BMW 320d EfficientDynamics Corporate Lease Edition (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 320d EfficientDynamics Corporate |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 14 km |
KM-stand laatst | 175.000 km |
De eerste indrukken
- 280 km
Na 3,5 jaar en bijna 180.000km Volvo C30 nu gekozen voor een BMW als nieuwe leaseauto. Het selectieproces begon met een lijstje van 8 kandidaten, dat heel snel gereduceerd was tot 3 en 1 dag later tot 1. Een 3 serie is het geworden, vanwege het heerlijke rijgedrag en het voor mij rustgevende interieur.
Specs:
- BMW 320dA EDE Corporate Lease Sedan (F30 LCI)
- 8 traps automaat
- Jatoba metallic lak
- Executive pakket (vanwege de 2-zone klimaatbeheersing en full LED verlichting)
- HiFi systeem
- Sportstoelen
De eerste indruk is dat ik heel blij ben dat ik voor deze kleur ben gegaan. Op de foto's komt het er niet zo mooi uit, maar de auto lijkt bijna zwart. Totdat er wat feller licht opvalt, wat een hele mooie bruine gloed over de auto doet ontstaan.
De switch van voorwielaandrijver naar nu een achterwielaandrijver vraagt even wat gewenning, maar oh wat is dat heerlijk bij het nemen van bochten!
De proefrit maakte ik in het pre-facelift model. Het interieur is na de facelift wat fraaier geworden al zijn de verschillen natuurlijk niet al te groot. Wel opvallend is hoeveel verschil de kleine uiterlijke details maken. Het onderstel is in de F30 LCI ook ietsje aangepast. Hij lijkt wat lichtvoetiger aan te voelen dan de auto die ik tijdens de proefrit reed. Al is dat misschien gewoon onderbuikgevoel, want de proefrit is natuurlijk al ruim twee maand geleden.
Verder kan ik nu natuurlijk nog niets relevants zeggen. Ik zal proberen regelmatig te updaten de komende tijd.
Weekeindje Berlijn: Wat een reisauto!
- 3.200 km
Na twee weken de eerste lange ritten er al op zitten, inclusief een weekendje Berlijn. Wat me in die kilometers is opgevallen:
- Als reisauto is de 3 serie echt subliem. Op de autobahn kom je heel gemakkelijk mee, en toch blijft het heel rustig aan boord. Ter illustratie: bij 170km/u draait de motor 2500rpm. Het enige dat je hoort is een wat duidelijker windgeruis, maar je hoeft dan nog steeds je stem niet te verheffen om met je reisgenoten te communiceren.
- De bekerhouders in de middelconsole zijn niet geschikt voor 0,5l drinkflesjes, want ie vallen meteen om. Ze lijken duidelijk voor een standaardmaat drinkbekers en thermosflessen gemaakt die er precies in passen. Flessen kun je gelukkig prima kwijt in de portiervakken.
- Het geluid van het Hi-fi systeem is echt top. Net of Norah Jones naast me op de bijrijdersstoel live zat te zingen. Zoek je echter een systeem met een bas die je tijdens het rijden de vouwen uit de broek blaast dan moet je nog een modelletje hoger kiezen.
- De navigatie (business) is heel snel met het berekenen (en her berekenen) van je routes, en geeft korte duidelijke aanwijzingen, zowel in beeld als in geluid. De verkeersinfo is helaas niet erg actueel. Ik heb al een paar keer een omleiding voorgeschoteld gekregen om een reeds opgeloste file te ontwijken. Het professional systeem heeft real-time traffic info, het business systeem duidelijk niet.
- Een punt van ergernis heb ik inmiddels ook gevonden: Staat de muziek lekker hard, dan komt de verkeersinformatie (als je de TP functie aan hebt staan) idioot hard je cockpit binnen. Het volume kun je naar beneden bijstellen en wordt dan vastgehouden denk je dan. Maar: Pas je naderhand het volume van je muziek iets aan, dan wordt het volume van de TP hier weer op aangepast, en bij de volgende verkeersinfo schrik je je weer helemaal het apezuur. Binnenkort eens aan de dealer vragen hoe dat zit. In de handleiding kan ik er niets over vinden hoe dit op te lossen.
Schade, handigheidjes en kleine ergernissen.
- 9.180 km
Inmiddels gaan we richting de 10.000 kilometer. Een korte samenvatting van mijn belevenissen sinds de laatste keer.
Eerst: Schade! Jawel, ook ik kijk wel eens niet goed uit mijn doppen. De 3 serie is eigenlijk best een grote auto, en dat betekent extra opletten bij het voorwaarts een parkeervak indraaien. Vooral als er aan de binnenkant een betonnen paal staat. De deuk in mijn ego was gelukkig een stuk groter dan die in de auto, maar ik was hem wel 2 dagen kwijt. 2 dagen in een Passat uit de vorige modelserie heeft me er nogmaals aan herinnerd hoe fijn zo'n 3 serie toch rijdt. Daarbij vergeleken voelde de Passat alsof ik weer met de trekker naar school ging. Opletten dus als je voor BMW kiest: je beent heel snel verwend.
Handigheidjes ontdekt:
- Als ik langer stil moet staan is het ingedrukt houden van de rem soms vervelend. Naar neutraal schakelen kan, maar dan wordt ook de motor meteen gestart en dat is onnodig brandstofverbruik. Maar wat je ook kunt doen is de parkeerrem (P) activeren en dan je voet van de rem. De motor blijft dan uit totdat je je rem weer intrapt, in Drive schakelt en de rem loslaat om te gaan rijden. Handig, maar je moet het wel even weten.
- Als je op je bestemming bent en de motor met de startknop uitschakelt blijft de radio gewoon doorspelen en ook je bluetooth voor je telefoon blijft het doen. Handig. Maar ik vond het wel raar dat de radio pas uitschakelde wanneer ik uitgestapt was en de auto met de sleutel afsloot. Toevallig kwam ik er achter dat je de boel ook uit kunt schakelen door nog een keer de start/stop knop in te drukken. Je moet het maar net weten (of gewoon de handleiding doorlezen natuurlijk).
Ergernissen? Ja die heb ik ook.
- De verkeersinfo van de navigatie. Had ik al eerder genoemd, maar blijft gewoon vervelend. Misschien had ik toch voor de professional navigatie moeten gaan, ook al is die zoveel duurder. Dan had ik wel realtime traffic info gehad, en dat is als je tijdens de spits rijdt echt een must.
- De automaat is echt geweldig, op één punt na: Als je in ECO mode stapvoets rijdt, en je drukt het gaspedaal in dan lijkt de bak soms de weg wat kwijt te zijn, en dan vliegt hij zo hard in een versnelling dat er een flinke schok door de hele auto gaat. Niet de verfijning die je in een premium auto verwacht. Verrassend ook, omdat je de zijdezachte bak verder eigenlijk nooit voelt schakelen.
Om deze update positief af te sluiten: het verbruik (of beter: de zuinigheid) vind ik indrukwekkend voor een auto van dit formaat. Op lange snelwegritten in Nederland (Enschede-Arnhem-Rotterdam) haal ik vaak ruim 1 op 23 (zie foto voor bewijs). Het gemiddelde van de laatste tank was volgens de boordcomputer 1 op 21 (en daar zitten ook kilometers in Duitsland bij). De kilometers (1090) delen op de getankte liters (51,9) leverde exact hetzelfde getal op. Met mijn vorige auto die qua verbruik dezelfde fabrieksopgaaf heeft als deze kwam ik niet verder dan 1 op 17,5.
Update na de eerste beurt
- 30.500 km
Na 5 maanden en 30.000 km was het tijd voor de eerste beurt. Over de auto zelf kan ik kort zijn: het waren 30.000 volledig probleemloze kilometers. En het is elke dag nog steeds genieten.
Als vervangend vervoer kreeg ik een 3 serie F30 van voor de facelift mee, en dat gaf me mooi de gelegenheid om eens te kijken waar deze twee uitvoeringen nu echt verschillen. Want de LCI update is echt wel meer dan alleen iets andere lampjes. De zaken die me opvielen nu ik ze beide op dezelfde dag heb gereden:
- De F30 LCI is echt veel stiller dan de F30.
- De ZF automaat is in de F30 LCI nog een stuk beter bij de les. In de F30 die ik meehad vond ik hem in Eco-Pro toch wat slaperig.
- Niet alleen het materiaalgebruik op het dashboard is beter. Ook de resolutie en afwerking van het i-Drive display en het display van de airco-unit zijn veel beter.
- Ik wist al dat de F30 LCI qua onderstel een stuk dynamischer was. Na beide auto's vlak na elkaar gereden te hebben voelde ik pas hoe groot dat verschil eigenlijk is. Een stuk groter dan ik in eerste instantie dacht.
Ook had de vervangende auto geen sportstoelen. Ik weet nu dat sportstoelen een must zijn als je een 3 serie bestelt.
Verder kan ik niet zoveel toevoegen aan wat ik eerder heb geschreven. De auto bevalt nog steeds heel erg goed, en ik vermoed dat dat ook wel zo zal blijven.
Kilometervreter!
- 61.500 km
Inmiddels ruim 60.000km op de teller, en een grote beurt achter de rug. Tijd voor een kleine update. Ik kijk terug op een hele hoop probleemloze kilometers, en ben nog steeds elke keer weer vrolijk als ik achter het stuur van deze auto zit. Zeker als ik even iets anders heb gereden waardeer ik weer die sublieme mix van reiscomfort en dynamiek. Het is nog steeds genieten. Helaas zijn mijn banden nu wel enigszins gecupt en dat maakt het bandengeluid er niet beter op. Met mijn vorige auto had ik hetzelfde issue, al was daar het geluid nog beter te horen. Tja, ik rijd veel in Duitsland en dan slijten de banden nu eenmaal wat harder.
Een ander veel gehoorde constatering is dat in ECO-Pro stand de airco het niet koud genoeg krijgt. Met het warme weer van de laatste dagen kan ik dit bevestigen. Even via het configuratie menu onder ECO-Pro instellingen aangeven dat de airco niet in ECO stand moet gaan en dit is opgelost (al zal het brandstofverbruik wat toenemen).
Korte update na de laatste beurt en bandenwissel
- 93.000 km
Het gaat hard met de kilometers. Net weer een onderhoudsbeurt achter de rug en op weg naar de eerste ton. Tijd voor een korte update dus.
Ik begin met een minpunt: Na de wissel naar winterbanden (Michelin) is me pas echt opgevallen hoeveel herrie er van die gecupte Pirelli's afkwam. Het is nu weer een oase van rust aan boord. Om die reden mijn beoordeling voor voor comfort bijgesteld van 5 naar 4 sterren. BMW kan beter voor andere standaard banden kiezen denk ik.
Maar verder kan ik allen maar zeggen dat het nog steeds een heerlijk sturende auto is, die me nog nooit in de steek heeft gelaten. Ik heb de motorkap nog nooit open gehad, en alles zit nog steeds net zo strak in elkaar als toen ik hem nieuw op mocht halen.
Inmiddels ook over de helft van mijn leasecontract. We zullen zien wat de 2e helft gaat brengen.
Korte update na de laatste onderhoudsbeurt
- 122.000 km
De 120.000km grens doorbroken, dus tijd voor een onderhoudsbeurt en voor een korte update:
- Ik heb voor het eerst de motorkap open gehad! En dat was alleen maar om de ruitensproeiervloeistof bij te vullen. Ik heb in al die kilometers geen enkel issue gehad met de auto. Ook bij de onderhoudsbeurten is geen enkele keer een bijzonderheid ontdekt naast het reguliere onderhoud.
De betrouwbaarheid lijkt dus wel goed te zitten.
- De lawaaiige en nu ook versleten Pirelli's zijn inmiddels gewisseld voor Goodyear zomerbanden. Deze zijn opvallend veel stiller. Ben benieuwd of deze rust aan boord nu ook zo blijft.
Tja, en verder... Verder kan ik niet zoveel melden. Het blijft vooralsnog een betrouwbare en heel fijn sturende auto. Het leasecontract loopt tot 175.00km. Maar ik zou deze auto best tot een tonnetje of 3 door willen rijden.
Eerste ongeplande onderhoud
- 130.000 km
Na 130000 kilometers zonder problemen kreeg ik nu plots meldingen over een te laag koelvloeistofniveau. De garage kon geen duidelijke lekkagesporen vinden, maar na bijvullen kwam de melding weer terug. De oorzaak bleek de EGR-klep te zijn. Na vervanging is het opgelost.
En daarmee dus de eerste ongeplande reparatie. Gelukkig geen heel groot iets, en dat wil ik graag zo houden.
Afscheid!
- 175.000 km
Na bijna 3 hele fijne jaren met veel kilometers heb ik toch besloten afscheid te nemen van de trouwe 3. Een andere baan, waarbij ik dagelijks met de trein naar het werk ga, zorgt ervoor dat ik geen 75.000 maar nog slechts 12.000 kilometers per jaar ga maken. Dat betekent dat ik op een heel andere manier naar auto's moet gaan kijken.
Wel een mooi moment voor een korte terugblik. En die is positief. Na 175.000km rijdt hij nog steeds alsof hij nieuw is. Ook in het interieur zijn nauwelijks gebruikssporen aan te treffen. Het is duidelijk dat deze auto nog heel erg lang mee kan. Ook op de EGR-klep na geen enkel technisch probleem met deze auto gehad. De betrouwbaarheid zit dus wel goed.
Rijgedrag is subliem. Ondanks het formaat voelt de auto lichtvoetig aan, en als het moet is een ultra lange comfortabele rit geen enkel probleem. Ik ben geen enkele andere auto tegen gekomen die zo fijn zit en rijdt als deze. Dat was ook de reden om voor deze te kiezen. Tegelijk met ik toegeven dat dit argument in mijn nieuwe situatie gewoon veel minder meetelt.
Kosten: Je krijgt heel wat, maar daar betaal je dan ook voor. Verzekering en belasting is gewoon hoog voor deze auto. Brandstofkosten voor een auto van dit formaat indrukwekkend laag, ook op de snelweg. Dus een goede keuze voor wie veel kilometers maakt. Houd er wel rekening mee dat deze auto op run on flat banden staat, en die zijn niet goedkoop!
Wat had ik anders gedaan met de kennis van nu:
- Ik was voor een touring gegaan, of op zijn minst voor een trekhaak en neerklapbare achterbank. Ik ben een paar keer tegen de praktische onmogelijkheden van deze auto aangelopen, en dat voelt best rot als je er zoveel voor betaald hebt.
- Parkeersensoren ook aan de voorkant kost bijna niets extra, en was met die lange neus stiekem toch wel handig geweest.
Dat zijn eigenlijk de enige twee minpuntjes, los van dat in mijn nieuwe situatie de kosten ook wel erg oplopen. Die hebben mij inmiddels gedreven tot een radicaal andere keuze. Veel meer gericht op praktisch nut, comfort, en lagere kosten in belasting en verzekering.
Van BMW 3 serie naar Toyota Auris TS hybride. Het is me nogal wat. Hoe dat gaat bevallen zal ik in een aparte review beschrijven. Voor deze auto was dit de laatste bijdrage. Ik hoop dat mijn stukjes proza voor menigeen nuttig zijn geweest.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 3-serie Touring 320i 184 PK AUTOMAAT / Executive / LED / Panodak / harman/kardon
- 2016
- 106.964 km

BMW 330e Centennial High Executive ✅ NL Auto ✅ BT ✅ Stoelverwarming ✅ M-Sport grille ✅
- 2016
- 191.406 km

BMW 320i 184pk M Sport Shadow Executive - Schuif kantel dak - Leder - Sportstoelen - M-pakket - 2e eigenaar - NL Auto
- 2019
- 144.512 km