Audi A3 Sportback 30 TFSI Advanced edition (2024)

autoreview

Audi A3 Sportback 30 TFSI Advanced edition (2024)

Signalement

UitvoeringA3 Sportback 30 TFSI Advanced edition
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand laatst13.000 km
Lezerswaardering: 67%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

eerste 1000 km

  • 1.040 km

Ik mocht per november een nieuwe auto van de zaak uitzoeken. Ik vond de huidige a3 sportback een hele leuke auto, waardoor ik dus snel de neiging kreeg om een proefrit ermee te maken. Ook gereden met de golf 8 en tesla model 3. De golf 8 vond ik te comfortabel en de uitrusting vond ik niet echt bij mijn wensen passen als life business uitvoering. Ik was ook zeer geïnteresseerd in de tesla model 3. Dus een proefrit gemaakt, maar al mijn interesse viel weg tijdens het rijden. Super fijne auto. stil, voldoende ruimte etc. Maar ik vond elektrisch rijden niets. En ik vond de binnenkant er zo leeg uitzien, ondanks de goede kwaliteit van gebruikte materiaal.

Uiteindelijk een a3 sportback advanced edition automaat samengesteld met een aantal leuke opties:
*Brilliant zwart
*B&O speakers
*Panoramische dak
*Hill hold
*Sfeer verlichting plus
*Andere 17 inch velgen
*Automatisch dimmende binnenspiegel

Eind november besteld met een verwachte leverdatum van 3e week februari. Auto werd uiteindelijk 31 Januari afgeleverd. 3 weken eerder. In 9 weken.
Voor de rest voldoet de auto naar al mijn wensen qua uitrusting en kom ik niets tekort.

Wat vind ik van de auto:
Ik vind de auto heel fijn rijden. Ten eerste vind ik de auto stil genoeg. Ik las hier veel negatieve berichten over. Ik ervaar het niet als negatief. Misschien komt het door de 17 inch wielen met hele goede/stille Goodyear banden.
Ten tweede vind ik het stuurgevoel heel fijn. Wanneer je stilstaat best zwaar, maar wel lekker strak tijdens het rijden, zonder al te sportief over te komen.
Ten derde vind ik het onderstel ook zeer fijn. Auto voelt echt als een grotere segment auto als een A6 door de rijeigenschappen. Niet te zacht niet de hard. Bij remmen voel je de voorkant beetje omlaag gaan. Ook bij accelereren. Alleen helt de auto niet al te veel over of dergelijke.
Verder klinken de speakers bizar goed.
Ik vind de motor ook super fijn. Door de mild hybride techniek heb je veel kracht onder je voet tijdens wegrijden bij stoplichten. De auto voelt als een koppelrijke diesel. Je voelt de auto niet schakelen en hoort de motor ook nauwelijks. Bij het remmen voel je wel de regeneratie van de remmen en dat de motor onder de 25 km/h al uit kan gaan als je begint af te remmen of uit te rollen richting een stoplicht. wel fijn dat de start stop systeem de motor weer aanzet als een auto voor je begint de rijden bij een stoplicht.
Navigatie van de auto werkt ook super goed. Ik heb tot nu nog geen Android auto gebruikt wat ook draadloos werkt. Ik heb via de Audi app een optie connect plus navigatie aangeschaft. Zo krijg je nog meer online navigatie opties met meer detailkaarten en satelliet weergave.

Ik heb maar 1 negatieve punt kunnen vinden tot zo ver. Namelijk de Hill hold systeem. Super handig, maar soms komt het voor dat bij achteruit parkeren met een rollende snelheid en met de voet op de rem om de snelheid te controleren, de Hill hold activeert, omdat ik dan net de hard rem maar toch niet echt stop. bij een parkeerplek met een beetje helling heb ik gemerkt dat ik dan met gaspedaal moet ingrijpen zodat de remmen weer loslaten. Het komt soms heel nerveus over omdat ik dan net te veel gas geef en de auto achteruit springt. kreeg een aantal keer het gevoel dat ik de auto achter mij zou raken bijna.

Over verbruik valt nog niets te zeggen. Auto moet eerste 1500km nog ingereden worden volgens instructieboek.
Met de 2e tankbeurt heb ik ruim 400 kilometer gereden en de auto geeft aan dat ik nog 320km kan rijden. Wat me opvalt is de geringe afwijking van de kilometerteller. 102 op de teller is 100 op Flitsmeister. Gisteren reed ik met weinig wind en file van Amsterdam naar Rotterdam met een gemiddeld verbruik van 5,1. Zeer netjes.

#update

  • 13.000 km

even een update na mijn ervaring van 13.000km
algemeen doet de auto het goed. ik vind de auto lekker sportief maar ook comfortabel. De auto neemt drempels zonder al te veel door te geven in het interieur. ook is het onderstel lekker stil. de motor is ook leker stil.
Ik irriteer me wel aan het mild hybdride systeem. de auto zet contine de motor uit bij gas loslaten. Ook met lage snelheid. Ik weet ook niet of dit wel goed is voor de motor als je na een flinke afstand de afslaag neemt en dus met de motor uit bij de stoplicht stil komt te staan. Verder maakt de mild hybdride systeem de auto ook trager wat betreft reacties in de stad. omdat je dan ook het remmen op de motor mist. tenzij je predectief remmen aanzet via de instellingen. mocht er dan eeen auto voor je staan dan past de auto de snelheid aan naar die auto als je gaspedaal loslaat. maar toch mis ik het remmen op de motor, waardoor ik mijn auto voor 80% met de versnelling in de s-stand gebruik. Wat me verder opvalt is dat je de mechaniek van de dq200 goed kan horen als je met raam open rijdt in de stad langs geparkeerde auto en met drempel is tussenstraten. ook vind ik het best traag schakelen ten op zichte van de vorige generatie a3 8v. als je met flinke gas optrekt bij stoplicht krijg je 9 van de 10 keer een flinke schok met schakelen van 1 naar 2 in hoge toeren. dit voelt aan als een gemotoriseerde automaat van een fiat 500. je krijgt de neiging om zelf manueel te schakelen en niet over te laten aan de s-stand van de versnellingsbak.

Verder krijg ik af en toe een foutmelding van de hulpsystemen. het zijn er ook elke keer 4. zoals verkeersteken herkenning en auto pre sense niet beschikaar. dit herhaalt zich af en toe. met een sportieve rijstijl rijd ik gemiddeld met 7.5 liter in drukke rotterdamse verkeer. op de snelweg is die juist superzuinig. mijn record is 3.7 liter op 100 met de wind mee op een zomerse dag met 24 graden zonder airco. ik reed een afstand van 80km met 110 km/h. ook met 130 km/h is een verbruik rond 6liter heel zuinig.

dit was het voor even. binnenkort ga ik op vakantie met de auto. dan zal ik rond de 8000 km rijden in 3 weken. mijn ervaring zal ik dan ook weer delen.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.