BMW i3 94Ah (2018) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | i3 94Ah |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 41.300 km |
KM-stand laatst | 43.300 km |
ingeruild
- 43.300 km
In Augustus 2021 maar eens gaan kijken wat een vervanger zou kunnen zijn voor de S5 cabrio die ik verkocht heb. Nou dat werd niks. Zo'n geweldige wagen vervangen is bijna niet mogelijk. Dus.... Het geld brandt in de broekzak. En voor dat geld heb ik de andere DB 9 gekocht als een soort upgrade van de eerste db9 56zft7. Dat is de gh654v geworden. Een 2008 bij Kroymans vandaan.
Maar aangezien in ons gezin er een auto werd gemist moest er toch een 3e auto komen naast de Volvo en de db9. En aangezien ik niet van compromissen hou moest het dit keer zo goedkoop mogelijk in het gebruik zijn. Hoezo? Nou de benzineprijs gaat sky high en alles wat je daarmee bespaart kan je weer aan wat leuks uitgeven.
Na veel wikken en wegen zijn we voor een zo licht mogelijke elektrische auto gegaan. wtf zal je zeggen een db9 bezitten en dan naar elec.rijden? Ja waarom niet. In augustus had ik al proef gereden in een i3s en een elec Golf en ik vond het best wel grappig.
Jaja, elektrisch rijden doen we op de kermis of op het spoor en koken op gas. Maar even zonder dollen. Het is stil, relatief snel met optrekken en heel goedkoop om mee te rijden. Zeker als je zoals ik, veel zonnepanelen op je dak hebt. Nu is de MRB nog 0€ maar dat gaat nog wel veranderen. Vandaar een zo licht mogelijke auto. De i3 weegt net geen 1245 kilo dus indien er MRB betaalt moet worden zal dat €50 worden. Nu zijn er plannen met rekening rijden ook in aantocht, dus het zal wel weer wijzigen. En de i3 is één van de lichtste elec auto's. En nog een feitje. De laatste jaren worden er meer i3's verkocht dan de jaren daarvoor?!?!
Zover mijn motivatie over het overstappen naar elektrisch rijden. Puur kosten gedreven en niks met c02, klimaat of dat soort onzin. Je wilt van A naar B op een zo goedkoop mogelijke wijze.
Nu zijn wij met vijf man in het gezin. En er passen maar vier personen in de de i3. Maar hoe vaak rijden we met zijn vijven? Ik denk 3% van de ritten. En we hebben nu nog een Volvo XC 70 waar we met 5 man in kunnen.
Actieradius dan? Naar Zuid-Frankrijk met 5 man doen we ook niet dagelijks, laat staan jaarlijks. Nee dan pakken we het vliegtuig. Als we dan kijken naar het aantal kilometers per dag is het maximaal 150, misschien 200 per dag. Maar zelfs dat is al veel. Dus elektrisch kan prima.
In november stond er een witte i3 te koop voor 20K. De subsidieregeling (sepp) was al leeg in augustus. De i3 stond daar al 3 maanden te koop dus, hier dat ding. Met garantie van 6 maanden en ik moet zeggen, ik werd goed en zeer netjes geholpen bij car punt next in Moordrecht.
Het rijden met de i3.
Wegligging: zolang je niet denkt ik moet de rotonde op twee wielen nemen of met zwaar overstuur de bocht door, dan is de i3 prima. De wieltje zijn 155 tot 175 breed. Ja nu lachen we erom maar vroeger hadden we dit ook. Alleen zijn het nu 19 inch wielen. Voor normaal dagelijks stadswerk is het prima. mooi afrol comfort, beetje sportieve vering zoals BMW betaamt. Drempels zijn sowieso ka u thee met alle auto's (o met u Franse auto niet? Roest En Narigheid Achtervolgt U Lange Tijd, dat rij ik liever niet)
Wat is hij ruim van binnen als je achter het stuur zit. Je zou niet denken dat het maar een stadsautootje is van 4 meter. Ik vind hem lekker ruim en met mijn 1.9meter zit ik prima. De stoelen staan nog niet eens in de achterste stand. Stuurverstelling, stoel hoog laag, kanteling etc. Maar niet elektrisch. En als ik de bestuurdersstoel afstel op mijn lengte, kan ik zelf nog plaats nemen op de achterbank zonder al teveel gezeik. Maar om nu in de i3 naar Zuid-Frankrijk te rijden? Nee dan ook niet met Ryanair, wel met KLM vanwege de beenruimte. Ach voor een uurtje is het wel uit te houden in de i3 achterin als lange vent. En voor de kids, de ritjes die wij doen is het prima.
Het motortje. Verbruik is 15-17 kw per 100 kilometer. dwz ongeveer 4 a 5 euro per 100 kilometer. Nu zie ik je denken hahaha. Dat is het grappige, het rijdt bijna voor niks. Nu laad ik met zonnepanelen de i3 op dus voor mij is het nog goedkoper, afgezien van de investering in zonnepanelen dan.
Maar qua optrekken is het echt lachen. Dat stroompedaal vol naar beneden en gaan, je zit zo op 60-80 kmh. Een E-tron is net zo snel de eerste 70 kmh. En als je het "stroom" los laat genereert hij stroom en laad de accu weer op. Dit in tegenstelling met een auto waarbij je moet gasgeven. Het remmen met deze auto levert dus weer energie op. Tenzij je weer volop de rem moet dan is de regeneratie iets minder. De afstelling van het regeneratieproces is niet mogelijk zoals bij een Tesla. Het is even wennen om het zo te doseren zodat je precies bij je verwachte stoppunt stilstaat. Maar ook hier laat de BMW zich van zijn sportieve kant zien. Kortom het is rijden met een glimlach (net zoals mijn eerste testrit in augustus 2021 in de i3s) En als je glimlacht tijdens het rijden is het goed, toch?
Verder is de bediening van de richtingaanwijzers ff wennen. Met zachtjes aanraken zou die een paar keer moeten knipperen maar meestal druk je te ver door en blijft hij door knipperen. Stoelen goed, afleg mogelijkheden meer dan zat, vooral bij de voorruit en in de bakken van de deur.
Achterin de kofferbak is ruimte voor 1 grote koffer en nog wat klein spul. Of twee Jumbo kratten en nog wat ruimte. Netjes afgeschermd met een hoedenplankje. Voorin kan je wat zooi kwijt zoals kabels en spullen die nat mogen worden, want het sluit voor niet waterdicht af. Nu is daar weer iets voor te koop op internet, zodat het wel kan.
De menu structuur van de navigatie en het Idrive is even wennen als je wat anders gewend bent. Ik vind het redelijk in elkaar zitten. Er zijn betere en intuïtievere systemen in andere auto's maar het doet wat het moet doen.
Het rijden zelf; Als je met de i3 op pad bent voel je je als een vis in het water. Je bent snel, wendbaar en je kan overal tussendoor. De draaicirkel is klein. Ik kom op plekken waar ik nu een 180 graden bocht in één keer kan maken. En je rijdt met de i3 vaak te snel. Je hoort niks en dat ding gaat als de brandweer in de stad. Het is misschien beter om de auto in eco pro te zetten. Op deze stand is hij wat minder gretig op het stroompedaal.
Nu zit in deze auto een 94Ah accu in en daar rij ik in één keer mee naar Emmerich vanuit Den Haag. Maar indien ik met 130-140 kmh ga rijden dan is het gauw uit met de pret, daar houdt ie niet van. Als je dus 95-100 rijdt is het te doen met het bereik. Dus je moet rekening houden met andere reistijden dan je gewend bent.
De i3 is een stadsauto of een woonwerk auto voor de afstand tot 150 heen en weer. Kortom de i3 voldoet voor 95% van de ritten aan je verwachtingen. En die ander 5% neem je maar voor lief. Zeker als je naar de bedrijfskosten gaat kijken. Het rijden met de i3 is een lachertje qua bedrijfskosten. De afschrijving daar kan ik nog niks over zeggen. Hoezo?
Het volgende: Deze witte i3 heb ik 17 november 2021 gekocht en op 10 januari 2022 weer ingeruild. Hoezo dat dan? Nou ik zag een i3 bij de BMW dealer in Zeist staan met 4000 km en 12 maanden oud voor een prijs die erg mooi was. En de witte kon ik inleveren met een verlies van 250€. In die tijd heb ik daar 3100 km mee gereden. Dus daar valt overheen te komen. Daarnaast heeft deze groene/blauwe i3 een schuifdak, grote navigatie, twee jaar garantie, de grootste 120Ah accu en 2000€ subsidie ?. Voor mij een goede deal. Ach en hij beviel zo goed die witte, dus dan maar iets nieuwer.
Kortom als je elektrisch gaat rijden als "petrolhead" geeft niks, het is best leuk en rete goedkoop!
Volgende review is dus de nieuwe i3 120Ah
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.