Audi Q8 e-tron 50 quattro Advanced edition (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Q8 e-tron 50 quattro Advanced edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 9 km |
KM-stand laatst | 12.700 km |
Ervaringen na 2500 km
- 2.587 km
Inmiddels zijn we een kleine 2 maanden in het bezit van deze Q8 e-tron. Tot die tijd reed ik zelf in een Model S uit 2018 en mijn vriendin in een Model 3 van 2019. Omdat we tegenwoordig relatief weinig kilometers maken hebben we besloten de Tesla's er uit te doen en daar 2 andere auto's voor terug te kopen. Eén hiervan is een fun-auto (Mini cabrio JCW '20) en de ander dus deze Q8 e-tron.
Omdat we 2 kinderen en 2 honden hebben, wilden we graag een ruime auto. De Model S voldeed hier overigens meer dan goed aan, maar na 5 jaar wilden we (ik...) eens wat anders. Eigenlijk was er vooral twijfel tussen een Model X en een Model Y (al rechtvaardigt het prijsverschil de X niet in mijn ogen) en stond Audi helemaal niet op mijn lijstje. Toch per toeval met een Q8 in aanraking gekomen en een proefritje gewaagd. Deze beviel boven verwachting en na een inruilvoorstel van zowel Audi als Tesla was de keuze vrij snel gemaakt. Iets minder dertien in een dozijn, maar ook wellicht een stapje terug?
Tot nu toe zijn de ervaringen in 3 delen op te delen; de auto zelf met praktisch gebruik, het verbruik en daarnaast de techniek/connectiviteit. De auto zelf rijdt heerlijk, vrij soepel met de verschillende rijmodi en de luchtvering is goed voor elkaar. Hij ligt, ook met zijwind, stevig op de weg. Mag natuurlijk ook wel, het is geen lichtgewicht, maar dit viel mij bijvoorbeeld in een Model X erg tegen. Aan ruimte hebben we ook geen gebrek, de kinderen zitten achterin goed en ook de laadruimte is ruim voldoende. De frunk is eigenlijk niet echt bruikbaar, je opent deze bijvoorbeeld vanuit de auto, niet via de app of sleutel bijvoorbeeld. We hebben de Advanced edition, zonder sportstoelen. Deze stoelen zitten uitstekend voor ons. We hebben even in een e-tron met S-line gezeten, maar vonden dat allebei niet zoveel toevoegen. De auto nodigt ook niet uit om heel sportief te rijden. Daar hebben we gelukkig een fun-auto voor.
De auto is vergeleken met de Model S en 3 vrij onzuinig. We kregen bij de dealer mee dat het ongeveer 3000 km zou duren voordat alles ingereden is, dus we hebben volgens hun theorie nog een kilometer of 500 om dit te gaan ervaren. Al merken we wel dat de auto wat zuiniger is (volgens de boordcomputer) dan in de eerste 2-3 weken. Denk hierbij aan rond de 22,5 kWh per kilometer waar dit in de eerste weken eerder tussen 26-28 lag. Binnenkort krijgen we nog een rijtraining, wellicht helpt ons dat nog wat verder om het verbruik wat omlaag te krijgen.
Tot nu toe een hele bruikbare auto. Niet heel zuinig, maar voor ons is 350-400 km in de praktijk ruim voldoende. De Model S kwam overigens niet verder, daar was 320-350 eerder de praktijk, maar met een behoorlijk kleinere accu. Wel heeft de auto een aantal punten die langzaamaan voor wat irritaties beginnen te zorgen. Zo worden de bestuurdersprofielen met enige regelmaat gewist en weigert het laden als je er niet de tijd voor neemt. Doe je bijvoorbeeld de auto al op slot terwijl de laadsessie nog niet gestart is, krijg je vrij snel de melding uit de app dat het laden niet gestart kan worden. Een ander punt betreft de alarmlichten. Die staan met enige regelmaat spontaan aan. Ook een keer tijdens het rijden, waarbij de auto eerst stil moet staan om uit te kunnen zetten. Niet handig op de snelweg. Dealer denkt dat dit aan het (aanvullende) alarm ligt, dus dat wordt komende week bekeken.
Om toch de auto maar te vergelijken met de Model S: bouwkwaliteit en rij-eigenschappen zijn beduidend in het voordeel van de Audi, maar als het de overige technieken betreft, zou ik zeker voor een Tesla kiezen. De ervaringen met de Audi-dealer zijn overigens veel beter dan bij Tesla, al moet ik eerlijk bekennen dat ik daar ook altijd netjes en vrij snel behandeld ben. Het recente gegoochel met prijzen en ook een ledstrip in de koplamp vervangen voor 1200,- gaat me wat te ver. Hopelijk gaat dit bij Audi beter bevallen.
Later deze maand gaan we wat verder weg, Frankrijk in. Kijken hoe de auto op langere afstanden gaat bevallen.
Weg ermee!
- 12.700 km
Na 12.700 km en wat discussie met de dealer heb ik de auto weer ingeleverd. Los van comfort stelt de auto op alle fronten teleur voor wat betreft elektrisch rijden. Storingen in de verbinding met de app, bij het opladen, rijgedrag tijdens rijden in de regen, beroerde navigatie, gebruikersprofielen en mobiele verbindingen. Allemaal issues waar ik bij een Tesla uit 2018 nooit problemen mee heb gehad.
Overigens was ook de voorwielophanging niet naar behoren (vindt de dealer niet en als verkoper weet hij dat wel beter dan ik...) en zaten er meer kraakjes in het in- en exterieur dan ik heb ervaren bij Tesla.
De opvolger heb ik nog niet bedacht, maar het wordt in ieder geval nooit meer een Audi.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Audi Q8 60 TFSI e quattro Pro Line S Competition | Carbon | Alcantara Hemel | Massage | B&O | HUD | Pano | 360 Camera | Trekhaak | ACC
- 2024
- 3.268 km

Audi Q8 60 TFSIe Quattro *Pano*Trekhaak*Matrix*B&O*
- 2024
- 7.163 km

Audi Q8 60 TFSIe Quattro | Full option! - B&O - Massage - HUD - Trekhaak
- 2025
- 13 km