BMW 530e Touring Business Edition Plus (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 530e Touring Business Edition Plus |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 12.500 km |
KM-stand laatst | 55.000 km |
Maiden trip
- 15.700 km
Allereerst proefgereden in een xDrive. Ik vond die auto en de besturing tamelijk massief aanvoelen. Kortom, geen reden om extra geld uit te geven en extra gewicht mee te torsen. Uiteraard is het verbruik van de awd ongunstiger. Dus, zoals een Bimmer bedoeld is, gekozen voor de achterwielaandrijver.
Een Touring 530e BUSINESS EDITION PLUS M Sport Automaat / Panoramadak / Trekhaak / Laserlicht / Head-Up / Verwarmd stuur / Harman Kardon / Adaptief onderstel / Parking Assistant.
Sophistograu Brillianteffect metallic, Leder Dakota Schwarz Exclusief stiksel. Teveel om op noemen, van soft-close portieren, massagefunctie voorstoelen tot 4-zone airconditioning. De enige optie die deze auto niet heeft is stoelventilatie. Oh ja, en hij zet geen koffie.
Een touring deze keer, want de kofferruimte is voor veel- en ver-reizigers, zoals mijn vrouw en ik, te krap in de sedan uitvoering. Het accupakket neemt serieus ruimte in beslag.
Verder niets dan lof. Het rijcomfort en de rijbeleving zijn groots. Echt een stap voorwaarts ten opzichte van de vorige 5 serie (F10) uit 2016. De vele digitale ondersteuningsopties maken het leven van de bestuurder haast vadsig. De auto, lees - de computer weet alles beter en reageert sneller. De adaptieve cruise controle werkt vloeiend en nooit schokkerig of abrupt.
Brandstofverbruik staat nu op een gemiddelde van 1 op 30. Kruis je 160 km/u op de snelweg dan verbruik 1 op 12. Het is absoluut nodig om de navigatie te voorzien van de (voorgenomen) ritten, alleen dan wordt de verdeling brandstof benzine/elektriciteit optimaal benut. Al reizend door de binnenlanden van Denemarken en Noord-Duitsland, kwam ik erachter dat moeiteloos in elke uithoek wel een state-of-the-art oplaadpaal is te vinden.
Halfweg
- 55.000 km
Behalve het reguliere onderhoud door de dealer, geen bijzonderheden. Het enige opmerkelijke was dat de (12 Volt) accu moest worden vervangen. Een kostbare (circa € 700, -) zaak, gelukkig nog net binnen de garantietermijn uitgevoerd. Oorzaak onbekend, althans ik kreeg geen opgaaf van reden.
Ca 14.000 kilometers gereden in e-drive. Het gemiddeld benzineverbruik blijft staan op 21.6 km/l. Ik rijd veel langere afstanden en vaak in het buitenland waar de oplaad-infrastructuur dun is gezaaid.
Blijvende bron van ergernis zijn soms de onnauwkeurigheid van de navigatie en de vaak onjuist aangegeven maximum snelheden. Dit, de meest actuele (en duur betaalde) updates ten spijt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 5-serie Touring 520i Aut. | High Executive | M-Sportpakket | 20" LM Velgen | Panoramadak | Harman Kardon | Soft Close | Individual Leder | Head-Up Display | Achteruitrijcamera |
- 2020
- 108.232 km

BMW 530e High Executive | Leder | Stoel & stuurverwarming | Adaptive cruise | Carplay | Sfeerverlichting | Camera | Live Cockpit | Navigatie | Full LED
- 2021
- 140.372 km

BMW 5-serie Touring 530e Business Edition Plus | Panoramadak | Leder | Head-Up | Trekhaak | Stoelverwarming
- 2023
- 45.426 km