BMW 525tds Touring Executive (1993)

autoreview

BMW 525tds Touring Executive (1993)

Signalement

Uitvoering525tds Touring Executive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf266.000 km
KM-stand laatst267.000 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

BMW E34 525TDS: zakelijke keuze uit nostalgische o

  • 266.000 km

Sinds 2009 werk ik als zelfstandige en net als mijn collega zzp-ers altijd op zoek naar mogelijkheden om de kosten en afdrachten aan de belastingdienst zo laag mogelijk te houden.
Aangezien mijn gereedschap vooral uit mijn hoofd bestaat, zijn er niet zoveel aftrekposten te verzinnen; afgezien van een enkele laptop en wat printer cartridges of print papier kom ik niet. Waar wel 'winst' te behalen valt zijn mijn autokosten, want rijden naar klanten en werk is wel een één van de dingen die dagelijks voorkomen.
Na een hele riks BMW's die uiteindelijk alleen maar geld kosten omdat ik het belastingtechnisch niet zo handig aanpakte, kwam ik eind 2012 ineens tot de ontdekking dat je voor een auto van 15 jaar of ouder zakelijk gezien slechts over de restwaarde bijtelling hoeft te betalen en dan zowel privé als zakelijk onbeperkt kan rijden. Dat bracht me op het idee om een mooie, oude 5-serie te kopen. Dat zou een E39 kunnen zijn, maar daar heb ik er al zoveel van 'versleten' dat ik daar wel op uitgekeken was. Waar ik nooit op uitgekeken raak is een E34 en het was dan ook snel beslist: op zoek naar een E34 Diesel of LPG. En liefst ook een Touring ivm de ruimte en een automaat voor het rijcomfort. Na een uitgebreide zoektocht vond ik via het E34 forum mijn huidige auto: een E34 525TDS Touring uit 1993. Calypsorood en handgeschakeld. Helaas geen automaat dus, maar 'the price was right' dus dan moet je soms wat concessies doen.
Mijn E36 kon ik gelijk 'inruilen' en sinds 21 december 2012 ben ik dan ook de trotse bezitter van deze mooie E34.
Uitvoering:
Motor: 2.5 liter diesel, 6 cilinder
Carrosserie: Touring
Belangrijkste opties:
- airco
- dubbel schuifdak
- OBC IV (volledige boordcomputer)
- vol lederen verwarmd sportinterieur
- ABS
- in delen neerklapbare achterbank
- ski luik
- 18 inch E39 M5 velgen (replica's)
- verlaagd onderstel

De eerste dag dat ik 'm had moest ik toevallig gelijk naar Utrecht, dus een goed moment om 'm even rustig uit te proberen.
Er mankeert wel het e.e.a. aan, want er is geen koe zo bont of er zit wel een vlekje aan.
Mankementen (bekend en besproken met de verkoper):
- kachelmotor werkt niet
- achterruitverwarming werkt niet
- roest op de A-stijlen en nog een paar plekjes
- blanke lak laat op verschillende plaatsen los
- voorste deel uitlaat lekt
- bumpers beschadigd

De auto heeft verder geen echte krassen of deuken, dus hij ziet er niet zo verlopen uit als het klinkt. De kleur is helemaal goed en hij rijdt buitengewoon lekker, moet ik zeggen. In de komende maanden zal de auto optisch en technisch verder in orde worden gemaakt.

Updates

  • 268.000 km

Na een aantal weken rijden met de auto ben ik nog steeds dik tevreden met de rij-eigenschappen, maar niet met het uiterlijk. Gelukkig zijn er voldoende mogelijkheden om aan onderdelen te komen voor mijn mooie Touring, dus ben ik veel bezig geweest met het 'restaureren' van de auto.
Wat is er allemaal aan gebeurd:
- de interieur verlichting (dashboard, (lees)lampjes, etc) is in oude glorie hersteld
- uitlaat is gemaakt
- bodemplaat gemonteerd (was weg)
- andere schadevrije bumpers en originele bumperroosters voor de tds gemonteerd
- handmatige airco (laten) vervangen door vol automatische climate control. Probleem met de kachelmotor is dus ook gelijk verholpen.
- rechterbuitenspiegel gemaakt (werkte en verwarmde niet meer)
- originele BMW CD43 radio/cd-speler geplaatst
- lekkage onder de auto gemaakt
- folie op de achterste ramen verwijderd
- multi riemen vervangen
- retourslangen vervangen
- rechter deurpaneel gemaakt

En ondertussen honderden kilometers met veel plezier gereden. De auto is ondanks zijn leeftijd (20 jaar oud) nog lekker vlot, het geluidsniveau is laag (lekker stil) en het verwarmde sportinterieur zit zoals we gewend zijn van BMW: comfortabel en onvermoeibaar.
De km-stand van 268.000 is overigens zeer discutabel. Ik kan me niet voorstellen dat het juist is na 20 jaar, maar goed. Ondanks de verlaging rijdt de auto vooral op de snelweg als een limousine. Alleen bij drempels en op straatklinkers wordt elk hobbeltje en randje goed doorgegeven. Een overweging is om weer originele veren en schokbrekers te (laten) monteren, maar het oog wil ook wat...
Een paar zaken moet nog wel aangepakt worden. Zo heeft de motor last van de bekende druppels brandstof en de bron van deze lekkage moet nog opgezocht worden. Een ander bekend E34 probleem is de kabelboom in de achterklep. Ook bij deze auto is deze op verschillende plaatsen gebroken, met als gevolg dat de achterruitverwarming, de electrische ontgrendeling en de ruitenwisser niet werken.

Gemengde gevoelens

  • 268.000 km

De E34 roept veel reacties op. Deze variëren van: "Een WAT?", tot "Vette bak". Met name het vrouwelijk deel van mijn kennissenkring kan de E34 niet echt waarderen. Ze vinden het voornamelijk een vierkant hok, met allemaal veel raampjes en grote wielen. Mijn pogingen om hen vooral te wijzen op de schoonheid van het ontwerp en de vele belastingtechnische voordelen sorteert weinig effect. "Whatever...", is de meest neutrale reactie die ik krijg. De mannen, daarentegen, vinden het een 'vette bak'; vooral de jongere auto-liefhebbers. De sportstoelen, M5 velgen, angel eyes en de automatische climate control oogsten veel bewondering. De 'echte' E34 fans vinden uiteraard dat de auto in originele staat gebracht moet worden. Dus geen angel eyes, mistlampen met projectoren, E39 velgen en verlaging. Tja, zo heeft iedereen wat maar gelukkig heb ik het laatste woord: I love it!

I love that car!

  • 267.000 km

Na heel veel km's begin ik de auto nu echt te 'voelen'. Op een goede manier dan. Voel nu steeds beter wat ie wanneer doet, wat z'n nukken en tekortkomingen zijn. Het is in de lage toeren niet bepaald een scheurijzer; de eerste en tweede versnelling zijn gevoelsmatig nogal kort. Eigenlijk rijdt ie het fijnste in z'n drie of hoger. Met het wat snellere verkeer op de snelweg kan ie goed mee, alhoewel ik met deze auto niet de neiging heb om echt te scheuren, zoals in mijn E39 530D. Het is natuurlijk ook nogal een verschil, maar toerend rond de 130/140 km/u is heerlijk met de E34. In het stadsverkeer had ik nu liever een automaat gehad. De auto wil tussen de tweede en derde versnelling nog wel eens 'bokken'; alsof ie niet meer precies weet wat ie moet doen qua inspuiting, toerental, luchtaanvoer, etc. Vooral op rotondes als je tussen afremmen en accelereren inzit komt ie er af en toe niet uit. Volgende week moet de druppellekkage van de diesel aangepakt worden. Een bekend probleem bij de oudere E34's en oudere diesel BMW's in het algemeen. Het kan een pakking, retourslang of iets anders zijn. De lekkage is niet heftig, maar het stinkt onder de verkeerde omstandigheden gewoon in de auto. En dat hoort niet bij een dergelijke limousine.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.