BMW 320i Touring Corporate Executive (2020) #2

autoreview

BMW 320i Touring Corporate Executive (2020)

Signalement

Uitvoering320i Touring Corporate Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst120.000 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaring na 120000km

  • 120.000 km

Na 120.000 kilometer mijn ervaringen met deze auto.
Allereest de beweegredenen om in 2020 voor deze auto te kiezen. Wegens gezinsuitbreiding was een ruimere auto wenselijk zonder het plezier in rijden uit het oog te verliezen. Dat is uiteindelijk gelukt!
De auto besteld in de Sportline uitvoering omdat de M-sport versie boven budget ging. Het belangrijkste voor mij waren de sportstoelen.
In eerste instantie ging mijn voorkeur uit naar een F31 model van de vorige generatie, maar omdat nieuwe 320i's op het moment van bestellen niet meer voorradig waren, uitgeweken naar het nieuwe model waar ik erg aan moest wennen qua uiterlijk. Achteraf geen spijt gehad, omdat ik al 2 keer een F30 had gehad, en ik dan uiteindelijk weer naar hetzelfde interieur had moeten kijken.

Comfort:
De auto is af fabriek zonder de vervloekte runflat banden besteld, wat het comfort ten goede komt. Standaard werd de auto geleverd met wat kleine veiligheidssystemen, waaronder de lane keeping assistent. Deze vertoonde in het eerste begin nog weleens wat kuren en ingrijpende stuur correcties, maar door wat software updates zijn deze door de jaren heen gebruiksvriendelijker geworden.
Ik heb voor de HiFi upgrade gekozen, en deze klinkt na 4 jaar nog altijd prima. Geen verlies aan kwaliteit ondanks intensief gebruik. Ook de stoelen zijn van een dermate goede kwaliteit dat ze net zo goed ondersteunen als die van een nieuwe (onlangs nog ervaren tijdens een proefrit in een nieuwe).

Prestaties:
Een 320i is geen sprinter, en komende uit een 330e was dit wel even wennen. De verschillende rijmodus standen brengen daar wel iets verandering in. Door alle regelgeving met betrekking tot de uitstoot, schakelt de automaat erg snel naar een hogere versnelling, waardoor het toerental altijd erg laag is. Leuk voor het verbruik, maar het maakt de auto voor mijn gevoel wel trager. Ik betrap mezelf er ook op dat ik vaak de sportstand inschakel en ook vaak zelf even terugschakel om sneller te accelereren. Als je dus actiever rijdt en schakelt dan merk je wel dat de auto wil. In de standen zoals de auto start (comfort) is de auto lui en een echte cruiser. Hierdoor wordt wel het verbruik gedrukt. Afgelopen zomer naar Spanje (2100km enkele reis) gereden met 2 fietsen op dak, met een verbruik van ongeveer 1 op 15, en toch bijna altijd de cruise control op 130-140km/h. Hier komt het voordeel van de 8 versnellingen wel om de hoek kijken.

Betrouwbaarheid:
De auto heeft mij 1 keer laten staan na een over the air software update. 's Avonds de auto geparkeerd en de update gestart, en de andere ochtend deed de auto niets meer. Na een uitgebreide herinstallatie door de dealer kwam ie weer tot leven. Verder zijn er geen bijzonderheden te melden over de betrouwbaarheid. Nog geen bijzondere problemen of foutmeldingen gehad in de afgelopen 4.5 jaar.

Kosten:
Over de onderhoudskosten kan ik niet veel vertellen, aangezien ik de rekening hiervan niet te zien krijg (zakelijke lease). De overige verbruikskosten zoals brandstof vind ik behoorlijk meevallen, de auto is redelijk zuinig ondanks dat ik er niet op let om zo zuinig mogelijk te rijden. Gemiddeld rijd is 1:14 inclusief files, en die zijn behoorlijk de afgelopen jaren!

Ik heb uiteraard wel pluspunten die het vermelden waard zijn:
* Rijgedrag; de auto blijft strak sturen en het onderstel voelt aan alsof het gemaakt is voor veel meer vermogen. Ook na ruim 4 jaar is er nog niets aan het onderstel gerepareerd of vervangen. Dat zegt wel iets over de kwaliteit denk ik.
* Algehele kwaliteitsbeleving. Voor deze auto heb ik 2 stuks van de F30 gehad. Deze auto's waren niet altijd vrij van kraakjes of rammeltjes. Wel meerdere keren zijn beide auto's terug geweest voor dergelijke "problemen". Als ik bij deze auto iets hoor rammelen is het het kinderstoeltje op de achterbank. Verder is alles zo degelijk dat het nog aanvoelt als nieuw.

Nadelen:
* Beperkte ruimte in het interieur. Ondanks dat ik zelf niet heel groot ben zou ik zelf niet heel graag achter mezelf plaatsnemen. Het blijft natuurlijk een kleine auto als je hem vergelijkt met soortgenoten. Ook de kofferruimte is geen ruimtewonder, maar het is voor ons voldoende. Op een enkele uitzondering na.
* Digitaal dashboard.
Ten eerste de layout, waar je bij een "ouderwetse" toerenteller zonder er echt naar te kijken kon zien dat het tijd was om te schakelen, is dat in de layout van het digitale dashboard amper te zien. Ook is de geluidsisolatie dermate goed dat het ook niet altijd te horen is. Als ik weleens zelf ga schakelen vergeet ik dat vaak en kom ik er na een tijd achter dat de motor 5000 toeren draait. Zo stil is de auto, en zo onoverzichtelijk is het dashboard.
Daarnaast is het echt een crime om het schoon te maken. Zelfs met een specifieke doek en reiniger blijven er strepen achter op het scherm te zien.
Verdere grote nadelen heb ik niet ontdekt, en als ik dan iets moet noemen is het de optielijst en de beschikbare uitvoeringen.
Dit op zichzelf is geen groot nadeel, de bijbehorende prijzen daarentegen wel ;-) Als je begint met een auto samenstellen kom je al snel op een optielijst van duizenden Euro's, waar concurrerende merken deze opties vaak tot de standaard uitrusting benoemen.

Momenteel ben ik op zoek naar een (nieuwe) opvolger voor deze auto. De company policy schrijft PHEV auto's voor of volledig elektrisch. Door onze jaarlijkse vakanties naar Spanje en 2x per jaar naar Oostenrijk, valt de volledig elektrische optie sowieso voor mij af. Een zelfde auto in PHEV levert 100 liter bagageruimte in, dus we moeten er nog eens goed over na gaan denken wat de opvolger wordt. Die 292pk van de 330e lonken uiteraard wel, dus het wordt wellicht eenzelfde maar dan PHEV. Dan maar wat minder spullen mee op vakantie ;-)

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.