BMW 530d xDrive Touring High Executive (2013) #3

autoreview

BMW 530d xDrive Touring High Executive (2013)
BMW 530d xDrive Touring High Executive (2013)BMW 530d xDrive Touring High Executive (2013)BMW 530d xDrive Touring High Executive (2013)BMW 530d xDrive Touring High Executive (2013)BMW 530d xDrive Touring High Executive (2013)BMW 530d xDrive Touring High Executive (2013)

Signalement

Uitvoering530d xDrive Touring High Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf134.644 km
KM-stand laatst16.680 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wat een fijne auto!

  • 134.644 km

Gisteren na 2 weken eindelijk mijn BMW 530D Xdrive Luxury Line opgehaald. Ik was al een tijdje opzoek naar een fraai exemplaar, die niet verprutst was door Aliexpress Carbon troep en dergelijke. Daarbij moest het een chique uitvoering zijn, dus blank glas, en absoluut geen M pakket.

Deze kwam 3 weken geleden online, en gelijk gebeld. Binnen 2 dagen was de deal gedaan met inruil van mijn BMW F34 3GT, ook een heerlijke auto overigens, maar wilde toch wat meer comfort en de heerlijke 6 in-lijn.

Na de auto bekeken te hebben in Heerlen ( gekocht bij Auto AZ, dochterbedrijf van BMW Keram) de puntjes die eraan zaten besproken, en conform afspraak is alles netjes gemaakt binnen de afgesproken termijn.

Gisteren 150KM terug gereden, en wat een wereld auto is dit zeg, wat een genot. Ik ben pas 23 jaar oud, en heb een vrij zware rechter voet met gas geven, iets met leeftijd hebben ze het altijd over… desalniettemin, heb ik dat bij deze 530D helemaal niet gehad ( heb pas 500KM gereden) ik rij eigenlijk heel rustig, en rij ongeveer 20 KM/H boven de snelheids limiet, dat was bij de 3GT toch echt wel heel anders, daar moest alles ontzettend hard en veel te snel.

De auto is zeer rijk uitgerust, met een paar opties die je zelden tot nooit tegenkomt. Daar dit een BMW München directie auto is geweest heeft die dan ook de leukere opties, ik zal deze zo onderstaand plaatsen. De auto heeft ruim €107.000,- nieuw gekost, een fiks bedrag voor een BMW 530D als je het mij vraagt.

De vorige eigenaar heeft de laatste 2 jaar ontzettend veel gedaan, en eigenlijk zijn alle bekende euvels verholpen.

Zou is er reeds gedaan/ vervangen
* Airco pomp
* EGR kleppen/ systeem
* beide luchtbalgen
* Compressor voor de luchtbalgen
* Nieuwe radiateur
Dit zit totaal al rond de +/- €4500,- aan kosten die gemaakt zijn in de laatste 2 jaar. Erg fijn dus, we zouden praktisch gezien even door moeten kunnen dus.

De auto is net voorzien van een nieuwe service beurt ( zat in het aflever pakket) Dus over 10.000KM weer nieuwe olie en even laten controleren door mijn eigen garage.

De opties waar ik zeer blij van wordt:
* Stuurwielverwarming
* Stoel koeling
* Stoel verwarming
* Panorama dak
* Comfort stoelen
* Digitale tellers, bizar fijne optie!
* Standheizung/ voorverwarmen
* Ambient light
* HUD
* Rear-seat entertainment, zal niet gebruikt worden, maar wel leuk!
* Harman/kardon Surround Sound System
* achterbank verwarming

Ik kan nog heel lang door gaan, maar dit zijn zo even de opties die ik kan bedenken. Zijn totaal 3 A4’s vol.

Het grootste verschil tegenover mijn BMW 3GT is toch echt wel het algehele comfort. Je merkt dat dit echt een klasse op zichzelf is, nauwelijks geluid van buiten, en die heerlijke lucht vering. Daarbij is de power die deze auto heeft ongekend, je geeft even gas en je zit zo boven de 200 km/h, dit uiteraard allemaal vlekkeloos zonder teveel wind geruis en motor geluid, ongekend!

Zoals jullie kunnen lezen ben ik er heel blij mee, maar kan ik ook nog niet helemaal een goede review schrijven, ik heb de auto immers nog maar een dag en 500KM gereden.

Ik zal over een maand/ anderhalf een update plaatsen, hopen dat ik dan nog zo blij ben.

9000km verder

  • 143.644 km

Daar zijn we weer, wat een heerlijke auto zeg. Ben er zeer tevreden mee en stap iedere dag met veel plezier in. Er zijn al aardig wat langere ritten mee gemaakt (2x op en neer naar Parijs) en dan merk je pas het verschil tussen een 3 of 5 serie. De 5 serie is echt wel een klasse apart. Het is instappen, en in Parijs uitstappen zonder enige vermoeidheid of dergelijke.

Verbruik is akkoord, gemiddelde is 1:10,6. Er wordt dan ook goed mee door gereden, en de PK’s worden ( wanneer de motor echt goed warm is ) gebruikt op zijn tijd. Ik heb de auto dan ook niet gekocht omdat die zo efficiënt of zuinig is.

Het is geen auto om zo gezegd mee te “trappen” daar is die simpelweg te zwaar en te log voor. Maar als je er hogere snelheden mee rijdt (220/240km/h) blijft die zeer direct en komt die heel vertrouwd over. Vooral voor de langere stukken met hogere snelheden van 190/210km/h merk je echt dat het een hele luxe power station is.

Eigenlijk rij ik 99% van de tijd in de Comfort+ stand, dit is naar mijn inziens de stand die het beste bij deze auto past. De sport is erg leuk, auto voelt een stuk sportiever aan, en is leuk voor kortere stukjes door rijden.

Ik heb er nog geen kosten aan gehad. Wel zit er een lichte kraak in de ophanging, zowel voor als achter. Dit gaat om enkele rubbers die oud/ droog zijn verwacht ik. Dit zal over 2 weken hopelijk worden opgelost door het bedrijf waar ik de auto heb gekocht, dit valt onder de garantie.


Is er dan niks te zeuren? Nee eigenlijk niet ( op dit moment) buiten een paar kleine irritaties, zoals een kraakje uit het dashboard-kastje ( alleen de eerste 2 minuten, daarna is het weg. Heel vreemd, maar prima zo) en een speaker die er klaar mee is ( rechts achter in het plafond)

Er zijn wel enkele veranderingen of verbeter punten die ik zelf wil doorvoeren, ik zal deze onderstaand noemen.
* De bestuurder stoel zal eerdaags opnieuw geverfd worden, deze heeft lichte instap schade, irriteert mij mateloos.
* Zal eerdaags een andere set velgen onder komen, ik zou graag de 455 style willen, maar helaas door het vernuftige X-Drive systeem is dit niet mogelijk. Ik zoek eigenlijk een chique Individual set.

Kortom, ik ben er nog steeds ontzettend tevreden mee. Over 3000KM worden zowel de motor als de versnellingsbak olie vernieuwd. Waarschijnlijk gaat die voor de versnellingsbak naar ZF toe.

Kilometervreter

  • 164.834 km

Al weer heel wat kilometers gereden, en ik blijf er bij, wat een ontzettend fijne auto en reisgenoot. Net terug uit Italië en in een week tijd 4100KM probleemloos gereden. De heen rit via Zwitserland gereden, waar de auto een prachtig verbruik haalt ( wist niet dat een 3.0 liter zo zuinig kon zijn) en in Italië en Duitsland heeft de auto de sporen gekregen, en dan haal je krap 550/600KM op een volle tank, maar dit vergroot voor mij het plezier van de reis.
Ik blijf mij verbazen hoe goed deze auto is, zeker na een rit van 6/7 uur zonder te stoppen geen pijntje, of iets wat dan ook maar oncomfortabel aan voelt, echt heerlijk.

Op de terug weg via Oostenrijk heel erg goed kunnen doorrijden, en dan komt die auto echt tot leven. Normaliter rij ik altijd in Comfort +, en zo ook in het begin op de Duitse autobahn met 220/230 km/h + toch maar in de sport stand gezet en wat een verschil. Niet vanwege de snelheid, maar vanwege het sturen en algehele weg gedrag. In de comfort + is die heerlijk, maar veel minder feeling met de weg.

Heb er nog geen kosten aan gehad buiten iedere 10.000km nieuwe olie en vloeistoffen. Aanstaande maandag zullen voor de remblokken vervangen worden. Overigens is onder garantie de linker koplamp vervangen ( alle credits naar Ekris, super service)

Toch blijft er iets bij mij knagen, ik wil aan de ene kant hoger zitten ( X5 ) of misschien nog een stapje hoger in het segment (730/740D) of een 6-GT wat ik alle 3 prachtige auto’s vindt.
Mijn voorkeur gaat uit naar een volle 6-GT maar deze staan bijna niet te koop met rondom luchtvering, wat voor mij een must is als ik de stap maak naar een hogere klasse.

Ik heb een paar mooie 730/740 te koop zien staan, maar niet dat ik laaiend enthousiast ben, wordt dus vervolgd…

Ingeruild

  • 16.680 km

De auto vorige week te koop gezet om te kijken wat er uit kwam. Zoals te verwachten valt is de diesel markt rustig op dit moment.
Terwijl ik voor een reparatie bij Ekris was aan de lendesteun van de stoel liep ik even naar binnen en daar stond eigenlijk de auto die ik zocht, en prachtige BMW 7 serie G11 uit 2017 met M-pakket in Singapore Grau. Het betreft een 740i met een prachtige kleurstelling, en blank glas ( voor mij heel belangrijk)

Ik heb de auto ingeruild onder voorbehoud dat ik hem niet zelf verkoop in de komende 2 weken. Dus mocht iemand een leuke deal willen doen, hij is de komende 2 weken nog beschikbaar.

Review van de 740i zal volgen wanneer ik deze heb opgehaald.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.