BMW 530e xDrive Touring Business Edition Plus (2021)

autoreview

BMW 530e xDrive Touring Business Edition Plus (2021)

Signalement

Uitvoering530e xDrive Touring Business Edition Plus
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand laatst7.000 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van X5 naar 5-serie

  • 7.000 km

Ik kom uit een X5, dus de lage instap is weer even wennen. Diverse lieden uit mijn omgeving verklaarden me al voor gek door vanuit de X5 weer in een lage 5-serie te stappen, maar zo'n 5-serie heeft echt een veel beter weggedrag als de zware X5. Het stuurt zo lekker, de wagen is serieus lichter dan de X5, bocht- en drempelgedrag is lichter en lekkerder. Freude am Fahren, zeg het maar, maar het is echt zo. Niet dat ik nou altijd haaks de hoek omknal, maar een 5-serie rijden is toch wel erg fijn hoor.

In vuilniszak-grijs met poepbruin interieur. Of in BMW-termen; Berninagrau en Nappaleder Mokka :-)
Met M-pakket en zwart Shadowline, gaaf ding zo.

Waarom de 530e. Allereerst vanwege het feit dat er nu een Touring leverbaar is, want ik heb ruimte nodig voor m'n werk en m'n twee honden die vaak meegaan, en ten tweede dat het elektrisch rijden me wel interesseert.
Ik had ook nog even gekeken naar de iX3 maar ik kon geen vrienden worden met vooral de stoelen in die auto. En ook omdat van die auto er al een facelift onderweg was, wilde ik niet het 'oude model' aanschaffen.
En de 530e heeft de comfortstoelen, net als de X5, en die bevielen toch bijzonder goed. Ontelbare instelmogelijkheden, goede zijwangen, altijd prijs.
Ik had ook de M-sportstoelen in de 530e geprobeerd, want die zien er wel erg cool uit, maar ik vond die te smal. Ik vond dat de stoelen qua zijkanten in het zitgedeelte tegen m'n bovenbenen zaten te drukken, en dat gaat op een lange rit last geven, zeker als het tijdens een proefrit me al irriteert.

De 530e dus. Ja, ook vanwege milieu en m'n kinderen enzo, maar vooral vanwege de rust, stilte en het koppel van een elektromotor, en voordelen als op mooie plekken kunnen parkeren in de stad, de helft MRB, bijna geen BPM op deze auto, etc.
En, omdat er ook een brandstofmotor in zit, toch een keer heen-en-weer straks weer naar een beurs in Frankfurt kunnen knallen zonder laadgedoe, en ook een aanhanger van 2 ton mogen trekken. Het mooie van twee werelden! Want; tot nu toe weinig brandstofkosten, want deze auto rijdt ca. 50 km elektrisch, en dat is precies m'n woon-werkafstand. De auto staat nu op bijna 7000 km en verbruik is nu 2,3 liter/100 km.
OK, dan rij ik meestal redelijk netjes rond de 100 km/h zoals dat hoort tegenwoordig, maar 's avonds na 19:00 uur ga ik ook wel 's met 130 naar huis. Wel altijd laden, zowel thuis als op het werk.
De 530e geeft netjes aan hoeveel er elektrisch mee is gereden, ten opzicht van de totale kilometers, en die teller staat nu op ca. 4700 km. Dus van de 7000 km. heeft de auto 4700 km. elektrisch gereden!
Dus weliswaar heb je een kleine tankinhoud van 46 liter, door de inmiddels interessante actieradius van 50 km. sta je alsnog niet veel bij de pomp.
In mijn geval is met woon-werkverkeer en wat andere afspraken rijden een totale actieradius van 1500 km prima haalbaar.

En; prettig rijden. Ten opzichte van de hybride X40e die ik eerder heb gehad [zie andere review] is de hybride techniek nog verfijnder en soepeler geworden. Samenspel tussen beide motoren gaat perfect en onmerkbaar bijna.
En omdat de 530e een sterkere elektromotor heeft dan de X5 [dik 100 pk ipv 60k] en een lichtere auto is, is de auto serieus snel.
Ik zie een geheel elektrische 5-serie al wel komen hoor!
Alleen al op de elektro ben je meestal de eerste bij het stoplicht [andere elektrische auto's even daargelaten] en in combi met de elektromotor heb je bijna 300 pk totaal, dat is prettig hoor. En omdat de brandstofmotor dan weinig toeren hoeft te maken, klinkt het allemaal stil en beheerst, en heb je dus geen blèrende 4-cilinder nodig om vlot te rijden.

Wordt vervolgd.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.