Audi A4 Avant 2.0 TFSI 252pk quattro sport (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 Avant 2.0 TFSI 252pk quattro sport |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 104.000 km |
KM-stand laatst | 124.000 km |
Audi drie
- 124.000 km
Na allerlei merken gereden te hebben, zoals Opel, Renault, Volkswagen, Mercedes vorig jaar voor de 3e keer een Audi gekozen, dit keer een A4 type B9 uit 2016.
Graag wilde ik een keer een S model, echter na 2x een S4 B8 bekeken te hebben welke allebei flinke schade hadden gehad ondanks dat ze als “fabrieksnieuw” werden aangeprezen, toch maar voor een gewone A4 gegaan maar dan een modeltype nieuwer.
Dit exemplaar kwam ik vorig jaar mei tegen bij een nette dorpsgarage en zag er piekfijn uit, de auto was van de garagehouder zelf geweest. Na een korte proefrit de koop rondgemaakt.
Het betreft een A4 Avant uit 2016 met een 252 pk sterke 2.0 tfsi met quattro die 102.000 km op de klok had staan. De auto is voorzien van veel opties, zoals panoramadak, digitale cockpit, MMI+, Bang en Olufsen, led-koplampen, lichtpakket, volledig leer, stoelverwarming.
De nieuwprijs ooit was liefst € 73.000,- , erg veel geld voor een dergelijke auto maar gelukkig is er veel afgeschreven door de vorige 2 eigenaren, bedankt maten! ?
De hulpsystemen zitten er echter niet op, hiervan mis ik alleen de adaptieve cruise control wat wel op de vorige auto’s zat. Wel is het noodremsysteem aanwezig, dit komt telkens in actie bij een “zigzag” snelheidsverlagend obstakel op een doorgaande weg hier in de buurt, waar het systeem denkt dat we de fietsers op het naastgelegen fietspad gaan raken. Hier rijden we dus extra voorzichtig.
Motor
Qua motor betreft het de 252 pk versie van de 2.0 tfsi, een soepel en sterk blok. Dit blok heeft wel euro 98 nodig, op euro 95 rijdt deze merkbaar minder lekker (stotteren bij lage toeren).
Hoewel de auto eigenlijk snel genoeg was kon ik het eind vorig jaar niet laten om bij JD in Lochem langs te gaan voor een krachtkuurtje. Daar werd hij merkbaar sneller en ook soepeler van en er zou nu ca. 320 pk in moeten zitten. Gelijktijdig stond er bij JD ook een A4B9 met 2.0 tfsi 150 pk welke eenvoudig naar 250 pk werd gebracht, dat is procentueel nog veel heftiger en ik denk dat diegene zijn auto niet meer terug kent.
Aandrijving
De quattro aandrijving bevalt goed, dit is nog het oude systeem zonder de “ultra” loskoppeling van de achteras van de latere bouwjaren. Hierdoor is het verbruik wel fors, gemiddeld zit dat over 20.000 km op 1:11,5 wat ik voor een groot deel aan de aandrijflijn toeschrijf.
Wat wel leuk is aan deze aandrijving is als tractiecontrole in “dynamic” wordt gezet met name bij regen het een erg speelse auto is, er is geen achterwielaandrijving nodig om plezier te hebben. In de comfort stand veranderd hij weer in een licht onderstuurde auto dus geen verassingen!
Een nadeeltje van de quattro is het bonkende geluid bij scherp insturen, ik ben er zelfs mee naar de garage geweest. Het blijkt dat dit standaard is bij quattro aandrijving en heeft blijkbaar iets te maken met dat het binnenste voorwiel niet strak genoeg stuurt en daardoor stapjes opzij zet in scherpe inparkeer bochten.
De automaat schakelt erg snel en schokloos, minder fijn is dat in stand D de automaat te vroeg schakeld en in stand S eigenlijk te laat voor normaal gebruik.
Hier heb ik een trucje voor gevonden: wat bij de vorige Audi (A3 limo) werkte en ook hier weer werkt is om bij de auto-instellingen de automaat in sport/dynamic te zetten en daarin laten staan. Bij een volgende keer starten van de auto staat de automaat weer in D (lijkt het), echter schakelt deze ca. 15-20% later dan normaal in D. Deze stand blijft dan in het geheugen staan van de auto en hoeft niet telkens worden ingesteld. Met deze instelling schakelt de auto zoals het mijns inziens bedoeld is.
Wat bijzonder is dat deze auto’s standaard af fabriek launch control hebben mits de motor op temperatuur is: als je de auto in Dynamic zet, traction control op sport (1x kort indrukken) en hold assist uit dan kun je bij het stoplicht: rempedaal inhouden met links, vol gas geven waarbij automatisch ca. 3500 toeren wordt vastgehouden en rem laten schieten. Het lijkt wel een rallystart en is echt gaaf, zeker als bij regen alle 4 de wielen doorslippen, toch heb ik het maar 4 of 5 keer geprobeerd omdat zulke acties nooit goed kunnen zijn voor de bak, zeker niet nu deze gechipt is.
Wegligging
Vaak wordt Audi verweten dat auto’s saai zijn maar deze versie rijdt/stuurt zeker zo lekker als de C-klasse (uit 2018) die in het verleden zakelijk is gereden. De auto ligt snaarstrak op de weg, ook bij zeer hoge snelheden (in Duitsland) kun je nog prima rijden met 1 hand aan het stuur als je zou willen.
De auto is wel verlaagd en voorzien van 19 inch velgen, desondanks is het geen harde stuiterbak, waarschijnlijk is een goede verlagingsset gebruikt. Aangezien de vorige eigenaar dit heeft uitgevoerd weet ik het merk dempers niet.
Ruimte
Een belangrijke reden om de vorige auto (Audi A3 limo) in te ruilen was de ruimte achterin en in de kofferbak.
Achterin heeft de A4 veel ruimte en in de kofferbak ook voldoende, het bagagepakket met netten komt goed van pas zodat er niks in de achterbak heen en weer slingert, verder is de elektrische achterklep (standaard bij Avant) superfijn alleen een beetje traag.
De Mercedes C klasse (uit 2018) was ongeveer even ruim als de A4 echter 1 belangrijk verschil: de Isofix bevestigingspunten op de achterbank zaten minder ver uit elkaar waardoor en geen kind meer fatsoenlijk tussen de 2 kinderzitjes kan zitten. Dit is bij veel achterwielaandrijvers met kuipvormige achterbank het geval. Bij de A4 zitten deze bevestigingspunten gelukkig dusdanig ver uit elkaar dat er met gemak een kind tussenpast.
Comfort/opties
Doordat de auto voorzien is van de optionele dubbel glas zijruiten voorin is er met name bij de A-stijl vrijwel geen windgeruis, dat valt echt op ten opzichte van andere auto’s.
Daarnaast zijn de sportstoelen erg comfortabel, we zijn 2x naar Italïe geweest en stapten net zo fris en fruitig weer uit, echt een fijne lange afstandsauto!
In Italïe kwam ook de digitale cockpit goed van pas, op het middenscherm stond de overzichtskaart en op de cockpit de ingezoomde versie, zodat je zonder scrollen eenvoudig kon navigeren in drukke steden, superfijn!
De Bang en Olufsen geluidsinstallatie met 19 speakers geeft wel helder geluid alleen zou ik daar de meerprijs niet voor over gehad hebben.
Een optie die wel erg gewaardeerd wordt is het panoramadak, het liefste zou ik een cabrio rijden maar met deze optie heb je toch nog een beetje contact met de buitenwereld. Verder is het fijn dat bij felle zon de zonwering van het dak ook elektrisch gesloten kan worden.
Onderhoud
Hierover kan ik kort zijn, behalve standaard onderhoud alleen 1 lekke schokdemper gehad, verder zit er een set banden aan te komen, dus vooralsnog vrijwel probleemloos gedurende de afgelopen 20.000 kilometer.
Samenvattend tot heden:
Echt een fijne auto, deze gaat voorlopig niet weg!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Audi A4 Avant 35 TFSI/150PK S edition · Panoramadak · Navigatie · Drive-select ·
- 2019
- 102.071 km

Audi A4 Limousine 2.0 TFSI ultra Design Pro Line Plus
- 2016
- 115.287 km

Audi A4 1.4 TFSI Pro Line Plus | Stoelverwarming | Carplay | Trekhaak | Sportstoelen | Full LED | Cruise control | Parkeerhulp | Bluetooth
- 2017
- 145.428 km