Citroën C15 militair familiale 1.8 D (1997)
autoreview

Signalement
Uitvoering | C15 militair familiale 1.8 D |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 166.700 km |
KM-stand laatst | 209.150 km |
dieseltje
- 166.700 km
Nu de "schone" BX van de milieubewuste overheid drie maanden moet rusten, moet ik toch wat anders. Ik heb eerst een BX 1.9 diesel break erbij gekocht, maar die was al te verrot. Hij trof geen blaam met 532000km op de teller en een dik jaar in een weiland. Helaas.
Al langere tijd wilde ik een dubbelfunctie auto, dus of break of een C15 of Berlingo met bankje. De eerste had mijn voorkeur vanwege het gewicht. Waarom zijn modernere auto's al gauw 200kg en meer zwaarder? Afijn, ik wilde eigenlijk een C15 met bank uit Spanje gaan halen. Daar rijden ze bijna allemaal met een vijf zitplaatsen. Maar trof een ex- Belgische leger C15 op internet. Het bleek een rijschool-auto die zielig op een industrieterrein in het noorden van het land stond.
Het aan de praat krijgen met een platte accu en banden was nog een gedoe, maar toen hij liep, rook ik door de vochtgeur heen en heb hem gekocht.
Eerder had ik al eens een diesel C15 geprobeerd en de traagheid daarvan was me al opgevallen. Deze auto heeft blijkbaar van de militairen flink op zijn donder gehad want hij is zelfs vrij vlot. Onder de ontzette motorkap (een vervangend exemplaar staat klaar) ligt een XUD7 ofwel 1769cc plat dieselblok. Die staan erom bekend, bij normaal onderhoud, niet op te houden. Binnenkort maar eens de distributie vervangen en verse olie e.d..
Het ding rijdt leuk. Grappig is dat de dubbele bediening er nog inzit inclusief een extra gaspedaal. Maar gezien de onhandigheid daarvan, gaat het er wel uit net als het electronische kastje dat de "monitor" de gelegenheid biedt om de knippers, claxon, verlichting e.d. te bedienen.
Wat zag de wagen er uit! Waarschijnlijk heeft de eerste NL-se eigenaar en nooit wat aan gedaan, wat een zwijnenstal. Rechtstreeks uit de Belgische modder. De bagagemat onder het wagensmeer van waarschijnlijk een vervoerd motorblok? Alles is nu redelijk schoon.
Komende tijd dus een andere motorkap erop, beurt, wellicht andere achterdeur (roest) en rechter voorportier (idem). Maar van onder is het ding keihard.
Het rijdt redelijk comfortabel, de kachel doet het (kachelmotortje heb ik wel moeten vervangen), het is een lawaaibak door zijn bestelfunctie, maar wel, uiteraard, goede vering en lekkere skai beklede stoelen. Proefondervindelijk is vervoer met vijf volwassenen heel goed mogelijk. Gezien de jaarlijkse afstand van tussen de 30- en 40.000km (zonder vakantie!), wordt dit mijn mobiel. En steden waar hij niet mag komen vanwege symboolpolitiek, mijd ik als de pest. Rotterdam, met de stinkchemie die oude diesels weert, je krijgt het niet verzonnen en toch gebeurt het, hahaha. Ik kom mijn geld graag uitgeven, of niet.
De punten hieronder zal ik in de komende maanden invullen naar bevinden. Maar het moet nu al, dus alles in het midden. Wordt vervolgd!
Vier en een half duizend
- 171.100 km
4500km gereden in een goede maand. In januari de auto een soort van 0-km beurt laten ondergaan. Nieuwe distributie, alle oliën en vloeistoffen. Ook wat plaatwerk aangeschaft, her en der. Twee deuren zijn niet super meer. Ik ga hem wat strakker maken. Maar dit militaire uiterlijk heeft ook zijn voordeel, die verwacht je niet glimmend!
De bodem is nog keihard. Wel moeten op den duur de achterdraagarmlagers vernieuwd worden. Dat schijnt een helse klus te zijn qua werk. Heb er nu nog geen last van, maar je ziet een beetje X-benen achter.
Achterstallig
- 180.045 km
Het nodige achterstallig onderhoud weggewerkt. De draagarmlagers achter waren onzichtbaar geworden. Daar zit nu een verse set in. Maar nogal een klus. In principe is er speciaal gereedschap voor. Echter met twee á drie man en stalen buizen is de liggende (!) veer net genoeg in te buigen om de zaak te ontspannen. Daarna is de klus redelijk vlot geklaard. Wel weer terugplaatsen met meerdere mannen!
De radiateur bleek te zweten en is vervangen alsmede een stuurkogel met speling. Bij de achterwielen enige roest ontdekt aan de bumper kant. Als je daar dan even aan de hakken gaat ...... Enig nieuwe plaatwerk derhalve achter en aan de zijkant. De remklauwen hadden ook hun beste tijd gehad en ontspanden niet meer. Dus ook nieuwe remklauwen en blokken evenals nieuwe remschoenen toen de voering daar spontaan van los kwam. Tenslotte nog vier nieuwe zomerbanden, ......... nee vijf want één daarvan werd doorboord door iets en dat merkte ik dankzij de goede vering te laat waardoor de wang aan gort was gereden.
Al met al, toch tegenvallend onderhoud voor een voormalig militair voertuig. Of is onderhoud in België minder gebruikelijk dan in het Nederlandse leger?
Nu moet het even afgelopen zijn en wil ik kilometers vreten. Er komen alleen in ieder geval nog rubbers van de stabilisatorstang aan. Hij kraakt van voren alseen oud ledikant. Maar dat kost de kop niet.
Zomervakantie
- 182.700 km
De C15 mag even twee maanden met zomervakantie. De BX neemt tot september de honneurs waar.
Bijna tweeton
- 198.200 km
Dit blijft natuurlijk eindeloos doorrijden. Een PSA dieselmotortje zonder fratsen. Zelf rijd ik met deze auto sinds kort heel wat minder kilometers per week. Maar ach, hij weegt niet zo veel, dus de wegenbelasting valt te doen.
Het achterstallige defensie onderhoud in België is nu wel weggewerkt. Nog wat laswerk aan de bodem achterzijde laten uitvoeren en verder, karren maar.
Dik tweeton
- 209.150 km
Toch weer wat meer kilometers gemaakt. In de zomer even stilgezet en geschorst gehad. Klepje van de LucasCAV dieselpomp moest vervangen worden. Begon dieselolie te lekken. Verder eigenlijk weinig.
Heb verschillende malen het milieuvriendelijker HVO100 getankt. (zie Neste MY) Dit is niet-fossiele diesel uit afvalstromen. Milieu is er bij gebaat door een daling van 90% CO2 uitstoot, -9% NoX en -33% fijnstof. De prijs van deze wonderdiesel was wel 25-30ct meer dan een litertje gewone. Goh, de overheid bepleit het milieu weer met de mond en een zinloze terug naar 100km/u actie (minus 0,34%!! NoX). Echter deze week aan de pomp was betreffende brandstof plotseling 12 cent duurder geworden, hetgeen het verschil opjoeg naar 44 cent. Tsja, blijkbaar mag het geen succes worden als er zulke financiële barrières worden opgeworpen. En mijn beurs is niet oneindig rekbaar. De auto stinkt er beduidend minder door, dat is in ieder geval ruikbaar en vertoonde bij de APK echt ongelofelijke mooie scores. Desalniettemin word ik waarschijnlijk per 1 januari beboet vanwege fijnstof uitstoot. (Oooh geef ons toch een wijze eerste kamer!) Deze verpakte belastingverhoging doet net of alleen oude dieselauto's minder fraaie uitstoot hebben. Benzinedampen, ultrafijnstof kan je blijkbaar probleemloos inademen......
Wordt vervolgd, fossiel of synthetisch!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.