BMW 330xd touring Executive (2004)

autoreview

BMW 330xd touring Executive (2004)

Signalement

Uitvoering330xd touring Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf224.218 km
KM-stand laatst253.500 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De beleving

  • 247.000 km

De radio blijft uit. Ik wil geen muziek, ik wil naar de motor luisteren. Alleen daarom heb ik deze auto gekocht. Om de pure beleving. Ook de cruise control blijft uit want ik wil zelf het gaspedaal bedienen. Ik moet de macht over de motor hebben, daarom schakel ik zelf. In deze auto geen automaat.

Het grote genieten begint al bij de start, koud of warm, de motor slaat direct aan en loopt mooi rond met het kenmerkende volle geluid zoals alleen 6 cilinder diesel lijnmotoren dat hebben. Indrukwekkend. Stationair al krachtig. Een heerlijke zware en luidruchtige brom, vooral onder flinke belasting zoals bergje op in de alpen. Bij hogere toerentallen, zeg vanaf 3000 tpm, gaat het over in een sportief geluid, echt fenomenaal, woorden schieten te kort. Dit is sound engineering zoals het hoort (dus niet via de speakers). Nieuwere BMW’s rijden beter maar geven niet die mooie 6 cilinder dieselsound van een e46. Eerlijk gezegd klinkt de 525tds nog fraaier, maar dat model is inmiddels toch wel wat gedateerd.

Onze autohistorie:
De 330xd is onze 48e auto. Mijn vrouw en ik hebben, naast 35 motorfietsen, bijna altijd leuke auto’s gereden. Zo passeerden in bijna 40 jaar onder andere enkele BMW’s, verschillende Saab’s en Citroen’s waaronder 2x een XM, een DS en een DS5 hybrid, een Corvette, een RO 80, een paar dikke Amerikaanse trucks waaronder een heuse F250 V8 diesel monstertruck, diverse Japanse 4x4, een Audi A6, een Mini, 2x Espace en een Volvo 850. Naast de 330xd rijden we een snelle V50 diesel en een Z3 en staan er meerdere BMW motorfietsen in de schuur.

De aankoop:
Ik ben een van de weinige Nederlanders die een auto inruilt omdat ik wat anders wil, niet omdat ik hoge kosten verwacht. En ik wil graag vaak wisselen, 1x per jaar het liefst. Auto’s worden gekocht op emotie. Ik ben snel verliefd. Hele fijne auto’s mogen wat langer blijven maar nooit meer dan 3 jaar. Onze auto’s worden altijd netjes bereden en onderhouden, een dealer ruilt ze graag in.

Voorafgaand aan de koop van de 330xd heb ik me goed ingelezen. Omdat de e46 een liefhebbers auto is, is er heel veel over bekend. Iedere zwakke plek is inmiddels wel gedocumenteerd. Als je op de bekende forums komt en je leest over de problemen van de e46, vraag je je af wat er eigenlijk nog goed is aan de auto, zo lang is de waslijst met mankementen. Ik heb de belangrijkste punten tot me genomen en me er verder weinig van aangetrokken. Op zoek naar een diesel e46!

Na een korte zoektocht, er staan maar weinig 330d’s te koop, heb ik mijn 330xd eind 2014 gekocht bij Renault Arend auto. De BMW was ingeruild op een Scenic. Oorspronkelijk komt de BMW uit Zuid Frankrijk en is in januari 2014 geïmporteerd in Nederland. Het serviceboekje geeft aan dat de auto tot 150.000 km is onderhouden door BMW Annecy. De km stand bij aankoop was 224.000. De auto staat er behoorlijk strak bij, heeft in het verleden wel een schade aan de achterzijde gehad. Rondom wat krassen en een paar kleine deukjes. Koplampen wat dof. Het interieur ziet er goed uit, er is niets beschadigd.

Tijdens de proefrit openbaarde zich een aantal problemen. Voornaamste was een flinke speling op de aandrijflijn. Bij gaswissel hoorde je een klonk. Dat was de verkoper bekend en zou bij aflevering zijn verholpen. Verder had de auto wat schade aan een dorpel en alle 4 de velgen vertoonden stoeprandschade. Renault Arend beloofde de auto netjes af te leveren. Enkele weken later is de auto aan mij afgeleverd. Een plaatje! De schade bleek keurig hersteld, de velgen als nieuw dankzij de Velgendokter, nieuwe remmerij rondom, nieuwe originele vloermatten, ruitenwisserbladen en een nieuwe aandrijfas rechts voor (want x-drive).

Met de nieuwe aandrijfas was het probleem nog niet opgelost, ook de linker as moest worden vervangen, hetgeen een paar weken later plaatsvond. Na deze reparatie was de speling op de aandrijflijn wel minder. De ‘klonk’ was een ‘klonkje’ geworden maar ik als Pietje Precies was nog niet helemaal tevreden.

De bovag garantie:
Ik had de auto ook zonder garantie kunnen aankopen. Ik dacht, je weet maar nooit, zo’n 330xd heeft redelijk ingewikkelde en kostbare techniek, 6 maand garantie kan geen kwaad.
Ruim 5 maanden na aankoop heb ik de auto laten keuren door de lokale BMW dealer en een gerenommeerd BMW specialist. Opmerkingen: storing gloeistiften, storing gloeimodule, storing luchtmassameter, brandstoflucht in auto, remslangen voor droogtescheuren, turbo werkt niet goed, speling op cardanas en een paar kleinigheden. Tijdens de speurtocht naar de speling op de aandrijflijn is er door de specialist aandacht besteed aan specifieke e46 problemen zoals versleten hardyschijf en gescheurd chassis. Ik heb samen met de monteur de controles uitgevoerd. Gelukkig geen bekende problemen. Conclusie was dat de speling op de cardanas zelf moest zitten. Daarentegen was de BMW dealer van mening, dat voor dit type met deze km stand de speling normaal is. Vooral met een handbak merk je eerder dat er speling is, een automaat vangt eventuele speling op. Door de koppelomvormer van de automaat wordt er altijd vloeiend geschakeld.

De afwikkeling van de garantie:
Met het keuringsrapport van BMW in de hand de auto na ongeveer 6 maanden teruggebracht naar Renault Arend. Op zo’n moment vraag je je af of zij de mankementen serieus nemen en tot reparatie overgaan. Hier maakt een dealer het verschil tussen commerciële prietpraat en doen wat je zegt. Renault Arend heeft in eerste instantie geprobeerd om zelf de problemen aan te pakken. Al snel trok men de conclusie, dat het beter was om de auto te verplaatsen naar een specialist (Gerrit Jonkers), vooral toen bij een proefrit de turbo kapot ging. Lang verhaal kort, Gerrit Jonkers heeft in opdracht van Renault Arend alle mankementen opgelost, dus nieuwe turbo, gloeimodule, gloeibougies, remslangen, carterventilatieklep en, tot mijn verrassing, zijn er wervelklepvervangers gemonteerd. U begrijpt, dit was een gepeperde rekening. Ik heb niets betaald, behalve een paar taarten voor de medewerkers. Het behoeft geen betoog dat ik tevreden ben over de afwikkeling van de garantie.

Met de motor voorzien van de nieuwe onderdelen en alles netjes afgesteld, ben ik als een kind zo blij. De motor loopt nog mooier rond en de nieuwe turbo doet waar die voor gemaakt is, maar nu zonder gepiep en gefluit.

Rest nog het probleem van de speling op de aandrijving. Ook volgens Gerrit Jonkers is de speling niet bovenmatig. Ik moet er mee leren leven. Dat kan ik ook wel; rustig en met gevoel schakelen gaat gepaard zonder klonk. Minder ervaren chauffeurs klonken er lekker op los.

Verbruik:
Het verbruik over circa 20.000 km was volgens de ietwat optimistische boordcomputer 6,4 liter per 100 km. 1 op 17 is over langere afstanden goed te halen als je je aan de maximum snelheid houdt. De handbak is beslist zuiniger dan de automaat. Ik heb een rustige rijstijl, heb respect en gevoel voor de techniek, houd me aan de snelheden en schakel over net onder de 2750 tpm. Zo nu en dan trek ik flink door, zonder de motor af te beulen. Ik doe niet aan het nieuwe rijden met idioot lage toerentallen. Wel wordt de motor netjes opgewarmd voordat hij wordt belast.
Met caravan (zie foto), een Kip Kompakt met hefdak daalt het verbruik naar 1 op 11. Ik rijd dan tussen de 110 en 120 km/uur met de caravan, meestal in de 4e versnelling. De BMW had geen trekhaak, ik heb een vaste trekhaak laten monteren. Niet zo mooi maar wel makkelijk met parkeren, vooral omdat parkeersensoren ontbreken.

Weggedrag en motorkarakter:
Het is geen grote auto, maar met 1680 kg (drooggewicht) wel behoorlijk zwaar. Met brandstof, een sloot olie, koelwater en twee personen aan boord zit je op 1900 kg. Dat is een heel gewicht. Het is dus ook geen gooi- en smijt auto, hoewel de handbak enigszins sportief rijden beter mogelijk maakt. Met de handbak hangt de motor fijn aan het gas en kan je lekker vlot de bocht uit. De motor heeft een soort van continue vermogensontplooiing wat in de praktijk heel prettig is. Ook de 4 cilinder diesels van BMW hebben een mechanische verfijning die je bij veel andere merken niet ziet, maar het plezier waarmee de 6 cilinders in de 330xd hun werk doen is aanstekelijk. Het is opeens leuk om wat verder door te trekken in de versnellingen. Ik heb veel diesels gereden, maar dit is veruit het blok dat het fijnst aan het gas hangt en je (bijna) kan rijden als een benzinemotor.

Prestaties:
De auto is met 204 pk behoorlijk snel. Wat wel jammer is, is dat de 1e en 2e versnelling nogal kort zijn. Eenmaal in de 3e versnelling, is er geen houden meer aan. De auto trekt rap weg en door de mooie sound heb je het gevoel dat je echt snel bent. Helaas gaan moderne dieseltjes net zo snel. De getunede V50 2.0 diesel met mijn vrouw aan het stuur kan ik, accelererend vanaf 80 km, net voorblijven. Maar een 330d klinkt zoveel mooier…….
De besturing is zwaarder dan je zou verwachten, maar wel heerlijk precies. Snelle lange bochten zijn goed te nemen. Het onderstel is een goede mix tussen comfort en sportiviteit. De auto heeft bij de vorige eigenaar 4 nieuwe schokbrekers gekregen, de BMW stickers zitten er nog op.
Met de kleine en smalle caravan aangehaakt zijn de prestaties nog steeds indrukwekkend. Het koppel van 410 Nm doet z’n werk. Lange hellingen op de autobaan met stijgingspercentages van 10% zijn geen probleem, de combinatie blijft gewoon 110 rijden, dit in de 3e of 4e versnelling. Uiteraard alles zonder cruise control.

Comfort:
De 330xd is een special executive. Dit model is geleverd met standaard leren bekleding. Het is geen prettige bekleding, het lijkt op kunstleer (is toch echt leer), is hard en stug en ziet er goedkoop uit. De standaardstoelen vind ik erg prettig, ook op langere afstanden. Qua uiterlijk zijn de sportstoelen fraaier, maar kennelijk past mijn onderlichaam niet goed op sportstoelen met hoge harde randen. Ik krijg last van mijn heup. Dat kan met de leeftijd te maken hebben natuurlijk. De standaard navigatie gebruik ik niet. Wil binnenkort eens kijken of ik deze kan opwaarderen.
Schakelaars, klepjes, materiaalgebruik, alles lijkt gemaakt voor de eeuwigheid. De 4WD werkt goed, met de zomerbanden nog gemonteerd kon ik prima op een zwaar besneeuwde parkeerplaats een plekje zoeken. Even later wel de winterwielen gemonteerd. Had per abuis eerst een setje 16 inch gekocht, dat past niet op een 330. De remschijven zijn te groot. Ik moest dus een nieuwe set kopen. De 16 inch set monteer ik op de Z3 als die straks in winterslaap gaat. Worden de zomerbanden niet vierkant.
Een e46 is niet groot, hoewel 4 volwassenen prima plaats hebben. De chauffeur zit perfect met alle bedieningsinstrumenten op de juiste plek. Wel moet de chauffeur een beetje inschikken als er iemand op de achterbank plaatsneemt. Voor 3 personen is de achterbank toch echt te krap, dat komt vooral door de hoge cardantunnel. Ook moeten de passagiers op de achterbank uitstroomopeningen voor verse lucht ontberen. En dat voor een auto die in 2004 zonder opties bijna EUR 53.000,- kostte……

Voorlopige conclusie:
Voor mij is het een fijne rijdersauto. Met name dankzij de motor heeft de auto bakken karakter. Ik vind de auto ook mooi. Van buiten, maar ook van binnen. Ik kijk niet 1x om, maar veel vaker….




APK en aanschaf 5e BMW

  • 248.000 km

Vandaag verse APK en montage winterbanden. Geen mankementen, wel de complimenten van de keurmeester over de staat van de auto. Mooi toch?

Mijn vrouw en ik hebben er nog een BMW bijgekocht. We bezitten nu 5 BMW's.......De nieuwkomer is een 15 jaar jonge origineel NL geleverde E39 facelift 520i die in nieuwstaat verkeerd.

Naast emotie is BMW rijden voor mij en mijn vrouw ook wel erg praktisch, een goede BMW specialist zit 500 meter verderop in de straat.

Verkoop

  • 253.500 km

Afgelopen zaterdag de BMW ingeruild op een originele Nederlandse X5 uit 2002, van 1e eigenaar en slechts 140.000 km.

In 13 maanden heb ik circa 30.000 km met de 330 xd gereden. Dat waren probleemloze km’s, de auto heeft nooit dienst geweigerd. Mee veel plezier kijk ik terug op deze periode, vooral de laatste 6 maanden (na de reparaties) heb ik absoluut genoten van de auto. Met de nieuwe turbo heeft de motor aan kracht gewonnen en recht evenredig daaraan het rijplezier.

Wel merk ik dat na het vervangen van de swirl flaps (de wervelkleppen) het brandstofverbruik is toegenomen. Maar misschien is mijn enthousiaste rijstijl daar ook wel debet aan, hoewel ik op lange autobaanritten merk dat ik de 1:16,5 (zie hierboven) onmogelijk is om weer te realiseren. Het verbruik ligt nu rond de 1:14. Er is geen noemenswaard olieverbruik geweest.

Waarom de 330 xd niet houden, vraagt u zich misschien af. Welnu, autorijden is emotie en ik mag nu eenmaal graag van auto veranderen. En een X5 heb ik niet eerder in bezit gehad, wel diverse 4x4 Japanse off roaders en idem 4x4 Amerikaanse trucks.

Om het rijden leuk te houden wordt er in de X5 LPG ingebouwd. Een review volgt.

Beste lezers, ik vond het leuk om deze review te schrijven en mijn dank voor het lezen en jullie reacties.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.