Audi A6 Avant 2.8 FSI Pro Line + (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A6 Avant 2.8 FSI Pro Line + |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 128.000 km |
Opvolger in ontvangst genomen
- 2.000 km
Mijn vierde audi op een rij alweer, volgens bij ben ik merkentrouw aan het worden (zie overige reviews). Nadat ik de vorige auto (A4 2008) had overgenomen van een collega, heb ik ditmaal weer eens een auto zelf samengesteld op audi.nl en deze afgelopen vrijdag in ontvangst mogen nemen. Wat is het geworden:
Audi A6 Avant (C7) S-Line, Proline Plus 2.8 FSI Multitronic met, aanvullend op de pakketten de volgende opties:
- Bose geluidsinstallatie;
- 19" S-Line wielen 7-spaaks, in plaats van 5-spaaks (standaard s-line wielen voor 6-cylinder auto's);
- S-line sportstuur met schakelpaddels;
- Sportstoelen met Valcona-leder;
- Audi Music Interface;
- Audi Pre-sense plus pakket met Adaptive Cruise Control, Lane Assist, Side Assist en nog wat functies;
- Opbergpakket;
- Zonwering achterruiten en achterklepruit;
- Snelheidsbordenlezer;
De Proline plus heeft standaard al vier-zone airconditioning, Audi MMI navigatie met HD, groot opklapscherm en touchpad, stoelverwarming, ambiente interieurverlichting, Xenon, Led-dagrijverlichting, Alarm etc. De S-Line voegt daar het S-line sportonderstel, sportstoelen, zwarte hemelbekleding, verlichte S-Line dorpellijsten, sportstuurwiel en de genoemde 19" velgen aan toe.
Al met al een behoorlijk complete auto met als exterieurkleur 'havannazwart'. Die kleur is in mijn ogen wat spannender dan briljantzwart, daar er in fel zonlicht een lichte bruine zweem doorheen zit. Grappig dat RDW aangeeft dat de auto bruin is.. :)
De auto heb ik vrijdag opgehaald en meteen doorgereden naar omgeving van Mannheim om vervolgens zondag naar Parijs te rijden en nu weer thuis te zijn. Dus in 3 dagen 1800 km erop gezet, vandaar mijn eerste review.
In overleg met de dealer heb ik de eerste 100 kilometers de auto rustig goed warmgereden, om vervolgens flink in toeren te varieren. Zaterdag dan vervolgens 240 op de teller gekregen en daar hoefde de auto niet heel veel moeite voor te doen. De auto rijdt echt absoluut heerlijk: zo stil, comfortabel, stevig onderstel zonder klappen als je over drempels heenrijdt en alles werkt echt zoals je het verwacht. De motor heeft een mooie snerp, voldoende vermogen en je zit al snel op hoge snelheden. De adaptive cruise control (ACC) is even wennen, omdat je de neiging zelf te gaan remmen moet onderdrukken. Je kunt instellen hoe de auto moet reageren en hoeveel afstand er moet worden gehouden. Op dynamic accelereert de auto wat sneller zodra dat weer kan en op de tweede stand qua afstand rijdt de auto perfect mee met het verkeer. Zelfs in het dramaverkeer in Parijs heb ik de ACC het werk laten doen.
Het eerste verbruik negeer ik maar even omdat de auto A) net is ingereden en B) ik flink heb doorgereden in duitsland. Over een langere periode zal ik het verbruik wel delen.
De eerste kilometers
- 6.000 km
Nou, de eerste 6000 km zitten er weer op na een maand rijden. Overigens is het niet de bedoeling dat ik zoveel kilometers blijf maken, daar ik anders wel voor een diesel had gekozen, maar het kwam nu eenmaal zo uit. Misschien komt het ook omdat ik nu eenmaal met heel veel plezier in de auto stap :) Hoe bevalt het nu na een maand?
De auto is stil, krachtig, comfortabel maar ook stevig geveerd. Daar waar ik met de A4 met sportonderstel langzaam over drempels moest en elke oneffenheid in het wegdek voelde, strijkt de A6 deze glad zonder week aan te voelen. Echt een prachtige combinatie. De motor is stil onder de 3000 toeren en daarboven prettig hoorbaar. In de S-stand schakelt de bak zeer snel en direct naar het toerenbereik waarin de motor zijn maximale vermogen afgeeft (nou ja, PK, koppel komt eerder vrij) en dan gaat de auto serieus snel vooruit. Maar inplaats van de S-stand gebruik ik vaker de schakelflippers om een inhaalactie voor te bereiden of om terug te schakelen voor een afrit. Werkt allemaal prachtig soepel en zonder hapering. Overigens is dit mijn tweede auto met een multitronic-bak en blijf ik onder de indruk van de soeplesse waarmee die bak zijn werk doet. In mijn beleving net zo snel als een DSG-bak, maar de multitronic(MT) gaat zeker subtieler te werk. De betrouwbaarheid moeten we bij deze nog even afwachten, daar de MT bij mijn vorige auto al vrij vroeg de geest gaf.
De afwerking is eveneens prachtig; alles sluit keurig aan, de bekleding is erg mooi en het hele interieur is met zorg in elkaar geschroefd. Mag ook wel gezien de aanschafprijs, maar ik ben toch wel onder de indruk van de degelijkheid. De spraakbediening van de navigatie, telefoon en media werkt uitstekend, het touchpad werkt ook prima, ook al gebruik ik dat zelden tot nooit(je kunt de zoekopdrachten en telefoonnummers 'schrijven', door de navigatiekaart scrollen en door de jukebox bladeren met de bekende veeg-beweging zoals bijv. op een iPhone). Het Bose geluidssysteem klinkt prachtig, hoewel ik bijv. de subwoofer niet separaat kan instellen. Zeer helder bij de hoge tonen (prachtig bij rustige muziek) en nooit oversturend bij harde bassen en stevige muziek. Ook geen gedreun in de portieren of resonantie elders in de auto, wat ik bij de A4 nog wel eens hoorde.
De Adaptive Cruise Control (ACC) gebruik ik zeer regelmatig en werkt echt uitstekend. Ook in de bebouwde kom gebruik ik het, sinds ik heb ervaren dat de snelheid wordt verlaagd zodra je redelijk scherp stuurt, bijvoorbeeld bij een rotonde. Het werkt prima om je aan de maximale snelheid te houden, zolang je maar zelf remt bij een stoplicht(tenzij er iemand voor je rijdt natuurlijk). Ideale optie.
De auto is erg ruim, maar dankzij de zwarte hemelbekleding en ambienteverlichting niet 'ongezellig', zover je van gezellig kunt spreken in een omgeving met zwart, zwart, zwart en aluminium. De verlichtingslijsten, de verlichting van de voetenruimte en de uplighters geven een prettige sfeer in het donker. De kofferruimte is royaal, netjes afgewerkt en voorzien van een aantal handigheden: spanbanden, verstelbare ogen om bagage(netten) vast te zetten, omkeerbare bodem zodat vieze/natte spullen niet de bekleding vies maken (bijv. een kerstboom met kluit :) ). De achterbank kan nu door middel van twee hendels in de kofferruimte worden neergeklapt, dus je hoeft niet meer de bank om te klappen via de achterdeuren. De hele auto ademt een doordachtheid uit en alles functioneert zoals je het zou willen.
Geen minpunten dus? Nou, de Lane Assist gebruik ik zelden tot nooit, omdat deze nogal snel ingrijpt. Het resultaat is dat je sneller gaat zwalken binnen de rijbaan, dan wanneer je het niet gebruikt. Dus die staat meestal uit. Ook heb ik moeten wennen aan de besturing en dan met name de besturing op autowegsnelheden. In de stad is deze aangenaam licht en op snelheid een stuk zwaarder. Helemaal prima, maar in de middenstand af en toe een beetje zoekerig. De eerste kilometers heb ik er echt even aan moeten wennen en inmiddels zet ik de besturing op 'comfort', zeker op de autoweg. En tsja, het verbruik is nog steeds niet heel laag, hoewel het gemiddelde nu rond de 9,5 kilometer per liter euro 95 ligt. In de stad is het eerder 1 op 7 en als je 120 km/h op de autoweg rijdt, ligt het rond de 1 op 11,5. En eerlijk is eerlijk, zo nu en dan trek ik ook redelijk door met de auto, dus het kan nog wel een stukje beter. Verder heb ik helemaal niets te klagen.
Al met al ben ik zeer tevreden over de eerste kilometers, dus ik hoop dat dat zo blijft. Wordt ongetwijfeld vervolgd.. :)
jammer, maar helaas
- 15.000 km
Jammer, maar helaas heeft iemand in januari niet van de auto af kunnen blijven.. Na een avond gezellig tafelen kwam ik terug bij de auto waarvan inmiddels de achterruit volledig aan diggelen was geslagen.. En probeer dan maar eens een juiste nieuwe ruit te laten plaatsen van een auto die nèt op de markt is. Een van de bekende autoglaszetters heeft in ieder geval tot twee keer toe een achterruit van het vorige model A6 proberen te plaatsen.. dus uiteindelijk bij de dealer e.e.a. laten repareren. Zonwering was ook stuk en de krasjes vanwege het glas moet ik nog laten bijwerken. De dealer heeft al twee keer opnieuw het glas uit de kofferklep gehaald, maar elke keer opnieuw lijkt het wel een glasbak met dat gerinkel. Hopelijk beseffen deze mensen ooit met wat voor irritatie ze iemand opzadelen wanneer ze een ruit inslaan, want ik kan er echt boos om worden. Maar goed, de auto rijdt verder voortreffelijk. Tot op heden 0,0 olie bij te hoeven vullen en ook bij het peilen blijkt dat de auto nog nauwelijks olie heeft verbruikt. Netjes voor een nieuwe auto en zeker daar ik de auto niet ontzie. Met enige regelmaat op de duitse autobahn waarbij de 240 op de teller wordt aangetikt, vaak filerijden en stadsgebruik, maar de auto vindt het allemaal best (is het ook een auto voor :) ). Uiteraard rijd ik de auto wel altijd netjes warm en is deze erg soepel na het inrijden conform suggestie van de dealer.
Het is saai, want ik heb niets op de auto aan te merken. Het lane-assist gebruik ik nog steeds nauwelijkse, de adaptive cruise control zeer regelmatig, het bose-systeem is een absolute aanrader en alles werkt zoals je het verwacht en wilt. Het verbruik ligt nog steeds rond de 1 op 10, dus dat lijkt mij inmiddels wel het werkelijke verbruik. Op lange (autoweg-)ritten lukt 1 op 11,5/12, maar de korte stukjes nekken het verbruik behoorlijk. Nu spreek ik het vermogen van de auto ook regelmatig aan en speel ik af en toe met de schakelpeddels, dus zo vreemd is het ook weer niet.
Conclusie na de eerste 15k km: top en blij :)
Weinig spannends
- 25.000 km
Inmiddels 25k km op de teller (ik rijd een stuk minder dan voorheen, vandaar nu ook de keuze voor een benzine ipv een diesel, al komt dat rekentechnisch alsnog niet helemaal uit :) ) en de zomerbanden zitten er al een tijdje op. De auto stuurt daarmee net wat scherper en ook zijn deze banden nog wat stiller. Verder valt er eigenlijk erg weinig te melden: de auto rijdt nog steeds heerlijk, het verbruik is iets gedaald naar gemiddeld 1:10,5 en ik heb nog steeds geen olie hoeven bij te vullen. Over 5k km de eerste beurt, maar ik heb geen bijzonderheden te melden waar ze op moeten letten. Al met al een heerlijke auto, is mijn conclusie na een half jaar sturen.
60K KM
- 60.000 km
Tsja, de reden dat ik van diesel naar benzine ben gegaan ligt hem in het feit dat ik veel minder kilometers ben gaan rijden (en meer ben gaan vliegen). Even een korte update na 60K km en 1,5 jaar sturen: top! Geen enkel probleem gehad, de multitronic schakelt nog steeds erg soepel, de motor is heerlijk los en snel en alles werkt zoals het hoort. Geen enkel probleem gehad met de auto. De zomerbanden liggen er weer onder en dat stuurt toch een tandje scherper. De keren dat ik naar de regio Frankfurt rij geniet ik erg van de snelheid van de auto en de stabiliteit. Op de teller 251 gehaald (iPhone GPS op dat moment 238) en ook dan voelt de auto erg relaxed aan. Het interieur lijkt niet gevoelig voor slijtage, ik vind het exterieur ook nog steeds erg aansprekend en overall blijf ik het een fantastische auto vinden. In de comments stond dat het jammer is dat de auto geen S-line exterieur heeft en dat kan ik op zich wel begrijpen. Het s-line exterieur pakket maakt het, in sommige uitvoeringen, tot een brute auto, maar ik vond het destijds te schreeuwerig, met name de oversized spoiler boven de achterruit. Ik mis het niet, hoewel een s-line daytona C7 met rotor-velgen erg mooi is :)
Goed, weinig spannends te melden: gewoon een topwagen!
KM update
- 95.000 km
Inmiddels 95K op de teller en absoluut geen spannende dingen te melden: verbruik is 1 op 11 gemiddeld, geen gebreken of problemen. Fijne kar :-)
Gekocht & verkocht
- 128.000 km
Het lease-contract van de A6 liep bijna af en ik had besloten om gebruik te gaan maken van de eigen-autoregeling in plaats van een nieuw lease-contract aan te gaan. Dus heb ik de A6 overgenomen en direct ingeruild voor een andere Audi (S7, 2014, zie review).
Terugkijkend op de A6 vind ik het een prachtige auto, bijzonder comfortabel, snel en ruim genoeg. Wat betreft de afwerking heb ik geen enkele klachten over het interieur of multimedia, echter heeft de kwaliteit van de multitronic mij wederom teleurgesteld. Het is een wijze zet (hoewel erg laat) om deze transmissie niet opnieuw aan te bieden (facelift A6 heeft nu S-Tronic, geen Multritronic meer), daar in de laatste maanden van het lease-contract de bak liefst tweemaal onder garantie is vervangen. Zeer comfortabele en snel 'schakelende' bak, maar oh zo gevoelig en kwetsbaar.. Wel iets om in gedachten te houden , mocht je in de running zijn voor een gebruikte A6.
Verder geen klachten over de auto gehad, ik ben er zeer zuinig op geweest en kijk er zeer tevreden op terug.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.