BMW 320i Coupé High Executive (2008) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 320i Coupé High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 104.567 km |
KM-stand laatst | 187.935 km |
Een nieuw, onverwacht, begin!
- 104.567 km
Een zoektocht naar een BMW voor een vriend van me bracht mij bij mijn nieuwe aanwinst. Een BMW 320í coupé uit 2008. Het betrof een High Executive met zo'n beetje alle denkbare opties behalve stoelverwarming. Ik werd spontaan verliefd op z'n diepe zwarte metallic lak, 18 inch lichtmetalen M-velgen en bruin lederen bekleding afgewerkt met zwarte pianolak accenten. Maar ik was tevreden met mijn Punto Evo en ik was niet van plan om een andere auto aan te schaffen.
Toch bleef de BMW in mijn achterhoofd spoken en op een zonnige zaterdagmiddag (één van de weinige overigens) dacht ik bij mijzelf, even kijken kan geen kwaad.
Daar stond 'ie dan.. voor een Mercedes SLS uit 2012 en naast een spierwitte Audi S5 in het midden van de showroom van het prestigieuze autobedrijf in Enschede. Dit beloofde geen normale zaterdagmiddag te worden. Wat "even kijken" had moeten worden liep algauw uit op een proefrit. Dat was de bevestiging die ik (onderbewust) zocht.. Afijn, de BMW werd op 23 maart van dit jaar (2013) m'n nieuwe maatje.
De BMW had bij aankoop een kilometerstand van 104.567. Een aardige kilometerstand maar gezien het feit dat hij geheel dealer-onderhouden is en recent een grote beurt en vier nieuwe banden had ontvangen had ik daar geen probleem mee. Dan nu waar het allemaal om gaat, de ervaring achter het stuur.
Eerste rit
=======
Met dank aan de uitstekende service van het desbetreffende autobedrijf stond de zaterdagochtend die daar op volgende mij een prachtig opgepoetste, smetloze, bolide op te wachten.
Bij het instappen voel je dat je een stuk Duitse kwaliteit in handen hebt. Zo is het gebruik van een sleutel niet nodig door het vernuftige keyless-entry. Wanneer je vervolgens gaat zitten wordt je meteen omhelsd door de lederen sportstoelen die werkelijk in alle richtingen te verstellen zijn door middel van één druk op de knop. De gordel wordt bij het sluiten van het portier aangereikt door een hendel welke uit het zij-paneel achter de deur schuift en vervolgens schuift deze weer terug wanneer je de gordel vastklikt.
Dan zit er nog maar één ding op en dat is het starten van de krachtbron. Dit betreft in mijn geval een 170 pk sterke viercilinder benzinemotor. Deze is gekoppeld aan een semi-automatische versnellingsbak met zes versnellingen.
De versnellingen worden tijdens het alledaagse rijden haarfijn uitgezocht door de soepel schakelende versnellingsbak, echter wil hij, ondanks de sportstand, bij het nemen van wat sportievere bochten nog wel eens mis grijpen dus dan prefereer ik het "manueel" schakelen. Ook dit werkt overigens feilloos.
De motor heeft over zijn gehele toerenbereik genoeg kracht. Ondanks de, voor BMW begrippen, "kleine" vier-cilinder heb je toch het gevoel dat je in een volwassen autobahn-cruiser rijdt. Hij brengt je in 8,8 seconden naar de honderd met een topsnelheid van 228 km/h. Het is geen M3 maar hij laat menig voertuig bij het verkeerslicht z'n uitlaat zien.
Het sturen gaat direct door middel van het dikke, doch kleine, lederen stuur. Je krijgt voldoende feedback om te weten waar de voorwielen naar toe willen. Enig onderstuur is dan ook makkelijk te corrigeren met een toefje gas op de aangedreven achterwielen. De van fabriek af gemonteerde torsiestangen houden het chassis perfect recht. Dit alles maakt dat de BMW er een uitstekende wegligging op nahoudt. Wanneer het, volgens de boordcomputer, te gek gaat neemt deze het over en brengt je weer in een rustig vaarwater. Overigens is deze relatief makkelijk uit te schakelen, mocht je de behoefte hebben om snel het profiel van de achterbanden kwijt te raken.
Het verbruik is gemiddeld zo'n 1 op 13 wat ik beslist geen schande vindt. Dit zijn veel snelwegkilometer op een cruisesnelheid van gemiddeld 130 km/h. Deze snelheid snel bereiken door het gas diep in te trappen heeft wel een nadelig effect op het verbruik.. Ondanks dat het een heerlijk gevoel is om diep in de stoelen gedrukt te worden, de motor te horen werken en de wijzer van de toerenteller richting het rode gebied bij 7.000 toeren te zien gaan, is het een aanrader dit niet te vaak te doen als je niet regelmatig bij de pomp wilt staan.
De kofferbak is voor een coupé erg groot. Ook bestaat de mogelijkheid om de achterbank in afzonderlijke gedeeltes naar voren te klappen wat de ruimte alleen nog maar meer vergroot. De bovengenoemde achterbank bestaat uit twee zetels, gescheiden door een middenconsole met bedienbare verwarming. Het dak komt aan de achterzijde wel sterk naar beneden, wat voor mensen langer dan 1,80 meter lastig kan worden.
Overige snufjes
===========
De, in de bocht meedraaiende Bi-Xenon, omringd door prachtige angel eyes, geven een geweldige lichtopbrengst wat erg prettig is in het donker. Wanneer je in het donker de auto opent met de afstandbediening wordt de auto aan de buitenkant verlicht door de angel eyes en tevens door twee witte led's onder de handgrepen wat een bijzonder stoer effect geeft. Wanneer je het portier vervolgens opent zit er aan de onderkant ook nog een led die de grond verlicht. Het interieur wordt op zijn beurt gehuld in een rode gloed, komend uit vier rode led's gemonteerd in de hemel van het interieur en een tweetal rode ledstrips die onder de interieurlijsten aan het portier/zijpaneel gemonteerd zijn. Deze subtiliteiten stralen pure kwaliteit uit.
Het elektrische schuif/kanteldak werkt snel en praktisch. Zelfs bij 130 km/h is de rijwind minimaal wanneer hij op de kantelstand staat. Wanneer hij geheel geopend is, is 80 km/h wat mij betreft het maximum.. Daarna wordt de rijwind een vervelende factor.
Het ingebouwde I-drivesysteem met navigatie en usb/aux aansluiting is erg prettig om mee te werken. De geluidinstallatie bestaat uit vier speakers, ondersteund door twee subwoofers welke zich onder de beide voorstoelen bevinden. Het geluid wat geproduceerd wordt is helder, diep en warm te noemen. Via I-drive is de geluidsinstallatie geheel naar eigen voorkeur in te stellen.
Al met al is de BMW een geweldige rijdersauto en een kilometervreter. Van het motto van BMW: "BMW maakt rijden geweldig" is geen woord gelogen!
Hulde!
Dark clouds above the Bayerische Motor Werke...
- 111.741 km
Helaas.. Er hingen de afgelopen maanden donkere wolken boven mijn Bayers' zonnetje.
Bij ongeveer 110.000 kilometer begon de subliem trekkende motor in te houden. Hij veranderde van een soepel draaiende machine in een houterig, bokkend, stuk metaal. Ook sprong er meteen een melding in het I-drive systeem: "Motorstoring, volle motorkracht niet langer beschikbaar."
Hierop heb ik de coupé naar de kant van de weg gedirigeerd en ben op onderzoek gegaan.. Gezien het onrustige "bokken" en het "ploppende" geluid komend uit de uitlaat waren er voor mijn gevoel één (of meer) cilinder(s) uitgevallen. Ik heb de auto uitgeschakeld, opnieuw gestart en warempel... de eerdergenoemde melding was verdwenen. Ook liep de motor weer als vanouds?! Stomverbaasd heb ik contact opgenomen met de dealer gezien het (hoogstwaarschijnlijk) een garantiezaak zou gaan worden.
Zonder aarzelen werd mij, bij aankomst door de chef, een leenauto toegezegd en mijn prinses werd aan het diagnose apparaat gehangen.
Na dagen van eindeloos zoeken en testen werd uiteindelijk een mogelijke oorzaak gevonden. Een gescheurde uitlaatverbinding (diep verstopt in het motorblok) waardoor de motor mogelijk valse lucht aanzoog. Deze werd vervangen echter was hiermee het probleem nog niet verholpen.
Onderzoek deel II (Diagnose)
Enkele weken gingen er voorbij.. Ondertussen werd ik op de hoogte gehouden van de werkzaamheden.
De chef vertelde mij dat het een storing in de vierde cilinder betrof.. Echter konden ze niet achterhalen waardoor die storing werd veroorzaakt. Ook was het geen storing die 24/7 voorkwam.. Voornamelijk bij het (koud) starten van de viercilinder stak het probleem de kop op.. Het liet zich vervolgens zo'n twee minuten zien waarna het weer zo snel verdween als dat het gekomen was. De monteurs stonden voor een raadsel.
Er zat maar één ding op en dat was alle onderdelen van de viercilinder controleren. Van voor tot achter en van onder naar boven.. Een tijdrovende klus dus.
She's back!
Op 24 juli j.l. heb ik mijn schoonheid, gepoetst en wel, weer in ontvangst mogen nemen! Ik heb mij laten vertellen dat er een fout bleek te zitten in de afstelling van de kleppen. Hierdoor veranderde de timing en schakelde de cilinder zichzelf uit waardoor de melding op het dashboard verscheen.
Dit zou opgelost moeten zijn. Er zit nu maar één ding op en dat is kilometers gaan maken en kijken of het probleem daadwerkelijk wegblijft! Fingers crossed!
Winterready
- 121.000 km
Nu, een half jaar, na de reparatie heeft de storing zich niet meer voorgedaan! De motor draait als vanouds! Ondertussen staat de kilometerteller dan ook op ruim 120.000 kilometers.
Ook staat ze sinds medio november op 17 inch BMW lichtmetaal met Goodyear Ultragrip winterbanden.
Al met al is ze klaar voor de winter!
Zomer 2014 en kleine aanpassingen
- 135.000 km
Het is alweer een tijdje geleden dat ik voor het laatst een update heb geschreven.. Dit heeft gelukkig een positieve reden. Ik heb geen bijzonderheden te melden anders dan het feit dat ik elke dag wanneer ik instap met een grote glimlach wegrijd.
Ondertussen staat ze alweer op zomerbanden en heb ik, sinds ik haar kocht ruim een jaar geleden, de 30.000 km-grens overschreden. Het verbruik blijft constant op zo'n 1 op 14 km wat ik bijzonder netjes vind.
In de tussentijd heb ik zelf enkele kleine aanpassingen gedaan aan het interieur. Zo is het stuur vervangen door een volleder M-sport stuur en zijn er twee tweeters toegevoegd aan de bestaande geluidsinstallatie. Vooral de toevoeging van de twee tweeters in de hoeken van de portieren (bij de spiegels) maakt een wereld van verschil, dit kan ik iedere E92 bezitter aanraden mochten deze er af-fabriek niet inzitten! Na het bestellen van OEM BMW tweeters en de bijbehorende afdekkapjes heb ik ze zelf met behulp van een vriend ingebouwd, dit koste ons ongeveer een uur per deur. De tweeters zijn plug-en-play in de bestaande speakers in de deur dus het trekken van aanvullende kabels is niet nodig! Op internet staan diverse goede handleidingen, zogenaamde DIY's. Met behulp van deze DIY is het dus niet nodig een autotechnicus te zijn.. Een goede voorbereiding, voorzichtig- en zorgvuldigheid zijn echter wel geboden!
Over een kleine 4.000 km komt er een onderhoudsbeurt aan.. Wanneer die uitgevoerd is door de dealer zal ik deze info delen.
Onderhoudsbeurt
- 139.212 km
Na een afspraak gemaakt te hebben bij de BMW dealer in Enschede was het tijd voor het uitvoeren van de onderhoudsbeurt. In overleg zouden de motorolie en filters, ruitenwissers en de remvloeistof vervangen worden. Tijdens het invoeren van de gegevens bij de dealer kwam er een terugroepactie m.b.t. de bobines naar voren, deze is ook direct kosteloos uitgevoerd.
Al met al kwam de rekening uit op zo'n 313 euro wat ik, rekening houdend met BMW dealer prijzen, keurig vind. Tevens kreeg ik de gelegenheid om tijdens het wachten proef te rijden in een BMW F32 435i...... WAUW! De geleverde service door de dealer was erg goed te noemen!
Kostenoverzicht (prijs per kilometer)
- 139.212 km
Even een kort kostenoverzicht van ruim een jaar lang bezit. Hierbij heb ik de verzekering niet meegerekend omdat deze variabel per persoon is..
Onderhoud: €313,11
Gemiddelde literprijs brandstof: €1,75
Gemiddeld verbruik: 1 liter op 14 kilometer
Wegenbelasting (Overijssel): €764,00
Gereden kilometers: 34.645
Gemiddelde prijs per kilometer (exc. verzekeringspremie): €0,16!
Afscheid
- 187.935 km
Na een hele lange tijd geen update meer te hebben geplaatst is dit ook meteen de laatste... Op 15 september heb ik enigszins met pijn in het hart afscheid genomen van de BMW.
In verband met het wisselen van werkplek werd een diesel een must en is mijn oog gevallen op de 150pk, 320 Nm sterke Volkswagen Golf 7 2.0 TDI Highline. Hier zal ik binnenkort ook een review over schrijven.
Wat betreft de BMW... ik heb er drie en een half jaar en 83.368 km met een glimlach van oor tot oor in gestuurd. De problemen zijn weggebleven en met hier en daar wat liefde en onderhoud weet ik zeker dat hij het nog jaren vol zal houden.
Op naar een nieuw autoavontuur met de Golf!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.