BMW 118i Corporate Lease Edition (2018) #8

autoreview

BMW 118i Corporate Lease Edition (2018)
BMW 118i Corporate Lease Edition (2018)BMW 118i Corporate Lease Edition (2018)BMW 118i Corporate Lease Edition (2018)BMW 118i Corporate Lease Edition (2018)BMW 118i Corporate Lease Edition (2018)BMW 118i Corporate Lease Edition (2018)BMW 118i Corporate Lease Edition (2018)BMW 118i Corporate Lease Edition (2018)BMW 118i Corporate Lease Edition (2018)

Signalement

Uitvoering118i Corporate Lease Edition
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf64.750 km
KM-stand laatst94.717 km
Lezerswaardering: 67%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van MINI naar BMW

  • 65.000 km

1,5 jaar geleden kocht ik mijn eerste auto: een heuse elektrische MINI Cooper SE. 22 jaar en zo trots als een pauw. Ruim 60.000 km heb ik hier probleemloos mee gereden en vooral heel veel plezier aan gehad! De combinatie van het elektrische rijden en het go-kart gevoel van de MINI hebben me positief verrast. Nooit je rempedaal hoeven te gebruiken, fantastisch! Het rijdt ontzettend soepel. De vele opties (waaronder CarPlay, leer, camera, head-up display, Harman Kardon, stoelverwarming) maakten het ook een comfortabele auto om lange stukken snelweg mee te rijden. Mijn huidige woon-werkafstand is 70 km enkele reis. Met een actieradius van +/- 200 km betekent dit dat ik elke dag, 5 a 6 keer per week, gebruik moest maken van de laadpaal. Daarnaast bestond autorijden continu uit plannen. Als ik na mijn werk naar familie ging, of ging eten in een andere stad, diende ik voortdurend rekening te houden met laadmogelijkheden, snelladen onderweg en 'anticiperend' rijden. Dat begon na 1,5 jaar steeds vervelender te worden. Ook het feit dat ik afhankelijk ben van publieke laadpalen, die veelal bezet, kapot of traag zijn, hielp niet mee. Meerdere keren stopte het laden halverwege (door gebrekkige laadpaal) of was de auto helemaal niet gestart met laden. Begin dit jaar begon ik daarom voorzichtig rond te kijken naar de mogelijkheden. En dan specifiek naar een benzine auto, aangezien er binnen mijn wensen (qua prijs, range maar vooral ook type auto) geen elektrische auto bestaat die daar aan voldoet. In de toekomst zal ik zeker weer overstappen naar elektrisch rijden, maar op dit moment komt het gezien mijn kilometrage en wensen gewoonweg niet uit.

Vanaf mijn 18de droomde ik al van een type auto: de BMW 1-serie F20. Mijn moeder rijdt sinds 2020 in het nieuwe model (F40), en hoewel dit een hele fijne en mooie auto is, spreekt de F20 mij nog altijd meer aan. Zeker het faceliftmodel (2015-2018) vind ik in de juiste configuratie vreselijk mooi. Tijdens mijn studententijd heb ik vaak in 1-series gereden als studentchauffeur en ik was altijd onder de indruk van de bouwkwaliteit, de opzet en afwerking van het interieur en de fijne automaat. Daarom wist ik: ooit komt er een 1-serie in mijn bezit. Het liefst natuurlijk een M140i, maar dat is helaas een ver-van-mijn-bed-show (en dat zal het ook nog wel een tijdje blijven...).

Met een schuin oog keek ik ook nog naar MINI Clubmans. Vind het nieuwe gefacelifte model erg gaaf en na mijn positieve ervaringen met de Cooper SE leek het een logische opvolger. Ik vond echter geen mooi model in de juiste interieur-exterieur combi. Daarnaast zijn de Clubmans vanaf 2019 nog flink aan de prijs.

In maart van dit jaar stuitte ik op een advertentie op Autoscout, van een particulier. Hij bood een Estoril-blauwe 118i aan, met Dakota Oyster (crème)leder, die slechts 64.750 kilometers had gereden. Ik was direct in de zevende hemel: dit was mijn auto! Meteen contact gezocht met de verkoper en de auto gaan proefrijden, op 2 uur afstand in Friesland. Helaas kwamen we er in eerste instantie niet uit qua prijs. Onverhoopt ter zaken weer 2 uur terug gereden.

Deze specifieke auto bleef echter lang in mijn hoofd zitten, en elke dag checkte ik de advertentie op Autoscout. Tevens bleef ik in contact met de verkoper. Ondertussen had ik mijn MINI ook online gezet. Begin juni kreeg ik een serieuze gegadigde en na wat communicatie over en weer de knoop doorgehakt. Afgelopen woensdag heb ik de MINI officieel verkocht. Tegelijkertijd ging ik op zoek naar een opvolger, en wat bleek... de 1 stond nog te koop in Friesland! Direct contact opgenomen en 1 dag later, op donderdag, de wereldreis naar Friesland gemaakt. Binnen 24 uur was ik weer in het bezit van een auto, en wat voor een!

De auto zit ontzettend goed in de opties. Onderstaand een opsomming:

Kleur: Estoril blauw
Leder: Dakota Oyster (creme)
Velgen: 18 inch, type 460 (M Double Spoke)
M-pakket

Opties:
- Elektrisch verstelbare sportstoelen met geheugen (zeer weinig 1-series zijn verkocht met deze optie)
- Stoelverwarming
- Stuurverwarming (ook redelijk uniek op een 1-serie)
- Elektrisch inklapbare buitenspiegels en dimmende binnenspiegel (onvoorstelbaar, maar wederom een optie die je bijna niet vindt op een F20)
- Navigatiesysteem Professional met DAB-tuner, Real-Time Traffic Information en Connected Drive
- Elektrisch schuif-kanteldak (specifiek naar gezocht)
- Parkeersensoren voor en achter met achteruitrijcamera
- Active cruise control met stop&go functie (en gelukkig ook 'normale' CC), Lane-keeping assistent en botsassistent
- Lichtpakket
- Opbergpakket
- HiFi geluidssysteem

En daarnaast alle 'standaard' opties binnen de destijds kort aangeboden Corporate Lease uitvoering.

De enige 3 opties die ik wel op mijn MINI had, en nu niet, zijn het head-up display (niet geleverd op F20's), de Harman Kardon geluidsinstallatie (nu HiFi - prima voor mij) en de draadloze telefoonoplader (die kan ik prima missen). Maar ik heb er een hoop opties voor terug gekregen!

De rit naar huis vanaf Friesland (200 km) was geweldig. Het voelde vanuit de BMW's van mijn ouders waar ik veel kilometers in heb gemaakt erg vertrouwd. Zo trots als een pauw zit ik vandaag al 20x uit het raam te kijken, en mezelf te knijpen dat die daar echt staat. Geweldig!

De bevindingen na een dag:
- Benzine rijdt vertrouwd. 118i is een prima motor, voldoende snel voor mij. Met name de 8-trapsautomaat maakt het een hele fijne daily driver waar ik enorm veel plezier aan ga beleven. Natuurlijk rijdt het anders dan elektrisch, en niet iets minder soepel. Maar de actieradius die ik ervoor terugkrijg (750 km op 1 tank, afhankelijk van rijstijl), maakt heel veel goed. Eindelijk niet meer de auto van mijn moeder lenen voor langere trips en vakanties (:
- Ik moet enorm wennen aan het ontbreken van het one-pedal driving. Wat een gemis.
- Het is een plaatje. Die kleur, dat open dakje, de velgen en het M-pakket, in combi met dat crème leer... Ik ben in de zevende hemel. Lang niet iedereen vindt het mooi (collega's vinden het lichte interieur vreselijk. De term pooierbak is al gevallen...), maar ik gelukkig wel. En daar draait het uiteindelijk om natuurlijk.
- Zuinig. Van Friesland naar huis veelal 140 km/uur gereden 's avonds, gemiddeld verbruik van 7.1 l/100 km. Vind ik netjes.
- i-Drive is een topsysteem. Snel, soepel, duidelijk. Punt.
- Er komen natuurlijk meer kosten aan (wegenbelasting, meer onderhoud), maar hier heb ik vanzelfsprekend rekening mee gehouden. Verzekering is wel lager, en laden bij mij in de buurt is vrij duur. Dus de laad / tankkosten zullen niet veel uit elkaar liggen. Het gemak van wekelijks tanken i.p.v. elke dag laden is me veel waard.

De komende tijd zal ik deze review uitvoerig bij gaan houden. Tevens ga ik het verbruik bijhouden in de verbruiksmonitor. In augustus staat de vakantierit naar Italië gepland. Dan gaat de 1 natuurlijk mee!

De komende dagen ga ik enorm genieten. Ik houd jullie op de hoogte! Bij vragen, stel ze gerust.

Update na ruim 10,000 km

  • 75.660 km

Inmiddels zitten de eerste 10.000 km erop, na 3 maanden bezit. Ik ben nog steeds enorm blij met en trots op mijn auto.

De afgelopen maanden heb ik het volgende laten doen:
- Remvloeistof is vervangen bij Van Poelgeest Amersfoort. Kosten 110 euro.
- APK gekeurd incl. alarmcheck bij Van Poelgeest Amersfoort. Kosten 50 euro.
- Sterretje in de voorruit is opgevuld bij Carglass. Gedekt door verzekering.
- Leder (incl. stuur) is volledig behandeld: gereinigd en gevoed (zelf gedaan).
- Volledige exterieur is gepolijst en wax-laag is aangebracht bij bevriend autobedrijf. Kosten ongeveer 430 euro, meer dan waard.

Met name het laatste punt was erg belangrijk voor mij. Bij aankoop zaten er verschillende ingebrande (vermoedelijk) zonnebrand vlekken in de lak. Met 2-staps polijsten zijn deze vlekken verdwenen en straalt de lak enorm. Wat een verschil!

Eind augustus met de auto op vakantie gegaan naar Italië. Via Como naar Toscane en vervolgens de andere kant op naar Fano. Het was genieten met de 1! Paar bevindingen:
- Ondanks dat het slechts een 118i betreft, is de auto wel voldoende snel. Op de Autobahn moet je de grote jongens voorlaten, maar lange stukken 180-200 rijden is prima te doen.
- Op de bochtige wegen in Zwitserland en Italie komt de 1-serie echt tot z'n recht. Heerlijk strak sturen. Je kunt zoveel sneller een bocht in dan bij een concurrent als de VW Golf. Het blijft verslavend. Je kunt echter ook lange stukken snelweg in alle comfort cruisen. Het blijft voor mij de ideale auto gezien mijn huidige levensfase.
- Schuifkanteldak is erg fijn! Zeker op kantelstand, zelfs op de snelweg. En het ziet er ook nog eens net wat beter uit, zo'n openstaand dakje.
- De meningen zijn verdeeld over de itnerieurkleur. De een vindt het prachtig, de ander vindt het net een pooierbak. Gelukkig ben ik er blij mee. Opvallend is dat het lang netjes blijft, al ben ik dan ook erg zuinig op mijn auto.
- Led-verlichting geeft voldoende licht 's avonds en 's nachts.
- Navigatie is af en toe de kluts kwijt. Wat dat betreft mis ik Apple CarPlay met Waze. Mogelijk dat ik dat nog ga inbouwen.
- Tot slot: wat ziet 'ie er toch ongelofelijk goed uit. In het prachtige Estoril blauw, met de bescheiden doch chique en sportieve velgen, het lichte leer en het dakje open... Oordeel zelf op basis van de nieuw toegevoegde foto's (:

Over ongeveer 10.000 km dienen de remblokken voor vervangen te worden. Door een nieuwe opdracht rijd ik de komende maanden echter fors minder kilometers met de auto (i.p.v. 550-600 km woonwerkverkeer slechts 150 km), dus dat onderhoud laat nog even op zich wachten.

Elke kilometer blijft genieten. Dit is een blijvertje!

Kerst met de 1-serie

  • 81.421 km

Inmiddels zijn we twee maanden verder met de 1-serie. Naar mijn werk reis ik de afgelopen maanden veelal met de trein (Amersfoort-Den Haag), dus met de BMW wordt minder gereden dan eerst. De afgelopen twee maanden slechts 6.000 kilometer gereden, veelal in de avond en in het weekend. Het vele 130 km/h rijden 's avonds verklaart het hogere verbruik (sinds aanschaf gemiddeld 7.11 l/100 km, 1 op 14 dus).

Begin december zijn de winterbanden eronder gelegd (zie foto). Niet de allermooiste velg, maar wel functioneel. Kosten 500 euro.
Verdere is een kleine beurt uitgevoerd:
- Service motorolie: 181 euro
- Service microfilter: 85 euro
- Winterbandenwissel incl. opslag: 112 euro.
En nog wat kleine zaken als ruitensproeiervloeistof.

Ik vind de dealer (Van Poelgeest Amersfoort) aan de prijzige kant, dus voor de remblokken heb ik een offerte opgevraagd bij een BMW-specialist in Barneveld. Dat zal begin 2025 plaatsvinden.

Verder erg tevreden met de auto! Rijdt heerlijk, is prachtig en doet alles wat 'ie moet doen. Super tevreden.

Voor iedereen: fijne feestdagen en tot in 2025!

Tevreden!

  • 94.717 km

Sinds de vorige update, 5 maanden geleden, bijna 15.000 kilometer met de 118i gereden. Gelukkig naar volle tevredenheid! Tijd voor een update.

COMFORT
Overall is het een fijne, sportieve wendbare en comfortabele auto. Flink meer ruimte dan mijn vorige Mini Cooper SE. Je kunt comfortabel met 4 mensen langere ritten maken. Afgelopen maart met 5 man naar Parijs op en neer gereden; dan wordt het wel erg krap (zowel achterin als in de kofferbak) en zit de persoon op de middelste zitplek wel erg oncomfortabel.

De vele opties maken het verder gewoon een hele prettige auto om (lang) mee onderweg te zijn. Onderstaand mijn favorieten:
- Elektrisch schuifkanteldak: top, top, top! Het is echt genieten om bij >10 graden het dakje op kantelstand open te zetten. Bij >15 graden kan het dak prima open, wat ik veelvuldig doe. Het wordt echter wel vrij snel rumoerig. Tot 50 km/uur kun je prima met het dak open rijden, daarboven wordt het oncomfortabel en kun je beter de kantelstand gebruiken. Op de snelweg met het dakje op een kiertje kan mits er weinig wind is, maar wordt vaak ook te gehorig. Groot pluspunt vind ik het esthetische van het open dak: het ziet er lekker uit!
- Elektrisch verstelbare stoelen: vrij uniek op een F20. Mijn moeder en zusje rijden regelmatig in mijn auto. Dan is het fijn als je met 1 druk op de knop weer je eigen positie kunt vinden, zowel qua stoel als spiegels.
- Stuurverwarming: pure luxe, maar oh zo fijn die eerste 5 minuten. Stuur wordt snel warm, maar na een tijdje begint de warmte af te zwakken. Klein minpunt. Verder is de stoelverwarming ook top!
- Achteruitrijcamera en kantelende rechterspiegel: inparkeren wordt zo een eitje.
- Elektrisch inklapbare spiegels: erg fijn gezien de drukke straat waaraan ik woon.

En wat is het toch een mooie auto. Ik kan er naar blijven kijken. Stoer, sportief, agressief: er staat écht een auto. Prachtig. Ben zo ontzettend blij met de kleur. En in combinatie met het lichte interieur en het M-stuurwiel, staat er ook een hele chique configuratie waarmee je overal kunt aankomen.

Onderstaand wat klein leed:
- De auto is op slecht wegdek redelijk stuiterig en oncomfortabel. Oneffenheden worden dan minder goed weggefilterd. Komt vanzelfsprekend door de uitvoering (M met sportonderstel), maar is niet altijd heel prettig.
- Op hogere snelheden (>140 km/uur) wordt de auto wat zoekerig en dien je veel bij te sturen.
- Het ontbreken van Apple CarPlay is een gemis. Is in te bouwen maar gezien de toekomstplannen (zie onderaan), ga ik daar niet meer in investeren.
- First-world problem: je went vrij snel aan een head-up display. Die ontbreekt nu. Niet wereldschokkend, maar toch jammer dat 'ie er niet op zit (was overigens ook geen mogelijkheid op de F20).

PRESTATIES
Prima, 4 sterren. De auto is geen snelheidsduivel, maar komt goed mee met het verkeer. Dat komt met name door de soepele automaat die goed oppakt. De motor doet z'n ding in relatieve stilte. Nergens kom je echt vermogen te kort, behalve op hogere snelheden (bijv. op de Autobahn), of als je wil versnellen op de snelweg van 100 naar 130. Komt natuurlijk niet al te vaak voor in NL (-:

De auto is, gegeven mijn gebruik (redelijk veel in de stad, 's avonds (>130) en in het buitenland, België), redelijk zuinig. Gemiddeld zit ik op 7 liter per 100 km, ruim 1:14. Prima. Bij lange ritten door NL, met de cruise control op 110, zakt het verbruik onder de 5l/100km.

In een vorige update schreef ik de adaptieve cruise control weinig tot niet te gebruiken. Inmiddels ben ik die optie wat meer gaan waarderen. Wel beperk ik het gebruik tot eenbaans 80-wegen. Op de snelweg schakel ik altijd over naar gewone cruise control, gezien de te grote afstand tot de voorganger en het feit dat veel auto's er nog snel voor glippen (wat logisch is gezien de grote afstand tussen mijn voorganger en mijn auto). Je merkt wel dat het adaptieve element in moderne auto's, waaronder de i5 van mijn vader, veel verfijnder is. Ik ben er echter tevreden over. En leuk dat er niet veel andere 1-series zijn die beschikken over deze optie.

BETROUWBAARHEID
Over de betrouwbaarheid van BMW in het algemeen, en deze 1-serie F20 specifiek, ben ik heel tevreden. De auto heeft me sinds de aanschaf in juni '24 nooit in de steek gelaten. Het onderstaande heeft plaatsgevonden qua onderhoud de afgelopen maanden:
- Nieuwe voorruit: eind maart een flinke kras in de voorruit. Direct een afspraak ingepland bij Carglass voor een nieuwe ruit, volledig gedekt via all-risk verzekering (Allianz). De drie (vorig jaar opgevulde) barstjes van de vorige eigenaar werden daarmee ook eindelijk verleden tijd.
- Bandenwissel: eind maart ook de winterbanden omgeruild voor de zomerbanden. Door Van Poelgeest in Amersfoort laten uitvoeren. Goede service. Kosten: 110 euro (opslag en wissel).
- Over een kleine 3 weken zullen de remblokken vóór worden vervangen. Het volgende onderhoud (klein onderhoud, motorolie) zal over +/- 15.000 km plaatsvinden.

KOSTEN
De kosten voor een dergelijke auto zijn, zeker als 25-jarige, vrij hoog. Dat weet ik en heb ik zelf voor gekozen. Onderstaand de maandelijkse kosten:
- Verzekering (all-risk): 133,23 euro
- Wegenbelasting: 65 euro
- Brandstof: +/- 150 euro. Ik tank 2.5 keer per maand. Gemiddeld verbruik ligt net onder de 7 liter per 100 km, wat goed is voor 650-750 km op één tank.
- Onderhoud: verschilt (zie boven).

Afschrijving is hierin niet meegenomen. Kijkende naar het aanbod 1-series op o.a. Autoscout, zijn ze redelijk waardevast. Daarnaast is de samenstelling van mijn auto redelijk uniek, gezien de kleurencombinatie en de vele opties. Hopelijk zal dat positief uitpakken bij verkoop (zie onder...).

TOEKOMST
Helaas zal ik de auto dit jaar moeten gaan verkopen... Niet omdat ik 'm zat ben, maar omdat ik per november zal starten met een nieuwe baan. Daarbij ben ik in de gelukkige positie om een lease-auto te mogen uitkiezen. Daar kun je mij niet blijer mee maken natuurlijk! Dat betekent echter wel dat ik in het najaar, met pijn in het hart, de F20 zal gaan inruilen (of wellicht particulier verkopen - daarover ben ik nog in dubio).

Per november zal ik rond gaan rijden in een BMW iX1 edrive20. In de mooie kleur M Portimao Blau met Oyster (beige) bekleding. Bijna precies dezelfde kleurstelling (blauw-beige), maar exterieurkleur is wel een slag donkerder. Rijkelijk aangevuld met o.a. M-pack, Premium Pack, Comfort Pack, panoramadak en stuurverwarming. Het selectieproces zal ik bij de review van de iX1 nader toelichten later dit jaar.

Komende maanden zal ik echter nog met veel plezier in de 118i gaan rijden, met twee leuke buitenland trips in het verschiet: in augustus naar Zuid-Frankrijk en Italië en in oktober naar Zwitserland en Italië. Ik kijk er nu al naar uit!

Voor die tijd zal ik de review updaten. Bij vragen, stel ze hieronder!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.