Citroen C3 Aircross PureTech 110 Shine (2018) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | C3 Aircross PureTech 110 Shine |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 21.000 km |
KM-stand laatst | 83.000 km |
Hippe vlotte SUV
- 22.300 km
Hiervoor hebben we 3,5 jaar gereden in een Citroën Grand C4 Picasso
PT 130 benzine, handgeschakeld (na 13 jaar in een Citroën Xsara Picasso 1.8 handgeschakelde benzine te hebben gereden).
Super lekkere auto met heel comfortabele vering. Wel wat groot maar we waren er zeer tevreden over.
Nu over gestapt naar Citroën C3 Aircross automaat benzine, 110 PK met 6 versnellingen automaat.
De stoelen zitten goed (met stoelverwarming). Wel had de zitting wat langer mogen zijn en de pasvorm iets meer houvast mogen geven.
De ruimte binnen is redelijk gelet op de compactheid van de auto. Ontzettend compleet met hele handige elektronische snufjes: head up display, waarschuwing in spiegel voor dode hoek, waarschuwing als je de baan verlaat etc., etc.. De motor is redelijk zuinig voor een automaat versie (1: 15 is haalbaar). De wendbaarheid is prima: korte draaicirkel. De wegligging is in orde voor dit soort auto's en de motor trekt vlot door. Natuurlijk door de kortere wielbasis geeft 'ie wat makkelijker oneffenheden door. Maar als ik het vergelijk met mijn vorige Grand C4 dan is de vering ook best soepel terwijl de wegligging er niet echt onder lijdt. Het schakelen gaat super soepel en geruisloos. Handig ook dat op de aandrijving een "sneeuw" en "sport" stand zit: extra grip bij gladheid of meer felheid. De motor is tamelijk stil.
Het zicht is goed met een kritiek punt; de zij stijl van de voorruit zit teveel in het zicht. Dat hebben meer van dit soort auto's: het is niet uniek voor Citroën. Het panorama dak laat veel licht binnen en is heerlijk om snel de hitte uit de auto te verdrijven doordat hij open kan. Fijn die navigatie (werkt snel). Jammer dat het alleen via officiële dealer een update kan worden uitgevoerd. Superhandig is ook de achteruit rij camera en het automatisch inparkeren is ook geweldig.
Ook het functionele gebruik is top: de achterbank is in delen neer klapbaar en de laadruimte is dan enorm. Zelfs als je de hele achterbank een stuk naar voren kan schuiven is de bagageruimte al ruim 500 liter (!). Het middelste deel van de achterbank is apart neer te klappen zodat lange zaken doorgeschoven kunnen worden. De voorstoel kan helemaal naar voren worden geklapt: ook handig, zeker in combinatie met de mogelijkheden van de (deels) neerklapbare achterbank.
Verder zijn er een paar 12 Volt aansluitingen aanwezig. Nu weet ik dat er verloopstekkers voor zijn, maar waarom niet wat meer USB aansluitingen gemaakt? Wel schitterend dat je met de USB muziekbestanden kunt afspelen en zelfs met je telefoon muziek kunt streamen naar de Audio die goed instelbaar is. Mooi geluid met de JBL speakers en zelfs subwoofer!
Het stoere uiterlijk (witte auto met zwart dak en de zwarte randen langs de wielkasten en dorpels met zwarte spiegels) draagt bij aan een hippe vlotte uitstraling. Kortom een aanrader voor wie van een compacte ruime moderne SUV houdt.
Na circa 80000 km
- 83.000 km
Na 80.000 km vind ik het nog steeds een geweldige handzame auto.
Mijn dealer is zo netjes om updates aan de navigatie niet bij onderhoudsbeurten extra te rekenen. Ook zijn ze heel servicegericht en kritisch in wat er wel of niet gedaan moet worden.
Geen gekke of opvallende zaken geconstateerd tijdens de beuren.
Ik reed weg met nieuwe 4 seizoenbanden (Vredestein Quatrac Pro) en die zijn op de Eco-stand (2,5 Bar rondom) nog steeds niet versleten.
De wegligging is prima. Veert lekker zonder te deinen, en toch strak op de weg. De besturing kan wat directer maar het stoort mij niet. Het verbruik wordt alleen maar beter. Ik haal toch echt gemiddeld minimaal 1: 16 terwijl ik redelijk vlot rij. En daar versta ik zelf dan onder: actief meegaan in de stroom en anticiperen, maar niet vol gas op een rood stop licht racen of met gierende banden vertrekken. Een automaat rijdt trouwens sowieso gewoon vlotter dan schakelen: je verliest gewoon geen tijd.
De 6 versnellingen automaat is geruisloos en vlot. Je kunt vlot versnellen bij inhalen, zelfs zonder de kick-down te gebruiken. En toch reageert het gas niet agressief.
Op naar de 100.000 km.!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.