BMW 330e iPerformance (2016) #6
autoreview
Signalement
Uitvoering | 330e iPerformance |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 70.000 km |
KM-stand laatst | 90.910 km |
Freude am Fahren
- 84.567 km
Van Frans naar Duits
Op jonge leeftijd een aantal jaren gewerkt bij een autodealer van PSA. Mijn eerste auto was weliswaar een Renault (Mégane Coupe), maar verder altijd Frans gereden, althans, Franse auto’s, niet de rijstijl (ik voeg niet met 40 km/u in op de snelweg)
Toch blijft zo’n Duitser altijd in het achterhoofd schurken en vorig jaar de knoop doorgehakt en besloten om mezelf er 1 cadeau te doen. Omdat ik mijzelf nog steeds te jong vind (blijf er in geloven jongen) voor een 5 serie en de 1 serie toch net te weinig ruimte biedt, moest het een Dreier worden. De G20 moest ik toen nog teveel aan wennen en de F30 heeft voor mij persoonlijk die klassieke sedan uitstraling die ik wil; krachtig maar toch elegant. BMW waardig wat mij betreft.
De zoektocht begon met een 340 of 335 (die heerlijke 6 in lijn he). Omdat ik redelijk wat eisen stelde aan de opties, km-stand etc. kwam er af en toe ook een 330e voorbij. Niet direct waar ik naar keek, maar steeds kwam hij weer voorbij. Uiteindelijk toch maar een proefrit gemaakt en dit beviel uitstekend!
De koop was dan ook snel gesloten.
Het is een 330e iPerformance M-Sport geworden, in Glacier Silber. Niet mijn favoriete kleur, maar het staat de 3 erg goed, zeker in combinatie met de getinte achterruiten en het Shadowline pakket (zwarte omlijsting van de ramen) en de zwarte nieren.
Wat uitgelichte opties:
2NH M Sportbrake
248 Steering Wheel Heating
337 M Sport Package
2PF 19"m Lt/aly Wheels Star Sp. 403m/mt
481 Sport Seats F Driver/front Passenger
5A1 Led-fog Lights
5A2 Led Headlights
5AG Lane Change Warning
5DL Surround View
609 Navigation System Professional
610 Head Up Display
688 Harman/kardon Surround Sound System
6AE Teleservices
6AG E Drive Services
6AK Connecteddrive Services
704 M Sport Suspension
710 M Leather Steering Wheel
715 M Aerodynamics Package
760 Individual High-gloss Satin Chrome
775 Individual Roof-lining Anthracite
7LF Model M Sport
8TH Speed Limit Info
Wat rijdt het heerlijk, elke keer weer! Het blijft nog steeds heerlijk om in te stappen en te rijden. De voorgaande 6+ jaren een leaseauto gereden. Ik merkte dat het echt dat de auto een vervoersmiddel werd en dat vind ik maar niets. Als je elke keer na het parkeren nog even achterom kijkt; heb je de juiste auto gekocht!
Verbruik
Elektrisch
Het is een hybride, dus laat ik maar beginnen met het verbruik. Qua elektrisch rijden schommelt het een beetje tussen de ~17km in de winter en ~30km in de zomer. Dat moet wel met een redelijk fluweel rechtervoetje overigens. Een stuk minder dan de fabrieksopgave, maar voor mij voldoende voor de korte ritjes naar mijn ouders etc. Op woensdag altijd uit het werk even bij mijn ouders eten. Op het werk is het opladen gratis en in de file red ik het bijna elektrisch tot mijn ouders, waar ik ook op kan laden. Het opladen duurt overigens ~2u. Daarna weer volledig elektrisch naar huis. Kijk, dan is zo’n hybride prima!
Verbrandingsmotor
Het gemiddelde is 1 op 17,8 over de tijd dat de auto in mijn bezit is (9+ maanden en 15.000+ km). Als ik 100-110km/u op de cruise rij, kom ik uit op een verbruik van rond de 1 op 20. Echt helemaal niets mis mee dus! De tankinhoud is 41 liter en zonder echt heel veel moeite heb ik 840km gehaald op een tank. Daarbij moet ik wel direct vermelden dat ik dat zuinige rijden echt maar maximaal 1 tankbeurt vol kan houden. Want, een BMW moet je ook gewoon leuk mee rijden!
Rijden
En leuk rijden, dat kan zeker! Het M-onderstel en banden draagt hier aan bij. Je voelt wel dat er wat extra gewicht aanwezig is vanwege het accupakket, maar het is wat mij betreft niet overduidelijk aanwezig of vervelend.
Die lege afritten vragen er gewoon om. Even de rijmodus naar Sport(+), versnellingsbak op M/S, vingers op de flippers en de stoelen grijpen je vast.. Genot kan soms zo simpel zijn!
Het extra koppel van de elektromotor is goed merkbaar, zowel vanuit stilstand als de tussensprintjes. De auto zet echt moeiteloos stappen. Begrenst op 225km/u maar het voelt alsof er nog heel veel over is. In Nederland natuurlijk meer dan genoeg, maar in Duitsland is het toch anders. Het verbruik keldert uiteraard bij dit rijgedrag, maar genot is onbetaalbaar!
Comfort
Wat ook fijn is aan de 330e is het voorverwarmen/koelen van de auto. Staat aan de stekker en je kunt ‘m heerlijk voorverwarmen of koelen. Dat is enerzijds puur comfort, maar anderzijds weer goed voor de actieradius. De auto verwarmt/koelt aan de stekker, waardoor het minder vermogen vraagt van het accupakket zelf tijdens het rijden. Dat komt dus weer ten goede van de actieradius.
Comfort op de lange afstanden is niets mis mee. De auto is stil, stoelen zijn goed verstelbaar en zitten heerlijk. Zeker op de lange afstanden is het uitschuifbare deel van de zitting geen straf.
Deze zomer gaat de Dreier mee op vakantie naar Spanje. Geen enkele zorgen, kijk er alleen maar naar uit!
Inmiddels 9 maanden in bezit en ~15.000 km verder
1 van de camera’s voor de sideview was wat wazig. Die zitten bij de wielkasten voor, dus geen wonder dat er na een tijd wat vocht in trekt. Jammer, maar onder garantie vervangen.
Verder nog niets mee gehad naast het reguliere onderhoud (1 keer een beurt). Als je een beetje kunt anticiperen, gebruik je de echte remmen/remschijven vrijwel nooit. Je kunt heel veel afremmen op de elektromotor. Je wint energie terug én spaart de remmen; win-win! Af en toe wel even goed remmen om de roest er af te remmen. Het moet wel mooi blijven natuurlijk..
Android Auto ingebouwd. Dat is een klein kastje wat achter het dashboard zit. Je ziet er niets van en draait via het originele scherm. Heeft wat werk gekocht, want het Navishield deed zijn werk uitmuntend.
Conclusie
Voor zover je een conclusie kunt hebben na zo’n korte periode natuurlijk, maar ik ben uiterst tevreden. Auto rijdt zoals je van BMW verwacht.
Als je met een glimlach achter het stuur zit, je altijd nog even achterom kijkt na het parkeren, weet je dat het goed zit..
Freude am Fahren!
Vakantie update
- 89.000 km
Inmiddels met de 3er op vakantie geweest naar Spanje.
De cruise grote delen op 140-145 gehad. Wat een heerlijke reisauto! Je merkt vrijwel geen verschil tussen 90km/u of 160km/u. Over zo'n 1500km een gemiddelde behaald van 1 op 15,6 wat ik meer dan prima vind. Dat is enkel op verbrandingsmotor geweest, want onderweg stekkeren met een hybride doe je niet. Voor mij is een hybride dus een ideale combinatie van 2 werelden. In thuisland grote delen elektrisch rijden, maar ook zonder enige 'laadstress' richting Spanje!
De hybride techniek is, voor een relatief 'oude' auto best wel netjes. De navigatie berekend van te voren de hellingen, waardoor er genoeg 'prik' is om mee te helpen berg op. Als het dan nodig was om even gas bij te geven berg op, merkte je daar ook vrijwel niets van. Ook op steile hellingen zette de 3er moeiteloos stappen. Bij de afdalingen kwam het regelmatig voor dat de verbrandingsmotor volledig werd afgekoppeld en de snelheid keurig op 145 bleef, waarbij de elektromotor zorgde voor het afremmen en dus weer bijladen voor de volgende helling. Mooi gedaan!
Nadeel
Het grootste 'nadeel' voor mij was de kleine tankinhoud van 41 liter. Daardoor moet je redelijk vaak tanken (om de 550-600km). Een dikke diesel van weleer is dan toch fijner. Maar goed, het geeft je weer wat tijd om de benen te strekken en de voorruit vrij te maken van de insecten.
Voordeel
Na een dag in de brandende zon, is het heerlijk om via de app even de airco aan te zetten voordat je in stapt en je (blote) benen brandt aan de bekleding etc.
Oh ja, en met een verlengsnoer is gratis opladen redelijk eenvoudig. Er zijn wel laadpalen aanwezig in de omgeving, maar de helft werkt niet en de andere helft moet je eerst een account voor aanmaken. In Nederland misschien prima voor elkaar, maar ik ben blij dat ik, met vakanties, nog geen verplichte EV heb aan moeten schaffen. Daar is echt nog flink werk aan de winkel buiten de Nederlandse grenzen.
Conclusie
Heerlijke reisauto! De Sportstoelen zijn stevig, maar ook op een lange rit niet oncomfortabel. Natuurlijk zullen Comfortstoelen in een 5 het beter doen, maar ik heb niks te klagen gehad.
Verbruik van 1 op 15,6 ook niets over te klagen. Al met al geen enkel probleem om afstanden te maken, zie helemaal niet op tegen de volgende reis!
Verbruik
- 90.910 km
Omdat we allemaal wel weten hoe een BMW rijdt, besloten om na de laatste tankbeurt eens te kijken wat ik qua verbruik kan bereiken.
Wat gegevens over woon-werk;
Woon-werk (op beide locaties opladen) ~ 49km
Airconditioning gewoon aan, rijstijl niet extreem veranderen. Enkel op ECO-Pro rijden en wat meer anticiperen. Normaal optrekken. De navigatie altijd aan, waardoor de auto zelf berekend wanneer welke aandrijving het best geschikt is én ECO-Pro tips geeft (voet van het gas, laten uitrollen etc). Verder de maximum snelheid aanhouden (110km/u op de snelweg op de cruise control). E5, maar dat tank ik altijd al.
Inmiddels (zie foto's) een 550km gereden en, volgens de boordcomputer nog 17 liter en ~ 393km te gaan. Gemiddeld (en dat is uiteraard inclusief elektrisch rijden) kom ik rond de 1:30 wat echt hele mooie cijfers zijn naar mijn mening. Overigens kom ik dan op het werk aan met meer dan 50% accu capaciteit over (~12-15km). Als ik zelf actief eerder op Max Edrive zou rijden, wordt het overall verbruik dus nóg gunstiger.
Natuurlijk nemen we een fabrieksopgave met een (flinke) korrel zout, maar ik ben uiterst tevreden met de werkelijke resultaten voor mijn specifieke woon-werk ritten!
Je hoeft dus in praktijk echt niet veel concessies te doen qua rijstijl om dit soort cijfers neer te zetten. Normaal rijden levert dus een hoop op. Al moet ik daarbij direct toegeven dat het elke keer weer kriebelt bij een verkeerslicht met 2 banen naast iemand..
Snel deze test beëindigen bij de volgende tankbeurt en dan weer genieten van het 'Freude am Fahren '!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.