Cadillac SRX 3.6 V6 AWD Elegance Plus (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | SRX 3.6 V6 AWD Elegance Plus |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand laatst | 232.000 km |
King of the Road
- 232.000 km
Na jaren reviews te lezen is het nu mijn tijd een bijdrage te leveren. Temeer omdat mijn auto – Cadillac SRX – nog niet eerder vermeld is! Primeur dus, temeer omdat de levenscyclus van de SRX (1e en 2e model) eigenlijk al ten einde is en het model is opgevolgd door de Saab 9-4X / SRX en later de XT5.
Om de criticasters meteen gelijk te geven: ja het is te groot en te veel uitstoot en kan eigenlijk niet meer in deze tijd. Met 1 op 6-7 op LPG en EUR 160 wegenbelasting per maand zijn voordeliger manieren van transport denkbaar. Dit compenseer ik dan maar met mijn zonnepanelen op het dak (kost ook paar duizend euro, maar dat komt weer naar je toe op lange termijn).
En toch: LPG kost 60 cent en daarmee is de brandstofprijs per km 10 cent. Dat is vergelijkbaar met diesel 1 op 13 en benzine 1 op 16. Dat lukt je niet met een grote SUV. Nadeel is natuurlijk wel de kleine actieradius: met 48 liter netto inhoud gaat het zegeltjes sparen lekker snel. Zo kan ik al wennen aan het bereik van een elektrische auto – hier ontkomen we niet aan in de toekomst vrees ik. LPG tanken gaat daarentegen wel veel sneller dan elektrisch laden, wat mijns inziens het grote nadeel is van EV: laden duurt te lang en accu-capaciteit is te laag. Maar die discussie hoeven we hier niet te voeren, daar is al genoeg over gezegd.
Als autoliefhebber heb ik dus de stap genomen nog 1x een echte auto te nemen alvorens we elektrisch dan wel downsize moeten kiezen, omdat dit straks de enige auto’s zijn die nog gemaakt gaan worden. Mijn autohistorie bestaat onder andere uit zakelijk Lancia Delta HPE, Fiat Marea JTD 130 (5-cyl!), Renault Laguna, Saab 9-3 Estate, Honda Accord, BMW 118d, Seat Leon ST 1.4 DSG en recent een VW Passat 1.8TSI. Daarnaast als privéauto o.a. een Volvo 940, BMW 520 (E39), Saab 9000 en 9-5 en Volvo V70 D5. De Volvo begon wat gebreken te vertonen en ook de distributie en banden zaten eraan te komen. Dan ga je weer nadenken en dus besloten nog 1x een ‘echte’ auto te kiezen – daarmee bedoel ik met meer dan 4 cylinders.
Ratio wint het meestal van emotie maar deze keer eigenlijk niet, temeer omdat een vakantie roadtrip in de VS met een Ford Expedition het vuurtje definitief aanwakkerde: een Amerikaan moest het worden. Ik het geluk vrouwlief te kunnen overtuigen met een bijzonder argument: zij klaagde dat de veiligheidsgordel van de V70 in haar nek schuurde. Omdat deze niet in hoogte verstelbaar is (model 2003) werd dit lastig. Nu waren wij op het Concours d’Elegance in Apeldoorn geweest waar Renault een van de sponsoren is, en er een Avantime stond met de gordel bevestigd bovenin de stoelleuning. Dit was de oplossing. Nu wist ik toevallig dat een SRX ook zo’n gordelbevestiging heeft. Dus maar eens gaan kijken naar zo’n model en dit bleek inderdaad prima te zitten. Na nog wat nadenken groen licht gekregen en we gaan het doen! De zoektocht is dan vrij overzichtelijk omdat er maar 10-20 exemplaren gemiddeld te koop staan in Nederland. Ik zocht het model 2004-2008 omdat deze het schappelijkst geprijsd zijn en ik rekening hield met enig achterstallig onderhoud. En ik wilde een auto waar reeds LPG inzat, als ik dit zelf moet inbouwen haal ik dat er niet uit met 15-20k km per jaar. Import ben ik maar niet aan begonnen met dit type auto, dat wordt echt een avontuur met dergelijk model.
Toch vrij snel in september 2017 bij een handelaar mijn droomauto gevonden: een 2005 SRX V6 Elegance op LPG en 191 dkm. Origineel Nederlandse auto van 1e eigenaar die hem eerst zakelijk en daarna prive reed. Alle opties behalve panoramadak (maar dit kan lekken), DVD speler voor achterbank (kids hebben andere schermpjes tegenwoordig) en 3e zitrij (heb ik toch niet nodig en kost bagageruimte). Dus wel met 2x elektrisch verstelbare lederen zetels met geheugen, Bose subwoofer, CD wisselaar, hout (plastic) afwerking etc. 4WD is handig op de wintersport en een trekhaak voor de fietsendrager. Wel wat kleine krasjes en butsjes op de bumpers en de 18” wielen hebben ook hun mooiste tijd gehad maar daar kan ik mee leven. Het is tenslotte geen nieuwe auto. Rijden maar.
De eerste maanden technisch zonder problemen doorgekomen. Wel wat optisch werk: op de sloop een andere bestuurdersstoel gescoord aangezien de stoelverwarming het niet deed en er een scheurtje in de zitting zat. Tevens een schonere mat voor de bagageruimte en interieurpaneeltjes meegenomen. Dit zelf gemonteerd. Toen het spiegelglas van de rechterbuitenspiegel ineens verdwenen was via Ebay in de VS een spiegelunit gevonden in zelfde kleur. Ook nog 2 nieuwe gasdempers voor de achterklep laten meekomen. Via instructie op YouTube eenvoudig zelf te monteren. Leve internet! En omdat de wintersport eraan zat te komen de B-merk banden vervangen door Vredestein Quatracs M+S met sneeuwvlokje. Dus de bandenwissel is niet meer nodig wat ook wel een kostbare grap is met deze bandenmaten. De APK + oliewissel voorafgaand aan de vakantie bracht helaas hoge kosten met zich mee: accu en remblokken/schijven voor vervangen en de achterschokdempers bleken lekkage op het luchtsysteem te hebben. Met een compressortje worden deze op druk gehouden en dit werkt als automatisch niveauregeling. Deze compressor was natuurlijk ook stuk. Ik vond hem al zo stug geveerd… Enfin mijn garage/ USA-specialist had een pasklare oplossing met een bypass op de nieuwe schokdempers (duur!) d.m.v. een gesloten luchtleiding met vulnippel achter het benzineklepje. Ieder kwartaal de druk controleren (samen met bandenspanning) en de Caddy blijft mooi horizontaal staan.
De trip naar Oostenrijk was natuurlijk genieten! Prima uitzicht en overzicht rondom en relatief uitgerust aangekomen omdat je toch iedere 2 uur moet stoppen om gas te tanken. Dat gaat trouwens prima langs de Autobahn bij officiële tankstellen en Autohof. Het staat prima aangegeven waar LPG geleverd wordt.
In de zomer 2018 wat minder gereden temeer omdat we met het vliegtuig op vakantie gingen.
En zo werd het weer januari (2019) en de APK dient zich aan. Om zeker te zijn dat de onderdelen op tijd zijn laat ik 2 maanden vooraf een pre-inspectie doen. Deze bracht alleen aan het licht dat een stuk remleiding achter vervangen diende te worden. Verder alleen het gebruikelijke olie/filters e.d. Dat als voorbereiding voor de trip naar de wintersport welke probleemloos is verlopen. King of the Road op de Autobahn.
We gaan weer naar de zomer. En we gaan naar Bretagne dus dat wordt weer een road trip. Tijdens de sporadische hete dagen recent al gemerkt dat de airco uitstekend functioneert. De recordtemperaturen boven 40 graden hebben we gelukkig niet meegemaakt maar bij 35 graden is het prima uit te houden in de Caddy. Probleemloos de trip afgerond waarbij in Frankrijk ook ruim LPG te vinden is. Hierbij is de app www.mylpg.eu zeer behulpzaam gebleken, trouwens een stukje op benzine rijden is ook niet slecht voor het mechaniek.
Nieuwe tijden dienen zich aan. Aangezien de kids op een leeftijd komen dat ze niet meer mee zullen gaan op lange trips vindt mijn vrouw het tijd worden om aan downsizing te denken…. Een Captur diesel automaat staat op het verlanglijstje. Ik probeer het nog wat uit te stellen maar hoelang de emotie nu nog de ratio gaat overwinnen……?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.