Audi A4 Avant 2.0 T FSI quattro (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 Avant 2.0 T FSI quattro |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 215.000 km |
KM-stand laatst | 354.212 km |
Audi A4 2.0 TFSI review
- 215.000 km
4 ringen en 5 cilinders is de maat der dingen...
.. en deze auto heeft slechts 4 cilinders...
..en (net) geen 300pk..
.. dus niet de maat der dingen en daardoor gaat eerlijk gezegd mijn hart niet bepaald snel kloppen van dit apparaat. Echter gezien de kwalitatieve prestaties (ruim 3 ton op de klok) vond ik het na een paar jaar wel tijd om er iets positiefs over te schrijven.
Op voorhand excuses voor de iets minder frivole review die men doorgaans van mij gewend is.
Ik kocht deze auto voor mijn vriendin als 2e auto. Eigenlijk zou zij de review moeten schrijven, maar dat zal bestaan uit slecht vier woorden: ‘hij doet het goed!’
In mijn zoektocht had ik een lijstje samengesteld met haar voorwaarden:
- Comfortabel
- Practies maar niet te groot
- Vlug (maar geen monster a la de RS2 - zie review)
- Aaibaar (? ...Whatever that means...)
En aangevuld met mijn voorwaarden:
- Betrouwbaar
- Betaalbaar (geen hobby auto)
- Veilig (mijn vriendin, kinderen en hun vrienden/ sport maatjes worden hierin vervoerd)
- 4x4 (nog veiliger)
- Sneller dan vlug (mijn vriendin is meer dan eens lastig gevallen door een autobahn stalker)
- Benzine (I love the smell of napalm in the morning)
- Handbak (real woman drive a stick)
- Representatief (geen idee waarom)
Gezien mijn ervaring met de Audi B4 RS2 en ik zeer tevreden ben over de brouwkwaliteit viel mijn oog snel op Audi. Dit was echter in de periode dat nieuwe Audi’s een slechte reputatie kregen vanwege falende motorisering.
De nieuwe monteur bij mijn garage kwam van Audi vandaan en liet mij weten dat de B7 generatie uitstekend was qua kwaliteit, dit itt de opvolgende generaties. Mechanisch en elektronisch gaf de B7 geen problemen.
Ik vertrouwde de kennis en kunde van deze man volledig en heb tot op heden geen spijt..
Het toeval wilde dat in mijn kennissenkring een B7 vrijkwam. De eigenaar is een Pietje precies en monteur van huis uit. Ondanks de 200k op de klok was ik er snel over uit dat deze auto een goede keus was.
Audi A4 (B7) Avant Quattro 2.0 TFSI
KM stand 200k+
Uitrusting
- Quattro
- Bose met tien luidsprekers 150 watt stereo met cd-speler,
- airconditioning met klimaatregeling in twee zones,
- cruise control,
- mistlampen voor en achter, gedeelde en neerklapbare achterbank,
- een met leer bekleed stuurwiel,
- centrale vergrendeling met afstandsbediening,
- elektrisch bedienbare ramen en verwarmde spiegels en een startonderbreker.
- verder uitgerust met 17-inch lichtmetalen velgen,
- automatische koplampen,
- regensensor ruitenwissers
- en een elektrochromatische achteruitkijkspiegel
- sportophanging.
- parkeersensoren achter
- Bi-Xenon Plus verlichting
- ABS, ESP
- Uitrolbaar bagage net
- Trekhaak
Rijervaring 1
Eerste indruk: wat was die auto traag. De auto bewoog als een volgevreten Amerikaanse toerist met een jonko in een roeiboot voor Pampus... 200pk, waar dan vroeg ik me af?
Hoewel je mijn eerste ervaring misschien wel in een juist daglicht moet plaatsen (mijn RS2 met PK Motorsport setup heeft het 3 voudige aan vermogen en mijn MR2 50% meer vermogen vergeleken met de nieuwe Avant), toch voelde het niet als 200pk / 280nm.
Dat moest maar meteen aangepakt worden.
Maar voordat ik dat deed op advies van de Audi monteur:
* inlaattraject en motorspoeling uitgevoerd
* drukklep karterontluchting preventief vervangen
NB Audi-benzinemotoren met directe injectie zijn gevoelig voor ophoping van koolstofafzetting (of opbouw) op de inlaatkleppen. Symptomen van koolstofafzettingen op de inlaatklep zijn onder meer problemen bij het starten van het voertuig, en verminderde motorprestaties.
Na de behandelfase van inlaat traject en motorspoeling liep de auto al beter, soepeler, vlotter.
Daarna naar JD om te remappen op de rollerbank...
Resultaat: 269pk en 378nm (Ron98)
0-100 in 5.9 sec (gps meting)
Top (tot nu toe): 247km/u (gps meting)
That’s more like it!
De JD aanpak voel je wel degelijk. Met name de toename van het koppel en het momentum (laag in het toerengebied, is de föhn al actief). Nu was de auto eindelijk sneller dan vlug en nog steeds comfortabel. Mijn vriendin gelukkig. Ik gelukkig. Happy wife happy life.
Comfort with the capital C
Deze auto is met recht een comfortkoets. Het is van de meest essentiële gemakken voorzien. Op de automatisch versnellingsbak na, en dat is een bewuste keuze, want deze zijn storings/reparatie gevoelig en dat kan aardig in de papieren lopen.
De manuele handbak schakelt soepel en precies en de koppeling is de lichtste die ik ooit onder mijn linkervoet heb gevoeld (misschien niet helemaal objectief vergeleken met de sportkoppeling van zowel RS2 als MR2).
Hoewel het dashboard, vergeleken met de digitale displays van nu, er wat gedateerd uitziet, is het duidelijk en overzichtelijk en straalt het premium rust uit. Het geeft zicht op alles wat ik nodig heb als bestuurder. Alle bedieningsknoppen zitten op de plek waar ze horen. En de bediening (met fijne draai- en drukknoppen) is efficiënt, logisch en werkt naar behoren.
Als het 10 speaker Audi Concert systeem van Bose niet aan staat dan is deze Audi stil, heel erg stil. Heb je vroeger gestudeerd in de openbare bibliotheek? Nou dat!
NB Laatst zat ik in een Tesla X en die vond ik erg lawaaierig (qua isolatie) op de snelweg vergeleken met de inmiddels 15 jaar oude Audi.
De gescheiden climate control werkt voortreffelijk en de enige keer dat ik er aankom is om de temperatuur aan te passen aan mijn wensen. De excellente ‘Auto’ stand maakt een ‘Manual override’ overbodig.
De met stof bekleedde, manueel verstelbare, stoelen zijn niet de meeste luxe stoelen die ik ooit heb gehad maar ze zitten boven gemiddeld goed en zijn zeker comfortabel genoeg om uitgerust uit te stappen na een rit op cruise control naar de bloemen Riviera.
Rijervaring 2
Hoewel de B7 Audi A4 al meer dan vijftien jaar oud is, heeft hij volgens een aantal autojournalisten nog steeds de beste rijdynamiek van alle generatie A4's. De Servotronic-snelheidsafhankelijke besturing is licht en verrassend scherp en de ophanging zit in een ‘sweet spot’. Er zijn geen chique adaptieve dempers of Audi Drive Select-modi. Hij rijdt gewoon zoals hij rijdt en voelt geweldig aan.
Het quattro systeem werkt fenomenaal en hoewel deze auto niet echt uitnodigt om hard bochten in te sturen, kan de auto het wel. De 4x4 aandrijving zorgt ervoor dat de auto het vermogen altijd kwijt kan en de auto strak als een trein op rails de bocht door stuurt.
NB De Audi B7 A4 heeft een vierarmige voorwielophanging en een zelfsturende trapeziumvormige achterwielophanging. De ophangingsbevestigingen en de afmetingen van de schokdempers werden echter overgenomen van de Audi C6 A6, terwijl de trapeziumvormige schakels achter, de wieldragers en de spoorstangen voor werden aangepast van de Audi B6 S4.
Net als hun B6-voorgangers, maakte het quattro-systeem voor de Audi B7 A4 en A4 Avant gebruik van een Torsen Type 2-middendifferentieel dat een standaard koppelverdeling voor: achter van 50:50 biedt. Als de tractie wegvalt, kon tweederde van het motorkoppel naar beide assen worden gestuurd. Het systeem omvat ook een achterdifferentieelblokkering - naast het voorwielaangedreven differentieelblokkering - dat een draaiend wiel kon afremmen om koppel over te brengen op het tegenoverliggende wiel (dwz koppel op de dwarsas transfer) met snelheden tot 80 km / u.
Problemen
De auto heeft naast regulier onderhoud (elke 10k), praktisch geen onvoorziene kosten.
3 onvoorziene zaken kan ik melden
1. Bij kilometerstand 247009 was de klepdekselpakking van het waterhuis aan de beurt. Koelvloeistof druppelde langzaam weg.
2. Bij kilometerstand 258000 is de carterpan zuigleiding vernieuwd. De B7 gaf een vreemde storingsmelding (veroorzaakt door een verstopte leiding) dat eenvoudig te verhelpen was dmv een vernieuwde leiding. De mono leiding is een dual leiding geworden.
3. De raam mechaniek (250000km) is vervangen aan de bestuurders kant. Gelukkig niet de motor maar de arm.
Verbruik
Zoals al mijn Auto’s is ook deze Audi op een Octaan 98 dieet. Zelfs mijn vriendin merkt het verschil met 95 die bij hoge uitzondering wordt getankt. De JD tuning heeft bijgedragen in het verbruik die bij aanvang gemiddeld 1:9,5 was en nu gemiddeld 1:12. Mijn vriendin haalt 1:14.
Minpunten
- Zonder tuning is de auto met 200pk traag
- de station is voor ons doel (vervoer kinderen, boodschappen, IKEA) voldoende maar niet voor iedereen sufficient (verwacht geen Mondeo, Passat of Octavia maten)
- Geen adaptieve cruisecontrol, dus handmatig plussen en minnen. Werkt overigens prima.
- Bluetooth radio was niet standaard en heb ik aftermarket in laten bouwen
- Er is maar 1 bekerhouder en die zit ook nog eens te hoog, ongeschikt voor flesjes water of Dopper, want die vallen er uit.
- Geen opbergmogelijkheden achterbank
Conclusie
Als je een comfortabele B7 Audi A4 2.0 TFSI kunt vinden die je kunt veroorloven, met een goede historie en waarvan de distributieriem al is vervangen, is het de moeite waard om er een te kopen.
Het is een geweldige auto, en naar mijn mening, een van de best uitziende A4's ooit, met een kwalitatief hoogwaardig interieur, die net genoeg technologie in huis heeft om niet oud aan te voelen, maar ook niet overdreven technisch is, en naar wens krachtig kan worden getuned en zeer, zeer betrouwbaar is.
Creëer jouw voorsprong door beproefde techniek!
Een rij-impressie van de b7
https://youtu.be/2GRUwsUWGVc
Uiteenzetting B7 en betrouwbaarheid
https://youtu.be/BarNTtz5FNw
Oeps
- 318.971 km
De auto ging weg voor een APK... ik wist dat er 4 nieuwe banden onder moesten...dus dat het iets duurder zou worden was geen verrassing... helaas viel zowel de hoofdremcilinder als de ABS pomp door de mand... totaal plaatje: ruim 1400 Euri.... maar goed dan kan mijn meisje weer veilig op pad...
Nieuwe airco pomp
- 320.000 km
Helaas moest de airco pomp vervangen worden… kostenplaatje: 725 Euri
Grote Beurt
- 326.000 km
Grote beurt… nieuwe remblokken voor en 1 nieuwe bobine, die stuk bleek te gaan toen in mijn auto kwam halen. Het garage bedrijf baalde daarvan en vergoedde dat uit eigen zak.
APK
- 327.000 km
Met glans door de APK…. 327 duizend kilometer! De monteur was verrast over hoe soepel en krachtig de motor loopt…’..als nieuw…’ volgens hem. Dat geeft de burger weer moed!
APK
- 334.000 km
APK met vlag en wimpel door de keuring…. Meteen oliewissel gedaan
Nieuwe xenon lamp 170euro
- 336.000 km
Na 18 jaar moest 1 xenon lamp vervangen worden…
Alles bij elkaar met montage 170 euri..
APK
- 344.000 km
Nieuwe APK, olie wissel en kenteken lampje vernieuwd… good to go!
Distributie APK Grote beurt 1064 Euro
- 354.212 km
Disitributieriem met toebehoren vervangen.
Grote beurt.
APK zonder bijzonderheden.
Wat is dit een topproduct!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.