BMW 320i Gran Turismo (2017)

autoreview

BMW 320i Gran Turismo (2017)

Signalement

Uitvoering320i Gran Turismo
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2021
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 62%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Vergeten topper

Geachte geïnteresseerde,

Enkele jaren geleden mocht er een sportieve gezinsauto met benzinemotor worden aangeschaft. Deze moest niet alleen sportief en ruim zijn maar ook een flink trekgewicht aankunnen. Ook mocht de auto niet erg oud zijn en niet al te duur in de vaste lasten.

De kandidaten: Renault Megane GT205 estate, Mercedes C klasse estate, BMW 3 en 5 serie touring, overige outsiders.

Een aantal Meganes bezocht en gereden. Qua rijeigenschappen erg sportief en ruim genoeg. Echter, de kwaliteit van electronica en interieur baarde me zorgen. Toch maar verder kijken.

De BMW 3 touring dan? Dijk van een auto, maar eigenlijk net te krap. Toch maar verder kijken.

De BMW 5 touring dan.? Binnen het budget was het moeilijk om een exemplaar te vinden wat aan alle eisen voldeed. Toch maar verder kijken.

Mercedes C klasse estate dan? Aan de krappe kant en weinig mooi aanbod binnen het budget.

Bij een plaatstelijke garage viel mijn oog op een merkwaardig model van BMW, de 3GT, ook wel F34 genaamd. Een suffig exemplaar, maar ik wilde vooral eens zien wat deze eigenaardige auto te bieden heeft. Ik stond perplex van het ruimteaanbod. Enorme beenruime, flinke kofferbak, veel hoofdruimte, veel breedte. Op de achterbank waande ik me minstens in een 5 serie.

Mijn interesse was gewekt en ik ging opzoek naar een exemplaar met M-pakket, hetgeen weinig is gekozen op dit model in combinatie met leder interieur wat overige wensen. Een smal aanbod bleef over en op enig moment vond ik een naar mijn mening smakelijk exemplaar.
Binnen enkele dagen tot de aankoop over gegaan.

Hoe is 40.000 km leven met een BMW 3GT ?
Hartstikke fijn! De auto biedt een geweldige compromis tussen ruimte, prestaties en lasten. Daarnaast vind ik dit model auto uitgerust met M-pakket en M-sport onderstel een totaal anders ogende verschijning dan zonder. Smaken verschillen uiteraard. Opvallend is dat een dergelijk groot liftback model ten tijde van introductie vernieuwend was maar door het grote publiek moeizaam werd ontvangen. Sinds een jaar of 5/6? wordt het ene na het andere soortgelijke model uitgebracht, inclusief cross-overs en in grote getalen verkocht. Was BMW zijn tijd hiermee vooruit? Ford had de Mondeo hatchback en Audi de A5. . .

Ruimte? Deze is vooral op de achterbank enorm. Heb je grote kinderen die toch nog regelmatig mee gaan met papa en mama, dan deze auto overwegen. De kofferruimte is echt flink en onder de laadvloer kun je ook nog veel kwijt. Echter, de coupé daklijn zorgt ervoor dat het met meerder grote voorwerpen toch een puzzel is hoe het erin past. Iets minder praktisch dan een klassieke stationwagen.

Prestaties? Deze zijn behoorlijk prima in vergelijking met concurrentie. De B48 motor is soepel, krachtig in ieder toerengebied. De combinatie met de ZF8 automaat is heerlijk, hetgeen limousine-achtig rijden OF sportief reagerend rijden mogelijk maakt. Het M-sport onderstel vind ik vrij stug. Ondanks de wat grotere afmetingen en het iets hogere zwaartepunt, is dit nog steeds een dynamische auto. Waarom dan maar 3 sterren voor prestaties? Omdat het geen perfomance-auto is. 1575 kilogram met een iets meer dan gemiddelde krachtbron, is geen combinatie waar ik kippenvel van krijg. In vergelijking met concurrentie, presteert deze auto naar mijn mening bovengemiddeld.

Betrouwbaarheid?
In 40.000 km is er één keer een koelvloeistoflekkage geweest, hetgeen erg vervelend is als dit ver van huis gebeurt. Gelukkig was het om de hoek en kon het snel en vrij voordelig opgelost worden.

Gebruikerskosten? Een auto uit deze klasse kun je niet rijden voor de gebruikerskosten van een budgetauto, maar ik denk dat de kosten in relatie tot andere vergelijkbare auto's lager liggen. Dit komt door de betrouwbare motor EN versnellingsbak. Bij een uiterste poging zo zuinig mogelijk te rijden is 1 op 19 mogelijk met gecombineerd stads-, buiten-, snelweg rijden.
Echter, bij normaal gebruik zal het verbruik eerder tussen de 1 op 11 en 1 op 14 liggen.

Rijden met zware aanhanger/caravan? Dat gaat heel goed. De auto heeft flink grip door de achterwielen die nog steviger op de grond gedrukt worden door belading en de kogeldruk. Berg op en af is geen enkel probleem met maximaal toelaatbaar treingewicht. Dit komt met name door het continu aanwezige kopppel van minstens 290 NM. De stabiliteit is voldoende, maar ik kan me voorstellen dat er auto's zijn die dit wat beter doen. Dit blijkt ook uit het maximaal trekgewicht geremd, te weten 1500 kilo, hetgeen minder is dan van de BMW 3 touring van deze generatie. Mogelijk komt dit doordat de afstand tussen de achteras en de trekhaak groter lijkt.

Kritiekpunten? De koelvloeistoflekkage is een algemeen bekend euvel bij BMW's van deze generatie. Er zijn niet zoveel aftermarket onderdelen voor dit model te koop. BMW had prima wat ruimere zetels in deze grote auto kunnen plaatsen. De steilloze portieren zien er mooi uit, maar het nadeel is meer windgeruis. Ook moet de ruit telkens een stukje naar beneden en naar boven om het portier te kunnen openen. Dat functioneert goed, maar bij vrieskou wordt de vastgevroren ruit losgetrokken, hetgeen niet echt bevorderlijk lijkt voor de techniek die dit mogelijk maakt.

Natuurlijk weet iedere autoleek wat een BMW 3 en 5 serie is, maar velen weten niet wat een BMW 3GT is. Mede door de kritiek die het model destijds heeft gekregen, maakt dat deze auto is ondergewaardeerd en hedendaags vaak wordt vergeten. Wat mij betreft onterecht.

Met vriendelijke groet

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.