Audi A4 Avant 2.0 5V (2002)

autoreview

Audi A4 Avant 2.0 5V (2002)

Signalement

UitvoeringA4 Avant 2.0 5V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf218.000 km
KM-stand laatst387.820 km
Lezerswaardering: 63%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fijne auto , maar hoe lang nog ??

  • 358.000 km

In Jan 2007 deze auto kunnen overnemen van een kennis voor kleine 12k. Eerste kleine was op komst, dus meer ruimte als in een 3 deurs ibiza. Inmiddels zo'n 140.000km ermee gereden, dus een review is wel op z'n plaats.

Het betreft een A4 Avant 2.0 20V Proline op Necam LPG G3. Begon als lease auto op LPG. Gekocht met 218.000km op de teller. Hij is handgeschakeld. Aan de multitronic wilde ik me niet wagen met de slechte berichten hierover.

Comfort:

Zoals in veel andere reviews reeds beschreven, is dit vooral een comfortabele reis auto. Voor het betere bochtenwerk hoef je deze niet mee te nemen. Ik heb ook nog de standaard 15 inch velgjes erop, ondanks dat de verleiding voor grotere groot is (staat wel een stuk beter), maar de kosten voor de banden zijn dan weer groter en het comfort gaat weer achteruit.

Audi concert voldoet voor mij prima. Stekkertje van Bass box achterin omgedraaid zodat deze in lijn met de overige speakers functioneert.

Ruitenwissers vervangen voor aerotwins incl. arm.

Onlangs veertjes tussen dempers van de achterklep gemonteerd. Gaat nu automatisch open als ik op de kofferbak knop druk van de AB. Alleen niet automatisch dicht, maar dan heb je toch je handen vaak weer vrij.
€ 30,- is wel een stuk goedkoper dan de systemen van tegenwoordig. Heb ze van iemand overgenomen, dus kan jullie niet vertellen waar je deze specifieke veertjes kunt halen. Sorry

Prestaties:

Bij lage toeren is er relatief veel trekkracht waardoor ik weg kan rijden zonder ook maar gas te hoeven geven. Ook eens in een 1.8T geprobeerd, maar die heeft toch echt wat meer toeren nodig. Verder is het geen strepen trekker. Inmiddels zijn er door het LPG systeem i.c.m. het aantal km's wel wat paardjes gaan hemelen, dus gaat het nog wat trager.

Betrouwbaarheid:

In de afgelopen 5 jaar een aantal problemen gehad, maar gezien de kilometerstand wel te verklaren. Hieronder de reparaties buiten normaal onderhoud (olie, banden, filters ed.):

- Dashboardkastje gerepareerd d.m.v. schroef (armpje afgebroken (reeds voor aankoop)bekend probleem))
- Bevestigingspunt zonneklep vervangen. (was afgebroken (reeds voor aankoop)
- Kat vervangen (mogelijk veroorzaakt door hoge olieverbruik)
- Kabeltje injector gerepareerd. Had al injector besteld, maar bleek niet nodig te zijn. Moest helaas wel worden afgenomen omdat dit op mijn verzoek was besteld :-(
- Stuurhuis was lek en is vervangen (gebruikt)
- Thermostaat vervangen. Deze was gesloopt door de waterpomp die wat schoepen was verloren. Zodoende meteen deze vervangen i.c.m. distributie riem ed. Verder geen vervolgschade kunnen vinden.
Op wintersport vond ik het al vreemd dat de motor temperatuur af nam als ik de auto in de versnelling van de berg af liet rollen :-)
- 1x fusekogel vervangen.
- 1x wiellager vervangen.
- 4 a 5 x bobine vervangen. Nu na eindelijk een terugroepactie, nog een paar gratis bobines van audi terug kunnen krijgen. Ps bobine van de 20V heeft de ANWB niet in de auto. Neem dus een reserve mee !! 1x audi service moeten bellen op een zondag waardoor ik niet even op 3 pitten naar de dealer kon rijden. Dat was dus € 305,65 voor 1 bobine !!!
- 1x stadslichten vervangen.
- 1x H7 dimlichten vervangen. Gewoon niet vaak aanzetten die lampen dan gaan ze ook niet zo snel stuk :-)
- Lampjes binnenverlichting onder stoelen vervangen.
- Accu vervangen.
- Bakolie vervangen. Vond het zelf wel eens tijd worden na 250.000+ km's Staat echter niet voorgeschreven. Schakelde hierna wel weer wat soepeler.
- Olie peilstok houder vervangen. Was afgebroken. Is een zwak punt.
- Condensor airco lek en vervangen. Steenslag doe je niets aan.
- Druk sensor LPG systeem vervangen. Schakelde steeds terug naar benzine. Door defecte sensor dacht systeem dat tank leeg was en schakelde terug op benzine.
- Motor verbruikt behoorlijk wat olie. Hij staat erom bekend en was ook bij mij bekend voor de aanschaf. Eerst 1 op 5000km, nu 1 op 2500 a 3000km. Reeds andere olie (5W40) en forte flush en fortifier geprobeerd. Ook kleppendekselpakking vervangen (Er lag olie op 2 bougies en die bobines waren ook behoorlijk nat van de olie).Ik twijfel nog om een keer 10W40 te proberen, want heb begrepen dat dit intern weer voor problemen kan zorgen m.b.t. smering van bepaalde delen. Nog geen echt resultaat m.b.t. verbruik, maar goedkoper dan revisie en dat heeft nu niet echt veel zin meer. BIS geeft wel altijd netjes aan dat er weer een litertje bij moet, dus dat is wel handig.

Gebruikskosten:

Ik ga vrijwel nooit naar de dealer en zoek wel een lokale reparateur met kennis en gebruik waar mogelijk gebruikte onderdelen.
Dan zijn de kosten nog in de hand te houden. Olie, filters en remmen doe ik zelf. Door het hoge olieverbruik wordt het vervangen van het oliefilter wel eens overgeslagen aangezien de olie toch al vervangen is. Even de service interval resetten en gaan :-)

Verbruik bij normale rijstijl (max snelheid tot +10km/h) 1 op 9 op LPG. Bij zuinig rijden 1 op 12 mogelijk (dit houdt wel in 100 max !!)

Hier nog een lijst met het uitgevoerde onderhoud met de prijzen van de extra dan wel dure reparaties;

Onderhoudshistorie Audi A4 Avant

- 05-03-’07 Kleine beurt + APK bij 221.155 (0W30 longlife) € 206.91
- 28-04-’07 Olie bijgevuld bij ongeveer 226.000 km (0.5 liter).
- 09-05-’07 Kat vervangen + Lambda sonde € 1409.02
Lakstift € 9.33
- 23-06-’07 Olie bijgevuld bij 231.600 km (0.5 liter).
- 29-06-’07 Airco laten bijvullen (180gram was nodig). € 99.-
- 18-07-’07 Olie bijgevuld bij 233.840 km (0.5 liter).
- 01-08-’07 Olie bijgevuld bij 236.100 km (0.5 liter).
- 06-08-’07 Ventilatiesysteem gereinigd (airco cleaner).
- 07-08-’07 Interieurfilter vervangen.
- 11-08-’07 Luchtfilter vervangen bij 236.850 km.
- 29-08-’07 Olie bijgevuld bij 238.590 km (0.5 liter).
- 09-10-’07 Olie bijgevuld bij 241.132 km (0.5 liter).
- 17-10-’07 Peilstokhouder vervangen € 24,85
- 07-11-’07 Olie bijgevuld bij 243.426 km (0.5 liter).
- Olie bijgevuld bij 246.000 km (0.5 liter).
- 03-12-’07 Aerotwins gemonteerd bij 246.000 km. € 99,-
- 10-01-’08 Olie + filter vervangen 5W40 4.0liter bij 248.344km.
- 30-01-’08 Injectoraansluiting gerepareerd + koelvloeistofsensor vervangen.
bij 248.846 km. € 202,05
- 06-02-’08 4x Conti. PC 205/65/R15 bij 249.550 km
+ ruitenwisser mechaniek gesmeerd.
- 18-02-’08 Remvloeistof vervangen en remmen gereinigd. Bij 250.275 km.
Koelvloeistof gecontroleerd (prima)
- 06-03-’08 Olie bijgevuld bij 251.007 km (0.5 liter).
- 16-03-’08 Steekas keerring rechts vervangen + Bakolie bij 251.304 km.
- 29-03-’08 Bobine ‘D’ vervangen bij 252.400km. € 44,65
- 02-04-’08 Olie bijgevuld bij 252.600 km (0.5 liter).
- 04-04-’08 Bougies vervangen bij 252.800 km.
- 06-05-’08 Olie bijgevuld bij 255.036 km (0.5 liter).
- 25-05-’08 Bobine ‘B’ vervangen bij 256.393km. € 305,56
- 09-06-’08 Olie bijgevuld bij 256.940 km (0.5 liter).
- 02-07-’08 Olie bijgevuld bij 258.810 km (0.5 liter).
- 30-07-’08 Interieurfilter vervangen bij 260.904km.
- 12-08-’08 Olie bijgevuld bij 261.011 km (0.5 liter).
- 29-08-’08 Olie vervangen incl. trystar lube bij 262. 834 km (3.75liter + 0.25 lube)
- 12-09-’08 Stuurbekrachtigingolie en nokkenassensor vervangen bij 263….
€ 275,72
- 06-10-’08 Olie bijgevuld bij 264.900 km (0.75 liter).
- 24-11-’08 Olie bijgevuld bij 267.595 km (0.5 liter + trystar lube)
- 11-01-’09 Olie bijgevuld bij 270.100 km (1.0 liter)
- 12-04-’09 Olie bijgevuld bij 274.378 km (1.0 liter)
- 24-04-’09 Condensor vervangen bij 274.864 km € 449,20
- 08-06-’09 Olie bijgevuld bij 278.016 km (1.0 liter)
- 08-08-’09 Olie bijgevuld bij 281.565 km (1.0 liter)
- 12-11-’09 Stuurhuis vervangen, uitgelijnd en 4 nieuwe banden bij 287.000 km.
€ 1272,71
- 19-02-’09 Distributieriem, multiriem, rollen, waterpomp, koelvloeistof en olie + filter vervangen bij 294.704m. € 997,35
- 20-05-’10 Olie bijgevuld bij 301.615km.(1.0 liter)
- 09-07-’10 Fuse kogel vervangen € 107,10
- 10-09-’10 Olie bijgevuld bij 309.600km (1.0 liter)
- 15-11-’10 Schijven en blokken vervangen voorzijde en olie bijgevuld bij 317.151km (1.0 liter)
- 14-12-’10 Olie bijgevuld bij 319.700km (1.0 liter)
- 01-02-’11 Olie bijgevuld bij 322.216km (1.0 liter)
- 06-03-’11 Olie + filter ververst bij 325110km bougies + 1 band vervangen APK
- 04-04-’11 Olie bijgevuld bij 326.930 km (0.75 liter)
- 26-05-’11 Olie bijgevuld bij 330.650 km (0.5 liter)
- 05-06-’11 Olie bijgevuld bij 331.953 km (0.5 liter)
- 24-06-’11 Olie bijgevuld bij 333.853 km (1.0 liter)
- 26-07-’11 Olie bijgevuld bij 337.279 km (1.0 liter)
- 14-09-’11 Olie bijgevuld bij 340.141 km (0.5 liter)
- 01-10-’11 Kleppendekselpakking vervangen bij 341.221 km € 50,-
- 08-10-’11 Olie bijgevuld bij 341.472 km (0.5 liter)
- 22-10-’11 Olie + Filter vervangen incl. Forte Oil Flush (2x400ml)
400 ml Forte Oil Fortifier. Bij 342.479 km
- 26-10-’11 Olie bijgevuld bij 343.272 km (0.5 liter)
- 07-11-’11 Olie bijgevuld bij 344.480 km (0.5 liter)
- 09-11-’11 Banden vervangen Michellin Energy Saver 195/65/15 bij 347.123 km
- 23-11-’11 Olie bijgevuld bij 345.957 km (1.0 liter)
- 31-12-’11 Olie bijgevuld bij 348.771 km (1.0 liter)
- 26-02-’12 Olie bijgevuld bij 352.208 km (1.0 liter)
- 04-03-’12 Druksensor LPG vervangen.€ 271,-
- 17-04-’12 Olie bijgevuld bij 355.062 km (1.0 liter)
- 25-05-’12 Olie bijgevuld bij 357.973 km (1.0 liter)
- 27-05-’12 Airco service 90 gram toegevoegd € 54,-
- 27-06-’12 Olie bijgevuld bij 360550 km (0.9L super spul) € 30,-
- 26-07-’12 Olie bijgevuld bij 363400 km (1.0 liter)
- 27-07-’12 Hoge druk sensor airco vervangen € 70,-
- 21-08-’12 Olie bijgevuld bij 367168 km (1.0 liter)
- 04-10-’12 Olie bijgevuld bij 370.467 km (1.0 liter)
- 28-10-’12 Luchtfilter en interieurfilter vervangen 372.575 km
- 08-11-’12 Olie bijgevuld bij 373.695 km (1.0 liter)
- 19-12-’12 Stadlicht en remlicht links vervangen bij 376.880 km
- 20-12-’12 Olie bijgevuld bij 377.088 km (1.0 liter)
- 31-01-’13 Olie bijgevuld bij 379.674 km (1.0 liter)
- 08-02-’13 Oliefilter vervangen bij 380406
- 19-02-’13 Olie bijgevuld bij 381524 km (1.0 liter)
- 28-02-’13 Stuurashoes vervangen en nieuwe APK € 200,-
- 03-04-’13 Olie bijgevuld bij 383840 km (1.0 liter)


Ik kom zo totaal met wat geschatte kosten uit op grofweg zo'n € 7000,- onderhoudskosten in 5 jaar tijd over 140.000km. Valt me eigenlijk niet echt tegen als je begint met zo'n kilometerstand. Wel apart als je de kosten calculator van AW gebruikt. Deze geeft aan slechts 909,-/ jaar voor onderhoud (5 jaar 25.000km/jaar). Dat lijkt me dan best wel weinig want ik neem aan dat AW uit gaat van een dealerbezoekje voor het onderhoud. Ook kan ik me niet voorstellen dat ze denken dat je als je begint met 218.000km je alleen langs hoeft voor de standaard beurtjes. Met mijn lijstje kom je bij de dealer nog wel een paar duizend euro hoger uit.

Op dit moment hebben we inmiddels 3 kids en wordt het waarschijnlijk tijd voor een grotere auto. De Audi doet het verder nog prima en afschrijving hebben we ook niet meer. We zouden dus eigenlijk vooral voor de ruimte een andere auto moeten hebben.

Blijft wel lastig als je vanuit een Audi naar een Grand Scenic, S-Max of Grandis kijkt. Afwerking is toch wat minder.We gaan zien hoe lang het duurt voordat er een ander voor de deur staat.

Dit jaar nog een keer naar zuid-frankrijk. We zullen zien hoe gezellig dit wordt met de kleintjes (5, 3 en 9 mnden)en of de Audi het ook ziet zitten.

De stoeltjes passen net als je de maxi-cosi in het midden zet. Hierdoor moet je echter wel een van de grotere stoelen er telkens uit halen om de cosi te kunnen plaatsen.

Spanrol

  • 361.359 km

Begon de laatste tijd last te krijgen van een rammel in het blok bij het starten van de motor en bij het wegrijden met lage toeren.
Uit laten zoeken en het bleek de spanrol van de multiriem te zijn. De riem was al wat ingesleten, dus beide zijn vervangen. We moeten toch nog steeds naar Zuid-Frankrijk dit jaar.

Kosten € 200,-

Looprol begon ook al geluid te maken maar kon op dat moment helaas nog niet vervangen worden.

Verder weer eens een olietoevoeging geprobeerd. Deze keer Protex 5 in 1 (2 flesjes). We laten ons verrassen.

Kosten € 30,-

Airco

  • 363.744 km

Na de beurt die de airco gehad had deed de climatronic al meteen raar. Deze kon niet meer van de econ stand af. Dit verdween na een dag maar is laatste helaas weer terug gekomen en nu definitief.

Na het uitlezen bleek dit de hoge druk sensor van het systeem te zijn. Even gegoogled en maar even zelf vervangen. Stelt weinig voor. linker koplamp er even uit om bij de sensor te kunnen en dan de ene eruit en de ander erin (zit aan de zijkant van de condensor). Systeem kan gewoon op druk blijven.

Kosten €70,- bij de dealer. Airco boer had 'm helaas niet voorradig dan was het €60,- geweest. Nu kunnen we komende week in ieder geval met airco richting Zuid-Frankrijk :-)

We hebben het gehaald :-)

  • 366.666 km

Nou weer terug van de vakantie. Tot de nok gevuld met spullen en pa&ma en de drie kleintjes. We zijn denk ik een van de weinigen die met zoveel personen aan boord geen dak koffer mee hebben, maar we hebben niet echt veel gemist. Wagentje heeft er weer een paar duizend bij gekregen. Verbruik zal wel rond de 1 op 9 zijn geweest. Moet dit nog even berekenen.

Boven verwachting totaal geen problemen ondervonden. Airco bleef ook heerlijk koel.
Zelfs geen olie bij hoeven vullen. Maar eens goed in de gaten houden of dat laatste goedje misschien toch resultaat heeft geboekt.

Geen bijzonderheden

  • 377.219 km

Maar weer even een update.

De laatste tijd geen grote problemen gehad.
Heb onlangs interieur en luchtfilter vervangen.

Daarnaast gingen vrijwel tegelijkertijd het linker stadslicht en remlicht stuk, dus die hebben we ook vervangen.

Still going strong. Met de leuke accijnstrucjes van Mark en zijn vrienden(3,5 ct op diesel en 7 ct op lpg (welke 2x zoveel liters verbruiken als de diesel broeders ??) kunnen we per 1-1-2014 wel diesel gaan rijden want LPG zal niet echt goedkoper meer zijn. Hopelijk houdt ie het tot die tijd nog even uit en zien we de 4 ton nog op de klok.

Volgende horde zal de APK wel worden. U hoort van mij.

Hij blijft maar gaan...

  • 384.136 km

Nou daar zijn we toch maar weer een keer.

Onlangs moesten we weer op voor de APK. Altijd spannend. Hierbij bleek er olie te lekken en was de kwikfit bang voor het stuurhuis. Na dit te hebben bijgevuld en een paar honderd kilometer te hebben gereden bleek deze mogelijke lekkage wel mee te vallen aangezien het reservoir nog steeds vol was. Voor de vorige vervanging van het stuurhuis ging dit in een zeer rap tempo waardoor je al snel zonder stuurbekrachtiging kwam te zitten.
Er lekte wel iets uit de stuurashoes en dit is dan natuurlijk afkeur. Deze hoes dus laten vervangen en de APK zit er weer op :-)

Ben onlangs wel hard opzoek gegaan naar een V70 uit Duitsland (MY'09 D5 R-Edition met 200k op de teller),maar deze werd net voor mijn neus door een Hongaar weggekaapt :-( dus helaas.

We kunnen in ieder geval met de nieuwe APK weer rustig verder zoeken.

De afgelopen tijd verder alleen wat standaard onderhoud uitgevoerd.

- Olie bijgevuld en het filter weer eens vervangen.

Verder vond iemand het nodig onlangs geparkeerd bij het station een van mijn kenteken platen te jatten en heb nu dus een 1 tje op de plaat :-(

Wie weet gaan we de 4 ton wel halen. De auto rijdt verder nog steeds prima. Her en der een kraakje maar niets om me zorgen over te maken.

The End

  • 387.820 km

Dat was het dan. De auto is voor € 2220,-over naar de handel.

De auto reed nog prima, maar zoals eerder gemeld begon de ruimte echt te klein te worden. Na overleg met de vrouw zijn we toch uitgekomen bij een full size mpv. De scenic en touran vond de vrouw alsnog wat klein en we zijn zodoende uitgekomen bij de Espace Phase II uit 2008 met 180 dkm en een paar leuke opties. T.z.t zal ik hier ook een review van schrijven.

We gaan zien hoe deze keuze voor "De betrouwbaarheid van Renault" ons gaat bevallen

Ik mag nu helaas daardoor wel gaan forenzen in onze C1 om de kosten beheersbaar te houden.

Iedereen bedankt voor het lezen.

Mocht je een A4 met 2.0 20v blok op LPG tegen komen.
Ze kunnen het prima hebben, zoals deze heeft bewezen. Handbak heeft geen problemen gegeven. Enige punt is misschien het stuurhuis, dus als deze al een keer vervangen is kan dat geen kwaad.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.