Audi A4 Avant 2.0 TFSI ultra MHEV 190pk sport (2018)

autoreview

Audi A4 Avant 2.0 TFSI ultra MHEV 190pk sport (2018)

Signalement

UitvoeringA4 Avant 2.0 TFSI ultra MHEV 190pk sport
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand laatst5.000 km
Lezerswaardering: 44%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een prachtige auto

  • 1.500 km

De vorige A4 werd ingeruild voor een Audi A4 Avant 2.0 TSFI S-Line in Black Edition uitvoering. In de kleur Daytona Grey (pareleffect).

Een plaatje van een auto waarbij het zwart van de Black Edition perfect past bij de grijze kleur. De zwarte gril, de zwarte raamlijsten, spiegels, dakdragers en skirts geven de auto een veel sportiever uiterlijk, zeker in combinatie met de extra getinte ramen.

De velgen heb ik bewust in de grijze kleur gekozen, waarbij het grijze hart ook weer matched met de kleur van de lak. Met achter de dubbele uitlaten maakt dit de auto compleet af.

Het rijden:
De S-tronic automaat schakelt razendsnel en in D wel wat snel door, maar met de 190 PK heb je daar nooit hinder van. Wil je van zijn plaats komen dan schakelt de bak direct terug zonder vervelende vertraging. Wil je wat sportiever rijden dan is de S-stand aan te raden.

Voor de echte leuke ritjes kan je zelf ook schakelen met de flippers achter het stuur. Leuk op bochtige wegen om een potje te sturen. Opvallend is dat de motor een mooie, sportieve brom maakt.

De 2.0 motor is meer dan snel genoeg. Het vermogen komt vroeg beschikbaar en een sprintje naar de 100 is een fluitje van een cent. Ook daarboven trekt de auto mooi door tot (volgens het boekje) ergens richting de 240. Bij accelereren hoor je een mooi geluid vanuit de motor en uitlaat, maar bij cruisen is de auto bijzonder stil. Het akoestische glas houdt zelfs het windgeruis buiten en het enige wat je hoort is het geluid van de banden.

Het grootste gewin van deze A4 ten opzichte van het vorige model is dat het onderstel nog beter is en dat de gewichtsverdeling aanzienlijk verbeterd is. Onderstuur in snellere bochten is verdwenen en het S-line onderstel is stug, maar comfortabel genoeg. Bij het drive select kies ik altijd de dynamic optie. Daarin reageren stuur en gaspedaal het meest direct.

Het interieur:
Een plaatje! De lederen stoelen met rode stiksel, de mooie black afwerking van het dashboard en het veel fraaiere middenconsole. Het nieuwe model Audi is qua interieur 10x mooier dan het vorige en de standaard in haar segment.

De bediening van de MMI is sterk verbeterd. Het systeem reageert sneller en de bediening is makkelijker. Bij de navigatie is de rijbaan aanduiding tijdens de kruispunten toegevoegd.
Qua geluid is het Audi Sound System in orde, maar bijzonder is het niet te noemen.

Wat vinden anderen er van?
Op AW staan er standaard 25 negatieve reacties onder ieder bericht over een Audi. Gelukkig, in real life volop lof voor de auto. Mensen zijn verrast door het sportieve uiterlijk en dankzij de black edition is de auto onderscheidend t.o.v. een standaard A4 of S-line. Met regelmaat verdraaien mensen hun nek of geven zelfs onbekende mensen complimenten.

Al met al ben ik zeer tevreden over de auto. De volgende review volgt over een paar 1000 kilometer. Vragen? Stel ze gerust hieronder.

Bijna perfect

  • 5.000 km

De eerste 5000 kilometers liggen inmiddels alweer achter me en ze zijn voorbij gevlogen. Deze A4 is in alle opzichten een wereld van verschil met het vorige model. De belangrijkste 'wins':
- Stuurgedrag: Het onderstuur is verdwenen
- Interieur: Modern, stijlvol, prachtig
- Onderstel: Het (verlaagde) S-line onderstel is gebalanceerder, nooit oncomfortabel en ook geschikt voor een vlotte rijstijl

De automaat werd in sommige testen bekritiseerd en daar kan ik deels inkomen. Daarbij is het niet de bak, die is razendsnel, maar wel de ECO-afstelling daarvan. 50 in zijn 6 in de D-stand is wel wat overdreven. Gelukkig schakelt de bak erg prettig en nagenoeg feilloos. De lage toerentallen die gehanteerd worden in de D-stand zijn voor mij hierdoor niet storend.

Minpunten:
Iedere auto heeft altijd wat minpunten, maar ik moet oprecht mijn best doen om deze te vinden. Wat mijn inziens beter had gekund is de kwaliteit van het Audi Sound Pakket. Dat geluid is OK, maar in een auto met een dergelijk prijskaartje je toch wat meer verwachten.

Ander minpuntje is dat het instellen van de navigatie redelijk omslachtig is. Gelukkig werkt het inspreken via een 'voice commando' vrij aardig.

De auto zelf is bijzonder stil, maar helaas is er bij snelheden boven 120 kilometer per uur een zwaar rolgeluid van de banden (continental). Deze worden nu vervangen door vier Michelins waarmee dit probleem verholpen moet zijn.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.