Chrysler 300C Touring 3.0 CRD (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 300C Touring 3.0 CRD |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 19.000 km |
ERVARINGEN
- 19.000 km
Ik heb deze auto begin 2008 gekocht, inclusief comfort pakket (leer, navigatie / CD wisselaar, Xenon, verwarmbare stoelen etc.).
Puntsgewijs volgen hierna mijn indrukken na bijna 1 jaar rijervaring.
UITERLIJK
Het uiterlijk van deze auto blijft verbazen. Ik heb nog nooit zoveel reacties op een auto gehad als op dit model en vrijwel zonder uitzondering positieve.
Vooral van wildvreemden, die je op parkeerplaatsen aanspreken, in het binnenland, maar ook in bijvoorbeeld het autogekke Duitsland.
Deze Chrysler ís ook mooi met zijn langgerekte slanke karosserie (met perfect ontworpen raampartijen), de breed uitgeklopte wielkasten en de hoge, voorname grill achter de lange motorkap. Alles aan het exterieurdesign van deze auto klopt gewoon.
Het geheel oogt stoer, een tikkeltje brutaal, maar net niet “over de top “.
INTERIEUR
Door Chrysler is op een prima manier van de beschikbare ruimte gebruik gemaakt.
Je krijgt niet alleen een enorm ruimtegevoel in deze auto, hij ís ook echt ruim.
Waar ik met mijn lengte (1.85 m) in de Mercedes-E nog wel eens mijn hoofd stootte tegen dak of spijl, is daar bij de 300C geen sprake van.
Het meubilair is geweldig en in alle standen verstelbaar.
Ook achterin zit je als een vorst, en mede dankzij de tamelijk “hoge” zit, met enorm veel beenruimte; meer dan in de E.
De aankleding en materialen zijn van goede kwaliteit, maar soms een tikje minder dan bij Mercedes. Het geheel oogt wél heel degelijk en fris en is ook netjes in elkaar gezet.
De bagageruimte is fors bemeten; qua benutbare ruimte blijft het een ietsje achter bij de E, maar duidelijk ruimer dan bij de BMW 5-serie of de Audi-6.
De hoog opklapbare achterklep is een vondst; je stoot nooit meer je hoofd !
WEGGEDRAG
Langere oneffenheden in het wegdek worden door het van Mercedes afgeleide (maar anders afgestelde) onderstel adequaat weggewerkt en de auto lijkt, vooral bij hogere snelheden, wel te zweven.
Met kortere hobbels heeft de auto iets meer moeite, vooral bij lichte belading.
De auto is perfect afgeveerd met een belading van 4 personen (of 2 personen met vakantiebagage).
Ook de rechtuit stabiliteit is bij bovengenoemde belading goed; bij lichtere belading is bij lagere snelheden soms wat correctie nodig.
Het sturen gaat vrij indirect maar plezierig; de bekrachtiging is perfect afgesteld en draagt bij aan het comfort.
Het meest opmerkelijke aan de 300C vind ik het bochtgedrag.
Door zijn indirecte besturing en zijn vrij hoge gewicht geeft de auto je het idee, dat hij alleen maar rechtuit wil; in het begin heb je daarom de neiging om voor iedere bocht af te remmen.
Niets is echter minder nodig; de 300C zweeft soepel door iedere bocht, zonder overhellen, zonder driften, eigenlijk voorbeeldig.
Maar je moet wél durven, want deze auto nodigt niet uit tot stoer weggedrag.
UITRUSTING
De auto is afgeladen met allerlei gadgets, waaronder climate-control (gescheiden), automatisch dimmende binnen- en buitenspiegel, regen- en lichtsensors, park-assist, traploze stoel- en pedaalverstelling met geheugenfunctie, cruise-control, navigatie systeem, een vanaf het stuurwiel bedienbaar Boston audiosysteem, een uitgebreide boordcomputer met o.a. bandenspanningmeters en diverse storingsmelders.
Er blijft niets te wensen over. Alles is ook overzichtelijk geplaatst en eenvoudig bedienbaar.
En nog belangrijker is: al deze systemen werken ook meer dan perfect; top klasse.
Het maakt het rijden in deze auto tot een waar feest.
TECHNIEK
De techniek van deze auto is adembenemend.
Wat een kracht en souplesse heeft deze 6-cylinder turbodiesel (common rail) uit de Mercedes stal. Als je flink gas geeft bij een stoplicht verdwijnt de hele meute in je achteruitkijkspiegel.
Op de Duitse autobahn merk je pas goed wat deze auto presteert; alleen de echt grote jongens komen je voorbij, en die kosten dan vaak het dubbele.
Ook de 5-traps tiptronic automaat doet heel verdienstelijk werk.
Fraai is, dat je de motor alleen hoort bij fel accelereren; voor het overige doet hij fluisterstil zijn werk.
Nog leuker is, dat hij ook nog verrassend zuinig is; een verbruik van 1 op 13 haal je met een normale rijstijl gemakkelijk. Dat vind ik voor een auto van deze omvang gewoon goed.
CONCLUSIE
Alles bij elkaar vind ik de 300C een fraaie en comfortabele auto, met een verbazingwekkend uiterlijk en een verfijnde aandrijflijn, die vooral bij het grote autobahnwerk tot zijn recht komt.
Is er dan helemaal niets op deze auto aan te merken ? Natuurlijk wel.
In willekeurige volgorde:
• Door de lange wielbasis en de soepele vering is het oppassen bij hogere verkeersdrempels; je zit snel aan de grond !
• Sommige gebruikte materialen in het interieur blijven wat achter bij de rest; dit geldt met name voor de middenconsole.
• De ruimte-ventilatie voor de achterpassagiers is wel heel summier uitgevoerd, zeker in tegenstelling tot het super-de-luxe systeem voorin (niet regelbaar / instelbaar / afsluitbaar).
• De gespen van de driepuntsgordels van de achterbank zakken gemakkelijk weg tussen leuning en zitting en de gordels zijn daarom vrij lastig vast te klikken.
PROBLEMEN
- 19.000 km
Geen, afgezien van een tweetal losgetrilde interieur boutjes en een kapot ventilatieroostertje.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.