BMW 118i High Executive (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 118i High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 146.500 km |
KM-stand laatst | 165.065 km |
De eerste 5000km BMW 118i
- 151.500 km
Jongensdroom... ja zo kan ik deze auto het beste beschrijven. Al vanaf dat ik mij kan heugen vind ik auto´s leuk. En vanaf mijn 14e BMW het leukste. Dit komt omdat ik toen een keer in een E60 M5 mee mocht rijden. Dit is nog steeds mijn ultieme droom, maar helaas niet haalbaar als 21 jarige.
Waarom?
Na een kleine twee jaar (in mijn studententijd) in een Citroen C1 rondgereden te hebben, welke overigens prima beviel (doordat er een zonnedakje en cruise control waren ingebouwd) vond ik dat het tijd was om eens serieus te kijken naar mijn eerste BMW. Dat het een 1-serie moest worden was vrij snel besloten en dat het een F20 serie zou worden was vanzelfsprekend (ivm budget) de E87 vond ik qua looks niet zo geslaagd en was voor mij geen optie. Verder moest het een benzine zijn ivm maximaal 10.000km per jaar. Verder moest het minimaal een 116i zijn zodat je toch een beetje vlot met het verkeer mee kon komen. Ook ging de voorkeur uit naar een auto met stoelverwarming en groot scherm. Automaat of handgeschakeld was mij om het even, schakelen is bij BMW namelijk geen straf.
Zoektocht!
Na hier een daar online gekeken te hebben waarbij er heel veel 114i's kale of geïmporteerde 116i's aangeboden werden het budget eens wat hoger gezet om te kijken of er dan wel iets naar mijn wensen tussen zou zitten. Toen stuitte ik op mijn BMW 118i High Executive. De auto ziet er van buiten redelijk basic uit. 16 inch zilvergrijze velgen en in het wit, parelmoer gelukkig. Verder vinkte de auto alle wensen aan, origineel Nederlands, kilometerstand onder de 150.000, van de tweede eigenaar en de gewenste opties zaten er allemaal op. Ondanks dat de auto ruim een uur verderop stond toch mijn ouders overtuigd om mee te gaan kijken. Eenmaal bij het bedrijf aangekomen stond de auto zoals ik gevraagd had met een koude motor buiten zodat ik de N13 motor (welke toch wel redelijk wat mankementen kan hebben) kon controleren op rammels en andere geluiden. Deze waren gelukkig niet aanwezig.
De auto leek op het eerste gezicht dus prima in orde, vandaar dat ik een proefrit wilde maken. De groene platen kwamen tevoorschijn en zo maakte ik mijn eerste meters in een BMW. De proefrit ging prima op wat rook uit de uitlaat na (auto had een aantal weken stilgestaan en hele kleine stukjes binnen de showroom gereden). Verder merkte ik natuurlijk meteen het verschil qua vermogen vergeleken met de C1. Na een uitgebreide proefrit de auto weer teruggebracht en gezegd dat ik het eens zou overdenken en er een week later op terug zou komen. Uiteindelijk de knoop doorgehakt en de auto gekocht. Daar heb ik tot nu toe nog geen moment spijt van gehad.
De eerste ervaringen:
Natuurlijk was het verschil met de C1 erg groot. De BMW is lekker vlug maar hitst niet op. Ik ben zelf een rustige rijder en geniet met name van het koppel van de motor (250nm). Wat mij direct opviel is dat de eco modus het vermogen erg afknijpt waardoor je meer gas moet geven om met het verkeer mee te kunnen komen. Qua verbruik is de eco modus niet merkbaar zuiniger dan de gewone modus terwijl de auto in gewone modus sneller en minder nerveus aanvoelt.
Het eerste mankementje wat zich aan de auto voordeed was een gescheurde poelie van de waterpomp, deze heb ik zelf onder garantie kunnen vervangen (ivm afstand tot verkopende partij). De eerste modificatie welke ik heb uitgevoerd is kentekenplaathouders zonder reclame monteren, dat kijkt toch een stuk strakker. Het tweede mankementje wat ik heb kunnen ontdekken zijn de bumpstops van de achter schokbrekers. Twee nieuwe hoesjes €56 en een paar tientjes voor een collega die ze op het werk (werkzaam bij een autobedrijf) even eronder knutselt. De auto verbruikt ook een beetje olie, dit doen alle N13 motoren. Mijn score van 1 liter op 5000km is niets bijzonders.
Verder is het een heerlijke stuurauto, ik ben absoluut geen scheurneus maar iedere op- en afrit van de snelweg zijn leuk. Op de snelweg zelf is het een heerlijk rustige auto, zelfs comfortabeler dan ik had verwacht. Met name de rust in het stuur, welke te danken is aan de achterwielaandrijving is zeer prettig. Met de 170 PK kan je lekker makkelijk mee op de snelweg en ook na 19u kan je zonder moeite 130 rijden. dat was in de c1 wel anders. Tussenacceleraties en inhaalacties verlopen soepel en snel. Tot slot ben ik erg blij met mijn adaptieve grootlicht, deze schakelt op de donkerste wegen zelf het grootlicht aan en uit. De auto is voorzien van LED dus ook zonder grootlicht heb je al een prima zicht in het donker.
Verbruik
Toen ik de auto net had stond het verbruik in de boordcomputer op 6.7 liter op 100km wat ik al redelijk netjes vond. Nadat ik deze gereset heb en zelf ben gaan rijden is deze in de zomer teruggezakt naar 6.0 op 100 km. Waarbij de boordcomputer bijna 1000 km aangeeft op een volle tank. (het lijkt wel een diesel :-)) dat is met de huidge benzineprijzen erg lekker. Meestal tank ik 95-e10. maar ik probeer zo nu dan 1x per 3 a 4x tanken toch voor een E5 brandstof te gaan, dit omdat ik de motor graag schoon houdt. Interne vervuiling is namelijk een issue bij de N13. Ik hoop hiermee vervuiling tegen te gaan. Verder trap ik zo nu en dan even door als de auto goed warm is, dat schijnt ook te helpen tegen interne vervuiling.
Plannen:
Toen ik de auto kocht had deze aan beide kanten van de voorbumper een kleine schade, deze staat nog op de nominatie om weggewerkt te worden. Hiervoor heb ik al wat besproken met een collega, alleen ivm drukte en weinig urgentie is het nog niet zo ver gekomen.
De remmen aan de voorzijde kunnen volgende de boordcomputer nog zon 8000km mee, deze staan ook op de nominatie om in het voorjaar vervangen te worden.
Verder twijfel ik nog over een set grotere en donkerdere velgen. De banden die er nu om liggen zijn qua profiel nog prima maar zijn wel al op leeftijd.
Ik wil ook weer niet te veel oppimpen omdat het dan al snel een 'foute auto' wordt.
Wordt vervolgd!
APK
- 152.325 km
De APK, het moment dat we wisten dat zou komen was dan ook daadwerkelijk hier.
Gelukkig is de auto feilloos door de APK gekomen. Nog niet eens een adviespunt. Banden rondom zijn qua profielen nog goed, maar wel erg oud (2011). Gelijk bij een fitter een setje michelin primacy 4 gescoord, voor de winter komen deze er onder. Ik heb gekozen voor zomerbanden omdat de winters in Nederland dusdanig mild zijn dat ik geen voordeel zie in allseasonbanden.
Accu en sleutelbatterij
- 154.070 km
Hier weer even een update over mijn mooie 118i!
De eerste vervangingen zijn een feit.
De deuren ontgrendelde vaak niet meer als ik op de auto af gelopen kwam, na het vervangen van de batterij van de sleutel werkt dat weer. Helaas kwam een aantal dagen later een lampje van verhoogde accuontlading. Toen ik de accu even heb laten doormeten bleek dat er nog maar 371 ampère aanwezig was in plaats van de 800 die er in hoort te zitten. Vandaag heb ik dan ook een nieuwe accu besteld en deze zal deze week nog geplaatst worden en worden ingeleerd op de auto.
Verder merk ik dat het verbruik nu gestegen is naar 6.4 liter op 100km en dat de auto iets meer olie verbruikt. Dit houdt ik natuurlijk goed in de gaten. Mocht dit zo blijven of verder verergeren dan moet er gekeken worden wat hier de oorzaak van is.
Verder rijd ik nog met heel veel plezier in de 1.
Gestrand langs de snelweg
- 154.154 km
Mijn geliefde BMW liet mij in de steek...
Bij het invoegen op de snelweg geen vermogen en een hevig schuddende motor. De auto direct op de vluchtstrook naast de invoegstrook neergezet en uitgezet. Na en herstart was het probleem nog steeds aanwezig. Toen de ANWB gebeld en ter plekke lid geworden (auw dat is duur :-( ) Ik had al een jongerenlidmaatschap, maar deze stond op het kenteken van de auto van mijn ouders (welke we al 2 jaar niet meer hebben) maarja, daar in de kou blijven staan was ook geen optie. Na een klein half uurtje was rijkswaterstaat er om mij te beveiligen. En een klein kwartiertje later was de berger er. Hij heeft de auto afgesleept naar het dichtstbijzijnde depot (5 min verderop) Daar is de auto geïnspecteerd door de wegenwacht van de ANWB. Helaas kon hij mijn auto, welke een vonkoverslag had niet repareren. Het onderling uitwisselen van bobines en bougies zorgde er niet voor dat het probleem verschoof naar een andere cilinder. Hier werd dan ook al snel gezegd dat het een probleem is in het motorblok en dat mijn auto wel eens economisch total loss zou kunnen zijn (want een ruilblok vond ik geen optie omdat je hiervan ook niet weet in welke staat het is en een revisie is al snel tussen de 5000 en 7000 en dan moet het blok er ook nog in en uit) Maar ik mocht mijn auto wel meenemen omdat ik vertelde dat ik er toch op mijn werk nog eens naar wilde laten kijken. Een beetje ontdaan en van streek kwam ik thuis. Direct mijn collega gebeld of hij een dag later tijd had om naar mijn auto te kijken. Gelukkig kon dit. De volgende dag ben ik in noodloop met de gevarenlichten naar het werk gereden, dan voel je je wel ellendig. Daar 4 nieuwe bobines en bougies besteld om te kijken of het echt een probleem was dat inwendig in de motor zat. Nadat de bobines en bougies verwisseld waren liep de auto weer als een nieuwe. De onderdelen en de arbeid met de nodige personeelskorting kunnen bemachtigen. En zodoende rij ik weer lekker rond in de 118i. Een leuke ervaring vond ik het niet, maar de volgende keer ben ik in ieder geval wel lid van de ANWB. Hopen dat de auto nog een aantal weekjes volhoudt. Eind januari wil ik groot onderhoud gaan uitvoeren, alle filters er uit en allemaal verse er in en dan gelijk de remmen aan de voorkant vervangen. En mocht de auto nog langer blijven dan staan begin 2025 de distributieset en de klepseals op de planning (als deze niet al eerder problemen gaan geven). Hopelijk is mijn volgende ervaring weer positiever... Wordt vervolgd!
Groot onderhoud met wéér een tegenvaller
- 155.500 km
Het was tijd voor het grote geplande onderhoud met ook de remblokken en schijven aan de voorkant. Hiervoor heb ik samen met mijn collega de onderdelen uitgezocht. We hadden nodig olie+filter, interieurfilter, luchtfilter, brandstoffilter, remblokken en remschijven voor. Al met al een aardig lijstje. Maar toch voor alle zekerheid alles besteld. Verder brak er nog een regelstang van de koplamphoogte verstelling af bij het onderhoud, dus deze moest ook vervangen worden.
Al met al was ik best tevreden over de staat waarin de auto verkeerde, luchtfilter en interieurfilter waren beide niet overmatig vervuild (wat duidt op toch relatief recent onderhoud). Brandstoffilter zit er nog niet onder omdat we door een tegenslag de auto niet af hebben gemaakt die dag.
Bij het monteren van de nieuwe remblokken en schijven komt de remklauw iets verder naar buiten (omdat er natuurlijk overal meer voering op zit) hierdoor paste de remmen niet meer in mijn originele 16 inch velgen.
Nadat we alles meermaals los en vast hadden gedaan gaven we het op en accepteerde we dat het gewoon niet paste. Toen de oude blokken op de nieuwe schijven gezet zodat ik toch nog kon rijden.
Daarna was het kiezen, of nieuwe velgen of spacers zetten die gecentreerd zijn op de naaf (ivm ongecentreerd geeft trillingen) Aangezien de benodigde spacers best prijzig zijn en dan voor beide assen nodig zouden zijn is de keuze gevallen op nieuwe velgen. Ook weer 16 inch in verband met het overzetten van de banden en het veercomfort uit de banden.
Al met al kostte het onderhoud mij nu bijna 2x zoveel als begroot. Dat is wel jammer. Maar de auto kan er niets aan doen dat verkopende partij deze te kleine velgen gemonteerd heeft onder de auto. De velgen horen eigenlijk onder de e87 1er waardoor de ET waarde verschillend is.
Verder ben ik nog erg blij met de auto en gaat deze voorlopig nog niet weg.
Hij heeft twee weken te koop gestaan omdat ik eigenlijk een nieuwere BMW wil. Maar aangezien ik er nu weer in heb moeten investeren en er geen goede eerlijke biedingen binnengekomen zijn heb ik besloten nog een jaartje door te rijden en dan weer verder te kijken voor een nieuwere 1er of evt 3er.
Vakantierit Parijs
- 161.250 km
Het was zover, eindelijk een keer een eindje sturen in de 1er want er stond een weekendje Parijs op de planning. Wat een heerlijke reisauto is het! Zowel heen als terug goed door kunnen rijden, constant de maximale snelheden. En wat een rust heeft deze auto op de snelweg. Bij 130 kan je gemakkelijk lekker onderuit zitten met een hand aan het stuur. En mocht je dan toch even snel een linksplakkende Tesla willen inhalen dan is een klein tikje op het pedaal voldoende om er vlug voorbij te komen, de auto geeft bij normale snelheden nooit het gevoel dat het vermogen op is. Ook de stoelen zijn fantastisch, er zijn heel veel instelmogelijkheden en het is makkelijk om de stoelen te bedienen tijdens het rijden zodat je net even anders kan zitten soms. Wat mij verder nog positief is opgevallen is het verbruik van rond de 5.8l op 100km. Ook is het olieverbruik meegevallen. In de ongeveer 1000 km moest er bij thuiskomst ongeveer 200ml olie bijgevuld worden.
Gedurende de rit geen enkele foutmelding gehad. Wel heb ik even een kleine vibratie gehad welke denk ik uit de motor kwam, deze was voelbaar in het stuur. Na het tanken en de bak koffie tijdens de pauze op de terugweg heb ik deze niet meer gevoeld. En op de heenweg ook niet. De auto reed verder wel goed en gaf ook zijn vermogen. Verder viel het mij op dat de motorkap linksvoor net boven de koplamp erg warm wordt. Ik denk zelf dat dit de warmte is van de Turbo, boven de turbo zit een hitteschild en de warmte zal dan toch ergens heen moeten.
Al met al een fijne rit geweest, voorlopig mag 'ie nog even bij mij blijven!
APK 2024
- 162.325 km
De auto is zonder mankementen door de APK gekomen.
Wel merk ik dat het olieverbruik aan het toenemen is. Hiervoor zal dus binnenkort (groots) gesleuteld moeten worden. Ik ben aan het wachten op een offerte en aan het rondkijken of er nog andere bedrijven mij hierbij kunnen helpen. De auto bevalt verder goed en een andere kopen is altijd kostbaarder dan deze goed houden. Verder is het lastig om een auto te vinden met soortgelijke opties als groot scherm, toutchpad navigatie, grootlichtassistent en achteruitrijcamera.
Onderhoudsbeurt
- 165.065 km
De auto voor het onderhoud naar een BMW en Mini specialist gedaan bij mij in de buurt. Afgesproken dat er een klein onderhoud gedaan moest worden en dat ze zouden kijken naar de distributieriem en het olieverbruik.
Er is niets gevonden en men zag nog geen reden om groots te gaan sleutelen. Wat betreft het olieverbruik ben ik voor nu overgegaan op 5W40 ipv 5W30. Om te kijken of het dan minder wordt. Hier hoop ik wel op. Verder ben ik nog steeds erg blij met de auto. Al zou ik binnenkort wel eens willen gaan kijken voor een 5 Serie (G30). Wat is dat toch een ontzettend gave een fraai gelijnde auto. Maar voor nu is het pure overdaad omdat ik 10 minuten van het werk afwoon en weinig echt grote afstanden maak (lees 250km +)
Wordt weer vervolgd!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.