ie soms (alsof die op 3 pitten loopt), zodra de motor opgewarmd is, verdwijnt het effect. Het is alleen aanwezig tussen de 1700 en 2000 toeren, de snelheid (versnelling) maakt niet uit. Op fora zijn meer mensen te vinden met een 1.6HDI uit 2011 met dit probleem, helaas niemand met een oplossing. En Citroen vind het een "product eigenschap" dat ze niet hoeven te verhelpen. Subtiel is het altijd aanwezig bij vorst, maar soms ook veel heftiger, ik heb nu al 3 keer echt zitten schudden in de auto. Best eng als je midden op een groot verkeersplein rijdt. Toen kon ik plankgas geven zonder enig effect, je moet echt schakelen om de motor in een ander toerental gebied te krijgen. Omdat het slechts zelden optreed, kan ik de dealer niet laten voelen dat het echt geen acceptabele "product eigenschap" is. Los van dit probleem echt totaal geen klachten over de 1.6 HDI, fijne motor!
Het start-stop systeem werkt perfect, de motor slaat zo snel aan, dat je er eigenlijk niets van merkt. Automatische verlichting doet het ook prima, staat bij mij 100% van de tijd in "auto". De automatische ruitenwissers doen het iets minder, regelmatig gaan de ruitenwissers niet snel genoeg, en het uitzetten van het systeem gaat heel onhandig. De radio werkt goed, mooi geluid (heb het "HiFi systeem", zonder USB aansluiting), prima ontvangst, en mooi display. Navigatie werkt ok, maar het opgeven van bestemmingen gaat wat omslachtig. Een touchscreen zou hier echt veel helpen. Instructies zijn duidelijk, en meestal correct. Kaart-updates zijn vrij duur, en een update van bv midden 2014 bevat feitelijk updates tot 2013!
Bluetooth koppeling werkt bij mij eigenlijk altijd prima, met Symbian, Android en Windows Phone toestellen. Het systeem laat wel wat weinig info zien, dus alleen het 06 nummer, en geen SMSjes e.d. Op de Windows Phone kan de "Here" navigatie de instructies over Bluetooth laten lopen via gesimuleerde telefoongesprekken. Muziek over Bluetooth is verder niet mogelijk (de latere Navi's die wel een USB ingang hebben, bieden veel meer opties op dit gebied).
Tweede-hands heb ik Valonga velgen gekocht, zelfde maat als de stalen wielen, maar optisch een stuk mooier ;) In de planning staat nog om de achterlichten te vervangen door de nieuwe LED versie, maar dat doe ik pas als de garantie verlopen is.
Ervaringen met de dealers / garantie.
Helaas was het een verstandige keuze om een DS3 met goede garantie te kopen. Op een nachtelijke rit naar huis viel ineens de rechter koplamp uit, en even later knipperde het "Service" lampje een paar maal. Verder gereden met de breedstralers, en de volgende ochtend de H7 lampjes vervangen. Maar na het vervangen deden beide koplampen niets meer... Na het weekend bij de lokale Citroen dealer langs gegaan om de verlichting te laten repareren. De oorzaak was na een uurtje gevonden: de ruitewisservloeistofpomp had vloeistof in de mantel van de elektrische kabel gepompt, deze vloeistof was in de zekeringkast terecht gekomen, en veroorzaakte daar storingen. De volledige kabelboom moest vervangen worden, een tijdrovende en daardoor dure reparatie. De reparatie viel gelukkig onder garantie, maar er kwam gesteggel over wie 'm ging betalen / uitvoeren. De Citroen dealer waar ik de auto gekocht had, moest de reparatie betalen, maar wilde de auto eigenlijk ook zelf repareren. Deze discussie heeft bijna een week geduurd, maar uiteindelijk kreeg mijn lokale dealer toch groen licht om de onderdelen te bestellen. Hiervoor moest ik zelf ook flink heen en weer bellen en zeuren. In de Citroen-Select voorwaarden staat expliciet dat je bij elke Citroen dealer terecht kan, maar je moet echt lullen als Brugman voordat ze zich houden aan deze voorwaarden.
Na 2.5 week kreeg ik m'n auto weer terug, en de ruitewissersproeiers deden het ineens een stuk beter :).
Bij de recente onderhoudsbeurt is niets vreemds naar boven gekomen, wel opmerkelijk dat mijn Citroen dealer niet kan beschikken over de onderhoudshistorie van een andere Citroen dealer. Ze moesten bv de remvloeistof zelf testen op ouderdom.
Een paar dagen geleden viel me op dat er een los lampje voor in de koplamp unit ligt. Alle verlichting doet het, dus het meest waarschijnlijk is dit lampje uit de handen van een monteur geglipt, die toen maar gewoon een nieuw lampje gepakt heeft. Ik zal de dealer vragen of ze het ding eruit willen halen, maar dat wordt vast vinger-wijzen naar de andere dealers die de auto ook onder handen hebben gehad (allemaal officiële citroen garages!).
Door de schokkende motor en grote schade vanwege een gare ruitewisservloeistofpomp, is m'n vertrouwen in de auto flink aangetast. Misschien onterecht, want de DS3 heeft me nog nooit laten staan, alle accessoires werken nog prima, en het interieur ziet er na 100.000 km nog als nieuw uit. Onlangs nog uren bij 35 a 40 graad met 160 km/h over de Duitse Autobahn gereden, zonder een centje pijn.
Samenvatting:
Positief:
- Uiterlijk
- Mooi interieur
- Fijne motor
- Goed start-stop systeem
- Mooie navi
Negatief:
- Claustrofobisch achterin door dikke raamstijl (hierdoor ook slecht zicht rondom)
- Schokkende motor bij vorst
- Moeizame garantie bij andere Citroen dealer
- Hoog toerental op de snelweg (negatief voor verbruik / geluid)
- Veel herrie op slecht wegdek.
Eerste grote beurt
- 118.000 km
M'n eerste grote beurt van de DS3 is een mooi moment voor een update van de review.
Na de grote reparatie van de zekeringkast / kabelboom geheel geen problemen meer met m'n DS3 gehad. Alles blijft prima werken, en ziet er nog steeds als nieuw uit.
Toch viel de 120.000km beurt me wel tegen, dik 1000 euro voor regulier onderhoud, remblokken rondom en laswerk aan een uitlaatbeugel. Misschien toch maar eens kijken bij een onafhankelijke garage. Helaas hebben ze bij de beurt een verkeerde afdichting van het oliefilter gebruikt, waardoor ik een dag later weer bij de garage stond. Natuurlijk hebben ze dit zonder kosten verholpen.
Los van de onderhoudskosten geen tegenvallers. Afgelopen winter zelfs geen last gehad van een schokkende motor. Vast verholpen bij een software update.
De wegligging bevalt me nog steeds erg goed, mooie balans tussen sportief en comfort. Vooral op 60km weggetjes is het echt een fantastische auto :)
Op de snelweg blijft de 5-bak hopeloos, ca 2300tpm bij 125 zorgt voor een bak herrie en een hoog verbruik. De afgelopen tijd zet ik de cc vaak op 110, zodat de motor rond de 2000tpm zit, dan is ie heel veel stiller, en gaat het verbruik van 1:16 naar 1:20!
Zit serieus te overwegen om er een 6bak in te laten zetten van een sloopauto, die zijn voor iets van 600 Eur te krijgen.
140.000 en vrij veel onderhoud
- 140.000 km
Korte update van de DS3 review met slechtste beoordeling op de Autoweek site (waarvoor dank.... schrijf ik echt zo waardeloos?).
De DS3 bevalt nog prima, rijdt nog net zo lekker als 3 jaar terug. Verbruik is constant, onderhoudskosten helaas ook. Ik vind het zorgwekkend dat er nu al twee keer laswerk nodig is geweest om de auto door de APK te krijgen. Dat zou toch niet nodig hoeven te zijn bij een auto van 5 jaar oud.
Hierdoor, en door dure onderdelen, zijn de onderhoudskosten erg hoog. De grote beurt ging over de 1000 euro, zonder echte bijzonderheden. (alleen vervangen van filters, reparatie van weggeroeste bumper en uitlaatbeugels, olie e.d.)
Tussen de twee beurten in helaas ook bij de garage geweest. De auto stonk naar diesel als je stil stond. Bleek dat de inlaat van de verstuivers lekten (een ander probleem dan de gebruikelijke lekkage rondom de verstuivers zelf). Gelukkig een vrij eenvoudige reparatie.
Binnenkort moeten de chemicaliën in het roetfilter vervangen worden, remmen voor zijn op, en de achterbanden gaan scheef afslijten. Er komen dus nog best wat kosten aan. Al met al zit ik op gemiddeld 1000 euro per jaar aan onderhoud voor 15 a 20 duizend km per jaar.
Verkocht
- 150.000 km
Met twee kinderen is de DS3 niet ideaal. De aanstaande dure onderhoudsbeurt daarom aangegrepen om een grotere auto te kopen. De DS3 is vervangen voor een DS5 BlueHdi 150 uit 2015. Review van die auto volgt spoedig.
Laatste 3/4 jaar met de DS3 zijn volledig probleemloos verlopen. Voelt best een beetje gek om een auto in te ruilen waar niets mee aan de hand is. Toch is het fijn om niet elke keer te hoeven passen en meten als we met z'n vieren op pad gaan, en de maxicosi niet achter de stoelen langs te hoeven wurmen.
Na 150.000 km zag het interieur er nog steeds als nieuw uit. Alle accessoires, zoals navi, automatische ruitenwissers etc werkten nog prima. Wat dat betreft heeft de DS3 me positief verrast. Materiaalgebruik enzo is echt op een goed niveau.
De motor heeft geen kik gegeven in de laatste 10.000 km. Het schokken onder sommige omstandigheden blijft, hoewel lang niet zo erg als in het eerste jaar. Het is subtiel aanwezig als je heuvel af gaat op cruise control en bij koud weer en koude motor.
Toen ik wist dat de auto ingeruild zou worden, heb ik een tijdje wat sportiever gereden, iets dat in de DS5 lang niet zo leuk is. Ook een keer met prima warme motor een sprintje naar de 100 getrokken. Dit vond de HDI niet leuk! Het schokken was na dit sprintje op alle toerentallen aanwezig. De motor uit gezet, en weer aan, en het schokken was weer volledig weg. Normaal kom ik nooit boven de 2500 toeren in de 3/4de versnelling, misschien raakte ie daardoor in de war. Hoge toeren in de 5 wel, regelmatig de topsnelheid gehaald op de Duitse autobahn. (helpt tegen dichtslippen van het roetfilter!)
Ten opzichte van de DS5 is er best wat dat de DS3 beter doet:
- Veel meer gevoel in het sturen
- Minder zijwind gevoelig (minder dan welke andere auto dan ook waar ik in gereden heb)
- Betere Navi (de MyWay uit 2011 is veel stabieler en nauwkeuriger dan de eMyWay touch uit 2015)
- Praktischer interieur (fatsoenlijk dashboard kastje, grotere vakken in de deuren etc.)
Al met al geen spijt gehad van de DS3, had het slechter kunnen treffen als eerste auto :)
Als twee-persoons auto kan ik 'm ook aan iedereen aanbevelen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Citroën DS3 1.6 VTi So Chic | CRUISE CONTROL | PARKEERSENSOREN | AIRCO |
- 2012
- 94.398 km

Citroën DS3 1.2 VTi Chic LEUKE AUTO RIJDT EN SCHAKELT GOED
- 2012
- 228.197 km

Citroën DS3 1.2 VTi *Chic* | Trekhaak | Cruise & Climate Control | PDC | Privacy | Bluetooth | Orig.NL | Leuk !! |
- 2012
- 92.128 km