Chevrolet Spark 1.0 LT (2012)

autoreview

Chevrolet Spark 1.0 LT (2012)

Signalement

UitvoeringSpark 1.0 LT
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf16 km
KM-stand laatst6.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Chevrolet Spark LT BiFuel

  • 1.076 km

Intro

Twee weken geleden hebben we onze nieuwe Spark opgehaald bij de Chevrolet dealer. In eerste instantie waren we op zoek naar een Suzuki Alto of Swift ter vervanging van de auto (Nissan Almera) van mijn partner. Tijdens het bezoek aan de dealer, die overigens ook Chevrolet dealer is, kwam mijn werk en het aantal dagelijkse reiskilometers (gemiddeld 700 kilometer per week) ter sprake. De dealer liet ons daarom kennis maken met de Spark BiFuel en dat deze auto mogelijk een alternatief zou kunnen zijn voor mijn woon-werkverkeer. Met de almaar stijgende autokosten en de naderende forensentax was dit alternatief het overwegen waard.

Keuze

De eerste indruk van de Spark was eigenlijk erg goed. Een fris, verassend ruime en zeer modern ogende auto voorzien van (bijna) alle gemakken die de hedendaagse auto in deze klasse te bieden heeft. Vervolgens hebben we een redelijk lange proefrit met de Spark Bifuel en onze twee kinderen gemaakt en in alle opzichten werd onze eerste indruk positief bevestigd. Echter moest ik nog aan het idee wennen om mogelijk mijn prima rijdende Seat Altea TDI te laten staan ten gunste van de Spark. De Spark is toch wel een beetje een onthaast auto, maar desalniettemin hebben we vanwege de geschatte kostenbesparingen (op afschrijving, brandstof, onderhoud, banden, verzekering en belasting) uiteindelijk voor de Spark gekozen. Op basis van berekeningen (Spark versus Altea/Almera) zou de Spark ongeveer € 175,-aan maandelijkse besparing moeten opleveren. We hebben niet eens meer een testrit gemaakt in een Suzuki. De keus was duidelijk. Ik zou de Spark voor mijn werk gaan gebruiken.

De eerste 1.000 kilometer
Op zaterdag 9 juni j.l. konden we eindelijk de Spark bij de dealer ophalen na ruim twee maanden levertijd ondanks een eerdere toezegging dat de Spark eind april zou worden geleverd. Enfin! Naar aanleiding van alle fora en de vele kilometers die ik ga rijden, heb ik wel direct een volwaardige LPG aansluiting (voor € 125,-) in de achterbumper laten maken. Ik zag het “geklungel” met de bijgeleverde nippel niet zitten. Tot op heden een prima investering. Daarnaast heb ik de Spark iets opgepimpt met matzwarte lichtmetalen velgen.

Het eerste wat opvalt is de prima wegligging. Hobbels worden zonder problemen genomen en bochten op snelwegen met hogere snelheden (80 tot 100 km/u) zijn geen probleem. De stoel zit goed, maar had misschien toch een iets langere zitting kunnen hebben. Het zicht naar achteren en opzij, bij verwisselen van rijbaan, levert een behoorlijke dode hoek op, maar door het juist verstellen van de spiegels neem je deze wel voor een groot deel weg. Uiteraard blijft over de schouder kijken verstandig. De Spark heeft moeite om op snelheid te komen wanneer je naar de vijfde versnelling schakelt bij zo’n 80-90 km/u. Om enigszins in het verkeer mee te kunnen en zeker bij het inhalen, moet je de Spark doortrekken richting de 4000 toeren alvorens naar de hoogste versnelling te schakelen. Ik moet wel zeggen dat de auto qua acceleratie minder tegenvalt als op menig fora wordt beschreven. Waarschijnlijk was mijn verwachtingspatroon hierdoor al getemperd en vind ik de motorprestatie wel passen bij het soort auto. Overigens kan ik tijdens de spits toch niet harder dan 100 tot 120 km/u op de snelweg. Dit scheelt weer wat verkeersboetes per jaar wat ook nog een besparing van rond de € 350,- extra oplevert. Het verbruik na drie tankbeurten ligt op 1:14,8. In mijn berekening ben ik zelfs uitgegaan van 1:12 dus hier hebben we de tweede meevaller te pakken. Het is uiteraard nog te vroeg om te bepalen wat de gemiddelde autokosten worden, maar ik ben hoopvol gestemd.

Al met al een auto die (nog) boven verwachting scoort. Op naar de volgende 5.000 kilometer.

De volgende 5.000 kilometer

  • 6.500 km

Op dit moment staat er ruim 6.000 kilometer op de teller en de Spark is nu ruim 6 weken oud.

Er zijn geen problemen naar boven gekomen en de auto gedraagt zich prima. De Spark heeft een prima wegligging, redelijke goede stoelen, maakt niet veel lawaai voor dit segment en heeft een redelijk goed verbruik. Het verbruik ligt op gemiddeld 1:13,82. De meeste kilometers worden wekelijks op de snelweg (ca. 560 kilometer) gemaakt. Op één volle LPG tank kan ik ongeveer tussen de 320 en 370 km rijden (afhankelijk van de gekozen rijstijl en het gebruik van de airco). Meestal rij ik zo’n 100 tot 120 kilometer per uur, mits het verkeer het toelaat. De Spark is nu toch goed ingereden en qua snelheid kan de Spark goed meekomen. Het blijft zaak dat je, bij het inhalen, genoeg toeren blijft maken om het verkeer achter je niet te vertragen.

De LPG meter in de auto geeft alleen de tankinhoud niet juist weer. Als het laatste (onderste) lampje knippert, kun je er nog 60 tot 70 kilometer mee rijden.

Onlangs is de Spark voor zijn eerste (verplichte) 5.000 kilometer beurt naar de dealer geweest. Tijdens deze beurt is de auto op diverse punten gecontroleerd en zijn de olie en filter vervangen. De rekening bedroeg € 52,50, met dien verstande dat alleen de materialen in rekening zijn gebracht.

Tot slot ben ik erg blij met het feit dat ik een volwaardige LPG-aansluiting heb laten inbouwen, omdat ik nogal vaak aan de pomp sta. Dit is een echte aanrader.

Op naar de 15.000 kilometer.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.