BMW i3 120Ah Corporate Executive (2020)

autoreview

BMW i3 120Ah Corporate Executive (2020)
BMW i3 120Ah Corporate Executive (2020)BMW i3 120Ah Corporate Executive (2020)BMW i3 120Ah Corporate Executive (2020)BMW i3 120Ah Corporate Executive (2020)BMW i3 120Ah Corporate Executive (2020)BMW i3 120Ah Corporate Executive (2020)

Signalement

Uitvoeringi3 120Ah Corporate Executive
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf4.300 km
KM-stand laatst8.500 km
Lezerswaardering: 30%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

En dat is nummer twee meer info zie nummer 3 ; )

  • 4.300 km

Deze i3 is de vervanger van de witte. Zie vorige auto’s. Voor meer review kijk dan even naar de zwarte i3 van mij. Daar staat wat meer. Ja ik rij met twee i3’tjes. Gezien de huidige benzineprijzen wel ok denk ik.

Subsidie binnen

  • 4.500 km

Omdat de nieuwprijs lager is dan €45000 en de range meer dan 100 kilometer is kom je in aanmerking voor €2000 sepp Subsidie van rvo.nl. Echter moet de auto wel pp bedrijfsvoorraden staan bij een erkend garagebedrijf. Op 10 januari aangevraagd en op 18 februari uitbetaalt.

Aangezien ik de prijzen al sinds augustus vorig jaar in de gaten hou, zie ik dat deze auto’s duurder aan het worden zijn. Nu zal de huidige benzine prijs daar ook mee te maken hebben.

Vorig jaar rond september kon je in Duitsland nog een leuke i3S kopen voor rond de 25-26K. Nu is dat miet meer haalbaar.
Ook de auto’s met een accu van 44kw of 120 ah zijn duurder geworden. De medium variant van 33kw of 90 ah zijn ook in prijs gestegen. Mijn advies is om toch de grootste accu te kopen als je wat meer uit de voeten wilt. Rij je niet meer dan 100 kilo dan is de medium accu ook in de winter te doen

Superblij mee

  • 8.500 km

Inmiddels twee ritten Duitsland verder. De eerst naar Nordhausen (zuid in de Harz) en de tweede rit naar het wereldberoemde Winterberg.

Naar Nordhausen was begin maart met wat sneeuw en ongeveer 550 kilometer. Als onervaren electro rijders gingen we daar voor een tweede huisje kijken. Is het niet geworden by the way. Door de temperatuur was het bereik rond de 220-240 km. Eerst reden we rond de 90-95 km/h
in de slipstream van vrachtwagens die doorreden. Op de heenweg twee keer geladen en dat de eerste keer gevuld met Kafe mit Kuchen en de tweede keer met burgers. Op die manier rijdt je wel milieu vriendelijk maar gezond? Nee!

Het rijden met de i3 is prima te doen. De zit is goed, bediening van alles redelijk tot goed, het bmw menu blijft wennen. Het is duidelijk door slimme ingenieurs ontworpen. Dus de mindere goden zoals ik hebben soms wat moeite met de logica van de indeling der menu’s. Het ding stuurt lekker. Stabiel maar toch agiel genoeg. Acceleratie blijft echt lachen ook op de snelweg. Dan de ruimte in de auto.

Met de rit naar winterberg zijn we met beide i3’s gegaan omdat we met zijn vijven zijn. Maar ook de hond ging mee en twee konijnen. Deze rit was rond de 400 kilometer. Één keer laden bij Haminkeln met gebak en koffie, ff naar de wc en in één ruk door naar winterberg. Deze rit reden we 100-110 en op de terugweg lekker 120 ook in Nederland. We hadden er zin in. Naarmate je meer electro kilometers maakt raak je vertrouwd met het bereik en de invloed van snelheid, tegenwind en de temperatuur. Ook het uitzoeken van laadstations is niet meer zo’n issue.
Dan zijn twee i3’s ineens ruimer dan één Volvo xc70. Dus de zwarte i3 gingen twee personen in en de hond en maximale bagage. En de blauw groene de rest.

Nu is die Blauwgroene redelijk nieuw. Rond de 7000 km. Maar als ik de rit vergelijk met de zwarte is het verbruik en accu capaciteit niet veel verschillend. En dat terwijl de zwarte 18 maanden ouder is maar wel bijna twaalf keer zoveel kilometers heeft gemaakt. Tijdens beide Duitsland ritten zat het verbruik rond de 16-17 kw per 100 km. Dus in de kou is het rond de 17kw en met warm weer rond de 15kw. Wat de grootste slurper is is de snelheid. Ga je harder dan 105 dan neemt het verbruik rap toe. Maarja de luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid en dat merk je. Overigens ligt de topspeed op 152 kmh. Dan rijdt hij nog stabiel alleen ziet het er niet uit denk ik. Zo’n smal i drietje op de linkerbaan met 150.

Daarnaast is de wegligging ook onderhavig aan een toenemend vertouwen van de bestuurder. De zwarte i3 heeft iets bredere achterwielen (175) dan voor (155). Nu op bekende klaverbladen begin ik de grenzen op te zoeken aangezien de banden bijna op zijn. En ik moet zeggen. Voor een stadsauto valt het zeker niet tegen, er zijn duidelijk BMW genen aanwezig. Hij gaat afhankelijk of je decellereerd of accelereerd Mooi neutraal de bocht door. Maar het is geen audi S5 of aston martin. Daarnaast pomp ik de banden op tot 350 Kpa en dat is veel meer dan aanbevolen. Maar zo is de rolweerstand wel iets minder.

Kortom nu met 32 zonnepanelen op het dak is het echt lachen geblazen. Accu laden kost nu geen extra stroom meer. De zon laadt de accu’s vol in no time (22kw per uur) ev box 3 fasen. En dan laadt je in twee uur de ene vol en daarna de andere. En maar rijden in de regio Den Haag voor weinig.

Verder technisch heb ik ook nog niks gehad. In de zomer krijgt de zwarte i3 nieuwe achterbandjes thats it.

Kortom zoek je een handig, behendig en lekker autootje, denk eens aan een i3. Maak een proefrit en als je hebt gelachen dan weet ik genoeg. Dan ga je ervoor.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.