Audi A6 2.4 (2006)

autoreview

Audi A6 2.4 (2006)

Signalement

UitvoeringA6 2.4
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf224.000 km
KM-stand laatst280.000 km
Lezerswaardering: 93%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop en eerste kilometers

  • 280.000 km

Na 2 maal een A4 B5 in bezit te hebben gehad (Sedan 4 jaar en avant 2 jaar) nu de overstap gemaakt naar een A6 uit 2006, een sedan.
Het is een 2.4 bezine met een V6 gekoppeld aan de (gevreesde) multitronic.

Ik was toch al een tijd op zoek naar iets nieuwers en luxers dan de A4. Niet dat de A4 tegenviel, maar ik wilde wel graag iets jongers. Na diverse exemplaren bekeken te hebben waar ofwel historie ontbrak, ofwel met de handelaar iets niet in de haak was, uiteindelijk een mooie gevonden. Vraagprijs was OK en de inruil prima. Dus uiteindelijk na een uitgebreide proefrit de knoop doorgehakt en de A6 gekocht. Het is een zwarte in een vrij riante uitvoering.
-Grootbeeld kleuren navi
-MMI high multimediasysteem
-Bleutooth carkit in de MMI geintergreerd
-Multitronic
-PDC voor en achter
En uiteraard alle standaard luxe als climate control, 4 elektrische ramen, 6-cd wisselaar, licht en regensensor, mooi verlichtingspakket etc.

De staat van onderhoud is zeer goed te noemen, alle beurten netjes afgestempeld in het boekje, en de multitronic is in juli 2013 gereviseerd. Ook bij deze modellen is die nog niet volledig vrij van gebreken, alhoewel die wel al stukken beter is.
Bij aankoop goed op de koude start gelet (ratelen) i.v.m. kans op oprekken van de distributieketting. Dit gaat gepaard met motorstoringen in een later stadium. Bij dit exemplaar echter geen ratel te horen bij koude start en geen gekke storingen.

De eerste indruk van de wagen is solide, een echte cruiser en zeer netjes afgewerkt. Het MMI systeem is gewoon een genot in de auto, de Navi werkt prima na een update van de kaarten. Er zit een standaard geluidssysteem is, dit voldoet, maar ook niet meer dan dat, wellicht nog eens keer wat aan doen in de toekomst.

De auto staat op 16 inch audi velgen met michelin banden. Dit bevalt mij prima, grip is goed en wegligging idem dito.

Zicht rondom is prima. De auto is lang, dus met parkeren een beetje oppassen, maar daarvoor heb je de parkeersensoren voor en achter. De ruimte binnenin voor en achter is ruim. Met 4-5 volwassenen reizen is echt geen probleem.

Veel mensen denken bij een V6 aan een race auto. Deze auto is absoluut niet langzaam maar ook geen kanon. Hij rijdt uitermate soepel door de multitronic en is een echte snelwegliefhebber. Het verbruik op de snelweg ligt op ca 1:12 bij 120-130 gemiddeld. Ga je naar de 150 is het direct op 1:9. Korte stukken gaat het snel naar 1:8. Maar goed, voor de zuinigheid koop je geen V6 en 1600 kg zware auto.
De lekkere V6 roffel maakt het verbruik trouwens ruimschoots goed.

Ik heb er tot heden bijna 3.000 km mee gereden, en het rijden blijft heerlijk. Heb tot nu toe 1 probleem gehad : De elektronische handrem. Ik vind het een heerlijke uitvinding als het werkt, maar als die het niet doet kun je wel eens voor een probleem komen staan. Zo ook ik.
Ik had een storing, maar moest hier nog naar laten kijken, tot een dag dat de auto niet meer voor of achteruit wilde, handrem zat vast. Zoals bij zovelen bekend zal klinken : Kabel aan de motor op de remklauw doorgerot doordat er vocht in de stekker kan komen. Heb een nieuwe stekker en stuk kabel gemonteerd en probleem en storing direct weg. Handrem werkt weer zoals het hoort.

Verder heb ik de olie+filter reeds ververst en 2 nieuwe voorbanden aangeschaft, dus we kunnen weer even vooruit. De APK verloopt eind september, dus dan kunnen we meer zeggen over de staat.

Ik zal deze review verder updaten naarmate ik meer kilometers maak. Binnenkort komt er een vakantie aan met de auto, dus dan zullen de kilometers wat harder gaan.
Ik heb voorlopig comfort en prestaties op 4 sterren gezet. Gebruikskosten kan ik nog niet veel over zeggen evenals betrouwbaarheid, dat moet zich nog uitwijzen.

Update september 2014 - 228.000 km.
Eind augustus naar de APK geweest. Geen op of aanmerkingen aan de auto.

De auto bevalt nog steeds goed na 4 maanden, ook al een rit op en neer naar Parijs erop zitten, dat ging zeer prettig. Bij een normale rijstijl, 130 op de snelweg kwam ik over de ca. 1000 km op en neer op een verbruik van 1 op 13,5. toevalligerwijze exact de fabrieksopgave volgens deze site bij snelweggebruik. Bij korte stukken en gecombineerde ritten kom je eerder bij de 1 op 10 uit. Maar als de motor warm is en je lekker door kunt rijden wordt het verbruik redelijk gunstig. Het had misschien nog iets gunstiger gekund bij de rit naar Parijs, want heb in Parijs zowel op de heenweg als terugweg naar de parkeergarage op Saint Lazare aardig wat moeten stoppen en korte stukjes gereden (totaal denk ik 1,5 uur stadsverkeer).
Vervolgens op de snelweg bewijst deze auto waar hij voor gemaakt is : Cruisen. Wat een genot om in te rijden. Navi werkt prima met een nieuwe DVD met actuele kaarten, ook in Parijs.
Ik kan momenteel geen minpunten aan de auto bevinden.
Na aanschaf heb ik de olie direct vervangen, dus nu toch al aardig wat gereden en geen olieverbruik. Deze motor staat daar wel enigszins om bekend, dus zal het in de gaten houden.
Tot nu toe dus een tevreden A6 rijder.
Volgende update denk ik aan het einde van het jaar als ik de auto dik 8 maanden rij.

Update Maart 2015 : 233.000
Weer een aantal maanden verder, en nog steeds zeer tevreden over de auto.
Wel een issue gehad met de ABS, het lampje bleef maar branden en uitlezen gaf een Remdruksensor storing in de ABS ECU. Deze heb ik laten reviseren bij ECU Repair in Helmond, sindsdien geen storingen meer gehad. Heb de unit zelf uitgebouwd, buiten een inverted Torx dop heb je hier geen bijzonder gereedschap voor nodig.
Nog wat kleine schoonheids dingen aangepast maar verder gewoon starten en rijden.
Gemiddeld verbruik zit ongeveer op 1 op 10-11, maar als ik rij, is het veel snelweg.
Olieverbruik is nihil. Als ik een schatting moet maken denk ik 1 liter op 4000-5000 km.
De luxe en het comfort van een dergelijke auto wennen snel, ik zou niet meer terug willen naar mijn vorige A4.
Ook in vergelijking met sommige vrienden die nieuwe auto's rijden (wel uit een ander segment) zou ik zeker niet willen ruilen.
Ik kan nu ook een goed oordeel vellen over de stoelen : Ik heb de standaard stoelen erin, maar deze zitten meer dan prima naar mijn mening. Ook na lange ritten heb ik nooit last van mijn rug of vermoeide benen.
Prestaties : Dit is een V6, maar geen kanon. Het rijdt ongeloofelijk soepel, en meer dan voldoende om goed mee te komen. Cruise snelheid in Duitsland 160, daar is deze auto voor gebouwd en dat merk je aan alles. Zelfs op die snelheid strijkt hij alle bobbels glad met het onderstel dat op comfort is afgesteld.
Betrouwbaarheid : Hij heeft me nog niet laten staan en loopt/start altijd. Ook hier tot nu toe niets te klagen.
Kosten : Tsjaa, verbruik is vrij fors, maar dat weet je van te voren. Onderhoud kan ik laag houden omdat ik veel zelf kan en me verdiep in de techniek van de auto. Onderdeel prijzen vallen wel mee als je de onderdelen op de gerenommeerde webshops besteld.
In mei is de auto toe aan een grote beurt:
Bougies, alle filters, olie, remvloeistof en koelvloeistof. Ik ga dit zelf doen en ga naar de garage waar ik de keuring altijd laat doen om de onderkant te laten inspecteren en de remmen te bekijken (dit werkt net wat makkelijker op een brug). Als dit gebeurd is, gaan we deze review weer updaten.

September 2015 : 237.000 km
Zo, weer een tijdje verder. Zoals hierboven beschreven in mei zelf een grote beurt uitgevoerd : Olie, alle filters, koelvloeistof, remvloeistof, bougies en alles waar ik bij was goed gereinigd.
Eenmaal bij de garage de onderzijde en draagarmen geïnspecteerd. Alles in prima conditie. Wel even een airco service laten uitvoeren, was al 3 jaar geleden, en achteraf bleek ook dat er wat koudemiddel verdwenen was. Werking was nog goed, maar ben defecte delen liever voor.
Daarna lekker tuffen tot hij afgelopen week voor een nieuwe APK ging. Uitslag : Niks, geen reparatieadvies etc. Ik hou dan ook alles zelf in de gaten, en mocht er iets defect zijn, wordt dit gewoon direct verholpen met de juiste onderdelen. Ik wissel vaker dan voorgeschreven de olie uit voorzorg, die longlife vind ik maar niets. In mijn ogen is dat veel te lang met dezelfde olie. Maar goed, dat bepaald ieder voor zich natuurlijk.
Nog steeds heel tevreden over de auto, start altijd, rijdt prima, de multitronic blijft een heerlijke bak, en de V6 is gewoon een lekker rustige motor.
Kortom : Een tevreden A6 rijder. Tot de volgende update!

April 2016: 242.000
Beetje een saaie review aan het worden, aangezien ik ook niet extreem veel rij. We zijn 5.000 km verder en rijden comfortabel door. De auto wordt voor van alles gebruikt op het moment, van wat langere ritten tot naar de supermarkt. Het maakt hem allemaal niets uit.
De auto is volgens mijn schema weer toe aan een oliebeurt eind mei/begin juni. Verder staat er geen onderhoud op de planning dit jaar.
We verwachten in augustus een kleine, dus zal de ruimte in de auto ook eens gebruikt gaan worden.
Onlangs via een actie bij de dealer een nieuwe navigatie DVD gehaald met up to date kaarten. En ik moet zeggen dat het nu weer allemaal prima erin staat.
Enige waar ik me een beetje aan stoor de laatste tijd is de ruis die te horen is bij muziek afspelen vanaf de CD-Wisselaar. Het geluid van de radio is loepzuiver. Als ik besluit de auto nog een jaar of 2 te rijden gaan we denk ik voor een andere oplossing.
Volgende update volgt hopelijk bij de APK in september als er niets raars tussendoor gebeurt.

Juli 2018 : Ca. 258.000
We hebben de auto nog steeds. Hij rijdt nog steeds prima en alles functioneert nog naar behoren. Defecten hebben we niet gehad, alleen onderhoud. 2 banden, een accu en wat lampjes. Verder heb ik de remvloeistof vervangen en alweer 2 x de olie sinds de laatste update. Tevens vorig jaar een uitgebreide beurt met alle filters zelf gedaan. Nu net voor de zomer een airco service laten doen. Was alweer 3 jaar geleden.
Qua ruimte en luxe blijft het een fijne auto. Hij start en rijdt altijd. En ik moet zeggen dat ik dat het laatste jaar ook alleen met de auto gedaan heb. Gewassen is hij al een tijd niet meer, van binnen en van buiten niet. Met een verhuizing+verbouwing en een kindje van 1,5 wordt de auto ineens echt gebruikt waarvoor hij bedoeld is, rijden en spullen vervoeren.
In september weer APK, verwacht geen schokkende zaken. De auto mag in ieder geval voorlopig nog blijven, ben er over het algemeen (op het verbruik na) zeer tevreden over. Echt een kwaliteitsproduct in mijn ogen.

Mei 2022 : ca. 280.000
Nog steeds in bezit!
Laatste jaren weinig kilometers maar ben nog steeds tevreden en doe de auto voorlopig ook niet weg.
Geen noemenswaardige problemen gehad behalve een aanrijding waarbij rechtsvoor wat schade opliep. Auto werd door de verzekering totall loss verklaard maar heb uiteindelijk dagwaarde minus “wrakwaarde” van de verzekering gekregen, en de auto vervolgens zelf gerepareerd. Alleen het spuitwerk uitbesteed. Hij staat er nog steeds keurig bij.
Onlangs 4 nieuwe Michelins gemonteerd en een airco service laten doen. Verder de afgelopen jaren wel divers onderhoud gepleegd; reguliere oliebeurten, filters, remmerij voor en achter vervangen, nieuwe multiriem met alle rollen en spanner en een nieuwe binnenzijde van de bestuurdersdeur gemonteerd (gebruikt). Door mijn eigen toedoen was deze flink gescheurd (gordel zat ertussen met dichtmaken).
1 x pech gehad met een lege accu (gelukkig voor de deur) lader een nachtje eraan en alles weer ok. Omdat ik weinig rij doe ik dit nu met regelmaat bij lage temperaturen in de winter, daarna niet meer voorgekomen.
Conclusie; prima auto en zeeeeeer betrouwbaar gebleken de afgelopen 8 jaar. We rijden nog even door.

PRIVATE LEASE Audi A6

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.