Alfa Romeo Spider 2.0 Twin Spark 16V L (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Spider 2.0 Twin Spark 16V L |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 113.300 km |
KM-stand laatst | 127.340 km |
De ultieme weekend auto gekocht!
- 115.200 km
Sinds 16 Maart ben ik in het bezit van deze prachtige 916 Spider met 2.0L TwinSpark motor.
Eerst moest en zou het een 3.0 V6 zijn gezien mijn ervaringen met mijn vorige auto, de geweldige Alfa 166 3.2 V6.
Tot ik me besefte dat ook al zijn die Busso motoren de fijnste en beste motoren die Alfa ooit gemaakt heeft, niet bij een Spider past, mijn persoonlijke mening is dat je in een Spider moet touren en dat je geen overdaad aan kracht hoort te hebben maar een beetje toeren moet maken om op te schieten.
De 1.8 viel af vanwege te weinig koppel en wilde op de snelweg wel voldoende pit hebben mocht dat nodig zijn, dus ging ik op zoek naar een 2.0.
Velen vielen af tot ik deze groene zag.
Na een proefrit was de deal snel rond, al moest ik wel van mijn geweldige 166 af, lees mijn vorige review!
De Spider is geweldig en met een Spider wacht je niet op mooi weer, je creëert momenten om open te rijden en met de anti-tochtscherm kan dat heel erg vaak.
Het is een fantastische weekend auto die ik tot nu toe elk weekend met plezier uit de garage haal voor een lekkere rit.
Hij heeft de uitstraling van een sportwagen en zo voelt het ook in de auto, je zit lekker laag.
Wel reed ik de eerste 1000km erg rustig omdat hij een jaar had stilgestaan en scoorde een benzineverbruik van ruim 1:13, wat ik heel erg netjes vind.
Na die 1000km de thermostaat laten vervangen en de tussendemper laten vervangen door een demperloze buis van Ragazzon met daarachter een nieuwe standaard einddemper van de 2.0 V6 Turbo, dit eindgedeelte heeft namelijk geen 2 dempers, maar 1 demper, maar behoud je wel een standaard look terwijl het wel standaard een absorptiedempers is.
Standaard zat er al een verdomd mooi geluid in, helaas alleen maar te horen bij een zware voet, daar moest dus wat aan gebeuren.
Achteraf is dit toch teveel en nu komt er toch weer een tussendemper onder en deze ligt ook al klaar, het is er eentje van Alfaholics.
Inmiddels rij ik nu ook wat sportiever en met deze rijstijl ligt het benzineverbruik op 1:11,3 een prima waarde.
Die waarschijnlijk ook weer gunstiger word, want met open rijden hoor je geen 140km/h te rijden.
De 2.0L voelt als de perfecte keuze, heeft meer dan voldoende pit onderin, meer dan ik had verwacht en bovenin verrast hij me helemaal, ja hij heeft niet de absurde power van de gechipte 3.2 V6, maar als je ervoor gaat, deelt hij wel rake klappen uit.
Maar over het algemeen rij ik er lekker rustig mee.
Met dicht rijden voelt ie heel strak aan, open wat minder, maar toch goed, maar ach…. maakt dat wat uit?
Het is een hele leuke Alfa!
Alfaholics tussendemper laten monteren
- 115.900 km
Kort na aanschaf had ik dus de 2.0L V6 turbo eindstuk laten monteren, die heeft standaard 1 demper in plaats van 2, dit samen laten monteren met een demperloze tussenpijp van Ragazzon, echter dat was te heftig, zeker voor een Spider.
Dus toch maar een sport tussendemper besteld en niet van Ragazzon zoals de meeste bestellen, maar eentje van Alfaholics.
Echt zeer mooi spul met zeer goede pasvorm.
De rit naar huis was ook een feest, geen keiharde brom meer in de auto.
Bij 80 á 90 km/h hoor je een lichte brom die zeker niet irritant overkomt, maar net dat sportieve randje geeft, ik zou het eigenlijk geen brom willen noemen.
Rond de 100 á 120km/h klinkt ie gewoon normaal.
Met een standaard uitlaat klonk ie lekker als je de motor overdreven zwaar belaste.
Dat hoeft nu niet, bij rustig wegrijden klinkt ie net wat lekkerder en bij meer toeren maken krijg je al een prachtige klank te horen.
Lastig uit te leggen, maar ik vind hem in elk geval top.
Volgens zeggen zou hij na 500 á 1000km nog iets lekkerder klinken, ik ben benieuwd en als dat niet zo is, ook goed.
Ander dak, dikkere achter stabilisator en 4 nieuwe
- 118.000 km
De banden waren veel te oud en dus 4 Yokohama Advan Fleva V701 laten monteren, dat reed toch wel effe anders.
Daarna naar Officina La Mosca gereden voor de montage van een veel beter dak.
Tevens een dikkere LMR achter stabilisator laten monteren.samen met 2 reactieplaten die voor extra stabiliteit moeten zorgen.
Omdat ze na een klap (van een drempel?) verwijderd waren.
Op advies ook achter een dikkere stabilisator stang laten monteren, die in 3 standen instelbaar is, staat nu in standje 2.
Nou het verschil is aanzienlijk, stuurt iets lichter, voelt steviger aan, hij gaat nu echt haaks de bocht door en gaat daarbij vlakker door de bochten.
En even over het geluid van de uitlaat, wat een ongelooflijk prachtig geluid maakt ie, zonder dat het ooit irriteert.
Echt een aanrader!
Hij gaat lekker!
- 121.458 km
De zomer is voorbij en nu eindelijk vakantie en ja het weer is minder nu, maar toch valt er nog prima te genieten van de Spider.
Sommige mensen klagen ook dat ze amper een mooie zomer gehad hebben, nou mijn vrouw en ik denken daar heel anders over, bij vrijwel elke rit ging het dak wel open en bijna alle weekenden konden we zo wel met de Spider rijden.
En reden we de Spider met big smile uit de garage.
Het is heel erg leuk rijden, vrijheid, prachtig geluid tijdens het accelereren en verder heerlijk relaxt en een zeer goede wegligging, wat ook deels door het zachte rubber en de dikkere achter stabilisator komt.
In nog geen 7 maanden tijd ruim 8000km gereden met eigenlijk alleen maar weekend ritten, het gaat lekker!
Wiellager en remblokken achter laten vervangen.
- 122.500 km
Ik wilde al een poosje met de Spider de Duitse autobahn op, effe voluit laten blazen.
Dat viel niet tegen, hij lag uiteraard als een blok op de weg en bij vrachtwagens voorbij stuiven voelde je ook geen zuiging aan de zijkant, echt heel erg goed, je kan vrachtwagens gewoon met 200km/h inhalen zonder dat je ze voelt.
De 2.0 TwinSpark is echt meer dan voldoende voor de Spider, want hij komt wel heel erg gemakkelijk boven de 200km/h iets dat voor mij absoluut geen Pre was, maar hij doet het wel.
Het was op een doordeweekse dag in de ochtend, notabene op het tijdstip dat iedereen naar Zijn/Haar werk gaat, op de heen weg reed ik meermaals boven de 200km/h met als hoogste 210km/h op de teller, 207km/h op de gps.
Hij was nog niet aan zijn end, maar ik moest flink in de ankers, daarna werd het echt te druk en keerde ik weer om richting Nederland en op deze baan was het veel drukker, toch nog een paar momenten gehad dat ik stevig op mijn gas kon, ook al kreeg ik niet de ruimte om boven de 210km/h te komen, weet ik wel dat er flink wat meer inzat, wat ook indruk maakte was dat hij bij stijl omhoog rijden echt veel trekkracht heeft, want ook al staat de teller op 190km/h, trekt ie nog stevig door.
Nee hij is niet zoals mijn 166 met 3.2 V6 was, maar dat wilde ik ook niet, zoveel power past echt niet bij het concept Spider rijden.
Een 1.8 zou al voldoende voor de Spider zijn, die moet wel meer uitgewrongen worden, maar een Spider hoeft ook niet echt snel te zijn.
Desalniettemin ben ik super blij met mijn keuze.
Onderweg naar Duitsland waarbij ik met het dak dicht reed, werd ik gek van het bandengeruis waarbij ik toch eerder aan een wiellager dacht, dan de banden (rij eigenlijk altijd open!), dus weekend erop naar Van der Voorde in Vlaardingen gereden en de monteur die ik ken zei, rij maar meteen de brug op en ja hoor, het was de wiellager achter en tevens adviseerde hij ook om de remblokken achter aan te pakken, waarbij naderhand bleek dat de remklauw achter ook niet meer echt fris was.
Weekend erop kreeg ik een app-je, hij is klaar!
Ik dus meteen de Spider opgehaald, de schade was €500,-
Daarna mijn vrouw opgehaald en lekker in Zierikzee een terrasje gepakt.
Was een heerlijk dagje uit met de Spider.
Nieuwe radiateur
- 124.550 km
Alweer 6 maanden geleden dat ik mijn laatste verslag schreef.
In de winter heeft ie uiteindelijk even rust gehad en vorige maand werden de eerste kilometers weer gemaakt, echt een genot om dan weer met het dak open te rijden.
2 weken terug zag ik ineens een plas onder mijn auto liggen, dat was dus een lekke radiateur.
Eergisteren weer opgehaald incl. opnieuw gevulde airco en verse APK waarbij de remklauwen ook weer onderhanden genomen waren (gangbaar gemaakt)
Ik kon kiezen uit een imitatie of een originele radiateur, maar aangezien de vorige een imitatie was en er nog vrij nieuw uitzag en desondanks toch lekte, heb ik voor een originele gekozen.
Totaal was ik €700,- kwijt, wat eigenlijk €750,- had moeten kosten.
Ik dacht al maanden dat mijn kachelradiateur wat lekte, ook omdat ik koelvloeistof in de auto rook, nou dat ruik ik nu niet meer en nu ook met werkende airco!
Niet dat ik die nou gebruik met open rijden, maar als het dak dicht moet, word het snel benauwd in de cabine en dan is een airco heel erg fijn.
Na de reparatie de auto gewassen en vandaag weer een lekker ritje met mijn vrouw in de Spider gemaakt, het voelde weer Fantastisch!
Teutoburgerwoud
- 127.340 km
De eerste vakantie met de Spider zit erop, nog net ervoor nog even een servicebeurt laten uitvoeren en weekend erop vertrokken mijn vrouw en ik naar Teutoburgerwoud in Duitsland.
Er was daar door het Alfa Romeo Spider Register een tour van een paar dagen georganiseerd en dat was echt geweldig, de Spider kwam er helemaal tot zijn recht.
Daarna zijn mijn vrouw en ik nog iets verder Duitsland ingereden en bleven daar nog één nachtje.
Daarna zijn we naar Brugge in België gereden om lekker te ontspannen en daar zijn we een paar nachten gebleven, het was een heerlijk vakantie die smaakt naar meer, veel meer!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.