Citroën Berlingo 2.0 HDI Multispace (2002)

autoreview

Citroën Berlingo 2.0 HDI Multispace (2002)

Signalement

UitvoeringBerlingo 2.0 HDI Multispace
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf175.595 km
KM-stand laatst175.610 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fijne, ruime en zuinige auto die doet wat ie moet

  • 175.610 km

Na volle tevredenheid 2,5 jaar in een VW Golf te hebben gereden, kwamen er toch kosten aan die ik niet meer in de auto wilde steken. De Golf werd echt oud en begon te roesten en na 14 jaar en 250000 km werd het tijd voor een ander.

Door mijn rugproblemen ben ik vanaf nu min of meer aangewezen op een auto met een hoge zit en fatsoenlijke stoelen.
Aangezien ik voorheen bijna altijd Citroen heb gereden en ik de meest geweldige verhalen hoorde over de HDI motor en de Berlingo, ben ik op zoek gegaan. En ja hoor....na 2 dagen al een mooie op internet gevonden. Een gitzwarte HDI Multispace in de ''Chrono'' uitvoering. Voorzien van 16'' Musketier Exclusiv velgen en een verlaagde voorkant dmv Eibach veren. En een super groot linnen dak. Al met al een mooie auto om te zien.
Prijs was goed, auto was 1e eigenaar en de boekjes zaten er allemaal bij. Dus koop gesloten!

Man,man wat een verademing in vergelijk met de trage en lawaaierige diesel van de Golf. Grandioos.... Bij 150km/h rond de 3000 Tpm en gewoon stil...Je kan zonder je stem te verheffen met elkaar praten! Dat kon bij de Golf echt niet en dat was echt dodelijk vermoeiend. Helemaal als je regelmatig van Duitsland richting Nederland rijdt wat toch 750km is.

Maar na 1 dag in mijn bezit begon het 's ochtends bij het starten al...geratel onder de kap.
Gelijk naar de garage gereden, en die hoorden het gelijk al...Krukaspoelie is aan z'n eind. Niet meer mee rijden en gelijk vervangen. Dus gister de auto laten staan en vanmiddag een belletje dat de auto klaar was. En idd. de motor is nu bijna onhoorbaar! Kostte me wel ruim 300 €!! En das een flinke domper. Hoop maar dat dit niet het begin is van nog meer ellende....

Wat me ook opgevallen is, is dat ondanks de hoge zit je absoluut geen zicht hebt bij de voorruitstijlen. Dat kan volgens mij nog tot vervelende situaties leiden. Dus maar een keertje extra kijken bij een rotonde of kruising...
En als tweede, de toch wel vele rammels in het interieur. Daar was de Golf stiller. En die was 6 jaar ouder en had 75000km meer gereden. Dan toch Duitse degelijkheid?
Dat zijn twee dingen die me -tot nu toe- negatief zijn opgevallen.

Verdere problemen zijn er nog niet (heb de auto nog maar 2 dagen) en hoop dat het de komende tijd ontspannen kilometers maken wordt en lekker genieten van de rust op de autobahn!

Zodra ik wat meer kilometers gereden heb zal er uiteraard een update volgen.

Update 181000 km:

Inmiddels alweer 5000km verder en nog steeds met volle tevredenheid! Verbruik ligt tussen de 1 op 15 en 16 (nog geen snelweg gereden) En dat is voor zo'n rijdend tuinhuisje toch heel netjes dacht ik zo.
Alleen jammer van die hardplastic deurpanelen die het onmogelijk maken een fatsoenlijk geluid uit de luidsprekers te krijgen. Het is natuurlijk van oorsprong een bestelwagen en dat wordt met zulke dingen al snel duidelijk. maar eens wat op gaan verzinnen. Over 1,5 week mag ie ons naar Nederland brengen. Ben benieuwd hoe de auto het dan doet!
En in oktober staat een rit naar Straatsburg op de planning. Daarna weer een update!

UPDATE 30.11.2010

Inmiddels de 192.000 km gepasseerd en de auto rijdt nog steeds als een trein!
Nu met de kou (-11 afgelopen nacht) 's morgens starten lopen! Vorige week een beurt gehad en daarbij zijn de remschijven en blokken voor vervangen, kostte me 280 € en dat is netjes.....
Dag later de auto mee gehad naar Nederland en met de winterbanden en Texaco XL diesel in de tank een verbruik gescoord van 1 op 18,3 bij 140 km/h constant op de Autobahn. Wat overigens een record is voor mijn doen, meestal ligt het verbruik rond de 1 op 15. Terug zijn we via Dortmund en dan richting Hamburg naar huis gereden. Daar lag het verbruik door tegenwind (ja, dat merk je in een Berlingo!) en wat licht klimwerk bij Hannover rond de 1 op 16.

2-Takt olie;
Aangezien ik lid ben van meerdere fora mbt Berlingo en Partner werd er gesproken over 2-takt olie bij de diesel toevoegen.
Er zijn namelijk 2 soorten inspuitsystemen gevoerd bij de Berlingo 2.0 HDI motoren. Een systeem van Bosch en van Siemens. Ik heb het Bosch systeem en daar zit de brandstof opvoerpomp in de tank. Deze wordt dus ook gesmeerd door de diesel. Nu kan het voorkomen dat de pomp niet voldoende gesmeerd wordt door bijv. schrale(re) diesel, waardoor er slijpsel in het common-rail systeem kan komen en je dus hele hoge kosten kunt krijgen omdat alles vervangen moet worden.
Wanneer je bij een volle tank 200 ml 2-takt olie doet weet je zeker dat het systeem goed gesmeerd is. Een ander bijkomend voordeel is dat de motor in deellast (1200 t/m 2000 tpm) vele malen mooier en rustiger loopt en het brandstofverbruik met 0,5l p. 100 km daalt. En dat is natuurlijk mooi meegenomen!

Hoe dan ook, nog steeds super tevreden met de Berlingo!!

UPDATE 205.000km

Inmiddels alweer 15000 km verder en dus tijd voor een kleine update.

De Berlingo voldoet nog steeds prima en de kilometers vliegen erbij. De HDI motor blijft een fijne combinatie met een Berlingo omdat deze een rustige loop en veel trekkracht bij lage toeren levert. En omdat een Berlingo alles behalve een sportieve auto is vind ik dit DE motor voor deze auto.

De rest van de auto bevalt ook nog steeds prima. Wel merk je dat wanneer de buitentemperatuur stijgt de rammels duidelijk minder worden. Lang leve hart plastic panelen....En sinds een kleine 2000 km hebben we een brandstofmeter met een eigen leven. Tank hem vol en waar je normaal 500km kunt rijden op een halve tank, doet de meter je geloven dat het na 150km wel weer eens tijd wordt om te gaan tanken. Vervolgens gaat het reservelampje branden en blijft daar dan links onderin de hoek liggen. Vervelend, des te meer omdat er geen regelmaat in zit. Het schijnt te maken te hebben met de opvoerpomp in de tank (dit hebben alleen de HDI'S met Bosch systeem) waar de vlotter ook op zit. Kostenplaatje om en nabij de 300 €. Ik rijd wel op de dagteller...

Verder komt er een gerammel uit de voortrein en schijnen de koppelstangen versleten te zijn. Die moet ik dan maar even laten repareren, ook dat kost hooguit 50 €.

17 Mei gaat de auto weer voor een beurtje naar de garage. Wordt gelijk de airco opnieuw afgevuld en krijgt ie nieuwe remmen aan de achterzijde en nieuwe olie en filter natuurlijk. Al met al mogen we absoluut niet klagen wat betreft onkosten zeker na dik 2 ton op de teller.

En dan eind mei mag de Berlingo ons naar Zwitserland brengen. Ik ben erg benieuwd hoe de 'klim capaciteiten' zijn in de alpen. En aangezien ik nog rond kar met de eerste koppeling vind ik het stiekem wel een beetje spannend....
Na de vakantie volgt er weer een update.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.