BMW 520i (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 520i |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 94.000 km |
KM-stand laatst | 142.645 km |
Een fijne fünfer
- 120.000 km
Dit is inmiddels mijn 4e BMW en na altijd 3 serie gereden te hebben wilde ik wat anders. Het moest een 5 serie worden, sedan en met beige of wit lederen bekleding en comfort stoelen. Ik had een budget en kwam tot de conclusie dat een M pakket een 530i te duur werden. Na wat auto’s bekeken te hebben kwam ik deze 520i uit 2018 in Luxury Line tegen bij Ekris in Nijkerk. Auto zag (en ziet) eruit als nieuw en heeft elfenbein weiss lederen bekleding en comfort stoelen. Na een proefrit en prima inruilwaarde van mijn f31 320d (top auto trouwens) tot aankoop overgegaan. Heb er inmiddels 25k mee gereden en ben er nog erg blij mee. Het is een fantastische reisgenoot welke fluisterstil is en na een paar weken prutsen met de instellingen heerlijke stoelen. Ben net terug uit Italië en het is dat je moet tanken maar anders rijd je in 1 stuk door. Wat een waanzinnig prettige stille auto is dit. De materialen zijn echt premium wat mij betreft en laten nog totaal geen gebruikssporen zien. Ik miste wel na een tijd het sportieve gevoel wat je met een Dreier hebt dus heb hem 3cm verlaagd dmv een Eibach pro kit. Dat heeft de auto kwa wegligging een stuk prettiger en sportiever gemaakt met behoud van comfort. De 2 liter motor is niet snel maar vlot genoeg voor neerlands wegen. Ik woon aan de grens en kom regelmatig in “die Heimat” en dan komt ie toch wel tekort. M’n 320d was ook gechipt dus na een hoop leeswerk de 520i ook laten kietelen. De auto is door BR Performance getuned naar 278pk en 454nm en hij is nu serieus snel. Motor pakt veel sneller op en zeult zo door naar 220 km. Waar hij eerder stopte gaat hij nu door ruim over de 250km en dus harder dan ik durf. Turing is obv e5 benzine maar dat tank ik altijd al in DL. Het gemiddeld verbruik bij een normale rijstijl ligt op 1 op 13,3. Op de snelweg met 105 op de teller is het echt een zuinigheidwonder en haal je met gemak 1:20.
Zijn er nog zaken die ik mis of verbetert kunnen worden? Nou de standaard audio is niet veel soeps. Het hoeft echt niet zo hard en zuiver van mij maar dit is niet premium waardig. Ik heb zelf maar Harman Kardon tweeters geïnstalleerd en dat is een hele verbetering. Kwa opties mis ik eigenlijk alleen het head up display wat ik in m’n vorige auto ook had. Dat is echt een hele fijne optie. Het M pakket mis ik ook niet want is sowieso minder uitgesproken bij de G serie. Daarbij is de “houdbaarheid” bij non M wat langer vind ik.
Problemen heb ik nog niet gehad en hoop dat het zo blijft. Heb goede ervaringen met BMW want naast regulier onderhoud nooit ellende gehad. Nu ben ik zuinig op m’n spullen en beknibbel ik niet op onderhoud dus zal er wellicht mee te maken hebben.
Top auto!
- 142.645 km
Korte aanvulling want er valt niet zoveel te melden. Auto is inmiddels uit de garantie en ik kon een gratis eind check laten doen door de dealer maar had geen zin in de 1:15u enkele reis. Reden? Er mankeert gewoon helemaal niets aan. Na de tuning een heerlijke machine en naar mijn maatstaven bloedsnel als het moet. Ritjes naar Italië over Duitsland zijn een feest want wat voelt de fünfer zich thuis in zijn geboorteland. Nog steeds geen piepje, kraakje, storingen en ik rij zelfs nog op dezelfde voorbanden. Voor de rest krijgt ie regulier onderhoud door een goede vriend welke monteur is en is de auto geheel gepolijst. Verbruik staat nog altijd op 7,7/100 dus 1:13 op altijd e5 benzine. Sinds een paar maanden rij ik zakelijk een Octavia maar ik blijf de 5 privé rijden. Ik stap met zoveel plezier in en het is 2 klassen beter dan de (ook goede) Octavia. Financieel niet slim maar koop er plezier voor terug.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.