Chevrolet Corvette (1987)

autoreview

Chevrolet Corvette (1987)
Chevrolet Corvette (1987)Chevrolet Corvette (1987)Chevrolet Corvette (1987)Chevrolet Corvette (1987)Chevrolet Corvette (1987)

Signalement

Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1987
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf116.000 km
KM-stand laatst118.200 km
Lezerswaardering: 70%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Hij is VETTE

  • 116.000 km

De Corvette is al jaren een auto die ik ontzettend gaaf vind. De C1 - C7 draag ik een warm hart toe en ik heb altijd een enorm zwak gehad voor de C4. De nieuwe C8 kan me niet bekoren; de middenmotor en korte neus... dat is gewoon geen Corvette meer.

Maar terug naar de C4 die hier staat te schitteren. Na een witte Targa geprobeerd te hebben die in zeer slechte staat was, stuitte ik op deze blauwe. De garage gebeld en we konden gelijk een proefrit maken. Dat moment dat ik de sleutel omdraaide is vrijwel onbeschrijfelijk. Wat een geluid!
De proefrit was top, maar ik wilde een second opinion. Geen enkel probleem volgens de verkoper. Dus drie dagen later samen met mijn maat de auto op de brug helemaal nagelopen en nog een extra testrit gedaan.

In de woorden van mijn maatje: KOOP HEM!!

Zo gezegd, zo gedaan.

Eenmaal thuisgekomen met de Vette, komt mijn buurman naar me toegelopen: "dat is mijn oude auto, wat gaaf!"

Wat blijkt: de Corvette was vroeger van een kunstenaar uit de regio die de auto in zijn atelier had staan. Mijn buurman deed het jaarlijkse onderhoud en heeft de auto uiteindelijk van de kunstenaar overgenomen. Uiteindelijk moest mijn buurman hem zelf verkopen, want met een gezin en de andere auto's op zijn oprit werd het iets te veel. Het toeval grenst aan het bizarre dat ik een auto koop, 100 km van mijn woonplaats die dan van mijn buurman is geweest. Kijk bij een VW Golf of Opel Kadett klinkt dat wat plausibeler. Maar een Corvette!!

In oktober gaat de Corvette samen met de Z3 van mijn vrouw op stalling om te overwinteren. Ik zal de komende weken nog een stukje toevoegen om wat meer te kunnen vertellen over de VETTE!

Genietus maximus

  • 117.000 km

De afgelopen weken zijn heerlijk geweest. Rijden met de Vette is puur genieten. En ook hij heeft een naam gekregen; dat is immers traditie. Zo heet de Jaguar, Jack; de Z3, James en de Mini Countryman, Mike. Het is een beetje on the nose, maar ik heb hem Cor genoemd.

En Cor is een enorme aandachtsmagneet. Kinderen en volwassenen wijzen en roepen, "wat een vette bak", als ik voorbij rijdt. Regelmatig heb ik korte gesprekjes bij het stoplicht. Hoe dan ook, deze sympathieke en dikke Yank, krijgt de handen op elkaar.

Voor zijn tijd was de Vette enorm geavanceerd. Elektrische bediening van ramen, stoelen en spiegels; spiegelverwarming; cruisecontrol; in hoogte en axiaal verstelbaar stuur; airco en een volledig digitaal dashboard. En alles werkt gewoon nog.

De wagen heeft ook best wat grappige zaken. Zo bedien je de ruitenwissers met een schuifje op het deurpaneel. Aan het stuur was handiger geweest, maar ja. De ruitenwissers zelf bewegen van binnen naar buiten waardoor je bij regen een soort frons krijgt op je voorruit.

De motor zelf loopt trouwens warmer dan ik gewend ben. Waar de XJ de koeling op 90 C regelt, is dat bij de Vette anders. 105 C is heel normaal bij files en op de snelweg is het 85 - 95 C. Pas boven de 130 C, moet je je zorgen gaan maken volgens de Corvette Forum websites en Google.

Aan onderhoud heb ik niks gedaan, omdat de auto in oktober op stalling gaat en ik zo lang mogelijk in deze paar weken van hem wil genieten. Ik heb Forté Top End Treatment toegevoegd voor mijn klepseals en injector cleaner. Als de auto op stal gaat zal ik nog ethanol killer aan de tank toevoegen om de brandstof zo lang mogelijk goed te houden.

Grappig genoeg kan je volgens het instructieboekje E10 tanken. Auto's uit de VS waren al veel eerder voorbereid op benzine met alcohol. Toch gooi ik er uitsluiten 98 in, want dat is gewoon beter voor hem. De auto is Euro 0, dus hij heeft geen katalysator e.d. Dat betekent ook dat Duitse steden off limit zijn, want ik krijg geen milieusticker. Niet echt een probleem, want dit is een auto voor lekkere ritten in Nederland. Voor de langere ritten heb je echt een andere auto nodig; zoals Jack. De Vette is een geweldige auto met een heerlijk motorgeluid en strakke wegligging. Echter dat wil je niet 300 km achter elkaar.

In maart 2025 krijgt de Vette een flinke portie TLC. Ik wil sowieso:
- nieuwe remvloeistof
- nieuwe olie, brandstof, lucht en interieurfilters
- nieuwe olie
- algehele check van het onderstel
- check van luchtmassameter

Daarnaast zijn er wat kleinigheden:
- de deur linksvoor opent niet meer van binnen. Dus raampje open, klink opentrekken en dan gaat de deur open. Dat moet ff geregeld worden volgend jaar
- bediening raam linksvoor zit verkeerd om (omhoog duwen, gaat het raam omlaag en vice versa)
- linker achteruitrijlampje is stuk

Verder is de motor soms wat bokkig. bij 65 km/u gaat de automaat naar zijn overdrive (4e versnelling) en als je dan gas geeft, wordt meneer chagrijnig. Ik zet hem nu in zijn 3, versnel naar 75 km/u en zet hem dan in zijn special D. De Vette heeft namelijk een 1, 2, D en omlijnde D. De reguliere D is een 3e versnelling en de omlijnde D is de overdrive voor "zuinig" rijden. Dat zuinig moet je wel met een korreltje zout nemen, LOL. Hoewel ik 1 op 8 a 1 op 9 voor een 250 pk 5.7 L V8 van 37 jaar oud geheel niet slecht vind.

Voor nu ga ik nog een paar dagen genieten, als het weer het toelaat en dan laat ik jullie in de lente weer weten hoe het verder is met Cor.

Uit het vette

  • 117.200 km

11 maart is Cor weer uit het vet gehaald. Na 6 maanden op stal was het weer tijd om de beentjes te strekken end at ging probleemloos. Sleuteltje om en de 5,7 V8 kwam met een machtige grom tot leven.

De afgelopen dagen lekker wezen toeren met Cor. Het is fris, maar vaak lekker zoning dus op en top genieten. De Z3 van mijn vrouw staat nu voor onderhoud en het werk is bijna klaar. Zodra dat rond is, ruilen we cabrio’s om en gaat Cor voor een stevige behandeling. Hij loopt niet altijd keurig op 8 cilinders (ik heb een V7¾) dus daar is wat werk voor nodig, maar maak ik me geen zorgen om. Ik ga de komende paar dagen toeren en genieten!!!!

Gaan met die banaan

  • 117.800 km

Cor heeft een flinke onderhoudsbeurt gehad. Verse motorolie, nieuwe filters (olie, brandstof, lucht), remvloeistof vervangen, nieuwe accu, nieuwe multiriem, mijn deur gaat weer netjes open, de raambediening is weer in orde en mijn linker achteruitrijlicht is vervangen.

Het onderstel is keurig in orde en de remmen blijken ook in prima staat te zijn; tevens is er nergens lekkage. Rico van Postema is erg onder de indruk van de goede kwaliteit van deze 38 jarige Corvette.
De cabriokap liet los op een paar plekken en dat is ook aangepakt, waardoor hij weer mooi aansluit.

Er is van Forté een additief bij de motorolie gedaan om de werking van de klepseals te verbeteren. Cor walmt een klein beetje als de motor koud is. Op de lange termijn zal ik de klepseals moeten vervangen, maar voor nu is dit een prima oplossing.

Het typisch piepende geluid van een verouderde multiriem is pleite nu er een nieuwe op zit. De bobines en bougies zijn gecontroleerd en in prima staat bevonden. De injectoren worden nog gecontroleerd, omdat ondanks al het onderhoud de motor nog steeds niet keurig constant op 8 cilinders loopt.

Er zit een lek in het uitlaat spruitstuk dus daar is een nieuwe voor besteld, maar het duurt een paar weken voordat deze binnenkomt. De banden hebben nog genoeg profiel maar laten wel wat droogte scheurtjes zien. Dat gaat iets worden bij de volgende APK, maar dan praten we over maart 2026.

19 april ga ik naar Stingray82 in Wezep om eens mee te maken hoe zo’n Camaro/Firebird/Corvette bijeenkomst is. Zal waarschijnlijk net zo leuk zijn als de bijeenkomsten van het Jaguarforum, dus ik verheug me er zeer op.

Stingray82

  • 118.200 km

Het Stingray82 festival in Wezep was ontzettend leuk. Corvette overload. Ruim 200 stonden er verspreid over verschillende parkeerterreinen en dan ook nog een museum vol met allerhande C1 – C8; zelfs enkele Callaway’s. The Dutch Corvette Collection is echt de moeite waard om te zien. En heel leuke gesprekken gehad met mensen over hun Corvette.

Het weer was prachtig, dus de rit vanuit Noord Holland naar Wezep was heerlijk. Bij Enkhuizen heb je een paar viaducten en dan is even op het gas trappen wel zo leuk. De V8 in combinatie met de crossflow exhaust is om te zoenen qua geluid. De dag vlog voorbij en voor ik het wist was het al weer 17 uur geweest. Mijn jongste dochter zat bij mij in de auto en viel tijdens de rit terug in slaap op het sonore geronk van de 5.7 V8. De wind was wat fris, maar koud heeft ze het niet gehad. Meer dan genoeg restwarmte uit de V8 die het interieur kon verwarmen. Je zou in de vrieskou kunnen rijden en nog een sauna ervaren, LOL.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (28)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.