Audi RS6 Avant 5.0 TFSI quattro (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | RS6 Avant 5.0 TFSI quattro |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 104.000 km |
KM-stand laatst | 112.163 km |
Een BMW-man in een Audi
- 105.575 km
Als kind was ik al gefascineerd door auto's. Toen ik opgroeide gebeurde dat in een tijdsgeest waar toch een heel aantal speciale modellen uitkwamen, van allerlei merken en met allerlei verhalen. Zo ook kwam Audi op het briljante idee, waarschijnlijk na een avond bier-drinken in een vage kroeg in Ingolstadt, om een motor van het in 1998 aangekochte Lamborghini in een aantal zakelijke modellen te lepelen. Zo geschiedde de S6, S8 en (de niet zo zakelijke) R8.
Natuurlijk was de concurrentie ook goed bezig en kwam BMW met de M5 V10, Mercedes met de 5.5 liter Kompressor V8. Audi kon niet achterblijven en besloot tijdens een volgende bier-sessie dat het Lamborghini blok eigenlijk toch niet Duits genoeg was en ze er eens over moesten gaan. Zo geschiedde de RS6 4F. Het blok werd weliswaar 0.2 liter kleiner , maar aangevuld met twee turbo's: 580 pk en 650 nm. Vandaag de dag stelt dat allemaal niet zoveel meer voor, maar in 2008 was je wel het mannetje. Overigens leuke dragrace te vinden van Carwow (https://www.youtube.com/watch?v=dV9fKsjkJDQ&t=520s).
Het aankoopprocess
- 105.575 km
Aangezien er vroeger bij mij in de buurt een kerel met dergelijk ding rond reed, werd er een kanjer van een zaad in mijn hoofd geplant. Ik zie me nog zo een andere route fietsen om de auto te spotten en een glimps van het geluid op te vangen. Nu zijn we een heel aantal jaren later en ik wist dat er ooit eens een exemplaar moest komen.
Alleen ben ik toch wel een ratio-mens en als je nu één auto kan kiezen waar ratio op afknapt, dan is het wel een RS6 met V10 uit 2008. Complexe techniek, lage instapprijs, hoge gebruikskosten, kortom alles waar je eigenlijk voor zou moeten weglopen. Op YouTube uiteraard veel verhalen over hoe de motor er bijna voor alles uit zou moeten en hoe dat tuning al dan niet de auto zou transformeren (ofwel in een racebolide ofwel in een met verschillende stukken verspreid langs de weg).
Aangezien ik toch graag een auto wou om deze zomer met rond te rijden en de bergen in te trekken, had ik volgende vereisten:
- Groot met voldoende plek: er moet een campingtent, een koffer en een paar vrienden in kunnen
- Niet-SUV: er zijn best goede SUVs op de markt, stiekem had ik altijd wel iets voor een eerste generatie X5M maar toch liever niet
- Power en comfort, maar toch ook wel goed sturend voor de bergpasjes
- Uniek (aka geen 4 cylinder met pop pop pop) in model of specificatie
Zodoende had ik een paar auto's op de shortlist:
- BMW 5 F11: met de M550d gaan rijden en echt een fantastische auto. Modern, relatief zuidig, groot, comfy. Alleen wat twijfels over de herverkoopwaarde want diesel. Uiteindelijk al verkocht voor ik eruit was.
- BMW 3 F31: wat compacter maar op papier een ideale reisgenoot in 30d of 35d vorm. Alleen miste hier het uniek-aspect en kreeg ik nergens een te pakken met een iets of wat bijzondere spec. De 40i viel buiten het aankoopbudget.
- Mercedes CLS (SB): eigenlijk vind ik de coupé mooier maar wel een lel van een auto. Ook relatief betrouwbaar en toch mooie uitstraling.
Bij het speuren naar een F11 kwam ik bij een garage uit die toevallig (alsof ik dat op voorhand niet gezien had...) ook een RS6 staan in mijn favoriete kleur Monza zilver met aluminium accenten. De F11 in kwestie viel me tegen en met de verkoper toch eens gaan snuffelen en een kort ritje gemaakt. Pff wat een ding, power, souplesse, ruimte, uniek. Op zich was deze auto relatief goed onderhouden, met name de lak was perfect, ookal dat dat volgens vriend verkoper origineel was. Alleen de KM-stand sprak me tegen (150.000), was er een 'klein olielekje dat nog gefixt ging worden' en was de prijs eigenlijk veel te hoog. Ook stond de auto op niet-originele zwarte zomerwielen waar ik echt misselijk van werd. Zes maanden later staat de auto nog steeds te koop dus toch wijselijk afgehouden.
Ondertussen kwam er plots een ander exemplaar online, maar niet in de specificatie die ik zocht. Donkerblauw en met zwarte accenten, hm. Toch eens een berichtje gestuurd toen de auto opnieuw online kwam met een licht lagere prijs. Foto's zagen er erg goed uit, de auto had een paar maanden voordien een groot onderhoud gehad én er lagen 4 nieuwe zomer en 4 nieuwe winterbanden onder (voor de dad joke liefhebbers, nee niet tegelijk). Afspraak gemaakt en de particuliere verkoper is me zelfs een stuk tegemoetgekomen aangezien hij op 2,5u wonen zat. Auto zag er inderdaad echt prima uit en ik merkte direct dat dit een liefhebber was. Natuurlijk heb je twee type liefhebbers, zij met geld en zij zonder. Dat laaste wil je vermijden bij het mogelijks overnemen van een RS. Kon op de velgen na, heel weinig opmerken aan de auto en na een uitgebreide testrit en het doornemen van de mooie stapel documentatie weer huiswaarts.
Na wat nachtjes slapen en berekenen, ja daar kwam mijn ratio weer, de onderhandeling met bonzend hart gestart. Ik ben me bewust dat een auto nooit een investering is, maar is het toch niet beter even verder te zoeken naar een mooie diesel BMW? Die dingen gaan (motorisch) moeilijk stuk en hebben een aanvaardbaar gebruik. Maar als ik het dan toch doe, misschien toch die in Monza zilver in mijn lievelings-spec? Dit is gelijk een van mijn slechtste eigenschappen, altijd maar dat afwegen...
Lang verhaal kort, twee weken later de auto opgehaald! Wordt vervolgd!
Eerste gevoel
- 105.575 km
Ondertussen heb ik ongeveer een dikke 1000 km met de auto gereden. Op zich niet zo veel, maar aangezien ik waarschijnlijk toch niet meer als 10.000km per jaar ga rijden is dat al een mooi stukje. Ik heb ook een Instagram aangemaakt voor de liefhebbers: https://www.instagram.com/fourwheeledwanderer/
Ik heb als eerste werk de auto volledig laten nalopen door een specialist. De auto kwam daar met heel goeie punten buiten, op een paar kleine dingen na zoals de sproeier van de achterruit die blijkbaar niet goed afgesteld staat en een afdekking van een koplamp die niet goed aansluit. Samen met de ACC die niet werkt, het afdekplaatje is gebarsten door een steen o.i.d. en dan gaat het hele systeem plat want veiligheid, wordt dit allemaal hersteld deze maand.
Hoe bevalt het rijden met een jongensdroom dan? Wel, het bevalt zeer haha!
Positieve punten:
- Het rijgevoel is top. Toch wel het king-of-the-road gevoel met een tiencilinder onder de kap. Ik had een zwaar-ondersturende Audi verwacht en dat valt eigenlijk heel goed mee. Je voelt vooral het gewicht bij het remmen, maar in de bochten kan de auto echt wel mee. Het is geen bergverslinder maar toch netjes!
- De brute power is indrukwekkend en verslavend. Eigenlijk komt dit echt tot z'n recht op de snelweg boven 100km/h. Dus ritjes in Italië zijn geweldig waar maar weinig auto's je echt kunnen bijhouden. Maar ook het koppel, hij zet gewoon echt stappen zonder te hoeven terugschakelen. Alleen mag het geluid echt wel wat harder, binnen hoor je weinig. Heb al eens gekeken voor een oplossing maar is ofwel erg duur ofwel heb je geen originele uitlaat meer...
- De staat van de auto is echt prima. Dat voel je gewoon als je onderweg bent. Geen trillingen, geen meldingen, ...
Qua negatieve punten kan ik eigenlijk enkel maar klagen over de kosten. Zoals verwacht is dit een prijzige hobby. De verzekering valt wel mee (800 Euro), de wegenbelasting zit op 1.500 euro. Met het onderhoud was dit een prijzige eerste maand. En dan is er natuurlijk het verbruik... ga ik proberen bijhouden in de verbruiksmonitor. Een gemiddelde van 1 op 7 of 14l/100km, range tussen 500-600km zal het zo wat worden. Zoals verwacht. Dat is met relatief rustig rijden in Zwitserland, doortrekken in de bergpassen en op de Italiaanse snelweg. Ik heb tot dusver niet kunnen vinden of je ergens het gemiddelde verbruik kan zien op de auto, ik zie enkel de moment-weergave? Ik zou wel eens willen weten hoeveel de auto verbruikt op een vlak stuk 100-weg.
Er staan twee grote trips gepland: een naar Turijn en dan terug via Annecy, Genève en een andere via Venetië naar Slovenië. Kijk er erg naar uit! Maar eerst Engeland met de MG, update volgt ook in die review! :)
Zomerupdate
- 107.824 km
We zijn ondertussen een kleine 2000 km verder en heb een aantal mooie ritten gemaakt. De auto wordt echt als vakantiemachine gebruikt en dat maakt gewoon dat je er extra naar uitkijkt om ermee te rijden.
De eerste indrukken van toen hebben zich verder ontwikkeld en ik vind het echt een fantastische auto. Het comfort, het formaat en het gebruiksgemak (van de keyless go tot de soft-close deuren) zijn net wat ik zocht. De auto bevalt prima op langere afstanden en biedt simpelweg een heel fijne rijervaring, ondanks het gewicht. Het blijft toch een heerlijk gevoel om die V10 rustig op de achtergrond te horen grommen.
Ik ben ermee de afgelopen maanden doormee heel Zwitserland gereden en de auto gaf geen krimp. De bergpassen op en af gingen prima en de auto kan best wel een bocht door, veel beter dan ik had verwacht. En dan gewoon vol gas die bocht uit met 100% tractie dat is wel indrukwekkend en kan je met gemak menig sportwagen achter je laten. Voor zij die naar het Zuiden rijden, probeer zeker een ommetje te maken via de Sustenpas en Nufenenpas. Ongeloofelijke rijderservaringen.
Nu staat er een trip naar België op de agenda, ben benieuwd naar de prestaties op een stukje Duitse Autobahn,
Zijn er nog kosten geweest? Eigenlijk niets bijzonder. Ik heb het afdekplaatje van de cruise control laten herstellen samen met wat andere kleinigheden (500 eur), maar daar is het bij gebleven voorlopig. Ik voorzie ook geen andere kosten meer (touch wood).
Het brandstofvebruik tja dat blijft wel een ding. Bij rustig rijden op de snelweg valt het nog wel mee en kan je denk ik 650 km halen.
Helaas haal ik dat niet, al die mooie bergpassen en dat hoogteverschil hakken er wel in. Meestal ben ik wel met vrienden onderweg en dan worden de kosten wat gedeeld, bovendien is het een echte hobbyauto voor mij dus verwacht ik minder dan 10.000km te rijden, komt wel goed!
Auf Wiedersehen
- 112.163 km
Vroeger dan verwacht, heb ik mijn prachtige RS6 verkocht. Zoals ik in de vorige reviews al aangaf, vond ik het echt een ongeloofelijke auto. Een auto die erg goed aansloot bij wat ik namelijke auto's buiten categorie vind. De brute power van deze ingetogen station blijf je aan verslaafd, de zetels zitten na uren rijden nog steeds lekker en elk deeltje van het interieur blijft premium aanvoelen. Op een acht-tal maanden heb ik er meer dan 7500 km met gereden, toch niet slecht voor een hobbyauto. Mooie ritten gemaakt en veel lachende gezichten in de auto gehad.
Zowel de positieve als negatieve punten van mijn 'eerste gevoel' review zijn eigenlijk gebleven. De 4F RS6 biedt voor weinig (aankoop)geld een hele knappe ervaring. Het is een unieke auto in vele opzichten en dat zal de komende jaren ook nog zo blijven. Ook het design vind ik langs de buitenkant nog erg modern, met LED verlichting en iconische RS-features zoals de honinggraat grille en ovale uitlaten. Het is natuurlijk meer een cruiser dan een bochtenridder maar de herinneringen aan die tiencilinder doet mij zelfs na de verkoop spontaan glimlachen. Het blijft natuurlijk een auto die meer verbruikt dan 3 Golfjes tesamen en ookal dat deze motoren en versnellingsbakken toch een hele goeie reputatie hebben, is het dwijlen met de kraan open moest er iets kapot gaan.
Omdat de winter eraan kwam en ik een hele hoop van mijn vakantiedagen had opgebruikt, verwachtte ik een heel eind minder met de auto te gaan rijden. Dan begonnen er in mijn hoofd toch een paar stemmetjes 'je betaalt nog wel maandelijkse verzekering en wegentax' en 'lang stilstaan is slecht voor de auto'. Daarom toch maar wat beginnen nadenken en uiteindelijk afscheid genomen via een mooie deal. Nu ik erop terugkijk, heeft de koper wat mij betreft een hele mooie auto gekocht. Ik zie ze hier in Zwitserland toch maar zelden in deze samenstelling en staat. Ik hoop dat er nog veel KM met gereden mogen worden!
Ergens in mij wil ik er zeker ooit nog eens eentje, maar dan een Avus zilvere met een kapotte motor. Om hem dan à la M539 restorations helemaal op te knappen en nooit meer weg te doen!
Over de opvolger heb ik al een volgende review: https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/bmw-m3-2008-2/
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi A6
Had je deze auto's al gezien?

Audi A6 Avant 5.0 TFSI I Goed onderhouden I Adaptive Cruise I Bose I Schuifdak
- 2009
- 196.468 km

Audi A6 Avant 2.0 TFSI Business Edition *meeneemprijs*Automaat/Navigatie/Parkeersensoren rondom/Climate control/Bluetooth/Multifunctioneel stuurwiel/Spraakbediening.
- 2008
- 215.024 km

Audi A6 Limousine 2.8 FSI Pro Line AUTOMAAT- S LINE-TREKHAAK
- 2010
- 186.683 km