Chrysler PT Cruiser 2.0i Classic (2003)

autoreview

Chrysler PT Cruiser 2.0i Classic (2003)

Signalement

UitvoeringPT Cruiser 2.0i Classic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf77.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Helaas viel er even niets te kiezen qua voorloop auto... en dan wordt het de PT Cruiser die nog op de parkeerplaats staat. Wel even slikken, maar ach, het rijdt en ik moet zeggen dat het op de snelweg best comfortabel aanvoelt.
Over het uiterlijk verschillen de meningen. Ik vind hem eigenlijk wel weer leuk van lelijkheid. Wat ik wel merk is dat mensen boven de 40 jaar de auto over het algemeen mooier vinden dan mensen die jonger dan 40 zijn. Thuis wordt ie al de Midlife Chrysler genoemd.
Ik moet nog tot september door met de Cruiser en ik ben er inmiddels aan gewend. De 2.0 is niet snel, maar met een beetje doordacht schakelen is er prima mee te rijden. Ik rijd op gas en dat is geen onverdeeld succes met deze motor. Op benzine rijd het een stuk soepeler en stiller. En met 1 op 10, 1 op 9 vind ik hem erg dorstig.
Het interieur blinkt uit in harde plastics en dat is niet meer van deze tijd. wel zit alles op de juiste plek en grijp je niet snel mis. De stoelen zitten prima en de hoge positie is eigenlijk best lekker (wie weet raak ik er nog aan gehecht...).
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik hoop dat het snel september is en ik in mijn nieuwe Toyota Avensis Wagon 2.0 D4-D-F mag gaan rijden)

Update 06-11-2006--------------------------------------------------------------

De PT is inmiddels vervangen door de Avensis. Ik neem nu merkbaar een stuk anoniemer deel aan het verkeer. Terugkijkend was het wel grappig om in de PT te rijden. Het was in ieder geval vaak voer voor een leuk gesprek. Ik heb nog niet eerder een auto gereden die zoveel verschillende reacties en emoties oproept (van adoratie tot walging).
Als ik vanuit mijn hart als autoliefhebber kijk, is het het een draak van een auto op technisch gebied. Het onderstel is niet van deze tijd en de motor heeft geeen enkele souplesse of dynamiek. Kijk je naar de vormgeving dan is het uiterlijk wel gedurfd en ik ben het ook wel een beetje gaan waarderen. Ik vind het nog steeds niet mooi, maar het is wel leuk dat dit soort auto’s gemaakt worden. Het doorbreekt de sleur op de weg. De afwerking van het exterieur was in orde, alleen zo’n ouderwetse telescoop antenne kan echt niet meer. Het interieur kenmerkt zich door harde, goedkope en slecht gecoate plastics. Dat de carroseriekleur terugkomt in het dashboard is wel een aardig detail.
Ben je op zoek naar een onderscheidende auto qua uitstraling, is techniek van onderschikt belang en is retro jouw ding: kies de PT. Zo niet: blijf uit de buurt!

PROBLEMEN

Bij 120 tot 140 km/u trilt de voortrein. Ook na een grote beurt en balanceren is het niet verholpen. Ik ben nog aan het twijfelen of ik het nog een keer laat verhelpen, of gewoon de tijd uitzit.
Rijden op gas geeft bij gas los en weer direct gas geven een hortende en stotende auto. Op benzine is dit veel minder nadrukkelijk aanwezig. Ik begrijp dat dit niet te verhelpen is.
De Cruiser verbruikt heel veel olie (ca. 1 liter per 2000 km), absurd voor een 3 jaar oude auto waar niet ruig mee gereden is.

Update 6 juli 2006
Volgende week gaat de PT naar de dealer. Ze kijken wederom naar het trillen van de voorwielen (en het stuur). Ook het olieverbruik wordt onderzocht. Na de beurt gaat de PT naar de gas installateur in Leiderdorp (Technocentre) om te kijken of er iets aan de loop van de motor gedaan kan worden. Voor die laatste 2 maanden moeten we er weer tegenaan kunnen! En als het verholpen kan worden, krijgt de PT misschien wel weer een nieuwe tevreden eigenaar...

Update 6 november 2006
Niet meer laten kijken naar de gasinstallatie. Ook het trillen was weer terug en heviger dan voorheen. Ik heb de garage diverse malen verzocht te kijken naar ophanging en rubbers en niet alleen te balanceren. Blijkbaar aan dovemansoren, of gewoon een faulty-by-design.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.